Lucinda eli Luce (Addison Timlin) saa seurakseen pahis-Camin (Harrison Gilbertson) ja kultakutrisen Danielin (Jeremy Irvine).
Lucinda eli Luce (Addison Timlin) saa seurakseen pahis-Camin (Harrison Gilbertson) ja kultakutrisen Danielin (Jeremy Irvine).

Lauren Katen nuortenkirjasta tehty Langennut on kuin Twilight, mutta vampyyrien sijaan siinä on langenneita enkeleitä.

17-vuotias Lucinda eli Luce (Addison Timlin) joutuu ongelmanuorten sisäoppilaitokseen opettelemaan tapoja, kun häntä syytetään rikoksesta. Oppilaitoksessa häneen iskee silmänsä kaksi poikaa: pahiksista pahin Cam (Harrison Gilbertson) ja kultakutrinen joka tytön sankari Daniel (Jeremy Irvine). Hiljalleen käy ilmi, että pojat kuuluvat samaan porukkaan, joka koostuu heidän lisäkseen rastapäisestä bilehirmusta, vihamielisestä goottipunkkarista ja muuten vain synkästä ”psykopaatista”.  Porukkaa yhdistää jokin selittämätön, ja aika pian katsojalle käy selväksi, että se liittyy jotenkin langenneisiin enkeleihin.

Niin hölmöltä kuin idea kuulostaakin, Lauren Katen nuortenkirja tarjoaa juuri sitä, mitä siltä voi odottaakin: nuorille suunnatun paranormaalin romanttisen elokuvan. Jos uskot, että kultaisin siivin taivaalla lentelevät enkelit aiheuttavat vaivaantunutta kiemurtelua leffateatterin hämärässä, kannattaa kokemus jättää väliin.

Elokuva on parhaimmillaan ihan suloinen ja mukava kurkistus nuorten maailmaan.

Toisaalta, jos on fantasiannälkäinen aikuinen, voi tätä katsoa viihdykkeeksi – varsinkin, jos sattuu olemaan Twilight-fani. Langennut on nimittäin juoneltaan kuin kopio Twilightista. Jo kirjasarjan ensimmäisen osan ilmestyessä (2009) kriitikot huomasivat, että vampyyrit on vain vaihdettu langenneisiin enkeleihin, mutta muuten kuvio on sama: on tyttö, joka ihastuu poikaan ja poika, joka tyttöä suojellakseen pyristelee tunteitaan vastaan, mutta ei lopulta enää voi hillitä itseään.

Ja onhan elokuva parhaimmillaan ihan suloinen ja mukava kurkistus nuorten maailmaan, jos pystyy unohtamaan sen hölmön flirttailun new agelle tyypillisten enkeliteemojen kanssa. Sen harmillisimpia puolia on, että Langennut on vain sarjan ensimmäinen osa, joten juoni jää täysin kesken.
 
Katso traileri:
 

Langennut

**

Ensi-ilta 24.3.

Ranskalaiskomediassa C’est la vie! – Häät ranskalaiseen tapaan seurataan häitä hääsuunnittelijan näkökulmasta.

Hääsuunnittelijan elämä ei ole herkkua, mikäli Olivier Nakachen ja Eric Toledanon ohjaamaan ranskalaiseen romanttiseen komediaan C’est la vie! – Häät ranskalaiseen tapaan on uskominen. Samaa aihetta käsitteli vuonna 2001 Jennifer Lopezin tähdittämä elokuva Häät mielessä. Tällä kertaa hääsuunnittelijana kärsii eläkeikää lähestyvä Max (Jean-Pierre Bacri).

Maxin tehtävänä on järjestää häät 1600-luvulla rakennettuun loisteliaaseen linnaan. Elokuva seuraa hänen viime hetken ponnistelujaan hääpäivän aamusta aina myöhään yöhön. Toisin kuin tosi-tv-sarjoissa, morsian ei ole muuttunut häitä valmistellessaan hirviöksi, vaan sulhanen. Rasittavan sulhon lisäksi Maxin on kestäminen epäpäteviä palkollisiaan, jotka ovat muun koheltamisensa ohella aiheuttaa vieraille ruokamyrkytyksen ja ampua heitä ilotulitusraketeilla.

Huumoria ammennetaan ranskalaisesta temperamentista. Tunteet käyvät kuumina, henkilöt sanailevat kilpaa toistensa kanssa ja ärräpäät lentävät. Siis samanlaista kohkaamista ja meuhkaamista, johon suurin osa ranskalaisista komedioista nykyisin luottaa. Elokuvan pelastavat kaksi lopussa nähtävää juhlakohtausta. Niissä on aitoa romantiikan lumoa ja magiaa.

C’est la vie! – Häät ranskalaiseen tapaan ***

Matt Damon ja Kristen Wiig kutistuvat lilliputeiksi uutuusdraamassa Downsizing.

Väestönkasvun hillitsemiseen ei ole keksitty keinoa. Ohjaaja-käsikirjoittaja Alexander Payne tarjoilee uutuusdraamassaan Downsizing varsin radikaalin ratkaisun: kutistetaan ihmiskunta peukaloisiksi. Mini-ihmiset kuluttavat vähemmän luonnon resursseja, joten ilmastonmuutoskin saadaan hallintaan. Riittävätkö moiset perustelut vakuuttamaan muut kuin ituhipit? Mites olisi tämä: peukaloliisojen ja peukalolassejen elämä on niin edullista, että jokaisella lilliputilla on varaa luksuselämään. No niin, johan kuulostaa paremmalta! Ei siis ihme, että perusjamppa Paul (Matt Damon) ja hänen vaimonsa Audreykin (Kristen Wiig) päättävät aloittaa uuden elämän pikkiriikkisinä.

Downsizingin alkuasetelma on kuin suoraan 1950-luvun scifikauhuelokuvista. Paynen tyylilaji on kuitenkin satiiri. Ihmisiä kiinnostaa enemmän mässäillä ja mälläillä kuin uhrautua pyyteettömästi luonnon puolesta. Pian käy ilmi, että pikkuistenkin yhteiskuntaakin pyörittävät nälkäpalkalla kituvat siirtolaissiivoojat, jotka on kutistettu vastoin tahtoaan valkoisia palvelemaan.

Satiiri toimii, mutta aivan yhtäkkiä Payne lisää hurjasti kierroksia. Alkaa psykedeelinen ja paatoksellinen trippi, jonka aikana Paul vierailee bergeniläisessä ekoyhteisössä. Haahuilua, batiikkipaitoja ja rummutusta. Kultti vai utopia? Joka tapauksessa turhan kulunutta kuvastoa eikä oivalluksista ole tietoakaan. 

Downsizing **