Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Morsiustreenit ovat rantautuneet Suomeen. Jos juhlit häitäsi loppukesästä tai vuoden kuluttua, on hyvä hetki aloittaa treenaaminen juuri nyt.

Useimmathan sitä haluavat, näyttää upeimmalta omana hääpäivänä. Moni morsian onkin lisännyt unelmakropan tehtävälistalleen ennen häitä. Maailmalla hommaa on helpotettu tarjoamalla morsiamille räätälöityjä kuntopaketteja. Esimerkiksi Los Angelesissa järjestetään bridal boot campeja eli morsiustreenileirejä.

Jos armeijahenkinen leiri kuulostaa liian rankalta, morsian voi palkata morsiusdieetteihin erikoistuneen personal trainerin tai treenata itsenäisesti nettivalmennuksessa.

Morsiuskiinteytykseen erikoistuneet palvelut ovat tulleet myös Suomeen. Personal trainer Elina Sonné on tarjonnut Morsiandieettipaketteja vuodesta 2012.

– Ruotsissa ja Yhdysvalloissa vastaavia on ollut jo vuosia. Suomessa tätä ei ollut silloin, kun aloitin toiminnan.

Nyt esimerkiksi myös Fitfarmilla voi pudottaa painoa seitsemän viikon Morsiusdieetti-nettivalmennuksessa.

Sonné on huomannut kysynnän kasvaneen parissa vuodessa. Hänen mukaansa joka morsiamella on ainakin se parin kilon kiinteytysprojekti.

– Koska hääpuvut ovat yleensä olkaimettomia, allit halutaan kiinteiksi. Myös vatsa ja takapuoli ovat morsianten yleisimpiä stressinaiheita.

Tamperelaisen GoGo Park -liikuntakeskuksen personal trainer Mikko Kyyhkynen on huomannut saman.

– Moni kuvailee hääpukuaan ja sen asettamia vaatimuksia. Puhumme kiinteytystoiveista. Yleensä toiveet koskevat käsivarsia ja vyötäröä. GoGo:ssa morsiustreeni­paketteja on pyydetty jo useamman vuoden ajan tasaisesti.

Sonné kehottaa aloittamaan treenit viimeistään kolme kuukautta ennen häitä. Jos ruokailu on retuperällä ja kunto nollassa, projektiin pitää ryhtyä jo puolta vuotta tai vuotta aiemmin.

– Hääpukukin kannattaa ostaa aikaisintaan puoli vuotta ennen häitä. Pukua voi olla vaikea pienentää, jos kroppa on muuttunut paljon. Jos häät kolkuttavat jo ovella, Sonné neuvoo laittamaan korkin kiinni kuukaudeksi.

– Kun veressä on alkoholia, kaikki mitä syöt varastoituu ylimääräiseksi rasvaksi.

Viime hetken rutistukseen auttavat myös pienemmät annoskoot, kasvisten ja veden juonnin lisääminen sekä hiilihydraattien ja herkkujen vähentäminen.