Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Hyvä personal trainer auttaa jaksamaan, kun omat voimat ja usko loppuvat. Näin löydät itsellesi sopivan kuntovalmentajan ja saat rahoillesi vastinetta.

Hakusanoilla ”personal trainer Helsinki” ilmestyy 169 000 tulosta Googleen. Vähemmästäkin lamaantuu. Sopivan henkilökohtaisen tsemp­parin löytämistä ei helpota edes liikuntakeskukseen liittyminen. Vaikka jäsenyyteen kuuluu yleensä ainakin yksi pt-tapaaminen, on sen oikean kohtaaminen arpapeliä.

Annetaan kokeneiden asiantuntijoiden  kertoa, mitä omasta valmentajasta haaveilevan kannattaa tietää.

Koulutus ei kerro kaikkea

Aloita käymällä oma tuttavapiirisi läpi, kuuluu personal trainer Kirsi Halmeen neuvo.

– Jos tutullasi on kuntovalmentaja, on hänet jo ainakin kerran havaittu hyväksi.

Halme suosittelee myös nettisurffausta. Jos valmentajan tittelin edestä löytyy esimerkiksi FAF (Fitness Academy of Finland) tai Trainer4You, hän todennäköisesti osaa asiansa. Molemmat ovat arvostettuja pt-lisenssejä.

Personal trainer Thomas Tallberg muistuttaa tarkastamaan myös pt:n aiemmat harrastukset. Jos haluat vaikkapa lisää liikkuvuutta, on hyvä etsiä esimerkiksi joogataustainen personal trainer. Lihasvoimien lisääjänä voi auttaa kokenut painonnostaja. Valmentajan treenikokemus saattaa jopa taata  paremman osaamisen kuin koulutus.

– Eivätkä koulutukset auta, jos pt ei ymmärrä asiakasta tai osaa motivoida.

Molemmat kuntovalmentajat painottavat, että loppupeleissä henkilökemiat ratkaisevat. Ja tämä selviää vain tapaamalla, esimerkiksi kahvilassa. Ensimmäinen tapaaminen on yleensä ilmainen.

– Jos ei ole, sitä voi aina kysyä, valmentajat muistuttavat.

Rohkeasti tunnustellen

Ensimmäisellä tapaamiskerralla tunnustellaan puolin ja toisin. Vaikuttaako pt siltä, että hän voisi ohjata sinut tavoitteeseesi? Oman tavoitteen onkin hyvä olla kirkkaana mielessä ennen tapaamista.
Kirsi Halme kehottaa näkemään useamman trainerin, pari miestä ja pari naista.

– Useimmat naiset kokevat, että naisen kanssa on helpompi treenata. Suosittelen silti tarkastamaan kaikki kortit. Kyseessä on kuitenkin iso investointi.

Pt-kandidaateille voi kertoa rehellisesti tapaavansa muutaman muunkin ennen päätöksen tekoa, Kirsi neuvoo.

Suurin osa hänen asiakkaistaan hakee tukea laihduttamiseen ja painonhallintaan. Yli 40-vuotiaat haluavat apua pitääkseen kropan kunnossa.

– Asiakas täytyy saada ymmärtämään, että henkilökohtainen valmentaja auttaa parhaansa mukaan, mutta hänen itsensä on tehtävä työt.

Tallbergin asiakkaiden tavoitteisiin kuuluvat laihduttamisen lisäksi vahvemmat lihakset, parempi liikkuvuus ja yleiskunto. Thomas kehottaa asiakkaita selvittämään jo ensimmäisellä tapaamisella, mitä pt treenaamisessa arvostaa.

– Toisille esimerkiksi venyttely on oleellinen osa treeniä, toisille taas ei. On tärkeää, että uskotte samoihin asioihin.

Ensimmäisellä tapaamisella on myös hyvä selvittää, mitä valmennuspaketti sisältää. Jos haluat oman saliohjelman, ruokapäiväkirjan tai vaikka kehonkoostumusmittauksen, kysy, kuuluuko se palvelun hintaan.

– Tarkista myös, voiko pt:lle soittaa hänen vapaa-ajallaan, jos tulee ongelmia, Thomas sanoo.

Sekin on syytä selvittää, mitä tapahtuu, jos joudut siirtämään tai perumaan sovitun treenin.

Tärkeintä kuitenkin on, että olette samalla aaltopituudella.

– Sydämen ääni sanoo, kuka on se oikea, Kirsi vakuuttaa.

Kaikki ilo irti

Kun oikea valmentaja on löytynyt, on aika sopia ensimmäiset yhteiset treenit.

– Yleensä tapaaminen kerran viikossa riittää. Mutta jos et ole treenannut aiemmin tai haluat tuloksia nopeasti, voitte tavata 2–3 kertaa viikossa, sanoo Thomas.

