Litku Klemetti on kainuulaisen Sanna Klemetin projekti. Kuva: Luova Records
Litku Klemetti on kainuulaisen Sanna Klemetin projekti. Kuva: Luova Records

Kolmekymppisen Sanna Klemetin pop-alias Litku Klemetti on raikas tuulahdus kiiltäväksi puleeratun suomipopin joukossa.

Litku Klemetti erottuu ikätovereistaan – Sannista ja Haloo Helsinki! -yhtyeestä – kotikutoisuudella, joka on tietoisesti jäljennetty 1970-luvun lopulta: ajoista, jolloin maalaistaajamien teinit kiinnittivät Suosikki-lehden julisteita ullakkohuoneidensa seinille ja haaveilivat matkasta Helsinkiin, tai edes lähimmälle tanssilavalle. Viikottaista Rockradio-lähetystä odotettiin kädet täristen cd-kasetti nauhurissa valmiina.

Klemetin sävellyksistä nousevat mieleen myös maalaisteillä hiekka pölisten huristelevat kuplavolkkarit ja tanssilavojen takana kossua nauttivat pärinäpojat.

Klemetin tekstien kuvasto on tyylitelty mutta hyvin suomalainen, eikä se vaikuta ulkokohtaiselta vaan omakohtaisesti eletyltä. Musiikki toimii tekstien kanssa samoissa raameissa. Siinä on paljon 1970-luvun rokkaavaa iskelmää, Baddingia ja Taiskaa, mutta soitto ja sovitukset ovat vähän nukkavierua uuden aallon maalaissuomirockia ja punkkia. Sellaisina kuin niitä tehtiin 1970- ja 80-luvun taitteessa Kehä III:n ulkopuolella.

Litku Klemetissä on jotain samaa kuin Kaurismäkien ohjaajaveljesten elokuvissa, mutta siinä missä Kaurismäet tekevät taidetta lohduttomuudesta, Klemetin nopeatempoisissa välähdyksissä on aina positiivinen ja toivon täyteinen pohjavire.

Sitten ahaa-elämys iskee: niin tietysti, Litku Klemetti on suomipopin Matti Ijäs!

 

Litku Klemetti: Juna Kainuuseen (Luova)

 

 

Rakas Kainuu

Litku Klemetin levy on uuden aallon suomipoppia

Ilmiönä Litku taitaa olla jo enemmän, kuin Ijäs, ainakin mitä tulee tunnettuuteen, sen lisäksi, että on pitkälti erilaisesta kulttuurista. Tekstit voivat olla helposti lähestyttäviä, mutta itse kokonaisuus ei tunnu äkkiseltään siltä. Kajaanilaissyntyisenä tunnistan Litkusta ja bändistä Kuhmolaisuuden. Vertaisin ennemminkin 22 Pistepirkkoihin, tai työväenlauluperinteen kaikujakin, voi olla havaittavissa, jos johonkin pitää verrata. Vähän karheutta lisää ja melodioitten runsautta, niin kaikki...
Lue kommentti

Veljeni vartija -leffassa nähdään kliseistä rapkuvastoa ja tahattoman koomisia rakkauskohtauksia. Elokuvassa on kaikki pielessä rakenteesta lähtien, kirjoittaa Me Naisten elokuvakriitikko Martta Kaukonen.

Cheekistä kertova uutuusdraama Veljeni vartija on vuoden huonoimpia elokuvia. Katsojan täytyy rakastaa Cheekiä todella antaumuksella pitääkseen elokuvasta.

Elokuvan kehnous yllättää. Ohjaaja JP Siili on nimittäin ohjannut yhden maamme parhaimmista nuorisodraamoista, Hymypojan. Toinen yllätys on se, miten Antti Holman kaltainen taituri voi hutaista näin onnettoman suorituksen. Holma tekee kaksoisroolin Cheekinä eli Jare Henrik Tiihosena ja hänen kaksoisveljenään Jere Tiihosena. Veljeksiä pikkupoikina ja yläasteikäisenä näyttelevät eri näyttelijät. Holma hyppää kaksosten rooleihin jo, kun he ovat teini-ikäisiä. 35-vuotias mies ei tosin vain väänny teiniksi.

Elokuvassa on kaikki pielessä rakenteesta lähtien. Cheek käy läpi elämäänsä puhuen itsekseen. Omituinen ratkaisu, joka ei toimi. Ja kun filosofointi on vielä yhtä latteaa kuin Facebookissa jaettavat aforismit, katsoja punastuu myötähäpeästä.

Cheek käy läpi elämäänsä puhuen itsekseen.

Holma tosiaan näyttelee kumpaakin veljeksistä. Maailmallahan näitä kaksoisrooleja on jo nähty. Viimeksi kohistiin Brian Helgelandin ohjaamasta rikoselokuvasta Legend, joka kertoi brittiläisistä Krayn gangsteriveljeksistä Ronniesta ja Reggiestä. Tom Hardy hoiti kaksoisroolin suvereenisti.

