Ei laiskiainen ole laiska. Se vain käyttää energiansa tehokkaasti. Kuva: Shutterstock
Ei laiskiainen ole laiska. Se vain käyttää energiansa tehokkaasti. Kuva: Shutterstock

Eikö huvita? Ennen kuin otat itseäsi niskasta kiinni, selvitä laiskuuden syy.

Kun laiskottaa, tuottavuus- ja tehokkuusvinkkien lukeminen todennäköisesti vain lisää epätoivoa. Kun ei vain jaksa nousta ylös sohvalta ja kääriä hihoja! Tai ladata puhelimeen to do -listasovellusta ja alkaa suorittaa tehtäviä yksi kerrallaan.

Sohvalla voit kuitenkin miettiä, mistä laiska olo johtuu ja olisiko asialle kuitenkin tehtävissä jotakin.

Oletko laiska vai sittenkin häkeltynyt?

Entä jos vapaa-aika netissä tai telkkarin ääressä ei olekaan laiskuutta? Se voi yhtä hyvin olla rentoutumista. Länsimaisessa kulttuurissa ajatellaan usein, että koko ajan pitäisi tehdä jotain hyödyllistä, mutta myös rentoutuminen voi olla hyödyllistä. Kunnon lepo on kuin laittaisi rahaa pankkiin – sen jälkeen jaksaa ehkä jopa tehdä niitä tehtävälistalla odottavia asioita.

Laiskuudessa on todellisuudessa useimmiten kyse jostakin näistä: itsekurin puutteesta, motivaatiopulasta tai siitä, ettei tehdyistä asioista saa palkintoa, esimerkiksi nautintoa. Joskus myös odotukset ovat liian korkealla – ja kovat paineet saavat olon vain häkeltyneeksi.

Siinä lepäillessäsi voit samalla miettiä, mihin aikasi kuluu esimerkiksi viikon aikana. Saatko mielestäsi tehtyä tarpeeksi? Hyvä, et ole laiska.

Jos toivoisit ehtiväsi enemmän, pohdi, miten voisit viilata ajankäyttöäsi. Mitkä asiat tuhlaavat aikaasi aivan turhaan? Entä ovatko odotuksesi joidenkin asioiden suhteen liian korkealla? Jos et saa mitään aikaiseksi, vaan aikaa löhöilyyn on yllin kyllin, yritä löytää keinoja, joiden avulla saat tärkeimmät asiat hoidettua. Vinkkejä löytyy esimerkiksi tästä jutusta: Iskikö motivaation puute? Näillä vinkeillä hoidat nekin asiat, jotka eivät huvittaisi.

Sitten on myös muutamia keinoja, joilla voi huijata itseään vähän vähemmän laiskaksi.

1. Laske rimaa

Riittäisikö, jos siivoaisit vähän suurpiirteisemmin? Roskaton lattia on parempi kuin se, ettet tee mitään, koska tiedät, että koko kodin puunaaminen kiiltäväksi veisi viikon. Tai jos päätät kuntoilla ensin kerran tai kaksi viikossa, saatat innostua lisäämään liikuntakertoja vähitellen – ja vaikket innostuisikaan, kertakin on parempi kuin ei mitään.

2. Jaa tehtävä pienempiin osiin

Kun kokonaisuus tuntuu liian isolta, se kannattaa pilkkoa pienempiin osiin. Kas, yhden pikkuasian hoitaminen ei ollutkaan homma eikä mikään!

3. Pidä itsestäsi huolta

Syö hyvin, kuntoile ja lepää. Mitä paremmin voit, sitä enemmän myös saat aikaan. Pidä huolta myös henkisestä hyvinvoinnistasi.

4. Tee yksi asia kerrallaan

Jos tekemistä on paljon, saattaa tuntua, että hautaudut tekemättömien asioiden vyöryn alle. Tunne pysyy kurissa, kun keskityt yhteen tehtävään kerrallaan.

5. Vahvista tahdonvoimaa

Internet on pullollaan vinkkejä tahdonvoiman lisäämiseen. Voit kannustaa itseäsi puuhakkaammaksi esimerkiksi miettimällä tekemisen tai tekemättä jättämisen seuraamuksia, hyötyjä ja palkintoja.

Lähteet: Psychology Today, Lifehacker, Success Consciousness

Lue myös:

Nyt loppuu se asioiden lykkääminen! Näin sen teet

Haluatko olla voittaja? Näillä keinoilla tsemppaat itsesi menestykseen

Iskikö motivaation puute? Näillä vinkeillä hoidat nekin asiat, jotka eivät huvittaisi