Maria hätääntyi matkalla, kun hänen korttinsa oli suljettu väärinkäyttöepäilyn vuoksi. Selvitimme, mitä matkailijan kannattaa tietää korttien käytöstä ulkomailla.

”Sain pankista viestin, että he olivat huomanneet korttiani käytetyn Ugandassa, missä olin vapaaehtoistöissä. Jäin kuitenkin siihen käsitykseen, että minun tulisi ottaa pankkiin yhteyttä vain, jos korttia on oikeasti käytetty väärin. Silloin se olisi voitu sulkea. Kaikki oli kuitenkin ok, joten oletin, että voin jatkaa kortin käyttöä normaalisti.

Kun sitten yritin käyttää korttia kaupassa, kävi ilmi, että kortti oli suljettu. Onneksi minulla oli riittävästi käteistä taskussa.

Otin pankkiin yhteyttä ja sain selville, että kortti tosiaan on suljettu varotoimenpiteenä. Pyysin aukaisemaan sen, mutta se ei enää ollut mahdollista. Minun olisi pitänyt saada uusi kortti, mutta postin kulkeminen Ugandaan oli epävarmaa ja saattoi kestää kaksikin kuukautta.

Vaikka pankki oli yrittänyt kertoa minulle kortin sulkemisesta, se tuli kuitenkin minulle yllätyksenä, joten hätäännyin tosi paljon. Lopulta järjestyi niin, että vain kortin luottopuoli suljettiin, mutta pystyin nostamaan sillä käteistä pankkiautomaatista. Sain uuden kortin Suomessa.”

”Kun yritin käyttää korttia kaupassa, kävi ilmi, että kortti oli suljettu.”

Näin kertoo Maria, joka joutui ulkomailla ongelmiin, kun maksukortti ei enää toiminutkaan. Vastaavia tarinoita saa lukea aina silloin tällöin myös sosiaalisesta mediasta.

Matkasta ei tarvitse ilmoittaa

Reissussa on kenkkua joutua tilanteeseen, jossa lompakossa ei yhtäkkiä olekaan tarpeeksi maksuvälineitä, kun pankki on sulkenut kortin varotoimenpiteenä. Toisaalta tarkoitus on hyvä: suojella kortin omistajaa ja hänen rahojaan.

Mitä voi ja pitää tehdä, jotta välttyisi ikäviltä yllätyksiltä? Kysyimme Nordeasta ja Osuuspankista.

Kummastakin kerrotaan, että matkasta ei tarvitse ilmoittaa pankille etukäteen. Korttitapahtumia seurataan automaattisesti, ja jos järjestelmä havaitsee jotain epätyypillistä, siihen puututaan.

Puuttumiskäytännöt vaihtelevat pankeittain. 

– Jos tunnistamme jotain epäilyttävää, otamme asiakkaaseen yhteyttä joko puhelimitse tai tekstiviestillä ja keskustelemme tilanteesta, kertoo Jani Hautala, Osuuspankin korttien ja vakuudettomien luottojen asiantuntijapäällikkö.

Mikäli asiakasta ei tavoiteta, korttiin voidaan laittaa tilapäinen käyttöesto. Kun asiakkaaseen saadaan yhteys tai hän ottaa yhteyttä, esto voidaan poistaa. Kortti voidaan sulkea, jos asiakas vahvistaa, että kortti tai sen tiedot ovat joutuneet vääriin käsiin.

Mikäli asiakasta ei tavoiteta, korttiin voidaan laittaa tilapäinen käyttöesto.

Nordean korteista vastaava johtaja Valtteri Korhonen muistuttaa, että tällaisia tapauksia varten yhteystiedot pankkiin kannattaa pitää ajan tasalla.

– Jos havaitsemme väärinkäyttöä tai saamme tietoomme, että kortin tiedot ovat mahdollisesti joutuneet vääriin käsiin, rajoitamme kortin käyttöä tarpeelliseksi katsomallamme tavalla.

Korhosen mukaan kortin käyttäjälle pyritään ilmoittamaan rajoituksista mahdollisimman nopeasti ja tämä pyritään pitämään tilanteen tasalla, jos kortti esimerkiksi joudutaan uusimaan. Maksuväline yritetään monissa tilanteissa myös saada takaisin käyttökuntoon.

– Tällöin kortti toimii normaalisti esimerkiksi kauppojen maksupäätteillä, mutta verkkokäytössä voi olla rajoituksia.

Korhosen mukaan käyttäjä ei usein edes huomaa, että kortin käytössä on ollut tilapäisiä rajoituksia. Ne on ehditty selvittää, ja kortti toimii taas normaalisti.

