Vaikka retroilu on in, kaikkien entisten dieettien paluuta emme toivo.

Kaalikeittodieetti

Raju dieetti lupaa painon pudotusta viiden kilon viikkovauhdilla. Suurin osa siitä on nestettä. Tällä dieetillä syödään vähäkalorista kaalisoppaa viikon ajan. Jos dieettiä aikoo kokeilla kauemmin, kuurien välissä on aina pidettävä kahden viikon tauko. Dieetin aikana kaalisoppaa syödään niin paljon kuin mieli tekee sekä lisäksi ohjeen mukaiset muut ruuat. Vettä on juotava runsaasti.

Kaalisoppa

6 sipulia

2 paprikaa tai porkkanaa

purkillinen tomaattimurskaa

1 varsiselleri

puolikas valkokaali

1 kasvisliemikuutio

mausteita oman maun mukaan

Pilko ainekset kattilaan ja hauduta kahden tunnin ajan.


Kuva Elvi Rista / Fotonokka

Päivän pikadieetti

Hollywood-tähdet ovat turvautuneet tähän pikakikkaan esimerkiksi juhlien aattona, kun gaalamekkoon ei sovi pömppämaha. Erityisesti greippi sekä paastotee laittavat kehon kuonat liikkelle.

Yhden päivän dieetti

Aamupala: 3 dl vastapuristettua greippi- tai appelsiinimehua, kuppi kahvia tai teetä.

Aamupäivällä: 3 dl täysmehua, esim. Biotta

Lounas: 4 dl kasvislientä tai paastoteetä, esim. Vogel)

Iltapäivällä: 3 dl täysmehua

Päivällinen: kasvislientä, paastoteetä

Iltapalaksi kupillinen kahvia tai teetä

Juo runsaasti vettä.

Hiilihydraatiton dieetti

Kiistellyssä hiilihydraatittomassa ruokavaliossa lautaselta on raivattu kaikki vähääkään hiilihydraatteja sisältävä ruoka, kuten peruna, pasta, riisi, puurot, jauhot, sokeri, hedelmät ja leipä. Dieetti on vielä rajumpaa kuin karppaaminen.

Dieetistä on kehitelty useita vähähiilarisia versioita eli ketoosidieettejä, joista tunnetuin lienee Atkinsin dieetti. Siinä hiilihydraattien sijaan popsitaan enemmän proteiineja ja rasvoja.


Ananasdieetti

Nimensä mukaisesti tällä kuurilla popsitaan erityisesti ananasta. Nopea dieetti perustuu ananaksen nesteitä poistavaan vaikutukseen. Se poistaa turvotusta ja helpottaa laihduttajan makeannälkään.

Dieettiviikon aikana kahtena päivänä syödään vain ananasta ja muina päivinä lihaa, kalaa ja kananmunia. Kiellettyjen herkkujen listalla ovat leipä ja sokeri.

Näkkileipädieetti

Näyttelijä Mikko Kivisen tunnetuksi tekemällä näkkileipädieetillä syödään, mitä näkkärille mahtuu. Siinä ateriat korvataan yhdellä näkkäriviipaleella, jonka päälle valitaan mahdollisimman vähärasvaisia ja suolattomia lisukkeita. Näkkärille voi latoa esimerkiksi kevyttä juustoa tai lihaa, kananmunaa, katkarapuja, sieniä tai vähärasvaisia kaloja. Välipaloina sallitaan meloni, omenat ja marjat. Mikko Kivinen kertoi laihduttaneensa näkkäridieetillä aikoinaan 40 kiloa.

Kolmen tunnin dieetti

Tässä kuurissa on kyse säännöllisistä ruoka-ajoista eli evästä vedellään kolmen tunnin välein. Näin nälkä pysyy aisoissa ja verensokeri vakaana. Kuntovalmentaja Jorge Cruisen keksimä dieetti satsaa proteiineihin ja vähäkalorisuuteen. Päivän aikana syödään 1450 kalorin edestä. Dieetti lupaa jopa kilon painonpudotusta viikossa.

Zone-dieetti

Amerikkalaisstarat tarttuivat Barry Searsin kehittämään dieettiin innokkaasti muutama vuosi sitten. Zonessa jokainen ateria sisältää 30 % proteiineja, 30 % rasvaa ja 40 % hiilihydraatteja. Enimmäkseen lautaselle pääsee hedelmiä ja vihanneksia sekä vähän viljaa. Atkinsin tapaan tämäkin dieetti pakottaa elimistön lievään ketoosiin.

Lentoemäntädieetti

Neljän päivän ihmedieetti lupaili jopa neljän kilon laihtumista. Kuurin nimi juontaa aikoihin, jolloin lentoemännillä oli painokatto.

Dieettipäivien aamupalana syödään puolikas greippi ja kahvia tai teetä. Lounaan ja päivällisen saa kyllä maustaa, kunhan ei käytä suolaa.

Päivä 1

Lounas: 200 grammaa tonnikalaa vedessä sekä salaattia, tomaattia ja omena.

Päivällinen: kaksi keitettyä kananmunaa, 170 grammaa vihreitä papuja, puolikas greippi.

Päivä 2

Lounas: 200g broileria, salaattia sekä tomaattimehua.

Päivällinen: 1,5 dl kukkakaalia, 1,5 dl kurkkua, 170 grammaa vihreitä papuja sekä ananasta.

Päivä 3

Lounas: vähärasvainen jauhelihapihvi, varsiselleriä, salaattia ja omena.