Thomaksen asiakkaat sitoutuvat treeneihin yleensä pidemmäksi aikaa kuukausi kerrallaan. Kirsin asiakkaat taas ostavat yleensä kymmenen tapaamista kerralla.

Valmentajat neuvovat valmistautumaan tapaamisiin syömällä pari tuntia ennen treenejä, ottamalla treenikamat mukaan ja saapumalla ajoissa paikalle.

Vaikka olisi palkannut pt:n saadakseen oman saliohjelman, kannattaa valmentajan ammattitaitoa hyödyntää muutenkin.

– Ota trainerista kaikki irti. Kysele aktiivisesti, pyydä hänet mukaasi kauppareissulle tai vetämään jumppa kotiisi,  neuvoo Kirsi.

Hän työskentelee parin asiakkaansa kanssa Skypen välityksellä ja pitää tärkeänä sitä, että treenaaminen on mukavaa.

– Välillä jutellaan ja hihitellään. Sitten treenataan taas kovaa.

Kirsin kokemuksen mukaan tapaamisajasta noin 40 prosenttia kuluu mielen hoitamiseen ja loput kehon treenaamiseen.

– Joskus tuntuu, että mielenhoitoa on jopa treenaamista enemmän.

Alkuhuuma muuttuu arjeksi

Kuten muihinkin ihmissuhteisiin, myös pt-suhteeseen kuuluu alkuhuuma. Ensimmäiset treenit tuntuvat jänniltä, ja jaksat painaa täysillä.

Alkuhuuman kadottua asenne tekemiseen muuttuu.

– Monet alkavat lusmuilla 6–8 viikon jälkeen, Kirsi tietää.

Siksi hän suosittelee treeneihin sitoutumista vähintään kolmen kuukauden ajaksi. Etenkin, jos tavoitteena on pudottaa painoa.

– Yhdessä laihduttaminen on helppoa, mutta saavutetun tuloksen ylläpitäminen vaikeaa. Pudotetut kilot tulevat helposti takaisin muutamassa kuukaudessa. Silloin pt:tä todella tarvitaan.

Tärkeintä on voida luottaa valmentajaan, koska suhteesta tulee hyvin läheinen.

– Jotkut asiakkaani näkevät minua 3–4 tuntia viikossa eli melkein useammin kuin omaa aviomiestään, Kirsi vitsailee.

Thomaksen mukaan treenaajan pitää olla tiukka, mutta ei liian epärealistinen vaatimuksissaan.

– Pahinta on, jos asiakas alkaa stressaantua. Jos taas treenit innostavat, liikuntamäärät kasvavat ja ruokavalio paranee, on valmentaja onnistunut työssään.

Ja kun tavoite on saavutettu, on aika tähdätä uuteen – tai jatkaa omillaan.

Paljonko PT maksaa?

Elixia 160 €/2 x 55 min, 609 €/10 x 55 min

Sats 64 €/60 min, 698 €/12 x 60 min

Fressi 90 €/1 kerta, 670 €/10 x 55 min

Gogo Tampere 60 €/55 min, 550 €/10 x 55 min

Ladyline Vaasa 89 €/60 min, 790 €/10 x 60 min

Forever Kuntoklubi 89 €/60 min, 790 €/10 x 60 min

Easyfit 70 €/60 min, 300 €/1 kuukausi eli 4–5 tapaamista

Kirsi Halme Vantaa/Helsinki, personaltrainer.fi, 95 €/75 min, 840 €/10 x 75 min

Johanna Muhonen Helsinki, bealive.fi, 75 €/tapaaminen (ei aikarajaa), 600 €/10 tapaamista

Marita Autere Turku, yhdessatavoitteeseesi.fi, 99 €/tapaaminen
(1-2 t), 930 €/10 tapaamista (sis. kuntotestit, kehonkoostumus­mittauksen, ruoka­valion ja oman saliohjelman)

Titta Hamdi Jyväskylä, kuntomaailma.fi, 66 €/60 min, 594 €/10 x 60 min (+ Kuntomaailman jäsenmaksu 59 e/kk)

Tapaamiset suunnitellaan asiakkaan toiveiden ja tavoitteiden mukaan. Pt:n voi palkata esim. kuntosali- tai ruokaohjelman suunnitteluun ja opastukseen, mukaan kauppareissulle tai juoksu­lenkille, opastamaan uinti- tai sauvakävelytekniikan, vetämään kotijumpan…

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

VAAKA
Älä ota asioita liian henkilökohtaisesti. Keskity omaan juttuusi ja anna muiden puuhata omiaan. Hermostuminen saattaa sinut vain hankalaan asemaan.


SKORPIONI
Vietä aikaa omissa oloissasi. Etäpäivä töistä voisi tehdä hyvää. Kokeile huviksesi aivan uutta lähestymistapaa tuttuun arkiseen ongelmaan.


