Siskokset Dannii ja Kylie Minogue helmikuussa 2014. Kuva: REUTERS/Luke MacGrego
Siskokset Dannii ja Kylie Minogue helmikuussa 2014. Kuva: REUTERS/Luke MacGrego
Kylie Minogue esiintymässä vuonna 2012. Kuva: REUTERS/Axel Schmidt/Pool
Kylie Minogue esiintymässä vuonna 2012. Kuva: REUTERS/Axel Schmidt/Pool
Kylie Minogue vuonna 2012. Kuva: REUTERS/Yves Herman
Kylie Minogue vuonna 2012. Kuva: REUTERS/Yves Herman

Kylie Minoguen tuoreella albumilla kuullaan palanen suomalaista osaamista.

Suomalaisen Henri Lanzin, artistinimeltään MGI, kappale Les Sex pääsi mukaan poptähti Kylie Minoguen tuoreimmalle Kiss Me Once -levylle. Maaliskuun 14. päivä julkaistu levy on Kylie Minoguen kahdestoista. MGI palkittiin vastikään Emma-gaalassa vuoden tuottajana.

Kylie Minogue ei ole ainoa huippunimi, jonka kanssa MGI on tehnyt yhteistyötä. Los Angelesissa omaa studiota pyörittävä mies on tuottanut aiemmin kappaleita muun muassa 50 Centille ja Justin Bieberille.

Les Sex -kappaletta on kehuttu jo arvosteluissa korvamadoksi ja veikattu levyn seuraavaksi sinkkulohkaisuksi.

Kuuntele Les Sex -kappale Spotifyssa.

Kuuntele kappale Youtubessa.

Lue myös:

He rohmusivat Emma-pystit – katso lista voittajista!

Konservatiivinen seksikomedia – kuulostaa, eh, ei kovin hauskalta.

Ystävykset (Leslie Mann, John Cena ja Ike Barinholtz) tekevät kaikkensa, että heidän tytärtensä (Kathryn Newton, Geraldine Viswanathan ja Gideon Adlon) neitsyys säilyy koskemattomana vanhojentanssibileissä.

Pitch Perfect -komediatrilogian käsikirjoittajan Kay Cannonin esikoisohjaus on konservatiivinen seksikomedia, jonka arvomaailma on perua 1950-luvulta.

Onhan näitä nähty: elokuvia, joissa isät haluavat tytärtensä olevan ikuisia pikkutyttöjä. Asetelmaa on sentään hieman päivitetty. Yksi tytöistä on lesbo eikä isä halua hänen harrastavan ryhmäpaineen painostamana heteroseksiä.

Pojat eivät jahtaa tyttöjä, vaan tytöt ovat aktiivisia toimijoita ja päättävät itse, kenen kanssa haluavat sänkyyn.

Käsikirjoittajat ovat myös kirjoittaneet henkilöhahmoille repliikkejä, joissa ilmaistaan kriittisen katsojan ajatuksia. Yksi vanhemmista esimerkiksi huomauttaa, että elämme vuotta 2018, joten heidän asenteensa eivät ole ihan tätä päivää.

Mainosten perusteella luulisi, että elokuva on tehty teini-ikäisille. Vanhempien kyttääminen ja stalkkaaminen tuskin sen ikäisiä naurattaa. Leffa sopii paremmin vanhemmille, jotka voivat nauraa omille peloilleen ja ennakkoluuloilleen, joita elokuvan vanhempien ylilyövä käytös heijastelee.

Blockers **

 

Maria Theresia von Paradisin näköä yritettiin palauttaa muun muassa saksalaisen Franz Mesmerin poppaskonsteilla.

Itävaltalaisen hallintoneuvoksen tytär Maria Theresia von Paradis (1759–1824) menetti näkönsä leikki-ikäisenä. Hänen aristokraattiset vanhempansa turvautuivat milloin minkäkin puoskarin apuun, jotta heidän tyttärensä saisi näkökykynsä takaisin.

Yksi von Paradisia hoitaneista ”asiantuntijoista” oli saksalainen Franz Mesmer. Tohtori oli kehittänyt oman poppaskonstinsa mesmerismin. Hoidon ideana oli ohjailla fluidiumia – Mesmerin ”löytämää” eteeristä ainetta – ihmisen elimistössä. Hoito saavutti niin suuren suosion, että suomen kielessäkin on sana ”mesmeroida”.

Itävaltalainen Barbara Albert on ohjannut näistä tosielämän tapahtumista mielikuvitusta kutittelevan draaman. Valitettavasti elokuva keskittyy vain von Paradisin ja Mesmerin potilassuhteeseen eikä kerro Maria Theresian myöhemmistä vaiheista. Hän loi uran pianistina ja säveltäjänä sekä inspiroi Mozartia säveltämään yhden pianokonsertoistaan.

Elokuva on puvustettu ja lavastettu huolellisesti jokaista yksityiskohtaa myöten. Rokokooajan puvut ja huonekalut saavat huokailemaan ihastuksesta. Nimiroolissa nähtävä Maria Dragus näyttelee niin vakuuttavasti, että luulin hänen olevan oikeastikin sokea. Devid Striesow sen sijaan ei vakuuttanut Mesmerinä. Velho onnistui lumoamaan potilaansa varmasti ennen kaikkea karismallaan. Striesowilta sen sijaan moinen henkinen säteily puuttuu.

Madamoiselle Paradis ***