Mieskauneuskin tarvitsee joskus ehostusta. Yksi hakee hyvää fiilistä, toinen maalaa kasvoilleen työminän, kolmas haluaa näyttää yhtä hyvältä kuin oma äiti. Jutussa myös ennen ja jälkeen -kuvat!

Toiset tekevät sitä vessan peilin edessä, jotkut keittiön pöydän ääressä, eräät eteisessä.

Tamperelaisen Matti Mikkosen, 28, vakiopaikka on olohuoneen sohvan kulma.

Televisiossa pauhaa mustavalkoinen Suomi-filmi, kun Matti ottaa mukavan asennon ja avaa pyöreän, läpinäkyvän rasian.

– Ensin puuteria, ettei naama kiillä.

Vippa sutii kaaria poskiin, silmänalusiin, otsaan, leukaan ja nenänpieliin. Luomet ja kaulakin saavat tasaisen pinnan. Mattaväri leviää kasvoille varmoin ottein.

Silmämeikin Matti aloittaa, hieman yllättäen, ripsivärillä. Suu vääntyy keskittyneeseen ilmeeseen, mutta käsi ei tärise ripsiä harjatessa.

Eikä se tärise silloinkaan, kun kajalkynää pitävä oikea käsi menee hankalan näköisesti ristiin käsipeiliä pitävän vasemman käden kanssa. Ylä- ja alaluomen rajauksista tulee symmetriset kuin insinöörin piirtämistä kaarisilloista.

Ruskean luomivärin levityksen jälkeen seuraa operaation tärkein osuus: häivytys. Matin mielestä silmämeikki voi olla utuinen ja vähän sotkuinenkin, mutta luomivärin rajat eivät saa missään nimessä näkyä. Ne hän sutii piiloon leveällä siveltimellä.

– Olen häivytyksen mestari. Moni naispuolinen kaveri on taidostani kateellinen.

Äijämeikillä kaupungille

Tummaksi meikatut silmät ja tasainen iho ovat kuuluneet Matin – joka tunnetaan paremmin rockmuusikkona nimeltä Matthau Mikojan – tyyliin jo kymmenen vuoden ajan.

Pitkään aikaan Matti ei kuitenkaan sutinut kasvojaan näin avoimesti. Muutama ensimmäinen vuosi kului kyllä aamusta iltaan täydessä pakkelissa, mutta varsinainen meikin laittaminen tuntui vähän nololta, ja se piti tehdä kotona muilta piilossa.
2000-luvun alussa Tampereella edes rockpiireissä ei ollut kovin tavallista, että mies käytti meikkiä, niin edelläkävijöitä kuin rokkarit ovatkin olleet meikkaavien miesten joukossa.

1980-luvun meikkirokkarit laittoivat kunnolla överiksi. Tämän päivän rokkipojat tuunaavat itseään huolitellummin. Joillakin on jopa ripsenpidennykset ja hiusjatkot.

Aluksi Mattikin haki androgyyniä tyyliä, mutta nykyään hän tekee nimenomaan ”äijämeikin”. Ja vain silloin, kun on fiilistä, vaikkapa ihan arkisin kaupungille lähtiessä.

– Meikkaan itseäni varten. Kun naama on laitettu, tulee hyvä olo. Että nyt kelpaa.

Punoitukset piiloon

Siinä missä rokkarille meikki on tyyliä ja leikittelyä, joka saa näkyä, useimmille laittautuville miehille on tärkeää,
että kasvot on ehostettu huomaamattomasti.

Kuten jokaisena aamuna, tänäänkin helsinkiläinen Juha Lönnberg, 25, on sivellyt peiteväriä silmiensä alle ja taputellut aurinkopuuteria kasvoilleen. Mutta vain sen verran, että tummat
silmänaluset ja ihon epätasaisuudet peittyvät.

– Yritän peittää virheitä. Varsinkin talviaikaan peiliin katsoessa silmä vaatii, että laitan punoitukset piiloon, vaatturina työskentelevä ja näyttämöpuvustusta opiskeleva Juha sanoo ja tutkailee miehille tarkoitettua peitepuikkoa Helsingin keskustan kosmetiikkaliikkeessä.

Miesten tuotteille on liikkeen hyllytilasta varattu oma nurkkauksensa, ja siellä palloilee pari muutakin nuorukaista tyttöystävineen tai yksin.

Etenkin nuoret kaupunkilaismiehet ovat innostuneet kosmetiikan käytöstä, ja heillä on hyvät oltavat – mikäli citykanipopulaation lailla paisunut miesten kosmetiikkatarjonta siitä jotain kertoo.

Kun vielä kymmenisen vuotta sitten miesten kosmetiikka tarkoitti Suomessa deodoranttia ja suihkusaippuaa, viime vuosina kaikki kosmetiikkamerkit ovat lanseeranneet miehille omia sarjojaan.

