Leena Sharma lähti juttusille perussuomalaisten kanssa. Kuva Tommi Tuomi/Otava
Leena Sharma lähti juttusille perussuomalaisten kanssa. Kuva Tommi Tuomi/Otava

Leena Sharma tekee työnsä hyvin: hän taustoittaa, pohtii ja penkoo.

Politiikantoimittaja Leena Sharman tuoreeseen kirjaan tarttuu innostuneena. Perussuomalaisten vaali­jytkystä on aikaa, ja sittemmin puolueen kansanedustajat ovat värittäneet lehtien palstoja milloin milläkin kohulla.

Koska selitykset ”kännissä ja läpällä” antavat vain kummallisen kuvan luottamustehtävien hoitamisesta, onkin jo aika kuopaista syvemmälle perussuomalaisuuden pinnan alle. Keitä ovat perussuomalaiset­ ja millaisena he Suomen näkevät?

Leena tekee työnsä hyvin: taustoittaa, pohtii ja penkoo. Hän kirjoittaa vetävästi eikä kaihda omien mielipiteidensä ja asenteiden tuomista julki. Se on paitsi virkistävää myös tarpeen, sillä kuten lukijakin huomaa, yhtä totuutta ei ole.

Kirja vie lukijan muun muassa Brysseliin, Lieksaan, Joensuuhun ja Itä-Helsinkiin. Kun lieksalainen kasvohunnutettu käännynnäismuslimi Sara toteaa, että paikkakunnan muslimien yhteisö on ”perseestä”, lukijan mieli avartuu enemmän kuin viikon matkalla Rodokselle. Juuri siinä teos on kaikkein parhaimmillaan: se tutustuttaa ihmisiin,­ joita ei muuten ehkä kohtaisi.

Leena Sharma:

Ne – kohtaamisia perus-Suomessa

Otava

Konservatiivinen seksikomedia – kuulostaa, eh, ei kovin hauskalta.

Ystävykset (Leslie Mann, John Cena ja Ike Barinholtz) tekevät kaikkensa, että heidän tytärtensä (Kathryn Newton, Geraldine Viswanathan ja Gideon Adlon) neitsyys säilyy koskemattomana vanhojentanssibileissä.

Pitch Perfect -komediatrilogian käsikirjoittajan Kay Cannonin esikoisohjaus on konservatiivinen seksikomedia, jonka arvomaailma on perua 1950-luvulta.

Onhan näitä nähty: elokuvia, joissa isät haluavat tytärtensä olevan ikuisia pikkutyttöjä. Asetelmaa on sentään hieman päivitetty. Yksi tytöistä on lesbo eikä isä halua hänen harrastavan ryhmäpaineen painostamana heteroseksiä.

Pojat eivät jahtaa tyttöjä, vaan tytöt ovat aktiivisia toimijoita ja päättävät itse, kenen kanssa haluavat sänkyyn.

Käsikirjoittajat ovat myös kirjoittaneet henkilöhahmoille repliikkejä, joissa ilmaistaan kriittisen katsojan ajatuksia. Yksi vanhemmista esimerkiksi huomauttaa, että elämme vuotta 2018, joten heidän asenteensa eivät ole ihan tätä päivää.

Mainosten perusteella luulisi, että elokuva on tehty teini-ikäisille. Vanhempien kyttääminen ja stalkkaaminen tuskin sen ikäisiä naurattaa. Leffa sopii paremmin vanhemmille, jotka voivat nauraa omille peloilleen ja ennakkoluuloilleen, joita elokuvan vanhempien ylilyövä käytös heijastelee.

Blockers **

 

Maria Theresia von Paradisin näköä yritettiin palauttaa muun muassa saksalaisen Franz Mesmerin poppaskonsteilla.

Itävaltalaisen hallintoneuvoksen tytär Maria Theresia von Paradis (1759–1824) menetti näkönsä leikki-ikäisenä. Hänen aristokraattiset vanhempansa turvautuivat milloin minkäkin puoskarin apuun, jotta heidän tyttärensä saisi näkökykynsä takaisin.

Yksi von Paradisia hoitaneista ”asiantuntijoista” oli saksalainen Franz Mesmer. Tohtori oli kehittänyt oman poppaskonstinsa mesmerismin. Hoidon ideana oli ohjailla fluidiumia – Mesmerin ”löytämää” eteeristä ainetta – ihmisen elimistössä. Hoito saavutti niin suuren suosion, että suomen kielessäkin on sana ”mesmeroida”.

Itävaltalainen Barbara Albert on ohjannut näistä tosielämän tapahtumista mielikuvitusta kutittelevan draaman. Valitettavasti elokuva keskittyy vain von Paradisin ja Mesmerin potilassuhteeseen eikä kerro Maria Theresian myöhemmistä vaiheista. Hän loi uran pianistina ja säveltäjänä sekä inspiroi Mozartia säveltämään yhden pianokonsertoistaan.

Elokuva on puvustettu ja lavastettu huolellisesti jokaista yksityiskohtaa myöten. Rokokooajan puvut ja huonekalut saavat huokailemaan ihastuksesta. Nimiroolissa nähtävä Maria Dragus näyttelee niin vakuuttavasti, että luulin hänen olevan oikeastikin sokea. Devid Striesow sen sijaan ei vakuuttanut Mesmerinä. Velho onnistui lumoamaan potilaansa varmasti ennen kaikkea karismallaan. Striesowilta sen sijaan moinen henkinen säteily puuttuu.

Madamoiselle Paradis ***