Uudessa Lumikki-elokuvassa Lumikilla on punaisen myrkkyomenan sijaan punaiset kengät, joilla lihava Lumikki muuttuu laihaksi. Kuvat: Shutterstock ja Twitter
Uudessa Lumikki-elokuvassa Lumikilla on punaisen myrkkyomenan sijaan punaiset kengät, joilla lihava Lumikki muuttuu laihaksi. Kuvat: Shutterstock ja Twitter

Voimaannuttavaksi tarkoitettua elokuvaa markkinoidaan mollaamalla lihavia. 

Rakastetusta Disney-klassikosta Lumikki ja seitsemän kääpiötä on tulossa uusi, animoitu versio. Vaikka elokuva vasta esitettiin Cannesin filmijuhlilla eikä sen julkaisuajankohdasta ole tietoa, on sen markkinointi jo ehtinyt saada aikaan nettikohun.

Tänä mielensäpahoittajien luvattuna aikana voi hyvin tulla mieleen, onko kohussa kyse jostakin kolmen ihmisen hermoilusta Twitterissä. Tällä kertaa mielensäpahoittaminen on kuitenkin laajamittaista ja aiheellista, valitettavasti.  Yhdysvalloissa elokuvaa on markkinoitu julisteella, joka esittää kahta Lumikkia ja kysyy: ”Mitä jos Lumikki ei olisikaan enää kaunis ja kääpiöt lyhyitä?” Julisteen ensimmäinen Lumikki on ruumiinrakenteeltaan pitkä ja laiha, toinen taas lyhyt ja pullea.

Kehopositiivisuusliikkeen ikoni, plusmalli Tess Holliday julkaisi kuvan julisteesta Twitter-tilillään muutama päivä sitten. Kuvauksessa hän ihmetteli, miten kokonainen markkinointitiimi on voinut hyväksyä elokuvan mainosjulisteen. 

Miksi on okei opettaa nuorille lapsille, että lihava = ruma, Tess Holliday kysyy Twitterissä.

On mielenkiintoinen ajatusleikki, että prinsessasatujen prinsessat eivät olisikaan kauniita. Julisteen ongelma vain on siinä, että se viestittää, että kaunis on yhtä kuin pitkä ja laiha. Julisteen kaksi Lumikkia ovat nimittäin painoindeksiä lukuun ottamatta aivan samannäköiset. Molemmilla on esimerkiksi kiiltävä, paksu tukka ja virheetön iho. 

Twitterissä Hollidayn julkaisema kuva julisteesta sai paljon huomiota. Osa kommentoijista halusi nähdä trailerin ennen kuin ryhtyy tuomitsemaan elokuvaa. Traileri on kuitenkin yhtä kyseenalainen kuin juliste. Siinä kääpiöt salakatselevat laihan Lumikin viehkeää riisuutumista, ja järkyttyvät, kun Lumikki muuttuu pulskaksi. 

Uuden Lumikki-animaation trailerissa riisuudutaan ja röyhtäillään.

Hyvä idea, kehno markkinointi

Elokuvan takana oleva Locus-studio kertoo verkkosivuillaan elokuvan tarinasta enemmän. Kas kummaa, Locuksen kuvauksen perusteella elokuvan idea itse asiassa on kehopositiivinen ja sisäistä kauneutta korostava.

Elokuva sijoittuu Satusaarelle, jolla elää prinssejä ja prinsessoja. Eräät seitsemän prinssiä ovat lahjakkaita, hyvätaustaisia ja tietenkin komeita, mutta käyttäytyvät joskus ylimielisesti. Kerran ikävä käytös osuu prinssien omiin nilkkoihin, ja he muuttuvat pieniksi vihreiksi kääpiöiksi. 

Lumikki taas on ulkonäköpaineiden puristuksessa samaisella saarella, jolla ulkonäkö on kaikki kaikessa. Tarinan edetessä hän oppii hyväksymään itsensä sellaisena kuin on ja antamaan sisäisen kauneutensa loistaa. 

”Tarina on oikeasti nuoria naisia voimaannuttava.”

Koska lihavuutta mollaava, ulkonäkökeskeinen mainonta ei oikein välitä tätä tarinaa, studio on nyt lopettanut markkinointikampanjan. Tuottaja Sujin Hwang pyytää The Daily Dot -sivustolla anteeksi julisteen ja trailerin aiheuttamaa mielipahaa.

”Elokuvamme on perhekomedia, jonka viestin on tarkoitus haastaa fyysisiin kauneusihanteisiin liittyviä ennakkoluuloja korostamalla sisäistä kauneutta,” Hwang kommentoi.

Voimaannuttavaa vai latistavaa

Pääosanäyttelijä Chloë Moretz on kertonut Twitterissä olevansa mainoksista yhtä vihainen kuin kaikki muutkin. 

”Tarina on oikeasti nuoria naisia voimaannuttava,” hän puolustautuu.

Tietäkää, että olen välittänyt tiedon elokuvan tuottajille. Lainasin ääneni kauniiseen käsikirjoitukseen, jonka toivon teidän kaikkien näkevän kokonaisuudessaan, Lumikkia näyttelevä Chloë Moretz kirjoittaa Twitterissä.

Uusi Lumikki-elokuva taitaakin olla hyvä esimerkki siitä, miten vaikeaa kauneusihanteiden haastaminen on. 