Tuotteita on yhä yksityiskohtaisempiin tarkoituksiin. On virkistäviä silmänympärysgeelejä, väripigmenttiä sisältäviä kasvovoiteita ja ryppyjä siloittavia emulsioita.

Vaikka varsinaisia miesten meikkejä ei juuri myydä Suomessa peitepuikkoja ja valokyniä lukuun ottamatta, useita tuotteita markkinoidaan kuten naisille meikkejä: ne ”jättävät iholle mattapinnan” tai ”tasoittavat tummia silmänalusia”.

Juha on kokeillut lähes kaikki Suomessa myynnissä olevat miesten tuotteet.

– Olen lievästi mainosten uhri ja haluan kokeilla uusia tuotteita aina, kun niitä tulee. Voidepurkkeihin ja muihin kuluu varmaan enemmän rahaa kuin vaatteisiin.

Kosmetiikkaan tuhlaaminen ei ole poikkeuksellista muillakaan parikymppisillä nykymiehillä, jotka ovat kasvaneet ulkonäkökeskeiseen kulttuuriin. Erityisesti teini-ikäiset pojat ovat sellainen porukka, jota ulkonäkö kiinnostaa yhtä paljon kuin samanikäisiä tyttöjä.

Juhakin innostui ehostamisesta jo teini-ikäisenä, kun finnit alkoivat häiritä. Silloin hän pyysi apua, no, keneltä muulta kuin äidiltään.

– Äiti on aina vimpan päälle ja tavallaan esikuvani. Hän ei ole koskaan paheksunut kiinnostustani vaan on neuvonut, minkä sävyiset ja merkkiset tuotteet sopivat minulle.

Nyt Juha saa puolestaan opastaa muita. Nekin miespuoliset ystävät, joita laittautuminen ei muka kiinnosta, vaativat osansa Juhan peitevoiteesta huomatessaan, miten hyvin sillä piilottaa punoituksen.

Metrosta überiin

Kun kuusi vuotta sitten Helsingin Stockmannille tuli myyntiin miesten värimeikkisarja – luomivärejä, puutereita ja huulikiiltoja –, Juha varasi kaikki tuotteet ensimmäisten joukossa.

Silloin Suomessa kävi kuumimmillaan puhe metroseksuaaleista; uudenlaisista aikuisista miehistä, jotka eivät hävenneet kuluttaa aikaa ja rahaa ulkonäköönsä.

Sittemmin meikkisarja katosi myynnistä, ja vastaiskuna metroseksuaalille alettiin puhua retroseksuaaleista, autoja rassaavista ja metsästävistä tosimiehistä, joita kosmetiikka ei voinut vähempää kiinnostaa.

Sitten tulivat vielä fruittarit, nuoret vaaleanpunaisiin paitoihin pukeutuvat tyylipojat, ja überseksuaalit, machot älyköt.

Mömmöjä enemmän kuin vaimolla

Olipa mies millainen mies tahansa, meikit ja voiteet voivat kuulua arkeen jo työn puolesta. Esimerkiksi tv-esiintyjillä.

– En osaa meikata, sen suhteen olen perusukkeli. Mutta kaiken maailman syväkosteuttavia seerumeita ja mömmöjä on enemmän kuin vaimolla, iho menee tv-maskeista niin huonoon kuntoon, juontaja Janne Kataja, 30, sanoo.

Nykytekniikka vaatii, että tv-meikkikin on entistä huolitellumpi, sillä teräväpiirtokuva paljastaa juonteet ja ihohuokoset analogista kuvaa tarkemmin.

Eikä Jannen huoli ihosta yllätä, kun seuraa, millainen meikkikerros hänelle maalataan Idols Studio -ohjelman nauhoituksiin. Parran siistimisen jälkeen maskeeraaja Mira Aalto levittää Jannelle runsaalla kädellä meikkivoidetta, valoväriä, puuteria ja aurinkopuuteria. Perussettiin kuuluu myös parran väritys: useimmilla miehillä parta ei kasva tasaisesti, joten ihoa väritetään luomivärillä sieltä, mistä iho paistaa läpi.

Meikki on niin luonteva osa Jannen työminää, että hänen vaimonsa ja kaksi tytärtään eivät yhtään hätkähdä, kun isä tulee kotiin paksummassa pakkelissa kuin äiti.

Ja kun kerran on meikkiä käyttänyt, siihen jää koukkuun. Vaikka Janne ei meikkaa vapaa-ajalla, lehtikuviin hän ei suostu meikittä.

– On kiva olla ihmisen näköinen. Häiritsisi, jos näkisin itsestäni kuvan, jossa on mustat silmänaluset ja punaiset poskipäät. Se on myös yleisön kunnioittamista, sillä ilman meikkiä näytän pöhöttyneeltä alkoholistilta.

