Katja Mert Otsamon suunnittelemassa uimapuvussa. Kuvat: Pinja Valja
Katja Mert Otsamon suunnittelemassa uimapuvussa. Kuvat: Pinja Valja
Virve Tyra Thermanin luomuksessa.
Virve Tyra Thermanin luomuksessa.
Elina Halttusen suunnittelemaa pukua viimeistellään.
Elina Halttusen suunnittelemaa pukua viimeistellään.

Monokini 2.0. -taideprojekti haastoi suomalaissuunnittelijat uudistamaan uikkarinäkemyksensä.

Monokiniksi kutsutaan 60-luvulla kehiteltyä uima-asua, joka paljastaa naisen rinnat. Vilma Metterin ja Katriina Haikalan Monokini 2.0 -taideprojektissa rintasyövän sairastaneet naiset ovat pukeutuneet uima-asuihin, jotka jättävät näkyviin leikatun rinnan kohdan.

Projektin tarkoitus on laajentaa käsitystä siitä, mikä on hyväksyttävää ja kaunista ihmisvartalossa. Kuka sanoi, että tarvitset kaksi, naiset kysyvät.

Uimapuvut ovat suomalaisten suunnittelijoiden – Tyra Thermanin, Sasu Kaupin, Mert Otsamon, Timo Rissasen, Outi Les Pyyn, Vilma Riitijoen ja KaksiTvån – käsialaa.

Monokini 2.0. Suomen valokuvataiteen museossa 23.5.–7.9. Lisätietoja löydät täältä ja lisää kuvia näet täältä.

Lue myös:

Ollin vaimo sairastaa rintasyöpää: "Mietin rangaistaanko minua jostain"

Rintasyöpään sairastuneen puoliso Mikko: "Olemme alusta asti pystyneet nauramaan syövälle"

Konservatiivinen seksikomedia – kuulostaa, eh, ei kovin hauskalta.

Ystävykset (Leslie Mann, John Cena ja Ike Barinholtz) tekevät kaikkensa, että heidän tytärtensä (Kathryn Newton, Geraldine Viswanathan ja Gideon Adlon) neitsyys säilyy koskemattomana vanhojentanssibileissä.

Pitch Perfect -komediatrilogian käsikirjoittajan Kay Cannonin esikoisohjaus on konservatiivinen seksikomedia, jonka arvomaailma on perua 1950-luvulta.

Onhan näitä nähty: elokuvia, joissa isät haluavat tytärtensä olevan ikuisia pikkutyttöjä. Asetelmaa on sentään hieman päivitetty. Yksi tytöistä on lesbo eikä isä halua hänen harrastavan ryhmäpaineen painostamana heteroseksiä.

Pojat eivät jahtaa tyttöjä, vaan tytöt ovat aktiivisia toimijoita ja päättävät itse, kenen kanssa haluavat sänkyyn.

Käsikirjoittajat ovat myös kirjoittaneet henkilöhahmoille repliikkejä, joissa ilmaistaan kriittisen katsojan ajatuksia. Yksi vanhemmista esimerkiksi huomauttaa, että elämme vuotta 2018, joten heidän asenteensa eivät ole ihan tätä päivää.

Mainosten perusteella luulisi, että elokuva on tehty teini-ikäisille. Vanhempien kyttääminen ja stalkkaaminen tuskin sen ikäisiä naurattaa. Leffa sopii paremmin vanhemmille, jotka voivat nauraa omille peloilleen ja ennakkoluuloilleen, joita elokuvan vanhempien ylilyövä käytös heijastelee.

Blockers **

 

Maria Theresia von Paradisin näköä yritettiin palauttaa muun muassa saksalaisen Franz Mesmerin poppaskonsteilla.

Itävaltalaisen hallintoneuvoksen tytär Maria Theresia von Paradis (1759–1824) menetti näkönsä leikki-ikäisenä. Hänen aristokraattiset vanhempansa turvautuivat milloin minkäkin puoskarin apuun, jotta heidän tyttärensä saisi näkökykynsä takaisin.

Yksi von Paradisia hoitaneista ”asiantuntijoista” oli saksalainen Franz Mesmer. Tohtori oli kehittänyt oman poppaskonstinsa mesmerismin. Hoidon ideana oli ohjailla fluidiumia – Mesmerin ”löytämää” eteeristä ainetta – ihmisen elimistössä. Hoito saavutti niin suuren suosion, että suomen kielessäkin on sana ”mesmeroida”.

Itävaltalainen Barbara Albert on ohjannut näistä tosielämän tapahtumista mielikuvitusta kutittelevan draaman. Valitettavasti elokuva keskittyy vain von Paradisin ja Mesmerin potilassuhteeseen eikä kerro Maria Theresian myöhemmistä vaiheista. Hän loi uran pianistina ja säveltäjänä sekä inspiroi Mozartia säveltämään yhden pianokonsertoistaan.

Elokuva on puvustettu ja lavastettu huolellisesti jokaista yksityiskohtaa myöten. Rokokooajan puvut ja huonekalut saavat huokailemaan ihastuksesta. Nimiroolissa nähtävä Maria Dragus näyttelee niin vakuuttavasti, että luulin hänen olevan oikeastikin sokea. Devid Striesow sen sijaan ei vakuuttanut Mesmerinä. Velho onnistui lumoamaan potilaansa varmasti ennen kaikkea karismallaan. Striesowilta sen sijaan moinen henkinen säteily puuttuu.

Madamoiselle Paradis ***