Kuva: <span class="photographer">Lauri Mannermaa</span>
Kuva: Lauri Mannermaa

Voiko kroppaa auttaa, jos riittävä nukkuminen ei ole mahdollista?

Ota päiväunia. Mene viikonloppuna hotelliin. Sulje läppäri, juo maitoa, käy lämpimässä kylvyssä ja viilennä makuuhuoneen lämpötilaa.

Hyvää tarkoittavista vinkeistä ei ole mitään hyötyä, jos ihminen ei syystä tai toisesta pysty pitkään aikaan nukkumaan tarpeeksi. Syynä tähän voi olla poikkeuksellinen tilanne töissä tai vaikkapa pienet, huonouniset lapset.

Siinä eivät parit päikkärit auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jotakin on kuitenkin tehtävissä, lohduttaa dosentti Henri Tuomilehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Jos uni jää vähälle ja sen lisäksi elää kuin pellossa, niin harvoin siinä hyvin käy, hän sanoo.

Syö usein ja liiku, vaikka väsyttää

Terveellä ihmisellä kolme peruspalikkaa ovat kunnossa: on liikuttava säännöllisesti, syötävä järkevästi ja saatava riittävästi unta.

– Jos palasista yksi on rempallaan, täytyy kahdesta muusta pitää erityisen tarkkaa huolta, Tuomilehto sanoo.

Keho sietää jatkuvaa väsymystä paremmin, jos sitä ruokkii huolella ja liikuttaa säännöllisesti.

Järkevällä syömisellä Tuomilehto tarkoittaa nykysuositusten mukaista ruokailua.

– Mutta useammin kuin ihmiset yleensä syövät. Kun syö pieniä annoksia pitkin päivää, pysyy verensokeri hyvällä tolalla ja vireystila mallillaan.

Mutta eikö liikunta ole vaarallista, jos keho on muutenkin väsymyksen takia stressitilassa?

– Omat rajat pitää toki tuntea, Tuomilehto sanoo.

– Eikä liian myöhään saa lähteä urheilemaan, ettei nukahtaminen vaikeudu sen takia. Mutta jos liikunta jää, se jää helposti pysyvästi. Ja kierre on valmis: vähäinenkin uni muuttuu huonolaatuisemmaksi, tulee syötyä ihan miten sattuu eikä varmaan tee mieli lähteä mihinkään.

Kaksi kuukautta on liikaa

Ravintolisien tehosta ei ole tieteellistä näyttöä. Jotkut ihmiset ovat hyötyneet lisäraudasta, sillä tutkimuksissa on todettu, että raudan huono imeytyminen voi altistaa levottomille jaloille, jotka taas häiritsevät unen laatua. Mutta tällöinkin ravinteiden aloittaminen tulisi perustua laboratorionäyttöön, Tuomilehto lisää.

Alkoholilla ei ainakaan korjata unta. Iltanaukun ottaja on hakoteillä, sillä hömpsy vaikuttaa unen laatuun.

– Ruokailun yhteydessä voi kuitenkin hyvin nauttia lasillisen, ei siitä ainakaan isoa haittaa ole, Tuomilehto sanoo.

Pitkästä huonon unen kaudesta toivutaan yksilöllisesti. Toiset toipuvat univajeesta viikossa, toiset eivät koskaan.

– Unettomuus voi aiheuttaa masennusta ja työkyvyttömyyttä, jotka puolestaan jatkavat huonon nukkumisen kierrettä, Tuomilehto sanoo.

– Jos huonon unen jakso kestää kaksi kuukautta, siihen pitää hankkia apua. Yli kaksi kuukautta jatkunut huonounisuus ei ole normaalia.

Lue lisää:

Riittääkö viisi tuntia unta yössä? Asiantuntija vastaa

Jo kaksi alkoholiannosta huonontaa unen laatua, ehkä lomankin

Helpommin hereille aamulla, näin se käy

Sisältö jatkuu mainoksen alla