Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Hyvä personal trainer auttaa jaksamaan, kun omat voimat ja usko loppuvat. Näin löydät itsellesi sopivan kuntovalmentajan ja saat rahoillesi vastinetta.

Hakusanoilla ”personal trainer Helsinki” ilmestyy 169 000 tulosta Googleen. Vähemmästäkin lamaantuu. Sopivan henkilökohtaisen tsemp­parin löytämistä ei helpota edes liikuntakeskukseen liittyminen. Vaikka jäsenyyteen kuuluu yleensä ainakin yksi pt-tapaaminen, on sen oikean kohtaaminen arpapeliä.

Annetaan kokeneiden asiantuntijoiden  kertoa, mitä omasta valmentajasta haaveilevan kannattaa tietää.

Koulutus ei kerro kaikkea

Aloita käymällä oma tuttavapiirisi läpi, kuuluu personal trainer Kirsi Halmeen neuvo.

– Jos tutullasi on kuntovalmentaja, on hänet jo ainakin kerran havaittu hyväksi.

Halme suosittelee myös nettisurffausta. Jos valmentajan tittelin edestä löytyy esimerkiksi FAF (Fitness Academy of Finland) tai Trainer4You, hän todennäköisesti osaa asiansa. Molemmat ovat arvostettuja pt-lisenssejä.

Personal trainer Thomas Tallberg muistuttaa tarkastamaan myös pt:n aiemmat harrastukset. Jos haluat vaikkapa lisää liikkuvuutta, on hyvä etsiä esimerkiksi joogataustainen personal trainer. Lihasvoimien lisääjänä voi auttaa kokenut painonnostaja. Valmentajan treenikokemus saattaa jopa taata  paremman osaamisen kuin koulutus.

– Eivätkä koulutukset auta, jos pt ei ymmärrä asiakasta tai osaa motivoida.

Molemmat kuntovalmentajat painottavat, että loppupeleissä henkilökemiat ratkaisevat. Ja tämä selviää vain tapaamalla, esimerkiksi kahvilassa. Ensimmäinen tapaaminen on yleensä ilmainen.

– Jos ei ole, sitä voi aina kysyä, valmentajat muistuttavat.

Rohkeasti tunnustellen

Ensimmäisellä tapaamiskerralla tunnustellaan puolin ja toisin. Vaikuttaako pt siltä, että hän voisi ohjata sinut tavoitteeseesi? Oman tavoitteen onkin hyvä olla kirkkaana mielessä ennen tapaamista.
Kirsi Halme kehottaa näkemään useamman trainerin, pari miestä ja pari naista.

– Useimmat naiset kokevat, että naisen kanssa on helpompi treenata. Suosittelen silti tarkastamaan kaikki kortit. Kyseessä on kuitenkin iso investointi.

Pt-kandidaateille voi kertoa rehellisesti tapaavansa muutaman muunkin ennen päätöksen tekoa, Kirsi neuvoo.

Suurin osa hänen asiakkaistaan hakee tukea laihduttamiseen ja painonhallintaan. Yli 40-vuotiaat haluavat apua pitääkseen kropan kunnossa.

– Asiakas täytyy saada ymmärtämään, että henkilökohtainen valmentaja auttaa parhaansa mukaan, mutta hänen itsensä on tehtävä työt.

Tallbergin asiakkaiden tavoitteisiin kuuluvat laihduttamisen lisäksi vahvemmat lihakset, parempi liikkuvuus ja yleiskunto. Thomas kehottaa asiakkaita selvittämään jo ensimmäisellä tapaamisella, mitä pt treenaamisessa arvostaa.

– Toisille esimerkiksi venyttely on oleellinen osa treeniä, toisille taas ei. On tärkeää, että uskotte samoihin asioihin.

Ensimmäisellä tapaamisella on myös hyvä selvittää, mitä valmennuspaketti sisältää. Jos haluat oman saliohjelman, ruokapäiväkirjan tai vaikka kehonkoostumusmittauksen, kysy, kuuluuko se palvelun hintaan.

– Tarkista myös, voiko pt:lle soittaa hänen vapaa-ajallaan, jos tulee ongelmia, Thomas sanoo.

Sekin on syytä selvittää, mitä tapahtuu, jos joudut siirtämään tai perumaan sovitun treenin.

Tärkeintä kuitenkin on, että olette samalla aaltopituudella.

– Sydämen ääni sanoo, kuka on se oikea, Kirsi vakuuttaa.

Kaikki ilo irti

Kun oikea valmentaja on löytynyt, on aika sopia ensimmäiset yhteiset treenit.