Silti Janne käy joskus meikattuna kamppailua miehisyytensä kanssa. Toisinaan maskeeraajat ovat innostuneet laittamaan hänelle niin paljon pakkelia, että hän on mielestään näyttänyt enemmän perheenäidiltä kuin mieheltä.

Puhdista edes kasvot

Meikkiä käyttäviä miehiä on esiintyjien lisäksi muissakin ammateissa – it-alalla, myyntimiehissä ja jopa yli kuusikymppisissä perusäijissä, väittää turkulainen myynti- ja asiakaspalveluvalmentaja Juhana Helmenkalastaja, 37.

– Tunnen ja tapaan jatkuvasti erilaisia miehiä ympäri Suomen, jotka kertovat käyttävänsä kosmetiikkaa, jopa valokynää tai peitevoidetta, Juhana sanoo.

Hän on siitä vain iloinen, sillä hänen mielestään jokaisen miehen täytyisi huolehtia ulkoisesta olemuksestaan edes vähän perushygieniaa enemmän. Siis puhdistaa kasvot, käyttää kosteusvoidetta, kuoria iho kerran viikossa ja käyttää käsivoidetta joka päivä. Siten luodaan raikas ensivaikutelma, ja pienestä hemmottelusta tulee hyvä olo.

Juhana itse on viihtynyt peilin ääressä pienestä pitäen ja oppinut kauneuskikkoja, esimerkiksi kulmien nyppimisen, naisystäviltään.

Kun hän rullaa auki jättimäisen kosmetiikkapussinsa, ei ole vaikea uskoa, että avovaimo jää nykyään tuotteiden määrässä miehelleen kakkoseksi.

Matkapussukassa Juhana kuljettaa muun muassa irtopuuteria, peitepuikkoa, päivä- ja yövoidetta, silmänympärysvoidetta, pinsettejä, kuorintavoidetta, kynsinauhavoidetta ja jopa ripsentaivutinta. Koko arsenaalia hän käyttää yleensä työtilaisuuksiin, voiteita kuluu päivittäin, mutta tärkein tuote on kuitenkin viiksivaha, jota ilman Juhana ei voi näyttäytyä edes maitokaupassa.

– Tämä jos mikä on turhamaista, paljon turhamaisempaa kuin naaman laittaminen, Juhana tuhahtaa näprätessään viiksiään.

Viiksien muotoilu onkin miesten ihan omaa reviiriä. Juhana kampaa pitkiä viiksikarvojaan, levittää niihin vahaa ja taivuttelee kärjet sojottamaan piikkimäisesti suoraan sivuille. Hommaan kuluu parikymmentä minuuttia.

Kosteusvoide, uusi tuttavuus

Juhanalle, kuten Matille, Juhalle ja Jannellekin, itsensä ehostaminen on luonnollista puuhaa.

Entä muille miehille?

Vaikka tyrkyllä on jos jonkinlaista tuotetta ja näennäistä vapautta näyttää miltä haluaa, moni mies välttelee turhamaiseksi leimautumista. Juhana Helmenkalastajan mukaan ulkonäköönsä kuluttava heteromies ei usein uskalla avoimesti tunnustaa kiinnostustaan – miehisyyden menettämisen pelossa.

Kaikki eivät ole silti lähteneet varustelemaan kosmetiikkapussejaan. Tutkimukset osoittavat, että vaikka suomalaiset miehet kuluttavat kosmetiikkaan enemmän rahaa kuin ennen, kulutus on lisääntynyt melko hitaasti. Eivätkä miehet ole ottaneet naisia kiinni, sillä naisten kosmetiikan kulutus on kasvanut samassa suhteessa. Nykyteinipojistakaan ei voi vielä varmasti ennustaa, ovatko he aikuisinakin kosmetiikkahyllyjen vakioasiakkaita.

Valtaosa miehistä tekee kuitenkin vasta tuttavuutta kosteusvoiteen kanssa.

Ja sekin taitaa olla useimmiten naisten toive. Niin kuin Juhana sen muotoilee:

– Kukaan nainen ei ole sanonut minulle, että voi kun sulla olisi karheampi iho.

Mira Luodin Urho-lapsella on synnynnäinen sydänvika, jonka vuoksi pojan sydän pysähtyi vauvana kolmesti.

Tällä viikolla Vain elämää -ohjelmassa vietetään Mira Luodin päivää. Mira kertoo jaksossa uusperheestään, johon kuuluu viisi lasta. Nelonen on julkaissut klipin jaksosta jo ennakkoon.

Miran aviomiehen Mika Haapasalon tyttäret Jenni ja Susanna ovat jo teini-ikäisiä, ja lisäksi Miralla on kaksi lasta, Eirik ja Trine, edellisestä suhteestaan.

