Älä luovuta! Kuva: Shutterstock
Älä luovuta! Kuva: Shutterstock

Puna nousee poskille ja päänahkaa kuumottaa. Stressaa! Älä anna periksi, vaan taistele sitä vastaan – vaikka näillä viidellä keinolla.

1. Haukkaa happea.

Heitä takki niskaan ja lähde raikkaaseen ulkoilmaan edes hetkeksi. Vielä parempaa, jos suuntaat metsään. Tutkimuksien mukaan kävely metsässä nimittäin rauhoittaa hengitystä, laskee verenpainetta ja hidastaa sydämen sykettä. Lue lisää täältä.

2. Syö välipalaa.

Mutta älä vääränlaista. Sen sijaan, että tarttuisit suklaapatukkaan, syö avokadoa tai tee munakas. Saat niistä hyviä rasvoja, jotka pitävät verensokerin heilahtelut aisoissa. Stressitaistossa toimivat myös proteiinipitoiset välipalat, kuten rahka tai raejuusto, tai banaani, josta saat elimistössä serotoniiniksi muuttuvaa tryptofaania. Serotoniini suojelee meitä masennukselta.

3. Hengitä!

Ota mukava ja tukeva asento tuolillasi, sulje silmäsi ja ala hengitellä hitaasti sisään ja ulos. Yritä olla ajattematta mitään muuta kuin hengitystäsi. Se on vaikeaa, mutta pikku tauko kiireen keskellä tekee yllättävän hyvää. Mittaa kellon kanssa, miten monta kertaa ehdit hengittää sisään ja ulos minuuutin aikana. Yleensä hengenvetoja minuuttiin mahtuu reilut kymmenen.

4. Kuuntele musiikkia.

Se tekee hyvää ihan konkreettisesti. Hyvän musiikin kuunteleminen nimittäin tuottaa mielihyvää vähän kuin dopamiini. Lue lisää täältä.

5. Pure ... purkkaa?

Byrdie-sivuston mukaan purkan pureskeleminen saattaa lievittää ahdistusta, valpastaa ja lievittää stressiä. Jos tämä toimii, on se maailman helpoin niksi. Varo jauhamasta leukoja kipeäksi!

Lisää stressinlievitystä:

Testissä: korttipakka, joka helpottaa stressiä

Ole ihan zen – testissä viisi tapaa rauhoittaa työpäivää