Kahden kortin taktiikalla

Se, millaiset tapahtumat sitten ovat epäilyttäviä tai epätyypillisiä, on korttiturvallisuuden vuoksi salaista tietoa. Osuuspankin Jani Hautalan mukaan voi olla, että paljon matkustavan korttia ei jouduta koskaan estämään, mutta toiselle, harvemmin reissaavalle käy niin esimerkiksi parikin kertaa.

Siihen voi kuitenkin varautua, että kortti lakkaa toimimasta tai esimerkiksi katoaa. Tässä Hautalan ja Korhosen vinkit.

  1. Tarkista, että pankilla on ajantasaiset yhteystietosi.
  2. Ennen matkalle lähtöä on hyvä tarkistaa kortin turvarajat ja luottorajan riittävyys. Ovatko ne sopivassa suhteessa siihen nähden, paljonko aikoo reissun aikana kuluttaa?
  3. Ainakin Nordean maksukortteihin voi tehdä maarajauksen, joka määrittelee, missä korttia voi käyttää. Se on hyvä tarkistaa verkkopankista ennen matkaa. ”Koko maailma kannattaa asettaa käyttöalueeksi vain Euroopan ulkopuolelle suuntautuvien matkojen ajaksi”, Valtteri Korhonen neuvoo.
  4. Varmuuden vuoksi matkalle kannattaa ottaa mukaan kaksi maksukorttia. ”Jotta toisesta kortista on aidosti turvaa, se kannattaa säilyttää huolellisesti erillään pääasiallisesta maksukortista”, Jani Hautala sanoo.
  5. Tallenna korttien sulkupalvelun ja pankin asiakaspalvelun numerot valmiiksi puhelimeen. Kun kortin on ilmoittanut kadonneeksi, oma vastuu kortista lakkaa. Silloin rahojaan ei menetä, vaikka joku käyttäisi korttia väärin.

Marian nimi on muutettu. 

Matkustamoon saa viedä jopa tulitikut, sakset ja partahöyliä kunhan tietyt kriteerit täyttyvät.

Yhä useampi lentää pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa, sillä monet lentoyhtiöt perivät ruumaan laitettavista laukuista suuria summia. Mutta miten se nyt menikään – pitääkö silloin jättää hiuslakat, pinsetit ja sakset kotiin? Entä saako kuorimaveitsen tai nitojan viedä matkustamoon?

Sallitut ja kielletyt esineet on nykyään on helppo selvittää, sillä Finavian sivuilla kyseisen tavaran voi kirjoittaa hakukenttään ja vastaus selviää heti.

Tiesitkö, että esimerkiksi nämä esineet saa ottaa mukaan? Tosin monien esineiden terän pituus pitää tarkastaa, sen pitää olla alle 6 senttiä.