Nyt katsoja pääsee ihmettelemään, riittääkö meillä tekniikka kaksoisroolin toteuttamiseen. Parhaiten sitä pääsee arvioimaan kohtauksissa, joissa veljekset ottavat fyysisesti mittaa toisistaan. Ja onnistuuhan se.

Tahattoman koomiset rakkauskohtaukset

Rapskeneä kuvataan kliseisesti. Kuvasto on suoraan rapvideoista: bileitä, nopeita autoja ja veneitä, kauniita naisia ja samppanjaa. Aivan kuin kesällä ensi-iltansa saaneessa Benny Boomin ohjaamassa Tupac Shakurin elämäkerrassa All Eyez On Me. Vaikutelma on niin korni, että naurattaa. Tahattoman koomisia ovat myös elokuvan rakkauskohtaukset. Ne ovat tukehtua omaan pateettisuuteensa. Mitään oma tai ennen näkemätöntä elokuvasta on turha etsiä.

Kuvasto on suoraan rapvideoista.

Dialogi ei taivu teinien suuhun. Mukaan on toki siroteltu teinislangia ja rapsanastoa. Niitä lukuun ottamatta Cheek puhuu kuin keski-ikäinen mies.

Elokuva raastaa myös sisäinen ristiriita. Jare ja Jere kuvataan jo yläasteikäisistä väkivaltaisiksi. Väkivaltaa kuvataan ihannoiden, eikä leffan lopussa nähtävä väkivallan vastainen saarna tunnu kovin vakuuttavalta.

Kaiken kaikkiaan elokuva antaa Cheekistä vastenmielisen kuvan. Se tuskin on ollut elokuvantekijöiden tarkoitus.

Veljeni vartija * 1/2

Ensi-ilta 31.1.2018.

Katso elokuvan traileri:

Viisi naista syyttää James Francoa seksuaalisesti sopimattomasta käytöksestä. People-lehden mukaan tämä saattoi olla syynä siihen, ettei näyttelijää nähdä Oscar-mittelöissä.

Vuoden 2018 Oscar-ehdokkaat on julkistettu. Joukosta ei löydy varsinaisia yllättäjiä, mutta sen sijaan jonkinlaisena yllätyksenä voi pitää yhden nimen jäämistä ilman ehdokkuutta.

Näyttelijä James Franco on jo voittanut Golden Globen ja Critics’ Choice -palkinnon pääosastaan elokuvassa The Disaster Artist, mutta parhaan miespääosan Oscar-ehdokkaiden joukossa häntä ei siitä huolimatta nähdä.

People-sivusto nostaa esille, että syynä ehdokkuudetta jäämiseen saattaa olla, että useat naiset syyttävät näyttelijää seksuaalisesta häirinnästä. Elokuva-alan seksuaalinen häirintä on ollut jatkuvana puheenaiheena viime syksynä alkaneen #metoo-kampanjan ansiosta.

Los Angeles Times kirjoitti vajaat pari viikkoa sitten, että viisi naista syyttää Francoa valta-asemansa väärinkäytöstä. Artikkelin mukaan mies käyttäytyi seksuaalisesti sopimattomasti opettaessaan näyttelemistä opiskelijoille. Kahden opiskelijan mukaan näyttelijä suuttui, kun naiset kieltäytyivät yläosattomuudesta kuvauksissa. Yksi opiskelija kertoi Francon poistaneen suojavälineen elokuvan suuseksikohtauksen kuvauksissa vuonna 2015.

Suosikille 13 ehdokkuutta

Tänä vuonna eniten ehdokkuuksia, 13 kappaletta, kahmi Guillermo del Toron ohjaama The Shape of Water. Toiseksi eniten eli kahdeksan ehdokkuutta napsahti Christopher Nolanin Dunkirk-leffalle.

Parhaan ohjauksen pystiä tavoittelee pitkästä aikaa nainen, Lady Birdin ohjannut Greta Gerwig. Viimeksi naisohjaaja on ollut ehdolla vuonna 2010, kun Kathryn Bigelow voitti parhaan ohjaajan palkinnon ensimmäisenä naisena maailmassa elokuvallaan The Hurt Locker.

Paras miespääosa

Timothée Chalamet (Call Me by Your Name)

Daniel Day-Lewis (Phantom Thread)

Daniel Kaluuya (Get Out)

Gary Oldman (Darkest Hour)

Denzel Washington (Roman J. Israel, Esq.)

Paras naispääosa

Sally Hawkins (The Shape of Water)

Frances McDormand (Three Billboards outside Ebbing, Missouri)

Margot Robbie (I, Tonya)

Saoirse Ronan (Lady Bird)

Meryl Streep (The Post)

Paras ohjaus

Dunkirk (Christopher Nolan)

Get Out (Jordan Peele)

Lady Bird (Greta Gerwig)

Phanton Thread (Paul Thomas Anderson)

The Shape of Water (Guillermo del Toro)

Paras elokuva

Call Me by Your Name

Darkest Hour

Dunkirk

Get Out

Lady Bird

Phantom Thread

The Post

The Shape of Water

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Katso kaikki ehdokkaat Oscars-sivustolta.