Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Naama on edelleen tuttu, mutta milloin kroppaan ovat ilmestyneet nämä kaikki kumpareet, vekit ja kohoumat? Tässä suurimmat syylliset siihen, miksi kiloja kertyy.

Sokeri!

Ongelmana eivät ole vain karkit – joita muuten mätämme tuplasti niin paljon kuin kymmenen vuotta sitten. Myös monet terveellisiltä vaikuttavat murot, myslit ja jogurtit sisältävät enemmän sokeria kuin kukaan oma-aloitteisesti lappaisi lusikalla kippoonsa.

Jopa vähärasvaisista kevyttuotteista saattaa löytyä yllättäviä sokeripommeja.

Perinteisen sokerin lisäksi tai sen sijaan moni ruokatuote on täynnä erilaisia teollisia tärkkelysmakeuttajia. Näistä maissisiirappi eli glukoosi-fruktoosisiirappi on viimeaikaisissa tutkimuksissa yhdistetty ylipainoon ja diabetekseen. Sitä on monissa karkeissa, leivonnaisissa, jäätelöissä, maustekastikkeissa ja valmisruoissa.

Sokeri ei vain kerrytä nopeasti kaloreita, se myös sekoittaa elimistön lähettämiä nälkäviestejä.

Sokeri nostaa elimistössä verensokerin nopeasti ylös, mistä se tulee myös nopeasti alas. Verensokerin lasku herättää tutkimusten mukaan nälän tunteen ja napostelunhimon, mikä vaikeuttaa syömisen hallintaa.

Kasvisten puute!

Vaikka vihanneksia ja hedelmiä syödään nykyään paljon enemmän kuin vaikkapa kymmenen vuotta aikaisemmin, moni haukkaa omenaa tai porkkanaa edelleen liian harvoin.

Päivässä pitäisi syödä vähintään 400 grammaa vihanneksia ja hedelmiä.
Tämä on neljä tai viisi oman nyrkin kokoista annosta. Se on niin suuri määrä vihertuotteita, että jos sääntöä noudattaa, ruokavalion laatu kohenee automaattisesti.

Kaikkien kasvisten jälkeen ei jaksa syödä niin paljon epäterveellisiä vaihtoehtoja, vaikka niitä on vuosi vuodelta enemmän tarjolla.

Kuiduttomuus!

Kaupat ovat täynnä herkullisia patonkeja ja ciabattoja, jotka mielellään hyppäävät ostoskoriin. Näistä herkuista kertyy helposti tukuittain tyhjiä kaloreita. Valkoisista jauhoista tehdyt tuotteet ovat melko kuiduttomia, eivätkä siksi pidä nälkää loitolla. Niitä tuleekin syötyä helposti enemmän kuin kuitupitoisia täysjyvätuotteita.

Täysjyväviljat ja kasvikset kuuluvat terveelliseen ruokavalioon.

Lipittely!

Erilaisten juomien osuus suomalaisten ruokavaliossa on kasvanut. Limsoista, mehuista, sokeroiduista energiajuomista ja alkoholista saa kuin huomaamatta rutkasti ylimääräistä energiaa, joka vuosien mittaan jämähtää vyötärölle. Juo siis vettä!

Monet juovat drinkkeinä jopa kymmenesosan kaikesta saamastaan energista. Suositeltu osuus olisi enintään viisi prosenttia.

Napostelu!

Harva enää syö kahta lämmintä ruokaa joka päivä. Moni meistä ikään kuin laiduntaa: syömme vähän koko ajan. Jokin pieni välipalapatukka bussissa, kohta tietokoneen äärellä vähän suklaarusinoita…

Pidä kiinni säännöllisistä aterioista ja vaihda rasvaiset ja sokeripitoiset välipalat vaikkapa hedelmiin. Nälän yllättäessä kaupungilla ravitsevia haukkapaloja on usein vaikea löytää. Terveellisyyttä henkivissä kääreissä kaupitellut mysli-, vilja- tai jogurttipatukatkin vastaavat usein sokerimääriltään suklaapatukoita.

Liha!

Runsas lihan ja lihavalmisteiden syönti nostaa painoa nopeasti. Silti suomalaisten lihan kulutus on viime vuosina vain kasvanut. Samaan aikaan kun kasvissyönti yleistyy, osa ihmisistä mättää pihviä ja makkaraa aina vain enemmän.

Yksi selitys voivat olla ruokatrendit, joissa karsitaan hiilihydraatteja ja painotetaan proteiineja – niissä lihaa pidetään usein sallittuna ja suositeltavana.

Liika on kuitenkin liikaa. Terveyssyistä punaista lihaa ei pitäisi popsia enempää kuin puoli kiloa viikossa.

Asiantuntijana akatemiatutkija Satu Männistö Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Janne Katajan ja Ulla-vaimon liitto on päättynyt. 

