Jos lento myöhästyy yli kolme tuntia, matkustajilla on hyvin todennäköisesti oikeus saada korvauksia. Niitä pitää kuitenkin osata vaatia.

Kolmikymppinen Heidi teki elokuussa perheensä kanssa mukavan kesälomamatkan Kreetalle. Paluulento tosin myöhästyi noin 12 tuntia, koska lentokoneessa oli tekninen vika. Se ei kuitenkaan juuri harmittanut.

– Tiesin jo silloin, että reissu tuli halvaksi, Heidi sanoo.

Heti kotiin päästyään Heidi vaati lentoyhtiöltä korvauksia viivästyksestä, ja noin kuukauden kuluttua hänen tililleen napsahti 1 600 euroa.

Harvempi tietää niin sanotuista vakiokorvauksista, joita lentoyhtiöt ovat velvoitettuja maksamaan. Siksi ne saattavat jäädä monelta hakematta, vaikka myöhästymisestä olisi melko varmasti mahdollista saada jopa useampi satanen korvausta. Korvausten suuruus vaihtelee 250 eurosta 600 euroon ja riippuu lentomatkan pituudesta.

EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisun mukaan matkustajalla on oikeus samanlaiseen vakiokorvaukseen kuin lennon peruuntuessa, jos hän saapuu määränpäähänsä vähintään 3 tuntia aikataulun mukaisen saapumisajankohdan jälkeen. Tuomioistuin vahvisti päätöksen vielä vuonna 2012.

Kun lento viivästyy, korvausta kannattaa vaatia suoraan lentoyhtiöltä. Heidi otti yhteyttä lennostaan vastanneeseen tanskalaiseen Jet Time -yhtiöön.

”Tiesin jo silloin, että reissu tuli halvaksi.”

– Kotiin päästyäni soitin lentoyhtiön asiakaspalveluun ja kysyin, mistä voin hakea korvauksia. Minulle kerrottiin, että heille pitää lähettää sähköpostia asiasta, Heidi kertoo.

– Lähetin sähköpostin, jossa kerroin olevani oikeutettu vakiokorvaukseen. Kerroin viestissä, että EU-lainsäädännön mukaan, asetuksen 261/2004 nojalla olemme oikeutettuja vakiokorvaukseen, jonka suuruus on 400 euroa per matkustaja. Mainitsin myös, että jos asiaan ei palata, otan yhteyttä AirHelpiin.

Apua valittamiseen

Heidin mainitsema AirHelp on yksi yrityksistä, joka hakee korvauksia matkustajien puolesta. Se ottaa saaduista korvauksista 25 prosentin provision.

– Sukulaiseni sai korvaukset Norwegianilta Air Helpin avulla sen jälkeen, kun lentoyhtiö oli kieltäytynyt maksamasta korvauksia, Heidi kertoo.

Jos lentoyhtiö ei suostu maksamaan vakiokorvauksia, apua voi kysyä myös kuluttajaneuvonnasta tai tehdä valituksen asiaa valvovalle viranomaiselle.  Lisätietoja valituksen tekemisestä löytyy esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Sieltä löytyvät myös valvontaviranomaisten yhteystiedot sekä lomake valituksen tekemistä varten.

Pitkiin käsitteyaikoihin kannattaa varautua.

”Mainitsin, että jos asiaan ei palata, otan yhteyttä AirHelpiin.”

Heidille onneksi riitti korvausvaatimuksen tekeminen lentoyhtiölle.

– Sain heti automaattisen vastausviestin, että asian käsittelyaika on viidestä seitsemään viikkoa. Sen jälkeen kului pari viikkoa, kunnes sain sähköpostilla korvauksenhakukaavakkeen. Kun olin lähettänyt kaavakkeen sähköpostitse, rahat tulivat tilille noin viikossa.

Lentoyhtiöllä on myös velvollisuus tarjota huolenpitoa eli ruokaa ja katto pään päälle, jos viivästys on pitkä. 

– Koska lennon piti lähteä puolen päivän aikaan, odottelumme tapahtui päivällä, emmekä tarvinneet yösijaa. Meidän piti kuitenkin ottaa päiväksi huone hotellista, koska meillä on kaksi pientä lasta, ja lasten kanssa oli mukavampi käydä välillä lepäilemässä viileässä huoneessa helteeltä suojassa. Matkanjärjestäjä tarjosi lounaan, päivällisen sekä kuljetuksen hotelliin, jossa oli uima-allas, Heidi kertoo.

Tekniset viat eivät poista vastuuta

Korvauksia ei välttämättä saa helpolla. Lentoyhtiöt saattavat vedota esimerkiksi siihen, että tekninen vika ei oikeuta korvauksiin, koska kyse on yllättävästä tapahtumasta. EU-tuomioistuin on kuitenkin linjannut, että tekninen vika on äärimmäisen harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. 