JOUSIMIES
Pidä tahti tasaisena. Kiirehtimällä et voita mitään. On hyvä hetki tutustua uusiin ihmisiin ja kuunnella heidän tarinoitaan.


KAURIS
Järjestelmällisyys vie sinut pitkälle. Älä levittele tietojasi kaikkien kuultaviksi. Salamyhkäisyydestä on nyt sinulle etua.


VESIMIES
Sinulla on vaikeuksia saada ajatuksiasi järjestykseen tänään. Ole tarkkana, sillä lähistölläsi pyörii epäluotettava ihminen. Luota vaistoosi.


KALAT
Tunteet ja raha sopivat huonosti yhteen. Taloudelliset kysymykset voivat saada sinut tänään hiiltymään. Selvitä asiat pienen piirin kesken.


OINAS
Päivä sisältää vauhdikkaita käänteitä. Älä jää inttämään vastaan, jos joudut umpikujaan. Nyt ei kannata ruokkia liekkejä.


HÄRKÄ
Pidä silmät auki rahantekomahdollisuuksien varalta. Sinun on aika ajatella tulevaisuuttasi. Positiivinen asenne on paras valttisi.


KAKSONEN
Tee asiat omalla tyylilläsi. Persoonallisuutesi valloittaa ja hurmaa tänään harvinaisen tehokkaasti. Ilmassa on romantiikkaa.


RAPU
Puske päättäväisesti eteenpäin. Pysyttele polulla, joka tuntuu oikealta takaiskuista huolimatta. Ota vastaan hoksottimiasi testaava haaste.


LEIJONA
Uusi käänne auttaa sinua näkemään tilanteesi selkeästi. On aika miettiä, minkä haluat muuttuvan elämässäsi. Uskalla ajatella nyt itseäsi.


NEITSYT
Älä lupaa mahdottomuuksia. Läheisesi tarvitsee sinua tuekseen, mutta et voi tehdä kaikkea hänen puolestaan. Aseta rajat ja pidä niistä kiinni.

 

Jaa horoskooppi sähköpostilla kaverille!

Rosa Meriläisellä on aina aikaa seksille ja itsetyydytykselle. Kuva: Milka Alanen

Kirjailija Rosa Meriläinen suhtautuu omaan seksuaalisuuteensa mutkattomasti. Hän masturboi päivittäin ja suosittelee sitä muillekin.

Seksistä puhuminen on ollut kirjailija Rosa Meriläiselle aina luonnollista. Nykyään hän pitää Lipstick Mafia -podcastia, jossa seksistä ja seksuaalisuudesta pyritään puhumaan avoimesti ja suoraan – Rosalle tyypilliseen tapaan.

– Olen kotona paljon alasti. Silloin näkee oman kehonsa monesta kulmasta ja oppii pitämään siitä, hän kertoo.

– Olen luonteeltani avoin ja puhelias ja olen pystynyt puhumaan suoraan seksistä miesten kanssa jo teininä. Ikääntyminen auttaa siinä, että toiveistaan osaa kertoa entistä paremmin.

”Olen seurustellut 17-vuotiaasta asti enkä osaa olla yksin. Minun on pakko saada koskettaa toista ihmistä.”

Rosa erosi juontaja Simo Frangénista alkuvuonna. Nyt hän on kihloissa toimittaja Tuomas Murajan kanssa. Koko aikuisikänsä aikana Rosa ei ole koskaan ollut sinkku.

– Olen seurustellut 17-vuotiaasta asti enkä osaa olla yksin. Minun on pakko saada koskettaa toista ihmistä ja nukkua toisen kanssa. Ajattelen, että onnellista parisuhdetta on vaikeaa ylläpitää ilman seksiä. Sille pitää löytyä aikaa.

”Jos minulla on kiire, mieluummin masturboin kuin meikkaan.”

Myös itsetyydytys on Rosa Meriläisen mukaan tärkeä osa seksuaalisuutta. Hän ottaa sille aikaa päivittäin.

– Ajattelen, että masturbointi on konkreettinen rakkauden teko itseä kohtaan. Jos minulla on kiire, mieluummin masturboin kuin meikkaan. Siitä tulee hyvä ja hehkuva olo, hän kuvailee.

Rosa kertoo tietoisesti treenaavansa lantionpohjan lihaksiaan.

– Treenaan vaginapainonnostoa ja nostan esimerkiksi ketsuppipulloa. Olen opiskellut asiaa netistä.

Treenien ansiosta Rosa on oppinut olemaan paremmin läsnä omassa kehossaan.

– Pystyn saamaan orgasmin ajatuksen voimalla sekunneissa. Olen saanut orgasmin myös suudellessa. Pystyn säätelemään sen kestoa ja pitkittämään sitä.

Lue koko Rosan haastattelu torstaina ilmestyvästä Me Naisten numerosta 43/17.