Maailma on täynnä kirjahaasteita, mutta kuka oikeasti lukee vuodessa sata romaania, pelkästään klassikoita tai haluaa tieten tahtoen viettää aikaansa huonojen kirjojen parissa?

Lukeminen kannattaa aina. Kirjojen parissa ajan saa kulumaan viihdyttävästi, kirjoista voi oppia uutta ja niistä voi keksiä jutunjuurta muiden kanssa.

Mutta lukeminen on myös terveellistä ja se lisää elinvuosia. Viime aikoina julkaistuissa tutkimuksissa on saatu selvää näyttöä siitä, että kaunokirjallisuuden lukeminen vahvistaa muistia ja voi ehkäistä muistisairauksia.

Tutkijoille ei ole täysin selvinnyt, miksi juuri romaanien lukeminen vaikuttaa näin posiitivisesti muistiin, mutta sen epäillään johtuvan siitä, että lukiessaan ihminen samastuu ja eläytyy toisten ihmisten kohtaloihin. Hän on siis sosiaalinen, vaikka makoileekin yksin omalla kotisohvallaan.  

Mutta mitähän sitä sitten lukisi, kun maailma on pullollaan lukemattomia kirjoja?

Me Naisten kirjahaasteessa löydät helposti uutta ja vähän yllättävääkin luettavaa.

Pelisäännöt ovat selvät: printtaa kirjalista talteen ja etsi sopivia teoksia kirjastoista, ystävien hyllyistä tai kirjakaupoista. Luettuasi kirjan, ruksaa suoritettu kohta ja tartu seuraavaan. Aikaa on vuosi ja rasteja 15.

Aika  alkaa än-yy-tee-nyt!  

1. Kirjan kannet ovat kirkkaan keltaiset.

2. Romaanin päähenkilöllä on sama nimi kuin parhaalla lapsuudenystävälläsi.

3. Kirjailija on kuuma.

4. Kirjan nimessä on adjektiivi.

5. Kirjailija on syntynyt samana vuonna kuin sinä (tai jos olet syntynyt 2000-luvulla, riittää, että kirjailija on syntynyt samalla vuosikymmenellä).

6. Kirjan kannessa on eläin.

7. Romaanissa on kuumaa seksiä.

8. Kirjaa voi värittää tai täyttää.

9. Romaani sijoittuu johonkin lämpöiseen maahan.

10. Kirja on kuuma puheenaihe ja tiedät tekeväsi vaikutuksen, kun luet sitä kahvilassa.

11. Kirjassa on alle 150 sivua.

12. Romaanin nimessä on vain yksi sana.

13. Kirjasta on tehty tv-sarja tai elokuva.

14. Kirjan nimessä on jossain muodossa sana rakkaus.

15. Kirja on kaunis ja sopii täydellisesti sohvapöydällesi/sisustukseesi.

Historiallinen draama Synkin hetki suhtautuu kritiikittä sankariinsa Winston Churchilliin.

Eletään vuoden 1940 toukokuuta ja toinen maailmansota riehuu Euroopassa. Englannissa ollaan tyytymättömiä pääministeri Neville Chamberlainiin. Hänen tilalleen valitaan Winston Churchill, jolla riittää vihollisia. Churchillillä on edessään mahdottomalta vaikuttava tehtävä: pysäyttää Hitlerin voittokulku.

Englantilainen ohjaaja Joe Wright muistetaan parhaiten loisteliaista pukudraamoistaan, kuten Keira Knightleyn tähdittämä Anna Karenina vuodelta 2012. Hänen uutuusdraamansa Synkin hetki tarjoaa sekin pienintä yksityiskohtaa myöten hiottua ajankuvaa.

Puvustaja Jacqueline Durran loihti myös Wrightin läpimurtoelokuvan, vuonna 2005 ilmestyneen Ylpeys ja ennakkoluulo -filmatisoinnin, häikäisevän puvustuksen. Churchillin aloittaessa pestinsä sota ei ollut tuhonnut Englannin kansantaloutta. Niinpä myös tavallisilla naisilla oli vielä varaa tyylikkäisiin asukokonaisuuksiin. Eniten vaivaa Durran on kuitenkin nähnyt Kristin Scott Thomasin näyttelemän Winstonin vaimon Clementine Churchillin tyyliin, jonka asua täydentää aina elegantti hattu tai hiuskoriste.

Pääroolia esittävällä Gary Oldmanilla oli työtä muuntautua Churchilliksi. Oldman on laiha, kun taas pääministeri oli virkaan astuessaan suorastaan muhkeassa kunnossa. Maskeeraaja Kazuhiro Tsuji onnistui taikomaan Oldmanille uskottavan kaksoisleuan. Yhdennäköisyyttä Churchillin kanssa Tsuji ei ole kuitenkaan tavoittanut. Oldman on Oldman, vain vanhempana ja tuhdimpana.

Elokuva pönkittää kuvaa Churchillistä suurmiehenä, sankarina, joka onnistui yksin pelastamaan Britannian – ja siinä sivussa koko Euroopan – Hitleriltä. Historiantutkimus suhtautuu Churchilliin kriittisemmin. Joidenkin näkemysten mukaan pääministeri ei ollut mikään nerokas strategi. Voitto saavutettiin pikemminkin Churchillistä huolimatta kuin hänen ansiostaan. 

Synkin hetki ***