Viipyilevässä vampyyrielokuvassa ikirakastavaiset Adam ja Eve vaeltavat maailmanlopun verisissä yömaisemissa. Ekstratähti huipusta soundtrackista.
Viipyilevässä vampyyrielokuvassa ikirakastavaiset Adam ja Eve vaeltavat maailmanlopun verisissä yömaisemissa. Ekstratähti huipusta soundtrackista.

Tilda Swinton ja Julianne Moore nappailevat yllättäviä rooleja.

Ensi vuonna 55 vuotta täyttävät Tilda Swinton ja Julianne Moore ovat kiinnostavia naisia. Kummankin voi kohdata täysin odottamattomissa rooleissa.

Nyt Tilda nähdään vampyyrina Jim Jarmuschin rokkarihipsteri­elokuvassa Only Lovers Left Alive, Julianne taas mysteerimatkustajana Jaume Collet-Serran lentopiina­trillerissä Non-Stop.

Viime vuosina Julianne on näytellyt Carrien kauhuäitiä, kokenutta seksiseuraa (Don Jon) ja rockmutsia (What Maisie Knew), Tilda koulumurhaajan äitiä (Poikani Kevin), Narnian Valkeaa Velhoa sekä hirmuministeriä­ sci-fi-leffassa Snowpiercer.

Naisten uutuuselokuvat jakavat mielipiteet, mutta siitä kaikki lienevät samaa mieltä, että nyky-Hollywoodissa myös keski-ikäisille naisille riittää monipuolisia rooleja.

Only Lovers Left Alive

★★★★

Ensi-ilta 21.3.

 

Non-Stop

Mainio Liam Neeson yrittää pelastaa lentokoneen, jonka matkustajia uhkaa kuolema joka­ 20. minuutti.
★★★

Ensi-ilta 21.3.

Konservatiivinen seksikomedia – kuulostaa, eh, ei kovin hauskalta.

Ystävykset (Leslie Mann, John Cena ja Ike Barinholtz) tekevät kaikkensa, että heidän tytärtensä (Kathryn Newton, Geraldine Viswanathan ja Gideon Adlon) neitsyys säilyy koskemattomana vanhojentanssibileissä.

Pitch Perfect -komediatrilogian käsikirjoittajan Kay Cannonin esikoisohjaus on konservatiivinen seksikomedia, jonka arvomaailma on perua 1950-luvulta.

Onhan näitä nähty: elokuvia, joissa isät haluavat tytärtensä olevan ikuisia pikkutyttöjä. Asetelmaa on sentään hieman päivitetty. Yksi tytöistä on lesbo eikä isä halua hänen harrastavan ryhmäpaineen painostamana heteroseksiä.

Pojat eivät jahtaa tyttöjä, vaan tytöt ovat aktiivisia toimijoita ja päättävät itse, kenen kanssa haluavat sänkyyn.

Käsikirjoittajat ovat myös kirjoittaneet henkilöhahmoille repliikkejä, joissa ilmaistaan kriittisen katsojan ajatuksia. Yksi vanhemmista esimerkiksi huomauttaa, että elämme vuotta 2018, joten heidän asenteensa eivät ole ihan tätä päivää.

Mainosten perusteella luulisi, että elokuva on tehty teini-ikäisille. Vanhempien kyttääminen ja stalkkaaminen tuskin sen ikäisiä naurattaa. Leffa sopii paremmin vanhemmille, jotka voivat nauraa omille peloilleen ja ennakkoluuloilleen, joita elokuvan vanhempien ylilyövä käytös heijastelee.

Blockers **

 

Maria Theresia von Paradisin näköä yritettiin palauttaa muun muassa saksalaisen Franz Mesmerin poppaskonsteilla.

Itävaltalaisen hallintoneuvoksen tytär Maria Theresia von Paradis (1759–1824) menetti näkönsä leikki-ikäisenä. Hänen aristokraattiset vanhempansa turvautuivat milloin minkäkin puoskarin apuun, jotta heidän tyttärensä saisi näkökykynsä takaisin.

Yksi von Paradisia hoitaneista ”asiantuntijoista” oli saksalainen Franz Mesmer. Tohtori oli kehittänyt oman poppaskonstinsa mesmerismin. Hoidon ideana oli ohjailla fluidiumia – Mesmerin ”löytämää” eteeristä ainetta – ihmisen elimistössä. Hoito saavutti niin suuren suosion, että suomen kielessäkin on sana ”mesmeroida”.

Itävaltalainen Barbara Albert on ohjannut näistä tosielämän tapahtumista mielikuvitusta kutittelevan draaman. Valitettavasti elokuva keskittyy vain von Paradisin ja Mesmerin potilassuhteeseen eikä kerro Maria Theresian myöhemmistä vaiheista. Hän loi uran pianistina ja säveltäjänä sekä inspiroi Mozartia säveltämään yhden pianokonsertoistaan.

Elokuva on puvustettu ja lavastettu huolellisesti jokaista yksityiskohtaa myöten. Rokokooajan puvut ja huonekalut saavat huokailemaan ihastuksesta. Nimiroolissa nähtävä Maria Dragus näyttelee niin vakuuttavasti, että luulin hänen olevan oikeastikin sokea. Devid Striesow sen sijaan ei vakuuttanut Mesmerinä. Velho onnistui lumoamaan potilaansa varmasti ennen kaikkea karismallaan. Striesowilta sen sijaan moinen henkinen säteily puuttuu.

Madamoiselle Paradis ***