  1. Sakset. Voi viedä käsimatkatavaroissa matkustamoon, jos saksien terän pituus saranakohdasta mitattuna on alle 6 cm.
    Saksien kriittinen pituus mitataan saranakohdasta.Kuva: Shutterstock
    Saksien kriittinen pituus mitataan saranakohdasta.Kuva: Shutterstock
  2. Partakoneen voi viedä matkustamoon, jos se on sähkökäyttöinen partakone.
  3. Myös muoviset kertakäyttöpartahöylät voi viedä, jos metalliterä on kiinteästi kiinni muovipäässä. (Partaveitset ja irralliset partahöylänterät pitää laittaa ruumaan.)
  4. Epilaattori.
  5. Hiuslakka. Saa viedä matkustamoon, jos se on pakattu enintään 100 millilitran kokoiseen pakkaukseen ja se kuljetetaan enintään 1 litran kokoisessa uudelleensuljettavassa, läpinäkyvässä muovipussissa. Huom! Yksi matkustaja saa viedä matkustamoon vain yhden, yhden litran kokoisen pussin.
    Aerosoleissa venttiili pitää peittää suojakuvulla. Yli 500 millilitran lakkapulloa ei saa viedä lentokoneeseen lainkaan, ei edes ruumaan. Kuva: Shutterstock
    Aerosoleissa venttiili pitää peittää suojakuvulla. Yli 500 millilitran lakkapulloa ei saa viedä lentokoneeseen lainkaan, ei edes ruumaan. Kuva: Shutterstock
  6. Muotovaahto. Saa viedä, mutta sitä koskevat samat ehdot kuin hiuslakkaa. (Kts. nro 5.)
  7. Aurinkovoide. Saa viedä, jos se on pakattu enintään 100 millilitran kokoiseen pakkaukseen ja se kuljetetaan enintään 1 litran kokoisessa uudelleensuljettavassa, läpinäkyvässä muovipussissa.
  8. Tulitikut/tupakansytytin. Matkustamoon saa viedä yhden tulitikkurasian tai sytyttimen, mutta niitä ei saa laittaa laukkuun. Tulitikut tai sytytin pitää olla ”matkustajan yllä”, esimerkiksi taskussa. Erittäin herkästi syttyvät ”strike anywhere” -tulitikut, pistoliekkisytyttimet ja roihusytyttimet ovat kiellettyjä. (Ruumaan tulitikkuja tai sytyttimiä ei saa laittaa lainkaan.)
    Matkustamoon saa viedä yhden sytkärin tai tulitikkurasian, mutta laukkuun sitä ei saa laittaa. Sytkäri pitää olla ”henkilön yllä” eli esimerkiksi taskussa. Kuva: Shutterstock
    Matkustamoon saa viedä yhden sytkärin tai tulitikkurasian, mutta laukkuun sitä ei saa laittaa. Sytkäri pitää olla ”henkilön yllä” eli esimerkiksi taskussa. Kuva: Shutterstock
  9. Neula. Saa viedä käsimatkatavaroissa matkustamoon, jos teräväkärkisen tai teräväreunaisen esineen terävän osan pituus on alle 6 cm.
  10. Pinsetit, jos terävän osan pituus on alle 6 cm.
  11. Kynsileikkuri, jos terävän osan pituus on alle 6 cm.
  12. Piilolinssineste. (Myös piilolinssit saa viedä matkustamoon.)
  13. Sähkötupakka. (Ruumaan sähkötupakkaa ei saa laittaa lainkaan.)
    Kuva: Sanoma-arkisto / Kimmo Taskinen
    Kuva: Sanoma-arkisto / Kimmo Taskinen
  14. Köysi.
  15. Naru.
  16. Hehkulamppu.
  17. Palohälytin.
  18. Petankki.
    Petankin ja monet muut pihapelit saa viedä matkustamoon. Kuva: Shutterstock
    Petankin ja monet muut pihapelit saa viedä matkustamoon. Kuva: Shutterstock
  19. Mölkky.
  20. Tikkataulu. (Mutta tikkoja matkustamoon ei saa vielä.)
  21. Kuorimaveitsi. Saa viedä, jos terä on pyöreäkärkinen ja sen pituus on alle 6 cm.
  22. Ruuvimeisseli. Saa viedä matkustamoon, jos terävän osan pituus on alle 6 cm.
  23. Naula. Saa viedä matkustamoon, jos terävän osan pituus on alle 6 cm. (Vasaraa ei matkustamoon saa viedä.)
  24. Nitojan niitteineen saa viedä matkustamoon.
    Nitoja ja niitit ovat ihan ok. Kuva: Shutterstock
    Nitoja ja niitit ovat ihan ok. Kuva: Shutterstock
  25. Sauvasekoitin. Saa viedä matkustamoon, mutta suositellaan, että sen laittaisi ruumaan.
  26. Paistinpannu. Saa viedä matkustamoon Suomesta lähtevillä lennoilla.
  27. Luistimet. Saa viedä käsimatkatavaroissa Suomesta lähtevillä lennoilla.

 

 

 

Valmis- eli pakettimatkat ovat jatkossa matkapaketteja, ja niitä koskeva lainsäädäntö uudistuu heinäkuussa.

Pakettimatka on tuttu ja turvallinen tapa reissata, mutta heinäkuun alusta valmismatkailu muuttuu hieman. 

Vanhan valmismatkalain nimittäin korvaa laki matkapalveluyhdistelmistä. Laki astuu voimaan 1.7.2018. Sen taustalla on EU:n matkapakettidirektiivi.

Samalla valmismatkojen sijaan aletaan puhua matkapaketeista. Ne ovat matkoja, jotka on paketoitu tavalla tai toisella erilaisista palveluista yhdeksi kokonaisuudeksi.

Kuulostaako monimutkaiselta? Haastattelimme Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtajaa Katri Väänästä, joka kertoi, mitä muutoksia uusi matkapakettilaki käytännössä tuo mukanaan. Kuluttajan kannalta merkittävimpiä uudistuksia on kolme:

  1. Lakia sovelletaan aiempaa useampiin matkoihin. Heinäkuusta alkaen matkapaketeiksi lasketaan myös muita kuin perinteisten matkanjärjestäjien tarjoamia matkapalveluyhdistelmiä.

    Matkapaketti muodostuu esimerkiksi, kun hotellivaraukseen liittää vuokra-auton. Matkapaketteja ovat myös netin matkavaraussivuilta tehdyt lentojen ja hotellin varaukset, jotka kuluttaja kokoaa itse ja joista hän maksaa kokonaishinnan.

