Laitoinko siihen memoon "mutta", kun piti laittaa "vaan"? Kuva: Shutterstock
Laitoinko siihen memoon "mutta", kun piti laittaa "vaan"? Kuva: Shutterstock

Nyt loppui se vatvominen!

Käsi sydämellä, kuinka usein olet huomannut illalla suomivasi sitä, mitä tulitkaan sanoneeksi kokouksessa? Oletko vielä sängyssä pohtinut, miten saat hoidettua kaikki tekemättömät työt? Entä vilkuiletko vaivihkaa sohvalla työsähköpostia?

Ihan ensimmäiseksi: nyt loppui se vatvominen. Jätä asiat taaksesi.

Michiganin yliopiston psykologeilla on helppo neuvo tähän: pese kädet huolellisesti heti, kun tulet työpäivän jälkeen kotiin. Huffington Postin mukaan tutkijat totesivat, että käsienpesu on yksinkertainen riitti, joka auttaa puhdistamaan mielen.

Tässä myös muita Huffington Postin kokoamia vinkkejä, jotka auttavat rentoutumaan ja keskittymään vapaa-aikaan:

1. Öinen "kuinka saan kaiken hoidettua" -paniikki

Sen sijaan, että keskityt miettimään, mitä kaikkea pitäisi tehdä, mieti ennemmin sitä, miten ne asiat teet, neuvoo Harvardin Business Schoolin lehtori, kirjailija Robert C. Pozen. Jos tekemättömät työt painavat, kirjaa tehtävät ylös ja suunnittele, miten hoidat ne. Käytä tähän korkeintaan 20 minuuttia. Sen jälkeen voit olla ajattelematta asiaa.

2. Työsähköpostiaddiktio

Tutkijat ovat todenneet, että työsähköpostien avaaminen vapaa-ajalla lisää stressiä ja nostaa sykettä. Sulje siis sähköposti työpäivän jälkeen ja anna elimistön ja mielen levätä kunnolla, siten olet paremmassa iskussa seuraavana työpäivänä. Sovi ennemmin, että jos jotain todella kiireellistä tapahtuu, sinulle soitetaan.

3. Ikävistä asioista jauhaminen

Jos lasilliselle lähteminen työkavereiden kanssa johtaa joka kerta työstä, työpaikasta tai muista työkavereista nurisemiseen, voi huomaamattaan ajautua ikävään ja kuluttavaan jauhamiskierteeseen. Sen sijaan, että asioiden läpikäyminen keventäisi sydäntä, voikin lopputuloksena olla entistä raskaampi mieli. Keskity vapaa-ajalla mieluummin johonkin ihan muuhun kuin työpaikan ongelmiin.

Lähde: Huffington Post

Lue myös:

Luulitko, että stressinsietokyky on hyve? Luulit väärin

Oletko ujo ja syrjäänvetäytyvä? Näin saat äänesi kuuluviin työpaikalla

3 + 1 vinkkiä: Näin lepäät töissä

Nopea apu työstressiin