Kuinka usein mietit, että pitäisi treenata enemmän ja herkutella vähemmän? Niinpä. Paheista luopuminen on vaikeaa, mutta mahdollista.

Taas sohva voitti lenkkipolun ja kermainen pastamättö salaattilounaan. Harmittaa, että mieli on heikko, mutta minkäs teet, huonot tavat ovat ja pysyvät. Mutta onko niiden pakko pysyä?

Zenhabits.net -sivustolla vinkataan, miten turmiollisista paheistaan voi päästä eroon ja muuttaa elämänsuuntaansa energisemmäksi. Pikkuisen sisuuntumista, positiivista asennetta ja paljon aikaa – kuka vain voi onnistua tekemään elämänmuutoksen.

Näin pääset eroon paheistasi

1. Tunne tuskasi.
Toisinaan toisen ihmisen elämänmuutos antaa potkun omankin kelkan kääntämiselle. Aina se ei kuitenkaan tepsi, ja silloin täytyy kuunnella omaa kehoaan toden teolla: Haluatko hengästyä lopunelämääsi kävelemällä pari portaikkoa? Et varmaankaan tahdo velloa tuskassa, joten on aika tehdä asialle jotain.

2. Kohtaa ongelmasi.
Elämänmuutoksia tehdessä täytyy ensin hyväksyä epämiellyttävät tosiasiat. Viikonloppuisin tulee kipattua turhan monta viinilasillista tai vanhat suosikkifarkut eivät enää sovi päälle. Tylsää, mutta ne voivat olla kylmiä faktoja, joiden myöntäminen on sysäys muutoksen aloittamiselle.

3. Etene pienin muutoksin.
Koko elämää on turha yrittää pistää remppaan kerralla. Sen sijaan kannattaa tehdä arjessaan pieniä valintoja, jotka vievät terveelliseempään suuntaan. Jos tavoitteesi on hoikistua, vaihda ensin lattesi tavalliseen kahviin ja nappaa lounaalle mukaan pari hedelmää. Muutos kerrallaan hyvä tulee.

4. Omistaudu.
Kun julistaa muillekin aikeensa elämänmuutoksesta, on helpompaa pysyä tavoitteessaan. Lyö vaikkapa rahasummasta tai julkisesta nöyryytyksestä vetoa. Jos et onnistukaan lopettamaan sauhuttelua, joudut tarjoamaan koko kaveriporukallesi viiden tähden illallisen. Ajatuskin kirpaisee jo.

5. Usko onnistumiseesi.
Epäonnistumisen pelko on hyvin tyypillinen elämänmuutoksen alkuvaiheessa. Se ei haittaa, koska muutos kannattaa aloittaa epäröinnistä huolimatta. Kun on tehnyt jo pieniä skarppauksia, kuten jättänyt lounasjälkkärin nauttimatta, on helpompaa kannustaa itseään jatkamaan ja uskomaan onnistumiseen. Jos pystyy tekemään yhden pienen muutoksen, pystyy tekemään myös useita pieniä muutoksia.

6. Näe epäonnistuminen mahdollisuutena.
Jossain vaiheessa elämänmuutoksen aikana tulee varmasti epäonnistumisia. Tulee syötyä pullaa kaksin käsin ja maattua sohvalla koko viikonloppu. Sen sijaan, että lipsuminen tarkoittaisi totaalista epäonistumista, voi sen kääntää mahdollisuudeksi oppia mokistaan. Kuinka huono olo tulikaan, kun kroppa ei saanut kaipaamaansa liikuntaa? Muistat sen seuraavalla kerralla, kun puntaroit pullan ja punttisalin välillä.

7. Älä usko negatiivisia ajatuksiasi.
On tavallista, että aivot väsyvät elämänmuutoksiin ja hokevat "ei jaksa, ei pysty". Kuuntele latistavia ajatuksiasi hetki ja jätä ne omaan arvoonsa. Pystyt paljon enempään kuin luuletkaan – osoita se myös kiukutteleville aivoillesi.  Hyvä mantra on esimerkiksi: "Miksi minä en pystyisi, jos muutkin pystyvät?"

8. Pyydä tukea.
Ystävä, puoliso, perheenjäsen tai vertaistukiryhmä tsemppaa matkalla kohti uusia elämäntapoja. Pyydä läheisiäsi kannustamaan heikkoina hetkinä ja puskemaan eteenpäin. Myös netti on pullollaan ryhmiä, joiden tuki voi olla korvaamatonta.

9. Luo uudenlainen ajattelutapa.
Olet aloittanut uuden, terveellisen elämän, johon roskaruoka ei kuulu. Tylsää, koska hampparit ovat helppoa herkkua. Olisihan se niin kivaa, jos voisi napata lounaaksi pitsan ja pysyä silti hoikkana. Tällainen ajattelutapa on tyypillinen, eikä se takuulla tsemppaa pysyvässä elämänmuutoksessa.

Paheesta pääsee tehokkaammin eroon, kun näkee sen paheena. Pitsan ahmimisesta tulee huono olo, kun taas raikkaamman ruuan syömisestä kevyt mutta silti täysi vatsa. Kun ajattelet, ettei paheesi ole raukkaparka, joka on lukittuna ypöyksin selliin odottaen pelastamistasi, on elämänmuutos mahdollinen.

Vinkki! Säännöllinen palkitseminen toimii hyvänä kannustimena: Salli itsellesi vaikkapa hierontakäynti, kun pysyttäydyt uusissa tavoissasi muutaman viikkoa. 

Lue lisää:

Dieettilimsojen juominen on terveysriski – 3 syytä lopettaa huono tapa

Yllättävä tutkimustulos: kylmä sää auttaa laihtumaan