Mikko Pörhölä ja Maiju Saarinen nähdään Myrskyluodon Maijan pääparina Lahden kaupunginteatterissa. Kuva: Johannes Wilenius
Mikko Pörhölä ja Maiju Saarinen nähdään Myrskyluodon Maijan pääparina Lahden kaupunginteatterissa. Kuva: Johannes Wilenius

Teatterit avaavat ovensa kesätauon jälkeen, oletko valmis yllättymään?

Turun, Espoon ja Oulun kaupunginteatterit: Breaking the Waves

Mitä: kulttielokuvan epäsovinnainen rakkaustarina.

Ohjaaja Lars von Trierin Breaking the Waves -elokuva (1996) kertoo nuoren, viattoman Bessin ja 27 vuotta vanhemman öljynporaajamiehen epäonnisen rakkaustarinan 1970-luvun Skotlannin ahdasmielisessä kyläyhteisössä. Suomen kantaesitys Turun kaupunginteatterissa sai keväällä loistavat arvostelut. Esitys jatkaa ohjelmistossa syksyllä, ja lisäksi Turun versio nähdään vierailuesityksenä Espoon kaupunginteatterissa. Lisäksi Oulun kaupunginteatterissa saa ensi-iltansa toinen sovitus samasta tarinasta.

Breaking the Waves ei ole ehkä hyvän mielen teatteria, mutta haikea tarina koskettaa.

Q-teatteri: Jälkeenjäävät

Mitä: pienen huipputeatterin nykypläjäys.

Näytelmät Kaspar Hauser ja Jotain toista nostettiin kritiikeissä varsinaisiksi teatteritapauksiksi, ja nyt helsinkiläisteatterin liput viedään käsistä. Jani Volasen ohjaamassa Jälkeenjäävät-esityksessä nähdään teatterin vakiokasvoja, kuten Eero Ritala, Lotta Kaihua ja Tommi Korpela.

Vielä ei voi olla aivan varma, mitä on luvassa, mutta Q-teatterin tuntien tuskin aivan perinteistä juoninäytelmää. Yleensä katsomossa saa nauraa, vaikuttua taitavasta näyttelijäntyöstä ja ajatella nykymaailmaa monenlaisista vinkkeleistä.

Lahden kaupunginteatteri ja Åbo Svenska Teater: Myrskyluodon Maija

Mitä: perinteitä kunnioittavat saaristolaismusikaalit.

Maijan ja Jannen rakkaustarina on klassikko: nuori Maija naitetaan kalastajan vaimoksi Myrskyluotoon keskelle Itämerta, ja alkaa kamppailu rakkauden, niukkuuden, luonnon ja menetysten kanssa. Sekä Lahden kaupunginteatterissa että Turun ruotsalaisessa teatterissa nähdään todellista musikaalin voimaa, eli suuri ensemble, isot orkesterit, taitavia laulajia ja tanssia.

Åbo svenska teaterin versio Stormkärs Maja on tekstitetty suomeksi ja englanniksi.

Seinäjoen kaupunginteatteri ja Forssan teatteri: Kaaos

Mitä: taattua kotimaista komediaa kolmen naisen ruuhkavuosista.

Mika Myllyahon kirjoittama Kaaos kantaesitettiin Ryhmäteatterissa vuonna 2008, ja sen jälkeen sitä on tulkittu lukuisina eri versioina ympäri Suomen. Esitys kertoo kolmesta keski-ikäisestä naisesta, jotka etsivät itseään ruuhkavuosien puristuksessa. Teksti on ajankohtainen, koskettava ja hersyvän hauska. Puhenäytelmä on loistava valinta tyttöporukan teatteri-iltaan.

Seinäjoen kaupunginteatteri on ollut viime vuosina kovassa nosteessa, ja se valittiin tänä vuonna myös vuoden teatteriksi. Forssan teatteri on ammattijohtoinen harrastajateatteri.

Tampereen työväen teatteri ja Oulun kaupunginteatteri: Taivaslaulu

Mitä: kantaesitys koskettavan kohukirjan dramatisoinnista.