– Yleensä tapaaminen kerran viikossa riittää. Mutta jos et ole treenannut aiemmin tai haluat tuloksia nopeasti, voitte tavata 2–3 kertaa viikossa, sanoo Thomas.

Thomaksen asiakkaat sitoutuvat treeneihin yleensä pidemmäksi aikaa kuukausi kerrallaan. Kirsin asiakkaat taas ostavat yleensä kymmenen tapaamista kerralla.

Valmentajat neuvovat valmistautumaan tapaamisiin syömällä pari tuntia ennen treenejä, ottamalla treenikamat mukaan ja saapumalla ajoissa paikalle.

Vaikka olisi palkannut pt:n saadakseen oman saliohjelman, kannattaa valmentajan ammattitaitoa hyödyntää muutenkin.

– Ota trainerista kaikki irti. Kysele aktiivisesti, pyydä hänet mukaasi kauppareissulle tai vetämään jumppa kotiisi,  neuvoo Kirsi.

Hän työskentelee parin asiakkaansa kanssa Skypen välityksellä ja pitää tärkeänä sitä, että treenaaminen on mukavaa.

– Välillä jutellaan ja hihitellään. Sitten treenataan taas kovaa.

Kirsin kokemuksen mukaan tapaamisajasta noin 40 prosenttia kuluu mielen hoitamiseen ja loput kehon treenaamiseen.

– Joskus tuntuu, että mielenhoitoa on jopa treenaamista enemmän.

Alkuhuuma muuttuu arjeksi

Kuten muihinkin ihmissuhteisiin, myös pt-suhteeseen kuuluu alkuhuuma. Ensimmäiset treenit tuntuvat jänniltä, ja jaksat painaa täysillä.

Alkuhuuman kadottua asenne tekemiseen muuttuu.

– Monet alkavat lusmuilla 6–8 viikon jälkeen, Kirsi tietää.

Siksi hän suosittelee treeneihin sitoutumista vähintään kolmen kuukauden ajaksi. Etenkin, jos tavoitteena on pudottaa painoa.

– Yhdessä laihduttaminen on helppoa, mutta saavutetun tuloksen ylläpitäminen vaikeaa. Pudotetut kilot tulevat helposti takaisin muutamassa kuukaudessa. Silloin pt:tä todella tarvitaan.

Tärkeintä on voida luottaa valmentajaan, koska suhteesta tulee hyvin läheinen.

– Jotkut asiakkaani näkevät minua 3–4 tuntia viikossa eli melkein useammin kuin omaa aviomiestään, Kirsi vitsailee.

Thomaksen mukaan treenaajan pitää olla tiukka, mutta ei liian epärealistinen vaatimuksissaan.

– Pahinta on, jos asiakas alkaa stressaantua. Jos taas treenit innostavat, liikuntamäärät kasvavat ja ruokavalio paranee, on valmentaja onnistunut työssään.

Ja kun tavoite on saavutettu, on aika tähdätä uuteen – tai jatkaa omillaan.

Paljonko PT maksaa?

Elixia 160 €/2 x 55 min, 609 €/10 x 55 min

Sats 64 €/60 min, 698 €/12 x 60 min

Fressi 90 €/1 kerta, 670 €/10 x 55 min

Gogo Tampere 60 €/55 min, 550 €/10 x 55 min

Ladyline Vaasa 89 €/60 min, 790 €/10 x 60 min

Forever Kuntoklubi 89 €/60 min, 790 €/10 x 60 min

Easyfit 70 €/60 min, 300 €/1 kuukausi eli 4–5 tapaamista

Kirsi Halme Vantaa/Helsinki, personaltrainer.fi, 95 €/75 min, 840 €/10 x 75 min

Johanna Muhonen Helsinki, bealive.fi, 75 €/tapaaminen (ei aikarajaa), 600 €/10 tapaamista

Marita Autere Turku, yhdessatavoitteeseesi.fi, 99 €/tapaaminen
(1-2 t), 930 €/10 tapaamista (sis. kuntotestit, kehonkoostumus­mittauksen, ruoka­valion ja oman saliohjelman)

Titta Hamdi Jyväskylä, kuntomaailma.fi, 66 €/60 min, 594 €/10 x 60 min (+ Kuntomaailman jäsenmaksu 59 e/kk)

Tapaamiset suunnitellaan asiakkaan toiveiden ja tavoitteiden mukaan. Pt:n voi palkata esim. kuntosali- tai ruokaohjelman suunnitteluun ja opastukseen, mukaan kauppareissulle tai juoksu­lenkille, opastamaan uinti- tai sauvakävelytekniikan, vetämään kotijumpan…