Päivällinen: 1/2 grillattu broileri, tomaatti sekä sokeroimatonta ananasmehua.

Päivä 4

Lounas: kaksi keitettyä kananmunaa, 170 grammaa vihreitä papuja sekä tomaattimehua.

Päivällinen: vähärasvainen kokolihapihvi (noin 200gr), tomaatti, salaattia sekä ananasmehua.

Lue myös:

Näin toimii 5:2-dieetti – kaksi naista kokeili villitystä kuukauden

Onko pariisilainen dieetti seuraava ruokavillitys?

Näin toimii Dukanin dieetti: neljä vaihetta ja sitoutuminen loppuelämäksi

Kaikki tietävät Suomen oman jäämiehen, F1-mestari Kimi Räikkösen. Mutta kuinka hyvin sinä hänet tunnet? Tee testi!

Jutun lähteenä käytetty 16.8. ilmestynyttä Kari Hotakaisen kirjoittamaa Tuntematon Kimi Räikkönen -kirjaa (Siltala).

Hyllyjen välissä on helppo uppoutua omaan maailmaan, Sari Laulaja kertoo.

Sari Laulaja, 36, työskentelee ruokakaupan myyjänä, joka hyllyttää tavaroita.

– Monet ihmettelevät, miten viihdyn työssäni, mutta en vaihtaisi sitä toiseen. Työni on yksipuolista ja hyvä niin, Sari sanoo.

Tyypilliseen työpäivään kuluu ”sitä peruskauraa”, Sari kertoo. Muun muassa rullakoiden purkamista hyllyyn, tavaroiden järjestelemistä ja hyllyjen siivousta.

– Työssäni minun ei tarvitse ajatella oikein mitään, kun olen oppinut tuotteiden paikat. Riittää, kun osaan kävellä, lukea ja olen fyysisesti hyvässä kunnossa, sillä työni on tavaroiden nostelua. Jos haluan vaihtelua työhöni, niin otan sekalaisen rullakon. Kassalle minun ei tarvitse mennä, koska työskentelen isossa marketissa.

Onko työ sitten pitkäveteistä? Toisinaan se on sitäkin, Sari sanoo.

– En koe työtäni kuitenkaan liian tylsäksi. Vaihtelevuutta siihen tuo asiakaspalvelu ja satunnaiset muut tehtävät. Työajat ovat vaihtelevat ja kahta samanlaista työpäivää ei ole. 

Sari päätyi kaupan alan töihin alun perin opiskeluaikoinaan, sillä pienellä paikkakunnalla oli tarjolla ainoastaan niitä. Kauppakoulussa opiskelevalle Sarille työt kaupassa sopivat kuitenkin jo silloin.

– Nykyäänkin on tarjolla paljon kaupan alan töitä, jopa ilman koulutusta – tosin naurettavan pienillä tunneilla. Joten en ihmettele, jos jossain vaiheessa tulee eteen se, että työvoimaa ei enää ole saatavilla.

Sari on työskennellyt 16 vuotta samassa kaupassa. Sinä aikana kauppiaat ja työkaverit ovat vaihtuneet. Esimiesasema ei kiinnosta Saria. Hän ei haaveile paremmasta tittelistä.

– Sellainen ei ole minua varten, sillä olen niin kutsuttu alisuoriutuja, Sari sanoo.

Hän kuitenkin haluaa työskennellä ihmisten parissa, eikä lähtisi mielellään esimerkiksi tehdastyöhön. Se on jo täysin erilaista hommaa ruokakauppaan verrattuna.

”Monesti esimies joutuu huomauttamaan minulle, että  työvuoro päättyi, kun olen niin omassa maailmassani.”

Kaupan vaihtelevat työajat väsyttävät Saria toisinaan. Jos iltavuorosta pitää tulla seuraavana päivänä aikaiseen aamuun ja yöunet jäävät alle seitsemän tunnin, niin päivä on helposti pilalla. Joskus hän huomaa, että selkäkin on kipeä, mutta se johtuu huonoista työasennoista ja venyttelyn puutteesta – ei pitkäveteisestä työstä.

– Jos työ on tylsää, niin silloin ihminen on yleensä vain väärässä paikassa töissä. Itse ainakin olen melko usein omissa ajatuksissani, kun puran kuormaa. Aamuisin, kun kauppa on vielä kiinni, kuuntelen joskus musiikkiakin. Kaupassa voin onneksi niin tehdä, sillä työskentelen hyllyjen välissä. Monesti esimies joutuu kyllä huomauttamaan minulle, että työvuoro päättyi ja on aika lähteä kotiin, kun olen niin omassa maailmassani.

Me Naiset etsii pitkäveteisen työn tekijöitä

Millaista on pitkäveteisessä työssä? Miten tylsistä työtehtävistä selviää ilman, että pää hajoaa?

Me Naiset on tänä syksynä selvittänyt, missä ovat Suomen pitkäveteisimmät työt. Aiemmassa jutussamme 11 alansa ammattilaista, muun muassa it-alalta ja kirjastosta, kertovat, miten he selviävät päivästä toiseen tylsässä työssä.

Merimieheksi opiskellut Nina Saurén, 56, sanoi haastattelussaan, että hänen ainoa vaihtoehtonsa oli lähteä pitkäveteisestä asiakaspalvelutyöstä ja palata merille.

Tylsistytkö sinä työssäsi? Oletko valmis kertomaan pitkäveteisestä työstä omalla nimelläsi?

Kerro itsestäsi sähköpostilla annakaisa.vaaraniemi@sanoma.com