11-vuotias Hanna vastasi valtiovallan onnitteluviestiin kohteliaasti: ”Kiitos tiedosta!”
11-vuotias Hanna vastasi valtiovallan onnitteluviestiin kohteliaasti: ”Kiitos tiedosta!”

Moni yllättyi Suomi 100 -onnitteluviestistä – ja osa jopa vastasi siihen. 

Itsenäinen Suomi täyttää tänään 100 vuotta. Onnea Suomi ja suomalaiset! Det självständiga Finland fyller 100 år idag. Grattis Finland och finländare! Tällainen viesti yllätti lähes jokaisen suomalaisen keskiviikkona itsenäisyyspäivänä kello 10–18 välisenä aikana. Viesteihinhän on kohteliasta vastata, ja moni päättikin vastata valtiovallalle. Valitettavasti vatausviestejä ei kukaan lue.

–  Jos on vastannut onnitteluviestiin, niin kyllä ne vastausviestit ovat periaatteessa lähteneet operaattoreiden järjestelmiin, mutta ei niitä lueta, käsitellä eikä niihin vastata, viestintäpäällikkö Päivi Pirttilä Suomi100-organisaatiosta kertoo.

”Tähän ei käytetty veronmaksajien rahoja.”

Marjut, 29, vastasi onnitteluviestiin pienellä viiveellä.
Marjut, 29, vastasi onnitteluviestiin pienellä viiveellä.

Onnitteluviesti oli alun perin Valtioneuvoston kanslian Suomi100 -organisaation idea. Operaattorit, Elisa, DNA, Telia ja Ålands Telefonandelslag, lähtivät Pirttilän mukaan mielellään mukaan projektiin – ja myös maksoivat lystin. Viestejä lähti yhteensä seitsemän miljoonaa kappaletta, sillä monella on useita liittymiä, ja valtiovallan tarkoitus oli ilahduttaa jokaista suomalaista viestillä.

– Tähän ei käytetty veronmaksajien rahoja. Viesti oli tavallaan operaattorien itsenäisyyspäivälahja kansalaisille. Arvioimme, että jos joku lähtisi ostamaan tällaista palvelua eli seitsemän miljoonan tekstiviestin lähettämistä, se maksaisi 500–600 000 euroa, Pirttilä sanoo.

Vastaus on turha odottaa. Ei siellä ketään ole.
Vastaus on turha odottaa. Ei siellä ketään ole.

Miksi lähettäjäksi valikoitui Suomi 100?

Pirttilän mukaan seitsemän miljoonan tekstiviestin lähettäminen yhdeksän tunnin aikana ei ole täysin mutkaton projekti.

– Varsinkin kun sitähän ei voinut harjoitella. Halusimme, että tekstiviesti on jokaiselle yllätys, joten emme tiedottaneet tästä etukäteen. Tietysti meillä oli testirinkejä, johon viestejä läheteltiin etukäteen, mutta se ei ole sama asia.

”Lähettäjätietoon mahtui 11 merkkiä.”

Ihan kaikki eivät viestiä saaneet. Esimeriksi Telian asiakkaista noin 20 prosenttia– arviolta 400 000 ihmistä – yllätys ei tavoittanut.

– Tarkoitus oli lähettää viesti jokaiselle suomalaiselle, ja on valitettavaa, että Telian lähetyksessä oli tekninen häiriö. Telia on tätä pahoitellut ja myös Suomi100-organisaatio on pahoillaan asiasta. Telian teknisen häiriön lisäksi on mahdollista, että viesti eivät ole saaneet ne, joilla on ollut puhelin kiinni tai kuuluvuusalueen ulkopuolella, Pirttilä sanoo.

Entä miksi lähettäjäksi valikoitui Suomi 100 eikä esimerkiksi Valtioneuvoston kanslia?

– Syy on tekninen. Lähettäjätietoon mahtui 11 merkkiä, joten päädyimme siihen, että Suomi 100 on paras vaihtoehto.