    – Kun poimitaan ostoskoriin ja maksetaan kokonaishinta, muodostuu paketti. Jos ostetaan erillisinä palveluina, pakettia ei muodostu, Katri Väänänen selventää.
  2. Matkan peruuttamisoikeus muuttuu. Tähän mennessä suomalainen on voinut peruuttaa valmismatkan ilman, että siitä on koitunut merkittäviä kuluja, jos on esimerkiksi sairastunut ennen matkaa ja pystynyt osoittamaan sen lääkärintodistuksella.

    Uuden lain mukaan matkan saa peruuttaa milloin vain, mutta matkanjärjestäjällä on oikeus periä kuluttajalta peruutusmaksu, joka vastaa peruutuksesta syntyneitä kuluja. Käytännössä peruuttaminen voi tulla kalliiksi, sillä usein matkanjärjestäjät maksavat aikaisessa vaiheessa alihankkijoilleen esimerkiksi hotellihuoneista ja kuljetuksista.

    – Sen takia on tärkeää, että matkavakuutuksessa on peruutusturva. Sen avulla kulut on mahdollista saada takaisin vakuutuksesta, mikä pienentää taloudellista riskiä.

    Suomen matkatoimistoalan liiton kanssa on neuvoteltu uudet matkapakettiehdot, jotka astuvat myös voimaan 1.7. Ehdoissa on määritelty, että peruutusmaksun suuruus on tietty prosenttiosuus matkan hinnasta. Käytetty prosentti riippuu siitä, milloin matka peruutetaan. Liittoon kuuluvat isot matkanjärjestäjät Suomessa, ja ehtoja saavat soveltaa myös liittoon kuulumattomat yritykset.
  3. Myös mielipaha saattaa oikeuttaa korvaukseen. Jos palvelussa on jokin virhe, matkustajalla on oikeus saada hinnanalennusta tai vahingonkorvausta. Uudessa laissa huomioidaan myös matkasta aiheutunut aineeton vahinko, mielipaha. Se kuitenkin edellyttää, että matkapalvelussa on merkittävä virhe.

    – Korvausta ei voi hakea, jos aurinko ei paistanut. Esimerkkinä virheestä on käytetty matkapakettia, johon on ostettu all inclusive -ruokailut. Jos matkustaja saa niistä salmonellan tai vatsataudin ja joutuu viettämään päiviä hotellihuoneessa, on mahdollista saada mielipahakorvausta matkanautinnon menettämisestä.

Tulkinnanvaraakin on

Se, miten kussakin tapauksessa lopulta tullaan menettelemään, selviää täydellisesti vasta, kun uutta lakia aletaan soveltaa käytäntöön.

– Mielipahakorvausta ei ole aikaisemmin tunnettu Suomessa. Se tulee varmasti aiheuttamaan aika paljon tulkinnanvaraisuutta, kun näitä tapauskohtaisesti ratkaistaan. Joka tapauksessa virheen täytyy olla merkittävä, Katri Väänänen sanoo.

Pakettimatkailijoiden taloudellinen turvallisuus varmistetaan sillä, että matkanjärjestäjät asettavat vakuuden siltä varalta, etteivät pysty hoitamaan velvollisuuksiaan. Esimerkiksi konkurssitilanteessa kuluttaja saa rahansa takaisin vakuudesta. Jos matkustaja on jo kohteessa, vakuus takaa sen, että hänet pystytään lennättämään takaisin kotiin.

”On tärkeää, että matkavakuutuksessa on peruutusturva.”

Jotta asiat eivät tuntuisi ihan liian selkeiltä, uuteen lakiin on kirjattu myös sellainen matkavaihtoehto kuin ”yhdistetty matkajärjestely”. Sellainen syntyy, jos esimerkiksi varaa verkkosivustolta lennot ja tarttuu saman tien vielä vahvistussivulla olevaan tarjoukseen hotellista. Varausten yhdistelmästä muodostuu yhdistetty matkajärjestely, johon liittyy esimerkiksi aiemmin mainittu vakuusturva. Matkapaketin ja yhdistetyn matkajärjestelyn eroja selvennetään tarkemmin Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeessa sekä taulukossa.

Kuluttajaneuvonta auttaa

Jos matkassa sitten on jotain ongelmia tai puutteita, ensisijaisesti reklamaatio tulee tehdä matkanjärjestäjälle.

Jos lopputulos ei tyydytä, Katri Väänänen neuvoo kääntymään kuluttajaneuvonnan puoleen. 

– Neuvoja voi sovitella asiaa olemalla yhteydessä yritykseen. Jos sekään ei tuota tulosta, voi tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

Riidan voi viedä myös oikeuteen, mutta ensin kannattaa yrittää neuvotella, sillä oikeudenkäynti saattaa tulla kalliiksi.

On myös hyvä huomioida, että jos varaa matkan Suomen tai EU:n ulkopuolelta, kannattaa tutustua kussakin maassa voimassa oleviin lakeihin ja ehtoihin.