Kiinnostavimmat festarit top 5
Kuvat Reuters
Kuvat Reuters

Ensi kesänä musafanien kelpaa: festarilavoille kiipeävät esimerkiksi Outkast, Bob Dylan, Lily Allen ja Alice in Chains.

Provinssirock

Kesän festivaalikauden avaa suurista festivaaleista Provinssirock Seinäjoella 27.–28. kesäkuuta. Lavalla nähdään muiden muassa M.I.A (kuvassa), Knife Party, The Prodigy sekä kotimaisista Cheek, Haloo Helsinki!, Risto, Jenni Vartiainen ja Suomen tämän vuoden euroviisuedustaja Softengine.

Ruisrock

Turun Ruisrockissa tukka heiluu 90-luvun tahtiin, kun yhtenä pääesiintyjänä nähdään legendaarinen punkbändi The Offspring. Muita varmistuneita esiintyjiä ovat esimerkiksi Suede, Lily Allen (kuvassa), Icona Pop, First Aid Kit, Phoenix ja kotimaisista Samuli Putro, Musta Barbaari, J. Karjalainen, Michael Monroe, Anna Abreu, Stig sekä Jenni Vartiainen. Ruissalossa pogotaan 4.–6. heinäkuuta.

Ilosaarirock

Tuskin on Turusta selvitty, kun Joensuun Ilosaarirockissa 11.–13. heinäkuuta nähdään muun muassa Alice in Chains, Ellie Goulding (kuvassa), Mustasch, Portishead, A$AP Ferg sekä kotimaiset Pariisin Kevät, Herra Ylppö ja Ihmiset, Jenni Vartiainen, Anssi Kela, Eppu Normaali, Happoradio, Tuomo sekä Sanni.

Flow

Elokuussa festariväki suuntaa Helsingin Suvilahteen, kun Flow-festivaalit tärähtävät käyntiin 8. päivä. Ohjelmistossa on luvassa muun muassa Outkast (kuvassa), Janelle Monáe, The National, Little Dragon, Slowdive sekä kotimaisista Noah Kin, Iisa, Tuomo ja Jaakko Eino Kalevi.

Pori Jazz

Jazzin ystäville on 12.-20.7 tarjolla oiva kattaus suurnimiä. Pori Jazzeilla esiintyvät Bob Dylan, Jamie Cullum, Patti Smith (kuvassa), Mac Miller sekä James Blunt.

Lue myös:

Mikä kesäfestari sopii sinulle? Testaa!

Tyttömäinen tyyli festareille – valitse pinkkiä ja sinistä

Konservatiivinen seksikomedia – kuulostaa, eh, ei kovin hauskalta.

Ystävykset (Leslie Mann, John Cena ja Ike Barinholtz) tekevät kaikkensa, että heidän tytärtensä (Kathryn Newton, Geraldine Viswanathan ja Gideon Adlon) neitsyys säilyy koskemattomana vanhojentanssibileissä.

Pitch Perfect -komediatrilogian käsikirjoittajan Kay Cannonin esikoisohjaus on konservatiivinen seksikomedia, jonka arvomaailma on perua 1950-luvulta.

Onhan näitä nähty: elokuvia, joissa isät haluavat tytärtensä olevan ikuisia pikkutyttöjä. Asetelmaa on sentään hieman päivitetty. Yksi tytöistä on lesbo eikä isä halua hänen harrastavan ryhmäpaineen painostamana heteroseksiä.

Pojat eivät jahtaa tyttöjä, vaan tytöt ovat aktiivisia toimijoita ja päättävät itse, kenen kanssa haluavat sänkyyn.

Käsikirjoittajat ovat myös kirjoittaneet henkilöhahmoille repliikkejä, joissa ilmaistaan kriittisen katsojan ajatuksia. Yksi vanhemmista esimerkiksi huomauttaa, että elämme vuotta 2018, joten heidän asenteensa eivät ole ihan tätä päivää.

Mainosten perusteella luulisi, että elokuva on tehty teini-ikäisille. Vanhempien kyttääminen ja stalkkaaminen tuskin sen ikäisiä naurattaa. Leffa sopii paremmin vanhemmille, jotka voivat nauraa omille peloilleen ja ennakkoluuloilleen, joita elokuvan vanhempien ylilyövä käytös heijastelee.

Blockers **

 

Maria Theresia von Paradisin näköä yritettiin palauttaa muun muassa saksalaisen Franz Mesmerin poppaskonsteilla.

Itävaltalaisen hallintoneuvoksen tytär Maria Theresia von Paradis (1759–1824) menetti näkönsä leikki-ikäisenä. Hänen aristokraattiset vanhempansa turvautuivat milloin minkäkin puoskarin apuun, jotta heidän tyttärensä saisi näkökykynsä takaisin.

Yksi von Paradisia hoitaneista ”asiantuntijoista” oli saksalainen Franz Mesmer. Tohtori oli kehittänyt oman poppaskonstinsa mesmerismin. Hoidon ideana oli ohjailla fluidiumia – Mesmerin ”löytämää” eteeristä ainetta – ihmisen elimistössä. Hoito saavutti niin suuren suosion, että suomen kielessäkin on sana ”mesmeroida”.

Itävaltalainen Barbara Albert on ohjannut näistä tosielämän tapahtumista mielikuvitusta kutittelevan draaman. Valitettavasti elokuva keskittyy vain von Paradisin ja Mesmerin potilassuhteeseen eikä kerro Maria Theresian myöhemmistä vaiheista. Hän loi uran pianistina ja säveltäjänä sekä inspiroi Mozartia säveltämään yhden pianokonsertoistaan.

Elokuva on puvustettu ja lavastettu huolellisesti jokaista yksityiskohtaa myöten. Rokokooajan puvut ja huonekalut saavat huokailemaan ihastuksesta. Nimiroolissa nähtävä Maria Dragus näyttelee niin vakuuttavasti, että luulin hänen olevan oikeastikin sokea. Devid Striesow sen sijaan ei vakuuttanut Mesmerinä. Velho onnistui lumoamaan potilaansa varmasti ennen kaikkea karismallaan. Striesowilta sen sijaan moinen henkinen säteily puuttuu.

Madamoiselle Paradis ***