Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Hyvä personal trainer auttaa jaksamaan, kun omat voimat ja usko loppuvat. Näin löydät itsellesi sopivan kuntovalmentajan ja saat rahoillesi vastinetta.

Hakusanoilla ”personal trainer Helsinki” ilmestyy 169 000 tulosta Googleen. Vähemmästäkin lamaantuu. Sopivan henkilökohtaisen tsemp­parin löytämistä ei helpota edes liikuntakeskukseen liittyminen. Vaikka jäsenyyteen kuuluu yleensä ainakin yksi pt-tapaaminen, on sen oikean kohtaaminen arpapeliä.

Annetaan kokeneiden asiantuntijoiden  kertoa, mitä omasta valmentajasta haaveilevan kannattaa tietää.

Koulutus ei kerro kaikkea

Aloita käymällä oma tuttavapiirisi läpi, kuuluu personal trainer Kirsi Halmeen neuvo.

– Jos tutullasi on kuntovalmentaja, on hänet jo ainakin kerran havaittu hyväksi.

Halme suosittelee myös nettisurffausta. Jos valmentajan tittelin edestä löytyy esimerkiksi FAF (Fitness Academy of Finland) tai Trainer4You, hän todennäköisesti osaa asiansa. Molemmat ovat arvostettuja pt-lisenssejä.

Personal trainer Thomas Tallberg muistuttaa tarkastamaan myös pt:n aiemmat harrastukset. Jos haluat vaikkapa lisää liikkuvuutta, on hyvä etsiä esimerkiksi joogataustainen personal trainer. Lihasvoimien lisääjänä voi auttaa kokenut painonnostaja. Valmentajan treenikokemus saattaa jopa taata  paremman osaamisen kuin koulutus.

– Eivätkä koulutukset auta, jos pt ei ymmärrä asiakasta tai osaa motivoida.

Molemmat kuntovalmentajat painottavat, että loppupeleissä henkilökemiat ratkaisevat. Ja tämä selviää vain tapaamalla, esimerkiksi kahvilassa. Ensimmäinen tapaaminen on yleensä ilmainen.

– Jos ei ole, sitä voi aina kysyä, valmentajat muistuttavat.

Rohkeasti tunnustellen

Ensimmäisellä tapaamiskerralla tunnustellaan puolin ja toisin. Vaikuttaako pt siltä, että hän voisi ohjata sinut tavoitteeseesi? Oman tavoitteen onkin hyvä olla kirkkaana mielessä ennen tapaamista.
Kirsi Halme kehottaa näkemään useamman trainerin, pari miestä ja pari naista.

– Useimmat naiset kokevat, että naisen kanssa on helpompi treenata. Suosittelen silti tarkastamaan kaikki kortit. Kyseessä on kuitenkin iso investointi.

Pt-kandidaateille voi kertoa rehellisesti tapaavansa muutaman muunkin ennen päätöksen tekoa, Kirsi neuvoo.

Suurin osa hänen asiakkaistaan hakee tukea laihduttamiseen ja painonhallintaan. Yli 40-vuotiaat haluavat apua pitääkseen kropan kunnossa.

– Asiakas täytyy saada ymmärtämään, että henkilökohtainen valmentaja auttaa parhaansa mukaan, mutta hänen itsensä on tehtävä työt.

Tallbergin asiakkaiden tavoitteisiin kuuluvat laihduttamisen lisäksi vahvemmat lihakset, parempi liikkuvuus ja yleiskunto. Thomas kehottaa asiakkaita selvittämään jo ensimmäisellä tapaamisella, mitä pt treenaamisessa arvostaa.

– Toisille esimerkiksi venyttely on oleellinen osa treeniä, toisille taas ei. On tärkeää, että uskotte samoihin asioihin.

Ensimmäisellä tapaamisella on myös hyvä selvittää, mitä valmennuspaketti sisältää. Jos haluat oman saliohjelman, ruokapäiväkirjan tai vaikka kehonkoostumusmittauksen, kysy, kuuluuko se palvelun hintaan.

– Tarkista myös, voiko pt:lle soittaa hänen vapaa-ajallaan, jos tulee ongelmia, Thomas sanoo.