Urho on minun ja Mikan yhteinen 3-vuotias lapsi, jolla on synnynnäinen sydänvika, Mira kertoo perheensä kuopuksesta.

Mira on kertonut aikaisemmin, että Urho oli vain muutama kuukauden ikäinen, kun rakennevika sydämessä todettiin. Sairaalassa pojan sydän pysähtyi kolmesti, Mira kertoo myös Vain elämää -ohjelmassa.

– Pisin niistä on ollut sellainen, etten enää muutamaan tuntiin tiennyt, onko minulla lasta vai ei, Mira kertoo jakson insertissä.

”Kävin jo ne tunteet läpi, että olen menettänyt lapseni.”

Pöydän ääressä Mira kertoo muille artisteille, että kokemus muutti hänen ajattelutapaansa.

– Urholla oli sydän pysähtyneenä ja mä kävin jo ne tunteet läpi, että olen menettänyt lapseni.

– Hurjia aikoja, mutta onneksi se päättyi hyvin, Aki Tykki toteaa.

Vain elämää Nelosella torstaisin ja perjantaisin klo 20.00. Me Naiset kuuluu Nelosen kanssa samaan Sanoma-konserniin.

Kuva David Beckhamista riisumassa aurinkolasejaan kuninkaallisiin häihin mennessä levisi viikonloppuna sosiaalisessa mediassa. Kuvat: Reuters
Kuva David Beckhamista riisumassa aurinkolasejaan kuninkaallisiin häihin mennessä levisi viikonloppuna sosiaalisessa mediassa. Kuvat: Reuters

Twitter-yleisön mielestä David Beckham oli kuninkaallisten häiden paras osa. 

Koko viikonlopun ajan kansainvälistä mediatilaa on hallinnut yksi ihminen, näyttelijä Meghan Markle, eli nykyinen Sussexin herttuatar Meghan.

Toki Meghanin aviomies prinssi Harry on myös näkynyt kuvissa morsiamensa rinnalla, ja hippusen palstatilaa ovat saaneet esimerkiksi innostuneet sulhaspojat, kirkkaankeltaisissa juhlinut Amal Clooney ja lenkkareita mekon kanssa käyttänyt Serena Williams.

Yksi tyyli-ikoni on kuitenkin jäänyt liian vähälle huomiolle: jalkapallolegenda, tyyli-ikoni ja lukemattomien ihmisten julkkisihastus numero yksi, David Beckham

Jos Twitteriä on uskominen, tummanharmaassa puvussa ja kaksirivisessä vaaleanharmaassa liivissä esiintynyt Beckham oli yksi häiden tärkeimmistä vieraista. 

Eivätkä nämä ole edes hänen häänsä!

Beckham, aina niin ärsyttävän hyvännäköisenä. 

Poskisuukko Beckhamille sai Sir Elton Johnin lipomaan huuliaan.

Mitä Beckhamin tyyliin tulee, siitä tiedetään Voguen mukaan seuraavaa:

Kapealinjainen puku oli Dior Hommelta, ja sen on suunnitellut Kim Jones, joka juuri nimitettiin merkin johtoon alkuvuodesta. Mukava avaus herra Jonesin pääsuunnittelijauralle siis. Pukuun Beckham yhdisti kultaisen taskukellon ja aurinkolasit.

Lisäksi Beckhamilla on tietysti eräänlaisia pysyviä asusteita. Esquire arvelee artikkelissaan, että David Beckham saattaa olla ainoa kuninkaallisten häiden vieras, jolla on tatuointeja kaulassa. 

Beckham paranee vanhetessaan

Kuluneen sanonnan mukaan nainen on kuin viini, eli paranee vanhetessaan (joskaan Alkon asiantuntijan mukaan sanonta ei koske kaikkia viinejä). 43-vuotias Beckham on elävä todiste siitä, että vähintäänkin osa miehistäkin paranee iän myötä. 

Pyörivätkö kellon viisarit David Beckhamin kohdalla eri suuntaan?
Toivoa on!

Siltä varalta, että joku ei vieläkään ole vakuuttunut Beckhamin nousujohteisesta tyylikkyydestä:

David Beckham kymmenen vuotta sitten – sama hymy, vähemmän tukkaa ja tatuointeja.
David Beckham kymmenen vuotta sitten – sama hymy, vähemmän tukkaa ja tatuointeja.

David Beckham 15 vuotta sitten korvakoruineen ja vaalennettuine hiuksineen.
David Beckham 15 vuotta sitten korvakoruineen ja vaalennettuine hiuksineen.

David Beckham 20 vuotta sitten. 1990-luvun lopussa hän suosi keskijakausta.
David Beckham 20 vuotta sitten. 1990-luvun lopussa hän suosi keskijakausta.