Lukusuosituksia Me Naisten Valinnaiset-kulttuurisivuilta.

Colourbox

1/2012

Johanna Holmström: Camera Obscura (Teos & Söderströms) ****
Elif Shafak: Kirottu Istanbul (Gummerus) ***

2/2012

Emma Donoghue: Huone (Tammi) ****
Joel Haahtela: Traumbach (Otava) ***
Fabio Geda: Krokotiilimeri (Otava) ****

3/2012

M. J. McGrath: Jään muisti (Like) ****
Cecelia Ahern: Tyttö peilissä (Gummerus) **
Vanessa Diffenbaugh: Kukkien kieli (WSOY) ***

4/2012

Téa Obrecht: Tiikerin vaimo (WSOY) *****
Liza Marklund: Vastalauseita (Otava) ****
Cecilia Samartin: Kaunis sydän (Bazar) ***

5/2012

Ari Walhsten: Kosteiden mestojen balladi (Gummerus) **
Aleksi Delikouras: Nörtti. New Game (Otava) ****
Mika Pekkola: Aamun kirkastus (Like) ***

6/2012

Haruki Murakami: Norwegian Wood (Tammi) ****
Merete Mazzarella: Ainoat todelliset asiat. Vuosi elämästä (Tammi) ****
David Foenkinos: Vaimoni eroottinen potentiaali (Gummerus) **

7/2012

Vladimir Nabokov: Naurua pimeässä (Gummerus) ****
Jonathan Franzen: Epämukavuusalue. Henkilökohtainen historia. (Siltala) ****

8/2012

Claire Castillon: Kuplissa (Gummerus) ***
Virginie Despentes: Maailmanlopun tyttö (Like) ****
Delphine de Vigan: No ja minä (WSOY) ***

9/2012

Simon Lelic: Laitos (Like) ***
Denise Mina: Ampiaiskesä (Like) ***
Ann Cleeves: Kuolonkukkia (Karisto) ****

10/2012

Toim. Katja Kettu ja Krista Petäjäjärvi: Pimppini on valloillaan. Naisiin kohdistuva seksuaalinen vallankäyttö. (WSOY) ****
Maritta Lintunen: Sydänraja (WSOY) ***
Emmi Itäranta: Teemestarin kirja (Teos) *****

11/2012

Diane Keaton: Nyt ja aina (Otava) ****
Nais Mason: Toivo (Gummerus) ****
Heike B. Görtemaker: Eva Braun. Elämä Hitlerin kanssa. (Otava) ****

12/2012

Anne Swärd: Kesällä kerran (Otava) ****
Rosamund Lupton: Sisar (Gummerus) ***
Alice Laplante: Hämärän huoneet (Otava) ***

13/2012

Jeffrey Eugenides: Naimapuuhia (Otava) ****
Kristiina Lähde: Joku on nukkunut vuoteessani (Teos) ***

14–15/2012

Lina Ben Mhenni: Tunisialainen tyttö. Arabikevään bloggaaja (Avain) ****
Lilly Korpiola & Hanna Nikkanen: Arabikevät (Avain) ****
Raija-Sinikka Rantala: Miekkatanssi (Like) ***
Jane Green: Vuosi maalla (Karisto) ***

16/2012

James Franco: Palo Alto (Schildts & Söderströms) ***
Peter Sandström: Sinulle joka et ole täällä (Schildts & Söderströms) ****
Yiyun Lii: Kultapoika, smaragdityttö (Tammi) ****

17/2012

Magne Hovden: Saamelandia (Otava) **
Annica Wennström: Lapinkylä. Sukutarina (Bazar) *****

18/2012

Jennifer Egan: Aika suuri hämäys (Tammi) *****
Marja Björk: Prole (Like) ****
Aki Ollikainen: Nälkävuosi (Siltala) ****

19/2012

Joan Didion: Iltojen sinessä (Like) ****
Nataša Dracni?: Kanssasi aina (Otava) ***
Linda Olsson: Kaikki hyvä sinussa (Gummerus) ***

20/2012

Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja ja ruskeakastike (WSOY) *****
Sinikka Nopola: Matkustan melko harvoin ja muita kirjoituksia (WSOY) ****

21/2012

Vendela Vida: Rakastavat (Schildts & Söderströms) ****
Jo Nesbø: Aave (Johnny Kniga) ****

22/2012

Ljudmila Ulitskaja: Medeia ja hänen lapsensa (Siltala) ****
Patrick Dewitt: Sistersin veljekset (Siltala) ****
Mika Aaltonen ja Rolf Jensen: Mr & Mrs Future ja viisi suurta kysymystä (Talentum) ***

23/2012

Anja Snellman: Ivana B. (Siltala) ****
Gaute Heivoll: Etten palaisi tuhkaksi (WSOY) ****

24/2012

David Nicholls: Kaikki peliin (Otava) ***
Rowan Coleman: Saman katon alle (Karisto) ***
Sophie Kinsella: Soitellaan, soitellaan! (WSOY) ***

25–26/2012

David Lagerkrantz: Minä, Zlatan Ibrahimovic? (WSOY) *****
Herman Koch: Illallinen (Siltala) ****
Annika Idström: Veljeni Sebastian (WSOY) ****

27/2012

Amor Towles: Seuraelämän säännöt (WSOY) ***
Alex Capus: Léon ja Louise (Atena) ***

28/2012

Veikko Huovinen: Luonnonkierto (Siltala) ****
Monika Fagerholm, Martin Johnson: Meri. Neljä lyyristä esseetä (Teos) **** 