Juontajana, koomikkona ja näyttelijänä tunnettu Janne Kataja kertoi eilen illalla Instagramissa, että hän ja vaimonsa ovat eronneet. 

”Olemme hyvässä yhteishengessä ja ystävyydessä todenneet vaimoni kanssa, että meidän ihmissuhteemme toimii parhaiten kun emme jaa jokapäiväistä arkeamme”, hän perustelee. 

Janne Kataja ja hänen Ulla-vaimonsa ehtivät Ilta-Sanomien mukaan olla yhdessä liki kymmenen vuotta. Heillä on kaksi kouluikäistä lasta. 

Kuten monessa muussakin viimeaikaisessa eroilmoituksessa, myös Jannen päivityksessä korostetaan ystävyyttä ja perhe-elämän jatkuvuutta:

”Olemme päättäneet erota ja jatkaa hyvinä ystävinä, sekä tasavertaisina lastemme kasvattajina tätä meidän perhe-elämäämme.”

Janne paljastaa Instagram-postauksessaan, että perhe on jo jonkin aikaa elänyt kahdessa kodissa. 

Viime marraskuussa Janne kertoi Me Naisille, ettei parisuhteelle ole jäänyt ylettömästi aikaa monenlaisten töiden pyörityksessä.

– Rehellisesti sanoen hoidan parisuhdettani ajoittain valitettavan huonosti. Paras tapa hemmotella kumppania on mahdollisimman seesteinen ja onnellinen arki. Nykyisillä aikatauluillani en ole onnistuneen arjen tae, hän sanoi. 

Toisaalta hän tuumi, että joidenkin rakkaustarinoiden kuuluukin päättyä.

– Olen hyvin kompleksinen ihminen. Joskus on supervaikea olla varma, rakastanko minä. Sen tiedän, että omia lapsia pystyn rakastamaan. Väsyneenä ja kiukkuisena toisen ihmisen eleet ja tavat ottavat päähän. Silloin mietin, että vika on itsessäni, ja kykyni rakastaa on rajoittunut, hän pohti.

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

HÄRKÄ

Älä anna vaikean hetken pilata päivääsi. Keskity joka solullasi siihen, mitä olet tekemässä. Vältä ääripäitä ja oikuttelevia ihmisiä.

 

KAKSONEN

Olet nyt parhaimmillasi ihmisten parissa. Vietä aikaa rakkaittesi kanssa. Hetki on otollinen myös uusien tuttavuuksien solmimiseen.

 

RAPU

Älä ota kaikkea kuulemaasi henkilökohtaisesti. Herkkänahkaisuutesi voi kääntyä sinua vastaan tänään. Pidä pää kylmänä ja tee omaa juttuasi.

 

LEIJONA

Kysy lisää, jos jokin on epäselvää. Tee muutoksia faktoihin nojaten. Sokkona arvailu vie sinut vain epämukavaan tilanteeseen.

 

NEITSYT

Ole liikkeellä hyvin argumentein ja rauhallisin mielin varustettuna. Teet diplomaattisuudellasi parhaan mahdollisen vaikutuksen. Pidä matalaa profiilia.

 

VAAKA

Saat apua yllättävältä taholta. On aika pitää taukoa arkirutiineista ja lähipiiristäsi. Lähde tutustumaan uusiin asioihin ja ihmisiin.

 

SKORPIONI

Älä tee pienestä selkkauksesta tarpeettoman isoa numeroa. Harkitse kaikessa rauhassa, mitä haluat. Nyt ei ole aika tehdä hätiköityjä päätöksiä.

 

JOUSIMIES

Mieti, mikä sinua ajaa eteenpäin. On tärkeää, että motiivisi ovat kohdillaan. Anna hyvän idean muhia päässäsi, kunnes se on esittelykelpoinen.

 

KAURIS

Kaikki ei rullaa tänään suunnitelmiesi mukaan. Muista, ette voi olla kaikille mieliksi yrityksistäsi huolimatta. Tee parhaasi ja katso, mihin asti se vie.

 

VESIMIES

Tunteesi vievät sinut ongelmiin, jollet pidä varaasi. Älä sitoudu mihinkään vääristä syistä. Lähelläsi on ihminen, jolla on sinuun negatiivinen vaikutus.

 

KALAT

Älä haaskaa kallisarvoista aikaasi. Nyt on tartuttava hommiin, vaikka yksityiskohdat eivät olisi vielä täysin selviä sinulle. Anna tilanteen kehittyä omalla painollaan.

 

OINAS

Anna muiden mennä menojaan ja keskity itseesi. Voit pelastaa tuttavasi päivän tarjoamalla hänelle apuasi. Valikoi luottohenkilösi huolella.

 

Artikkeli jatkuu alapuolella
Me Naisten viikkohoroskooppi 19.–25.4.
Me Naisten viikkohoroskooppi 19.–25.4.