"Musta tuntuu, että sä et koskaan kuuntele!" Kuva: Shutterstock
"Musta tuntuu, että sä et koskaan kuuntele!" Kuva: Shutterstock

Tuliko moitittua toista laiskaksi ja vähän ärsyttäväksi? Näiden neljän vinkin avulla annat palautetta, joka ei suututa vaan vaikuttaa.

"Et ole vieläkään imuroinut." "Unohditko taas postittaa sen mummon syntymäpäiväkortin?"  "Ajotyylisi on muuten todella nykivää, se ärsyttää ja kuluttaa bensaa."

Palautteen antaminen ei ole aina helppoa. Varsinkin rakentavan kritiikin ja valittamisen välinen raja on joskus hiuksenhieno.

Harva meistä pitää kritiikistä, mutta samalla jokaisella on oltava oikeus sekä saada että antaa rehellistä palautetta.

1. Kritiikki valittaa, palaute selittää

Toisen on helpompi ottaa palautteesi vastaan silloin, kun syyttämisen sijaan selität näkökantasi.

Esimerkiksi sen sijaan, että sanot: "Myöhästyit jälleen lounaalta!" selitä, miksi myöhästyminen ärsyttää sinua: "Lounasaikaan ravintolat täyttyvät nopeasti, emmekä välttämättä saa pöytää, ellemme molemmat tule ajoissa paikalle."

2. Keskity puhumaan omista tunteistasi ja huolistasi

Älä niinkään painota sitä, millainen toinen ihminen mielestäsi on, vaan sitä, millaisia tuntemuksia hänen toimintansa aiheuttaa sinussa.

Esimerkiksi sen sijaan, että sanot: "Olet aina myöhässä. Sinua saa aina odottaa", sano vaikka: "Odottelu hermostuttaa minua. Se saa minut tuntemaan, ettei minua ja aikaani arvosteta ja tulen siitä surulliseksi."

3. Kiinnitä huomiota äänensävyyn

Vältä tuomitsevaa, kriittistä tai ärsyyntynyttä äänensävyä. Yritä pitää äänensävysi neutraalina ja ystävällisenä.

4. Ole ratkaisukeskeinen

Älä keskity puhumaan siitä, mikä meni pieleen, vaan siitä, miten asia kannattaisi mielestäsi seuraavalla kerralla hoitaa. Tuo esiin myös asioita, joiden avulla voit itse omalla toiminnallasi parantaa tilannetta.

Lähde: Psychology Today

Lue myös:

Rebecca Viitala: "Kritiikki ulkonäöstä tuntui murskaavalta"