”Meidän piti ottaa päiväksi huone hotellista, koska meillä on kaksi pientä lasta.”

Jos kyse on oikeasti poikkeuksellisista olosuhteista, vakiokorvausta ei heru. Niiksi lasketaan Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan esimerkiksi työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen. 

Vakiokorvausten lisäksi voi myös yrittää vaatia korvauksia myöhästymisen aiheuttamista kustannuksista, esimerkiksi käyttämättä jääneistä junalipuista. Matkustajalla on myös oikeus peruuttaa lentonsa ja saada lipun hinta takaisin, jos perille pääsy viivästyy vähintään viisi tuntia.

EU:n vahvistamat lentomatkustajan oikeudet pätevät kaikkiin EU:ssa sijaitsevilta lentokentiltä lähteviin lentoihin. Ne koskevat myös lentoja, jotka saapuvat EU:hun sen ulkopuolelta, jos lentoa operoi johonkin EU-maahan rekisteröity lentoyhtiö. Myös EU:n ulkopuolisissa maissa voi olla erilaisia korvauskäytäntöjä. Niistä kannattaa ottaa selvää, jos lento viivästyy tai peruuntuu.

Ja vielä lentopelkoisille lohdutukseksi: jokaista lentoa koskevat ihan samat lait ja turvallisuussäännöt, oli uhkana korvausten maksaminen tai ei. Taivaalle ei lähdetä, jos turvallisuudessa on puutteita.

Matkustamoon saa viedä jopa tulitikut, sakset ja partahöyliä kunhan tietyt kriteerit täyttyvät.

Yhä useampi lentää pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa, sillä monet lentoyhtiöt perivät ruumaan laitettavista laukuista suuria summia. Mutta miten se nyt menikään – pitääkö silloin jättää hiuslakat, pinsetit ja sakset kotiin? Entä saako kuorimaveitsen tai nitojan viedä matkustamoon?

Sallitut ja kielletyt esineet on nykyään on helppo selvittää, sillä Finavian sivuilla kyseisen tavaran voi kirjoittaa hakukenttään ja vastaus selviää heti.

Tiesitkö, että esimerkiksi nämä esineet saa ottaa mukaan? Tosin monien esineiden terän pituus pitää tarkastaa, sen pitää olla alle 6 senttiä.