Pauliina Rauhalan lestadiolaisnaisen elämää kuvaava teos Taivaslaulu (2013) herätti ilmestyessään paljon huomiota. Tarina kertoo nuoren lestadiolaisparin avioliitosta ja vanhemmuudesta yhteisön ja toistuvien raskauksien paineiden alla. Oli arvattavissa, että suosikkiteos dramatisoidaan pian näyttämölle. Oulun kaupunginteatterissa pääosassa Viljana nähdään Merja Pietilä, Tampereen työväen teatterissa Eriikka Väliahde.

Jyväskylän kaupunginteatteri: Jekyll &Hyde

Mitä: komea musikaalispektaakkeli hyvän ja pahan taistelusta.

Jos tykkää näyttävistä, jännittävistä musikaaleista, tykkää Jekyll & Hydesta. Tunnetussa tarinassa kirkasotsainen nuori tiedemies Henry Jekyll kehittää kemikaalia, jolla pystyisi erottelemaan ihmisessä piilevän hyvän ja pahan toisistaan. Hän testaa seosta itseensä ja luo vahingossa pahan, eläimellisen sivupersoonan Edward Hyden, joka laittaa kaupungin ja naiset sekaisin.

Jyväskylän kaupunginteatteri taitaa klassiset musikaalit, joissa on näyttävät puvut ja lavastus, iso orkesteri ja paljon meininkiä.

 

 

Veljeni vartija -leffassa nähdään kliseistä rapkuvastoa ja tahattoman koomisia rakkauskohtauksia. Elokuvassa on kaikki pielessä rakenteesta lähtien, kirjoittaa Me Naisten elokuvakriitikko Martta Kaukonen.

Cheekistä kertova uutuusdraama Veljeni vartija on vuoden huonoimpia elokuvia. Katsojan täytyy rakastaa Cheekiä todella antaumuksella pitääkseen elokuvasta.

Elokuvan kehnous yllättää. Ohjaaja JP Siili on nimittäin ohjannut yhden maamme parhaimmista nuorisodraamoista, Hymypojan. Toinen yllätys on se, miten Antti Holman kaltainen taituri voi hutaista näin onnettoman suorituksen. Holma tekee kaksoisroolin Cheekinä eli Jare Henrik Tiihosena ja hänen kaksoisveljenään Jere Tiihosena. Veljeksiä pikkupoikina ja yläasteikäisenä näyttelevät eri näyttelijät. Holma hyppää kaksosten rooleihin jo, kun he ovat teini-ikäisiä. 35-vuotias mies ei tosin vain väänny teiniksi.

Elokuvassa on kaikki pielessä rakenteesta lähtien. Cheek käy läpi elämäänsä puhuen itsekseen. Omituinen ratkaisu, joka ei toimi. Ja kun filosofointi on vielä yhtä latteaa kuin Facebookissa jaettavat aforismit, katsoja punastuu myötähäpeästä.

Cheek käy läpi elämäänsä puhuen itsekseen.

Holma tosiaan näyttelee kumpaakin veljeksistä. Maailmallahan näitä kaksoisrooleja on jo nähty. Viimeksi kohistiin Brian Helgelandin ohjaamasta rikoselokuvasta Legend, joka kertoi brittiläisistä Krayn gangsteriveljeksistä Ronniesta ja Reggiestä. Tom Hardy hoiti kaksoisroolin suvereenisti.

Nyt katsoja pääsee ihmettelemään, riittääkö meillä tekniikka kaksoisroolin toteuttamiseen. Parhaiten sitä pääsee arvioimaan kohtauksissa, joissa veljekset ottavat fyysisesti mittaa toisistaan. Ja onnistuuhan se.

Tahattoman koomiset rakkauskohtaukset

Rapskeneä kuvataan kliseisesti. Kuvasto on suoraan rapvideoista: bileitä, nopeita autoja ja veneitä, kauniita naisia ja samppanjaa. Aivan kuin kesällä ensi-iltansa saaneessa Benny Boomin ohjaamassa Tupac Shakurin elämäkerrassa All Eyez On Me. Vaikutelma on niin korni, että naurattaa. Tahattoman koomisia ovat myös elokuvan rakkauskohtaukset. Ne ovat tukehtua omaan pateettisuuteensa. Mitään oma tai ennen näkemätöntä elokuvasta on turha etsiä.

