Antti Holma on ällistyttävä verbaalilahjakkuus, jonka vauhdissa ei tule tylsää.
Antti Holma on ällistyttävä verbaalilahjakkuus, jonka vauhdissa ei tule tylsää.

Näyttelijä Antti Holman esikoisteos Järjestäjä vie teatterimaailman kulisseihin herkullisella tavalla.

En muista, milloin viimeksi olisin tirskunut ääneen kirjaa lukiessani. Mutta Antti Holman hienoa esikoista lukiessa naurattaa ja vähän hirvittääkin: niin viiltävän tarkasti aiemmin näyttelijänä ja käsikirjoittajana tunnettu Holma kuvailee teatterimaailmaa, näyttelijöiden ammattikuntaa – eikä unohda kriitikoita ja aikakauslehtien toimittajiakaan.

Lukijan eteen marssitetaan tiukkis naisjohtaja, alfauros, itäeurooppalainen ohjaaja, piilojuoppo ja tietenkin ohjaajien kuolaama lahjakas ja kaunis nuori näyttelijätär. Ken teatterimaailmaa tuntee, voi huvitella arvailemalla hahmojen esikuvia, vaikka Holma onkin kieltänyt, etteivät henkilöt ole todellisia.

Holman teatterin kulisseissa juonitaan, juorutaan ja puhutaan taukoamatta rivoja. Holma on ällistyttävä verbaalilahjakkuus, jonka vauhdissa ei tule tylsää. Samalla valtahierarkiat ja sukupuoliroolit saavat kyytiä.

Paitsi teatterista, Järjestäjä kertoo epätoivoisesta, jopa pakkomielteisestä rakkaudesta. Perinteisen romantiikan ystävää rujot paneskelukohtaukset voivat kauhistuttaa, mutta jotain oleellista someihmisen yksinäisyydestä niissä kiteytyy.

Antti Holma: Järjestäjä

(Otava)

 ★★★★

Lue myös:

Uusi Putous-tähti Antti Holma: "Homoutta ei pidä peitellä"

Tässä ovat uudet Putous-näyttelijät