Maria hätääntyi matkalla, kun hänen korttinsa oli suljettu väärinkäyttöepäilyn vuoksi. Selvitimme, mitä matkailijan kannattaa tietää korttien käytöstä ulkomailla.

”Sain pankista viestin, että he olivat huomanneet korttiani käytetyn Ugandassa, missä olin vapaaehtoistöissä. Jäin kuitenkin siihen käsitykseen, että minun tulisi ottaa pankkiin yhteyttä vain, jos korttia on oikeasti käytetty väärin. Silloin se olisi voitu sulkea. Kaikki oli kuitenkin ok, joten oletin, että voin jatkaa kortin käyttöä normaalisti.

Kun sitten yritin käyttää korttia kaupassa, kävi ilmi, että kortti oli suljettu. Onneksi minulla oli riittävästi käteistä taskussa.

Otin pankkiin yhteyttä ja sain selville, että kortti tosiaan on suljettu varotoimenpiteenä. Pyysin aukaisemaan sen, mutta se ei enää ollut mahdollista. Minun olisi pitänyt saada uusi kortti, mutta postin kulkeminen Ugandaan oli epävarmaa ja saattoi kestää kaksikin kuukautta.

Vaikka pankki oli yrittänyt kertoa minulle kortin sulkemisesta, se tuli kuitenkin minulle yllätyksenä, joten hätäännyin tosi paljon. Lopulta järjestyi niin, että vain kortin luottopuoli suljettiin, mutta pystyin nostamaan sillä käteistä pankkiautomaatista. Sain uuden kortin Suomessa.”

”Kun yritin käyttää korttia kaupassa, kävi ilmi, että kortti oli suljettu.”

Näin kertoo Maria, joka joutui ulkomailla ongelmiin, kun maksukortti ei enää toiminutkaan. Vastaavia tarinoita saa lukea aina silloin tällöin myös sosiaalisesta mediasta.

Matkasta ei tarvitse ilmoittaa

Reissussa on kenkkua joutua tilanteeseen, jossa lompakossa ei yhtäkkiä olekaan tarpeeksi maksuvälineitä, kun pankki on sulkenut kortin varotoimenpiteenä. Toisaalta tarkoitus on hyvä: suojella kortin omistajaa ja hänen rahojaan.

Mitä voi ja pitää tehdä, jotta välttyisi ikäviltä yllätyksiltä? Kysyimme Nordeasta ja Osuuspankista.

Kummastakin kerrotaan, että matkasta ei tarvitse ilmoittaa pankille etukäteen. Korttitapahtumia seurataan automaattisesti, ja jos järjestelmä havaitsee jotain epätyypillistä, siihen puututaan.

Puuttumiskäytännöt vaihtelevat pankeittain. 

– Jos tunnistamme jotain epäilyttävää, otamme asiakkaaseen yhteyttä joko puhelimitse tai tekstiviestillä ja keskustelemme tilanteesta, kertoo Jani Hautala, Osuuspankin korttien ja vakuudettomien luottojen asiantuntijapäällikkö.

Mikäli asiakasta ei tavoiteta, korttiin voidaan laittaa tilapäinen käyttöesto. Kun asiakkaaseen saadaan yhteys tai hän ottaa yhteyttä, esto voidaan poistaa. Kortti voidaan sulkea, jos asiakas vahvistaa, että kortti tai sen tiedot ovat joutuneet vääriin käsiin.

Mikäli asiakasta ei tavoiteta, korttiin voidaan laittaa tilapäinen käyttöesto.

Nordean korteista vastaava johtaja Valtteri Korhonen muistuttaa, että tällaisia tapauksia varten yhteystiedot pankkiin kannattaa pitää ajan tasalla.

– Jos havaitsemme väärinkäyttöä tai saamme tietoomme, että kortin tiedot ovat mahdollisesti joutuneet vääriin käsiin, rajoitamme kortin käyttöä tarpeelliseksi katsomallamme tavalla.

Korhosen mukaan kortin käyttäjälle pyritään ilmoittamaan rajoituksista mahdollisimman nopeasti ja tämä pyritään pitämään tilanteen tasalla, jos kortti esimerkiksi joudutaan uusimaan. Maksuväline yritetään monissa tilanteissa myös saada takaisin käyttökuntoon.

– Tällöin kortti toimii normaalisti esimerkiksi kauppojen maksupäätteillä, mutta verkkokäytössä voi olla rajoituksia.

Korhosen mukaan käyttäjä ei usein edes huomaa, että kortin käytössä on ollut tilapäisiä rajoituksia. Ne on ehditty selvittää, ja kortti toimii taas normaalisti.

Kahden kortin taktiikalla

Se, millaiset tapahtumat sitten ovat epäilyttäviä tai epätyypillisiä, on korttiturvallisuuden vuoksi salaista tietoa. Osuuspankin Jani Hautalan mukaan voi olla, että paljon matkustavan korttia ei jouduta koskaan estämään, mutta toiselle, harvemmin reissaavalle käy niin esimerkiksi parikin kertaa.

Siihen voi kuitenkin varautua, että kortti lakkaa toimimasta tai esimerkiksi katoaa. Tässä Hautalan ja Korhosen vinkit.

  1. Tarkista, että pankilla on ajantasaiset yhteystietosi.
  2. Ennen matkalle lähtöä on hyvä tarkistaa kortin turvarajat ja luottorajan riittävyys. Ovatko ne sopivassa suhteessa siihen nähden, paljonko aikoo reissun aikana kuluttaa?
  3. Ainakin Nordean maksukortteihin voi tehdä maarajauksen, joka määrittelee, missä korttia voi käyttää. Se on hyvä tarkistaa verkkopankista ennen matkaa. ”Koko maailma kannattaa asettaa käyttöalueeksi vain Euroopan ulkopuolelle suuntautuvien matkojen ajaksi”, Valtteri Korhonen neuvoo.
  4. Varmuuden vuoksi matkalle kannattaa ottaa mukaan kaksi maksukorttia. ”Jotta toisesta kortista on aidosti turvaa, se kannattaa säilyttää huolellisesti erillään pääasiallisesta maksukortista”, Jani Hautala sanoo.
  5. Tallenna korttien sulkupalvelun ja pankin asiakaspalvelun numerot valmiiksi puhelimeen. Kun kortin on ilmoittanut kadonneeksi, oma vastuu kortista lakkaa. Silloin rahojaan ei menetä, vaikka joku käyttäisi korttia väärin.

Marian nimi on muutettu.