Sekin on syytä selvittää, mitä tapahtuu, jos joudut siirtämään tai perumaan sovitun treenin.

Tärkeintä kuitenkin on, että olette samalla aaltopituudella.

– Sydämen ääni sanoo, kuka on se oikea, Kirsi vakuuttaa.

Kaikki ilo irti

Kun oikea valmentaja on löytynyt, on aika sopia ensimmäiset yhteiset treenit.

– Yleensä tapaaminen kerran viikossa riittää. Mutta jos et ole treenannut aiemmin tai haluat tuloksia nopeasti, voitte tavata 2–3 kertaa viikossa, sanoo Thomas.

Thomaksen asiakkaat sitoutuvat treeneihin yleensä pidemmäksi aikaa kuukausi kerrallaan. Kirsin asiakkaat taas ostavat yleensä kymmenen tapaamista kerralla.

Valmentajat neuvovat valmistautumaan tapaamisiin syömällä pari tuntia ennen treenejä, ottamalla treenikamat mukaan ja saapumalla ajoissa paikalle.

Vaikka olisi palkannut pt:n saadakseen oman saliohjelman, kannattaa valmentajan ammattitaitoa hyödyntää muutenkin.

– Ota trainerista kaikki irti. Kysele aktiivisesti, pyydä hänet mukaasi kauppareissulle tai vetämään jumppa kotiisi,  neuvoo Kirsi.

Hän työskentelee parin asiakkaansa kanssa Skypen välityksellä ja pitää tärkeänä sitä, että treenaaminen on mukavaa.

– Välillä jutellaan ja hihitellään. Sitten treenataan taas kovaa.

Kirsin kokemuksen mukaan tapaamisajasta noin 40 prosenttia kuluu mielen hoitamiseen ja loput kehon treenaamiseen.

– Joskus tuntuu, että mielenhoitoa on jopa treenaamista enemmän.

Alkuhuuma muuttuu arjeksi

Kuten muihinkin ihmissuhteisiin, myös pt-suhteeseen kuuluu alkuhuuma. Ensimmäiset treenit tuntuvat jänniltä, ja jaksat painaa täysillä.

Alkuhuuman kadottua asenne tekemiseen muuttuu.

– Monet alkavat lusmuilla 6–8 viikon jälkeen, Kirsi tietää.

Siksi hän suosittelee treeneihin sitoutumista vähintään kolmen kuukauden ajaksi. Etenkin, jos tavoitteena on pudottaa painoa.

– Yhdessä laihduttaminen on helppoa, mutta saavutetun tuloksen ylläpitäminen vaikeaa. Pudotetut kilot tulevat helposti takaisin muutamassa kuukaudessa. Silloin pt:tä todella tarvitaan.

Tärkeintä on voida luottaa valmentajaan, koska suhteesta tulee hyvin läheinen.

– Jotkut asiakkaani näkevät minua 3–4 tuntia viikossa eli melkein useammin kuin omaa aviomiestään, Kirsi vitsailee.

Thomaksen mukaan treenaajan pitää olla tiukka, mutta ei liian epärealistinen vaatimuksissaan.

– Pahinta on, jos asiakas alkaa stressaantua. Jos taas treenit innostavat, liikuntamäärät kasvavat ja ruokavalio paranee, on valmentaja onnistunut työssään.

Ja kun tavoite on saavutettu, on aika tähdätä uuteen – tai jatkaa omillaan.

Paljonko PT maksaa?

Elixia 160 €/2 x 55 min, 609 €/10 x 55 min

Sats 64 €/60 min, 698 €/12 x 60 min

Fressi 90 €/1 kerta, 670 €/10 x 55 min

Gogo Tampere 60 €/55 min, 550 €/10 x 55 min

Ladyline Vaasa 89 €/60 min, 790 €/10 x 60 min

Forever Kuntoklubi 89 €/60 min, 790 €/10 x 60 min

Easyfit 70 €/60 min, 300 €/1 kuukausi eli 4–5 tapaamista

Kirsi Halme Vantaa/Helsinki, personaltrainer.fi, 95 €/75 min, 840 €/10 x 75 min

Johanna Muhonen Helsinki, bealive.fi, 75 €/tapaaminen (ei aikarajaa), 600 €/10 tapaamista