Kuvasto on suoraan rapvideoista.

Dialogi ei taivu teinien suuhun. Mukaan on toki siroteltu teinislangia ja rapsanastoa. Niitä lukuun ottamatta Cheek puhuu kuin keski-ikäinen mies.

Elokuva raastaa myös sisäinen ristiriita. Jare ja Jere kuvataan jo yläasteikäisistä väkivaltaisiksi. Väkivaltaa kuvataan ihannoiden, eikä leffan lopussa nähtävä väkivallan vastainen saarna tunnu kovin vakuuttavalta.

Kaiken kaikkiaan elokuva antaa Cheekistä vastenmielisen kuvan. Se tuskin on ollut elokuvantekijöiden tarkoitus.

Veljeni vartija * 1/2

Ensi-ilta 31.1.2018.

Katso elokuvan traileri:

Viisi naista syyttää James Francoa seksuaalisesti sopimattomasta käytöksestä. People-lehden mukaan tämä saattoi olla syynä siihen, ettei näyttelijää nähdä Oscar-mittelöissä.

Vuoden 2018 Oscar-ehdokkaat on julkistettu. Joukosta ei löydy varsinaisia yllättäjiä, mutta sen sijaan jonkinlaisena yllätyksenä voi pitää yhden nimen jäämistä ilman ehdokkuutta.

Näyttelijä James Franco on jo voittanut Golden Globen ja Critics’ Choice -palkinnon pääosastaan elokuvassa The Disaster Artist, mutta parhaan miespääosan Oscar-ehdokkaiden joukossa häntä ei siitä huolimatta nähdä.

People-sivusto nostaa esille, että syynä ehdokkuudetta jäämiseen saattaa olla, että useat naiset syyttävät näyttelijää seksuaalisesta häirinnästä. Elokuva-alan seksuaalinen häirintä on ollut jatkuvana puheenaiheena viime syksynä alkaneen #metoo-kampanjan ansiosta.

Los Angeles Times kirjoitti vajaat pari viikkoa sitten, että viisi naista syyttää Francoa valta-asemansa väärinkäytöstä. Artikkelin mukaan mies käyttäytyi seksuaalisesti sopimattomasti opettaessaan näyttelemistä opiskelijoille. Kahden opiskelijan mukaan näyttelijä suuttui, kun naiset kieltäytyivät yläosattomuudesta kuvauksissa. Yksi opiskelija kertoi Francon poistaneen suojavälineen elokuvan suuseksikohtauksen kuvauksissa vuonna 2015.

Suosikille 13 ehdokkuutta

Tänä vuonna eniten ehdokkuuksia, 13 kappaletta, kahmi Guillermo del Toron ohjaama The Shape of Water. Toiseksi eniten eli kahdeksan ehdokkuutta napsahti Christopher Nolanin Dunkirk-leffalle.

Parhaan ohjauksen pystiä tavoittelee pitkästä aikaa nainen, Lady Birdin ohjannut Greta Gerwig. Viimeksi naisohjaaja on ollut ehdolla vuonna 2010, kun Kathryn Bigelow voitti parhaan ohjaajan palkinnon ensimmäisenä naisena maailmassa elokuvallaan The Hurt Locker.

Paras miespääosa

Timothée Chalamet (Call Me by Your Name)

Daniel Day-Lewis (Phantom Thread)

Daniel Kaluuya (Get Out)

Gary Oldman (Darkest Hour)

Denzel Washington (Roman J. Israel, Esq.)

Paras naispääosa

Sally Hawkins (The Shape of Water)

Frances McDormand (Three Billboards outside Ebbing, Missouri)

Margot Robbie (I, Tonya)

Saoirse Ronan (Lady Bird)

Meryl Streep (The Post)

Paras ohjaus

Dunkirk (Christopher Nolan)

Get Out (Jordan Peele)

Lady Bird (Greta Gerwig)

Phanton Thread (Paul Thomas Anderson)

The Shape of Water (Guillermo del Toro)

Paras elokuva

Call Me by Your Name

Darkest Hour

Dunkirk

Get Out

Lady Bird

Phantom Thread

The Post

The Shape of Water

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Katso kaikki ehdokkaat Oscars-sivustolta.