Voittajanovellissa päästään huimalle liftausmatkalle kesäisen Suomen maanteille.

Me Naiset etsi kevään aikana tuoreita kirjottajakykyjä novellikilpailussaan, jonka teema oli matkalla. Taso oli kova: toimitus sai kymmenittäin mitä kutkuttavimpia tekstejä, joista raati valitsi kesän alussa viisi parasta. 

Voittajaksi selviytyi Miska Vainosen novelli Päästä pyörällä, Lilli. Novellissa päähenkilö Lilli päättää hetken mielijohteesta jättää poikaystävänsä ja jäädä bussista keskellä ei-mitään. Hänet pelastaa tienposkesta Porschella ajava komistus, joka näyttää etäisesti tutulta. Päästä pyörällä, Lilli julkaistaan Me Naisten juhannusnumerossa, joka ilmestyy keskiviikkona 21. kesäkuuta.

Toiseksi sijoittui Jonna Mäkelän novelli Rakkauden bändäri, jossa kolmekymppinen Varpu karistaa sydänsurunsa festareille. Siellä hän törmää kohtalokkaan komeaan kitaristiin, joka pistää ylösalaisin koko paahtavan kuuman kesän rytmit.

Kolmanneksi tuli Sonja Piijoen novelli Viikonloppu Pariisissa. Siinä kuuluisan liikemiehen vaimo Mari lähtee kohtalokkaalle matkalle Pariisiin, jossa tuntematon mies vetää hänet mukaansa salaiseen seikkailuun.

Neljännelle sijalle ylsi Anu Männikön Viiniä jääprinsessalle. Novelli sijoittuu ranskalaiselle viinitilalle, jonne suomalainen Anna lähtee kesäksi töihin.

Viidennelle sijalle selvisi Camilla T.:n Joogaa sydämelle. Tarinassa Elsa lähtee ikimuistoiselle joogamatkalle Kreikkaan.

Kaikki nämä novelliit julkaistaan Me Naisten kesäliitteissä, jotka ilmestyvät juhannustuplassa ja heinäkuun lehtien välissä.

Toivotamme onnea voittajille ja  lukijoillemme ihania lukuhetkiä novellien parissa!

Ingmar Bergmanin juhlavuoden kunniaksi tänä iltana voi nautiskella komean kattauksen Bergman-vaikutteisia lyhytelokuvia. 

IS TV-LEHTI: Onneksi Ingmar Bergmanin (1918–2007) satavuotisjuhlinta ei suju vain hänen omien elokuviensa merkeissä, vaikka ne ovatkin tärkeintä (ja parasta) nähtävää.

Nyt televisiossa nähtävää, kuudesta lyhytelokuvasta koostuvaa episodifilmiä on markkinoitu nimellä Paluu Bergmaniin. Siinä kuusi nykyruotsalaista ohjaajakomeettaa on valmistanut oman Bergman-vaikutteisen lyhytfilminsä.

Kokoelma ei edusta mitään Bergmanin apinointia, vaan tekijät ovat ilmeisesti saaneet varsin vapaat kädet inspiroitua ruotsalaismestarin tuotannosta tai kommentoida sitä. Jopa animaatiota hyödyntävissä lyhäreissä on aika moderni tämän päivän näkökulma.

Bergmanin tutuille avioliittokuvauksille ovat velassa Patrik Eklundin Tulehtunut tilanne ja Pernilla Augustin Kohtauksia yössä, jonka miespääosassa Ville Virtanen näyttelee kuolemansairasta taiteilijaa.

Tekijöistä Augustin kanssa maineikkain on Tomas Alfredson, jonka ”popvideo” Bergmanin Reliquarium kuitenkin sortuu omaan nokkeluuteensa tavoittamatta Bergmanin maailmoja. Vielä kauemmaksi etenee Linus Tunströmin Ariel, josta en helposti keksinyt mitään yhteyttä Bergmaniin, vaikka olen nähnyt melkein kaikki tämän elokuvat.

Kaikkinensa episodikokoelma todistaa, että Ingmar Bergman oli oikeasti elokuvan jättiläinen, jonka saavutuksia nykytekijöiden on vaikea – ellei usein mahdoton – tavoittaa.

Tulehtunut tilanne ja muita lyhytelokuvia, Teema & Fem klo 22.00–23.20

Tv-ensi-illan saa tänään musta komedia Dog Eat Dog, jonka musta huumori ei ole kovin iskevää.

IS TV-LEHTI: Paul Schrader nousi maineeseen Taksikuskin (1976) ja Kuin raivo härkä -elokuvan (1980) käsikirjoittajana. Samoihin aikoihin käynnistynyt ohjaajanura on ollut varsinaista vuoristorataa, minkä tämä mustan huumorin rikosdraama todistaa.

Vaikka ex-vangit ovat pääosissa ja rikoksista on jatkuvasti kyse, trilleristä ei voi puhua, koska ryöstökeikkaan huipentuvassa elokuvassa ei ole jännitystä nimeksikään.

Schrader liikkuu tällä kertaa Tarantino-tyyppisen komediallisen lajityypin kintereillä: Nicolas Cagen, Willem Dafoen ja Chritopher Matthew Cookin tulkitsemat linnakundikaverukset eivät ole mitään järjen jättiläisiä.

Mikään Tarantino Paul Schrader ei kuitenkaan ole, hänen vahvuutensa ovat aivan muualla. Dog Eat Dogin musta huumori ei ole kovin iskevää, ja vaikka voisi hyväksyä väkivallan käsittelyn joskus osaksi huumoria, se ei tässä ole paljon muuta kuin vastenmielistä.

Veikkaan, että aika moni katsoja etsii kanavanvaihtonäppäintä jo alussa, kun Willem Dafoen esittämä Mad Dog harjoittaa näyttävää veriurheilua.

Dog Eat Dog (2016), Sub klo 21.00