  1. Sakset. Voi viedä käsimatkatavaroissa matkustamoon, jos saksien terän pituus saranakohdasta mitattuna on alle 6 cm.
    Saksien kriittinen pituus mitataan saranakohdasta.Kuva: Shutterstock
    Saksien kriittinen pituus mitataan saranakohdasta.Kuva: Shutterstock
  2. Partakoneen voi viedä matkustamoon, jos se on sähkökäyttöinen partakone.
  3. Myös muoviset kertakäyttöpartahöylät voi viedä, jos metalliterä on kiinteästi kiinni muovipäässä. (Partaveitset ja irralliset partahöylänterät pitää laittaa ruumaan.)
  4. Epilaattori.
  5. Hiuslakka. Saa viedä matkustamoon, jos se on pakattu enintään 100 millilitran kokoiseen pakkaukseen ja se kuljetetaan enintään 1 litran kokoisessa uudelleensuljettavassa, läpinäkyvässä muovipussissa. Huom! Yksi matkustaja saa viedä matkustamoon vain yhden, yhden litran kokoisen pussin.
    Aerosoleissa venttiili pitää peittää suojakuvulla. Yli 500 millilitran lakkapulloa ei saa viedä lentokoneeseen lainkaan, ei edes ruumaan. Kuva: Shutterstock
    Aerosoleissa venttiili pitää peittää suojakuvulla. Yli 500 millilitran lakkapulloa ei saa viedä lentokoneeseen lainkaan, ei edes ruumaan. Kuva: Shutterstock
  6. Muotovaahto. Saa viedä, mutta sitä koskevat samat ehdot kuin hiuslakkaa. (Kts. nro 5.)
  7. Aurinkovoide. Saa viedä, jos se on pakattu enintään 100 millilitran kokoiseen pakkaukseen ja se kuljetetaan enintään 1 litran kokoisessa uudelleensuljettavassa, läpinäkyvässä muovipussissa.
  8. Tulitikut/tupakansytytin. Matkustamoon saa viedä yhden tulitikkurasian tai sytyttimen, mutta niitä ei saa laittaa laukkuun. Tulitikut tai sytytin pitää olla ”matkustajan yllä”, esimerkiksi taskussa. Erittäin herkästi syttyvät ”strike anywhere” -tulitikut, pistoliekkisytyttimet ja roihusytyttimet ovat kiellettyjä. (Ruumaan tulitikkuja tai sytyttimiä ei saa laittaa lainkaan.)
    Matkustamoon saa viedä yhden sytkärin tai tulitikkurasian, mutta laukkuun sitä ei saa laittaa. Sytkäri pitää olla ”henkilön yllä” eli esimerkiksi taskussa. Kuva: Shutterstock
    Matkustamoon saa viedä yhden sytkärin tai tulitikkurasian, mutta laukkuun sitä ei saa laittaa. Sytkäri pitää olla ”henkilön yllä” eli esimerkiksi taskussa. Kuva: Shutterstock
  9. Neula. Saa viedä käsimatkatavaroissa matkustamoon, jos teräväkärkisen tai teräväreunaisen esineen terävän osan pituus on alle 6 cm.
  10. Pinsetit, jos terävän osan pituus on alle 6 cm.
  11. Kynsileikkuri, jos terävän osan pituus on alle 6 cm.
  12. Piilolinssineste. (Myös piilolinssit saa viedä matkustamoon.)
  13. Sähkötupakka. (Ruumaan sähkötupakkaa ei saa laittaa lainkaan.)
    Kuva: Sanoma-arkisto / Kimmo Taskinen
    Kuva: Sanoma-arkisto / Kimmo Taskinen
  14. Köysi.
  15. Naru.
  16. Hehkulamppu.
  17. Palohälytin.
  18. Petankki.
    Petankin ja monet muut pihapelit saa viedä matkustamoon. Kuva: Shutterstock
    Petankin ja monet muut pihapelit saa viedä matkustamoon. Kuva: Shutterstock
  19. Mölkky.
  20. Tikkataulu. (Mutta tikkoja matkustamoon ei saa vielä.)
  21. Kuorimaveitsi. Saa viedä, jos terä on pyöreäkärkinen ja sen pituus on alle 6 cm.
  22. Ruuvimeisseli. Saa viedä matkustamoon, jos terävän osan pituus on alle 6 cm.
  23. Naula. Saa viedä matkustamoon, jos terävän osan pituus on alle 6 cm. (Vasaraa ei matkustamoon saa viedä.)
  24. Nitojan niitteineen saa viedä matkustamoon.
    Nitoja ja niitit ovat ihan ok. Kuva: Shutterstock
    Nitoja ja niitit ovat ihan ok. Kuva: Shutterstock
  25. Sauvasekoitin. Saa viedä matkustamoon, mutta suositellaan, että sen laittaisi ruumaan.
  26. Paistinpannu. Saa viedä matkustamoon Suomesta lähtevillä lennoilla.
  27. Luistimet. Saa viedä käsimatkatavaroissa Suomesta lähtevillä lennoilla.

 

 

 

Valmis- eli pakettimatkat ovat jatkossa matkapaketteja, ja niitä koskeva lainsäädäntö uudistuu heinäkuussa.

Pakettimatka on tuttu ja turvallinen tapa reissata, mutta heinäkuun alusta valmismatkailu muuttuu hieman. 

Vanhan valmismatkalain nimittäin korvaa laki matkapalveluyhdistelmistä. Laki astuu voimaan 1.7.2018. Sen taustalla on EU:n matkapakettidirektiivi.

Samalla valmismatkojen sijaan aletaan puhua matkapaketeista. Ne ovat matkoja, jotka on paketoitu tavalla tai toisella erilaisista palveluista yhdeksi kokonaisuudeksi.

Kuulostaako monimutkaiselta? Haastattelimme Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtajaa Katri Väänästä, joka kertoi, mitä muutoksia uusi matkapakettilaki käytännössä tuo mukanaan. Kuluttajan kannalta merkittävimpiä uudistuksia on kolme:

  1. Lakia sovelletaan aiempaa useampiin matkoihin. Heinäkuusta alkaen matkapaketeiksi lasketaan myös muita kuin perinteisten matkanjärjestäjien tarjoamia matkapalveluyhdistelmiä.

    Matkapaketti muodostuu esimerkiksi, kun hotellivaraukseen liittää vuokra-auton. Matkapaketteja ovat myös netin matkavaraussivuilta tehdyt lentojen ja hotellin varaukset, jotka kuluttaja kokoaa itse ja joista hän maksaa kokonaishinnan.

    – Kun poimitaan ostoskoriin ja maksetaan kokonaishinta, muodostuu paketti. Jos ostetaan erillisinä palveluina, pakettia ei muodostu, Katri Väänänen selventää.
  2. Matkan peruuttamisoikeus muuttuu. Tähän mennessä suomalainen on voinut peruuttaa valmismatkan ilman, että siitä on koitunut merkittäviä kuluja, jos on esimerkiksi sairastunut ennen matkaa ja pystynyt osoittamaan sen lääkärintodistuksella.