Marita Autere Turku, yhdessatavoitteeseesi.fi, 99 €/tapaaminen
(1-2 t), 930 €/10 tapaamista (sis. kuntotestit, kehonkoostumus­mittauksen, ruoka­valion ja oman saliohjelman)

Titta Hamdi Jyväskylä, kuntomaailma.fi, 66 €/60 min, 594 €/10 x 60 min (+ Kuntomaailman jäsenmaksu 59 e/kk)

Tapaamiset suunnitellaan asiakkaan toiveiden ja tavoitteiden mukaan. Pt:n voi palkata esim. kuntosali- tai ruokaohjelman suunnitteluun ja opastukseen, mukaan kauppareissulle tai juoksu­lenkille, opastamaan uinti- tai sauvakävelytekniikan, vetämään kotijumpan…

Pieru edistää suoliston hyvinvointia, mikäs sen mukavampaa. Kuva: iStock
Pieru edistää suoliston hyvinvointia, mikäs sen mukavampaa. Kuva: iStock

Mädän kananmunan lemulla on terveysvaikutuksia, tietävät tutkijat.

Jos jokin on aliarvostettua, niin piereskely. Tuhnuttelua pidetään paheellisena ja epäkohteliaana, vaikka se on sekä luonnollista että terveellistä.

Ihmiskunnan siirtyminen ilmatiiviisiin ja siisteihin sisätiloihin on saattanut pierun kapinallisen asemaan, johon se ei luonnostaan kuulu. Muun muassa seuraavien tietojen valossa on syytä palauttaa piereskelyn kunnia.

1. Pidättely johtaa ruuansulatusvaivoihin

Suolistosairaudet ja -vaivat yleistyvät minkä kerkeävät. Moni ei tiedä ja harva arvaa, että monen kiusallisen mahanpurun taustalla on pierun pidättely.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen suositteleekin Helsingin Sanomissa vapauttavaa pierulenkkiä lounaan jälkeen, jos rohkeus ei riitä paukkujen päästämiseen työtiloissa tai työpaikan vessassa. 

2. Pieru voi jonakin päivänä auttaa sairauksien tunnistamisessa

Pierulla on monenlaista kerrottavaa, mutta ihmiskunta ei ole vielä täysin oppinut sen kieltä. Yritystä ei kuitenkaan puutu: tutkijat työskentelevät kehittääkseen laitteita, joiden avulla pieruista voitaisiin saada sairauksien diagnoimisessa auttavia tietoja. 

3. Pierujen sisältämä rikkivety on potentiaalinen terveyssankari

Erityisen pahanhajuisilla, mädältä kananmunalta löyhähtävillä pieruilla on poikkeuksellisen suuria terveysvoimia. Ne nimittäin sisältävät rikkivetyä, joka on solujen kannalta tärkeä aine.

Englantilaisen Exeterin ylipiston tutkijat uutisoivat jo vuosia sitten, että juuri oikea, pieni määrä rikkivetyä voi olla tärkeä tekijä monien sairauksien hoidossa sydänkohtauksesta dementiaan. 

Tutkimustuloksen perusteella on innostuttu uutisoimaan muun muassa, että kumppanin pierujen haisteleminen olisi terveellistä. Uskoo, ken tahtoo (haistella rakkaansa pieruja). 

4. Pierusi kertovat sinusta

Vanhan sanonnan mukaan ihminen on sitä, mitä hän syö. Samoin pierujen haju perustuu siihen, mitä niiden piereskelijä syö. Ihminen on siis sitä, miltä hänen pierunsa tuoksahtavat... tai jotakin. 

Joka tapauksessa voit vaikuttaa pierujesi aromimaailmaan ruokavaliolla. Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen kertoo Ylellä, että pierujen pahanhajuisuutta voi vähentää vaihtamalla eläinproteiineja kasviproteiineiksi ja lisäämällä resistentin tärkkelyksen syömistä. Resistenttiä tärkkelystä on esimerkiksi perunassa, riisissä ja banaanissa.