29/2012

Ransom Riggs: Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille (Schildts & Söderströms) ***
César Aira: Varamo/Maisemamaalari (Siltala) **** 

30/2012

Juha Tanttu: Armi Ratian maailmassa (Tammi) ****
Sergei Dovlatov: Meikäläiset (Idiootti) **** 
Sari Luhtanen: Kaikkea kaunista (Tammi) **** 

31/2012

Carlos Ruiz Zafón: Taivasten vanki (Otava) ****
Petja Lähde: Poika (WSOY) ***
Danielle Steel: Päivä kerrallaan (WSOY) *** 

32–33/2012

Hélène Grémillon: Uskottuni (Otava) ****
Turkka Hautala: Kansalliskirja (Gummerus) ****
Linda Howard: Yön huntu (WSOY) ****

34/2012

Taina Latvala: Välimatka (WSOY) ***
Heidi Köngäs: Dora, Dora (Otava) ***
Elina Halttunen: Syysvieraita (Teos) ***

35/2012

E. L. James: Fifty Shades – Sidottu (Otava) *
Leena Lehtolainen: Paholaisen pennut (Tammi) ***
Reidar Palmgren: Sudenmarja (Otava) ***

36/2012

Sofi Oksanen: Kun kyyhkyset katosivat (LIKE) *****
Olli Jalonen: Karatolla (Otava) ****
Veera Vaahtera: Onnellisesti eksyksissä (Tammi) ****
Riikka Ala-Harja: Maihinnousu (LIKE) *****

37/2012

Juha Itkonen: Hetken hohtava valo (Otava) ***
Petri Tamminen: Rikosromaani (Otava) ****

38/2012

Caitlin Moran: Naisena olemisen taito (Schildts & Söderströms) *****
Lorna Byrne: Toivon viesti enkeleiltä (Otava) ***

39/2012

Riikka Pulkkinen: Vieras (Otava) ***
Pirjo Hassinen: Popula (Tammi) ***

Konservatiivinen seksikomedia – kuulostaa, eh, ei kovin hauskalta.

Ystävykset (Leslie Mann, John Cena ja Ike Barinholtz) tekevät kaikkensa, että heidän tytärtensä (Kathryn Newton, Geraldine Viswanathan ja Gideon Adlon) neitsyys säilyy koskemattomana vanhojentanssibileissä.

Pitch Perfect -komediatrilogian käsikirjoittajan Kay Cannonin esikoisohjaus on konservatiivinen seksikomedia, jonka arvomaailma on perua 1950-luvulta.

Onhan näitä nähty: elokuvia, joissa isät haluavat tytärtensä olevan ikuisia pikkutyttöjä. Asetelmaa on sentään hieman päivitetty. Yksi tytöistä on lesbo eikä isä halua hänen harrastavan ryhmäpaineen painostamana heteroseksiä.

Pojat eivät jahtaa tyttöjä, vaan tytöt ovat aktiivisia toimijoita ja päättävät itse, kenen kanssa haluavat sänkyyn.

Käsikirjoittajat ovat myös kirjoittaneet henkilöhahmoille repliikkejä, joissa ilmaistaan kriittisen katsojan ajatuksia. Yksi vanhemmista esimerkiksi huomauttaa, että elämme vuotta 2018, joten heidän asenteensa eivät ole ihan tätä päivää.

Mainosten perusteella luulisi, että elokuva on tehty teini-ikäisille. Vanhempien kyttääminen ja stalkkaaminen tuskin sen ikäisiä naurattaa. Leffa sopii paremmin vanhemmille, jotka voivat nauraa omille peloilleen ja ennakkoluuloilleen, joita elokuvan vanhempien ylilyövä käytös heijastelee.

Blockers **

 

Maria Theresia von Paradisin näköä yritettiin palauttaa muun muassa saksalaisen Franz Mesmerin poppaskonsteilla.

Itävaltalaisen hallintoneuvoksen tytär Maria Theresia von Paradis (1759–1824) menetti näkönsä leikki-ikäisenä. Hänen aristokraattiset vanhempansa turvautuivat milloin minkäkin puoskarin apuun, jotta heidän tyttärensä saisi näkökykynsä takaisin.

Yksi von Paradisia hoitaneista ”asiantuntijoista” oli saksalainen Franz Mesmer. Tohtori oli kehittänyt oman poppaskonstinsa mesmerismin. Hoidon ideana oli ohjailla fluidiumia – Mesmerin ”löytämää” eteeristä ainetta – ihmisen elimistössä. Hoito saavutti niin suuren suosion, että suomen kielessäkin on sana ”mesmeroida”.

Itävaltalainen Barbara Albert on ohjannut näistä tosielämän tapahtumista mielikuvitusta kutittelevan draaman. Valitettavasti elokuva keskittyy vain von Paradisin ja Mesmerin potilassuhteeseen eikä kerro Maria Theresian myöhemmistä vaiheista. Hän loi uran pianistina ja säveltäjänä sekä inspiroi Mozartia säveltämään yhden pianokonsertoistaan.

Elokuva on puvustettu ja lavastettu huolellisesti jokaista yksityiskohtaa myöten. Rokokooajan puvut ja huonekalut saavat huokailemaan ihastuksesta. Nimiroolissa nähtävä Maria Dragus näyttelee niin vakuuttavasti, että luulin hänen olevan oikeastikin sokea. Devid Striesow sen sijaan ei vakuuttanut Mesmerinä. Velho onnistui lumoamaan potilaansa varmasti ennen kaikkea karismallaan. Striesowilta sen sijaan moinen henkinen säteily puuttuu.

Madamoiselle Paradis ***