    Uuden lain mukaan matkan saa peruuttaa milloin vain, mutta matkanjärjestäjällä on oikeus periä kuluttajalta peruutusmaksu, joka vastaa peruutuksesta syntyneitä kuluja. Käytännössä peruuttaminen voi tulla kalliiksi, sillä usein matkanjärjestäjät maksavat aikaisessa vaiheessa alihankkijoilleen esimerkiksi hotellihuoneista ja kuljetuksista.

    – Sen takia on tärkeää, että matkavakuutuksessa on peruutusturva. Sen avulla kulut on mahdollista saada takaisin vakuutuksesta, mikä pienentää taloudellista riskiä.

    Suomen matkatoimistoalan liiton kanssa on neuvoteltu uudet matkapakettiehdot, jotka astuvat myös voimaan 1.7. Ehdoissa on määritelty, että peruutusmaksun suuruus on tietty prosenttiosuus matkan hinnasta. Käytetty prosentti riippuu siitä, milloin matka peruutetaan. Liittoon kuuluvat isot matkanjärjestäjät Suomessa, ja ehtoja saavat soveltaa myös liittoon kuulumattomat yritykset.
  3. Myös mielipaha saattaa oikeuttaa korvaukseen. Jos palvelussa on jokin virhe, matkustajalla on oikeus saada hinnanalennusta tai vahingonkorvausta. Uudessa laissa huomioidaan myös matkasta aiheutunut aineeton vahinko, mielipaha. Se kuitenkin edellyttää, että matkapalvelussa on merkittävä virhe.

    – Korvausta ei voi hakea, jos aurinko ei paistanut. Esimerkkinä virheestä on käytetty matkapakettia, johon on ostettu all inclusive -ruokailut. Jos matkustaja saa niistä salmonellan tai vatsataudin ja joutuu viettämään päiviä hotellihuoneessa, on mahdollista saada mielipahakorvausta matkanautinnon menettämisestä.

Tulkinnanvaraakin on

Se, miten kussakin tapauksessa lopulta tullaan menettelemään, selviää täydellisesti vasta, kun uutta lakia aletaan soveltaa käytäntöön.

– Mielipahakorvausta ei ole aikaisemmin tunnettu Suomessa. Se tulee varmasti aiheuttamaan aika paljon tulkinnanvaraisuutta, kun näitä tapauskohtaisesti ratkaistaan. Joka tapauksessa virheen täytyy olla merkittävä, Katri Väänänen sanoo.

Pakettimatkailijoiden taloudellinen turvallisuus varmistetaan sillä, että matkanjärjestäjät asettavat vakuuden siltä varalta, etteivät pysty hoitamaan velvollisuuksiaan. Esimerkiksi konkurssitilanteessa kuluttaja saa rahansa takaisin vakuudesta. Jos matkustaja on jo kohteessa, vakuus takaa sen, että hänet pystytään lennättämään takaisin kotiin.

”On tärkeää, että matkavakuutuksessa on peruutusturva.”

Jotta asiat eivät tuntuisi ihan liian selkeiltä, uuteen lakiin on kirjattu myös sellainen matkavaihtoehto kuin ”yhdistetty matkajärjestely”. Sellainen syntyy, jos esimerkiksi varaa verkkosivustolta lennot ja tarttuu saman tien vielä vahvistussivulla olevaan tarjoukseen hotellista. Varausten yhdistelmästä muodostuu yhdistetty matkajärjestely, johon liittyy esimerkiksi aiemmin mainittu vakuusturva. Matkapaketin ja yhdistetyn matkajärjestelyn eroja selvennetään tarkemmin Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeessa sekä taulukossa.

Kuluttajaneuvonta auttaa

Jos matkassa sitten on jotain ongelmia tai puutteita, ensisijaisesti reklamaatio tulee tehdä matkanjärjestäjälle.

Jos lopputulos ei tyydytä, Katri Väänänen neuvoo kääntymään kuluttajaneuvonnan puoleen. 

– Neuvoja voi sovitella asiaa olemalla yhteydessä yritykseen. Jos sekään ei tuota tulosta, voi tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

Riidan voi viedä myös oikeuteen, mutta ensin kannattaa yrittää neuvotella, sillä oikeudenkäynti saattaa tulla kalliiksi.

On myös hyvä huomioida, että jos varaa matkan Suomen tai EU:n ulkopuolelta, kannattaa tutustua kussakin maassa voimassa oleviin lakeihin ja ehtoihin.