5. Pieru vapauttaa

Pieru rikkoo jään, ja vapautunut piereskely sitoo läheisiä yhteen. Pierujen vapauttavuudesta kertoo muun muassa se, että ihmiset tapaavat nimittää suosikkikotihousujaan pieruverkkareiksi. 

Lentokentällä voi ottaa lasillisen tai useamman kuohuvaa ja rentoutua. Jos paikalta saa poistua, nappaa taksi alle ja hurista jatkamaan lomaa.

Kyllä, se on tapahtunut minullekin. Viime syksynä jämähdimme Kreetalle Hanian kentälle, kun lentokoneemme meni rikki.

Olimme reissussa kahden aikuisen ja kahden pienen lapsen voimin. Nuorempi joi äidinmaidonkorviketta, ja olimme pakanneet matkaan juuri sopivan määrän maitotetroja. Eli emme yhtään ylimääräistä.

Sillä aikaa, kun muut (aikuiset) tuskailivat, kiukuttelivat ja huokailivat, meidän perhe päätti ottaa rennosti. Ensimmäisenä menimme ostamaan karkkia. Sen jälkeen laitoimme isommalle lapselle tablettitietokoneelta piirretyt pyörimään ja odotimme, että saamme aikataulusta lisätietoa. Olimme tyytyväisiä, ettemme lähteneet matkaan rikkinäisellä lentokoneella.

Klassinen tilanne on, että lentohenkilökunta yrittää pitää matkustajat lähtövalmiina, koska myöhästyminen maksaa heille paljon. Siksi porukka ei pääse pois lentokentältä ennen kuin on varmistettu, että remmi kannattaa kuljettaa muualle odottamaan. Niin kävi myös meille. Lopulta kapteeni tuli ilmoittamaan, että lähtö siirtyy kymmenen tuntia. 

Tässä vaiheessa meidän perhe otti taksin kaupunkiin.

Matkustajille kerrottiin, että lentokentän ulkopuolella on kahvila, josta saisi lounasta. Tässä vaiheessa meidän perhe otti taksin kaupunkiin. Varasin netistä hotellihuoneen, josta oli merinäköala. Se oli naurettavan halpa, koska saimme viime hetken varaajina tuntuvan alennuksen. Sitten köpöttelimme rantakadulla, ostimme vauvalle korvikejauhetta apteekista, söimme mereneläviä ja kävimme lasten kanssa hevosajelulla. Kaikilla oli mukavaa. Välillä lepäsimme hotellihuoneessa.

Kun uusi ilmoitettu lähtöaika alkoi lähestyä, otimme taksin lentokentälle. Lähtöportilla kuulimme, että muut suomalaiset oli noukittu tienvarsikahvilasta bussiin ja kuljetettu viiden tähden resorttiin, jossa porukka oli istunut aulatilan sohvilla lähes koko odotusajan. Kaikkien uikkarit oli pakattu matkalaukkuihin, laukut olivat lentokentällä ja lähin kauppa sijaitsi useiden kilometrien päässä evakkohotellilta.

Ihmiset olivat todella kypsiä. Tilannetta ei helpottanut se, että lento viivästyi vielä entisestään. Toisin kuin muilla, meillä oli ollut mahtava viimeinen päivä etelänlomalla. Kaiken lisäksi meille maksettiin tuosta ihanasta aurinkopäivästä 1 600 euroa korvauksia.

Lentokentällä istumisesta saa minusta oikein kohtuullisen tuntipalkan.

Useamman sadan euron korvauksen voi saada, jos lento myöhästyy yli kaksi tuntia

Vaikka olisin joutunut istumaan vuorokauden lentokentällä pelkkää kolmioleipää järsien, olisin silti kokenut, että tuo korvaus on ihan kelpo raha siitä kärsimyksestä. Toki olisin ollut huolesta soikeana, kun vauvani äidinmaidonkorvikkeet olisivat loppuneet, mutta ehkä siitäkin olisi jotenkin selvitty.

Monesti olen odottanut myöhästynyttä lentoa myös ilman lapsia. Silloin voi vaikka ottaa lasillisen tai useamman kuohuvaa ja rentoutua – sekä suunnitella käyttökohteita korvausrahoille. Lentokentällä istumisesta saa minusta oikein kohtuullisen tuntipalkan.