Vaikka retroilu on in, kaikkien entisten dieettien paluuta emme toivo.

Kaalikeittodieetti

Raju dieetti lupaa painon pudotusta viiden kilon viikkovauhdilla. Suurin osa siitä on nestettä. Tällä dieetillä syödään vähäkalorista kaalisoppaa viikon ajan. Jos dieettiä aikoo kokeilla kauemmin, kuurien välissä on aina pidettävä kahden viikon tauko. Dieetin aikana kaalisoppaa syödään niin paljon kuin mieli tekee sekä lisäksi ohjeen mukaiset muut ruuat. Vettä on juotava runsaasti.

Kaalisoppa

6 sipulia

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2 paprikaa tai porkkanaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla

purkillinen tomaattimurskaa

1 varsiselleri

puolikas valkokaali

1 kasvisliemikuutio

mausteita oman maun mukaan

Pilko ainekset kattilaan ja hauduta kahden tunnin ajan.

Kuva Elvi Rista / Fotonokka

Päivän pikadieetti

Hollywood-tähdet ovat turvautuneet tähän pikakikkaan esimerkiksi juhlien aattona, kun gaalamekkoon ei sovi pömppämaha. Erityisesti greippi sekä paastotee laittavat kehon kuonat liikkelle.

Yhden päivän dieetti

Aamupala: 3 dl vastapuristettua greippi- tai appelsiinimehua, kuppi kahvia tai teetä.

Aamupäivällä: 3 dl täysmehua, esim. Biotta

Lounas: 4 dl kasvislientä tai paastoteetä, esim. Vogel)

Iltapäivällä: 3 dl täysmehua

Päivällinen: kasvislientä, paastoteetä

Iltapalaksi kupillinen kahvia tai teetä

Juo runsaasti vettä.

Hiilihydraatiton dieetti

Kiistellyssä hiilihydraatittomassa ruokavaliossa lautaselta on raivattu kaikki vähääkään hiilihydraatteja sisältävä ruoka, kuten peruna, pasta, riisi, puurot, jauhot, sokeri, hedelmät ja leipä. Dieetti on vielä rajumpaa kuin karppaaminen.

Dieetistä on kehitelty useita vähähiilarisia versioita eli ketoosidieettejä, joista tunnetuin lienee Atkinsin dieetti. Siinä hiilihydraattien sijaan popsitaan enemmän proteiineja ja rasvoja.

Ananasdieetti

Nimensä mukaisesti tällä kuurilla popsitaan erityisesti ananasta. Nopea dieetti perustuu ananaksen nesteitä poistavaan vaikutukseen. Se poistaa turvotusta ja helpottaa laihduttajan makeannälkään.

Dieettiviikon aikana kahtena päivänä syödään vain ananasta ja muina päivinä lihaa, kalaa ja kananmunia. Kiellettyjen herkkujen listalla ovat leipä ja sokeri.

Näkkileipädieetti

Näyttelijä Mikko Kivisen tunnetuksi tekemällä näkkileipädieetillä syödään, mitä näkkärille mahtuu. Siinä ateriat korvataan yhdellä näkkäriviipaleella, jonka päälle valitaan mahdollisimman vähärasvaisia ja suolattomia lisukkeita. Näkkärille voi latoa esimerkiksi kevyttä juustoa tai lihaa, kananmunaa, katkarapuja, sieniä tai vähärasvaisia kaloja. Välipaloina sallitaan meloni, omenat ja marjat. Mikko Kivinen kertoi laihduttaneensa näkkäridieetillä aikoinaan 40 kiloa.

Kolmen tunnin dieetti

Tässä kuurissa on kyse säännöllisistä ruoka-ajoista eli evästä vedellään kolmen tunnin välein. Näin nälkä pysyy aisoissa ja verensokeri vakaana. Kuntovalmentaja Jorge Cruisen keksimä dieetti satsaa proteiineihin ja vähäkalorisuuteen. Päivän aikana syödään 1450 kalorin edestä. Dieetti lupaa jopa kilon painonpudotusta viikossa.

Zone-dieetti

Amerikkalaisstarat tarttuivat Barry Searsin kehittämään dieettiin innokkaasti muutama vuosi sitten. Zonessa jokainen ateria sisältää 30 % proteiineja, 30 % rasvaa ja 40 % hiilihydraatteja. Enimmäkseen lautaselle pääsee hedelmiä ja vihanneksia sekä vähän viljaa. Atkinsin tapaan tämäkin dieetti pakottaa elimistön lievään ketoosiin.

Lentoemäntädieetti

Neljän päivän ihmedieetti lupaili jopa neljän kilon laihtumista. Kuurin nimi juontaa aikoihin, jolloin lentoemännillä oli painokatto.

Dieettipäivien aamupalana syödään puolikas greippi ja kahvia tai teetä. Lounaan ja päivällisen saa kyllä maustaa, kunhan ei käytä suolaa.

Päivä 1

Lounas: 200 grammaa tonnikalaa vedessä sekä salaattia, tomaattia ja omena.

Päivällinen: kaksi keitettyä kananmunaa, 170 grammaa vihreitä papuja, puolikas greippi.

Päivä 2

Lounas: 200g broileria, salaattia sekä tomaattimehua.

Päivällinen: 1,5 dl kukkakaalia, 1,5 dl kurkkua, 170 grammaa vihreitä papuja sekä ananasta.

Päivä 3

Lounas: vähärasvainen jauhelihapihvi, varsiselleriä, salaattia ja omena.

Päivällinen: 1/2 grillattu broileri, tomaatti sekä sokeroimatonta ananasmehua.

Päivä 4

Lounas: kaksi keitettyä kananmunaa, 170 grammaa vihreitä papuja sekä tomaattimehua.

Päivällinen: vähärasvainen kokolihapihvi (noin 200gr), tomaatti, salaattia sekä ananasmehua.

Lue myös:

Näin toimii 5:2-dieetti – kaksi naista kokeili villitystä kuukauden

Onko pariisilainen dieetti seuraava ruokavillitys?

Näin toimii Dukanin dieetti: neljä vaihetta ja sitoutuminen loppuelämäksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla