Adele. Kuva: MVPhotos
Adele. Kuva: MVPhotos

Tämän yhden kotiäidin paluu työelämään nimittäin kiinnostaa jonkin verran.

Se se oli paha pettymys, kun Adele kertoi pari vuotta sitten omistautuvansa perheelle ja lopettavansa musiikkiuran. Kahden hienon levyn jälkeen! Petturi! Adele, ajatteletko ollenkaan omaa eläkekertymääsi?! Siksi mikä tahansa juorun poikanen liittyen Mahdolliseen Uuteen Levyyn otetaankin nälkäisin ilmein vastaan.

Adele ei itse kerro kenellekään mitään, joten fanit joutuvat luottamaan meedioiden, kristallipallojen ja levy-yhtiön jamppojen tiedonmurusiin. Levy-yhtiön jamppa onkin hiljattain todennut, että taiteilija työstää kyllä uutta materiaalia, mutta ilmestymisaikataulusta ei ole mitään tietoa.

Vai onko sittenkin? Adele julkaisi twitterissä 26-vuotispäivänsä alla arvoituksellisen kuvan, jossa hän pitelee  ahdistuneen näköisenä peukaloaan pystyssä ja toteaa ”Hei hei, 25, nähdään myöhemmin tänä vuonna”. Eikö tämä nyt ole selvä viesti? Levyjen 19 ja 21  jatkoksi on siis tulossa uusi julkaisu nimeltä 25, ja se ilmestyy juuri sopivasti joulumarkkinoille. Tämä on sovittu.

Adele, me haluttaisiin sellaista samantyyppistä, myyvää musiikkia kuin aikaisemminkin, mutta toki mielellään virkeällä, uudistuneella otteella. Hyviä biisejä hienosti laulettuina, helppoa kuunneltavaa. Saa laulaa soulisti, mutta varo ettei taas tule luukutettua liikaa, niin säilyvät äänihuulet kunnossa!

Lue myös:

Adele rakastaa ruokaa ja inhoaa liikuntaa

Konservatiivinen seksikomedia – kuulostaa, eh, ei kovin hauskalta.

Ystävykset (Leslie Mann, John Cena ja Ike Barinholtz) tekevät kaikkensa, että heidän tytärtensä (Kathryn Newton, Geraldine Viswanathan ja Gideon Adlon) neitsyys säilyy koskemattomana vanhojentanssibileissä.

Pitch Perfect -komediatrilogian käsikirjoittajan Kay Cannonin esikoisohjaus on konservatiivinen seksikomedia, jonka arvomaailma on perua 1950-luvulta.

Onhan näitä nähty: elokuvia, joissa isät haluavat tytärtensä olevan ikuisia pikkutyttöjä. Asetelmaa on sentään hieman päivitetty. Yksi tytöistä on lesbo eikä isä halua hänen harrastavan ryhmäpaineen painostamana heteroseksiä.

Pojat eivät jahtaa tyttöjä, vaan tytöt ovat aktiivisia toimijoita ja päättävät itse, kenen kanssa haluavat sänkyyn.

Käsikirjoittajat ovat myös kirjoittaneet henkilöhahmoille repliikkejä, joissa ilmaistaan kriittisen katsojan ajatuksia. Yksi vanhemmista esimerkiksi huomauttaa, että elämme vuotta 2018, joten heidän asenteensa eivät ole ihan tätä päivää.

Mainosten perusteella luulisi, että elokuva on tehty teini-ikäisille. Vanhempien kyttääminen ja stalkkaaminen tuskin sen ikäisiä naurattaa. Leffa sopii paremmin vanhemmille, jotka voivat nauraa omille peloilleen ja ennakkoluuloilleen, joita elokuvan vanhempien ylilyövä käytös heijastelee.

Blockers **

 

Maria Theresia von Paradisin näköä yritettiin palauttaa muun muassa saksalaisen Franz Mesmerin poppaskonsteilla.

Itävaltalaisen hallintoneuvoksen tytär Maria Theresia von Paradis (1759–1824) menetti näkönsä leikki-ikäisenä. Hänen aristokraattiset vanhempansa turvautuivat milloin minkäkin puoskarin apuun, jotta heidän tyttärensä saisi näkökykynsä takaisin.

Yksi von Paradisia hoitaneista ”asiantuntijoista” oli saksalainen Franz Mesmer. Tohtori oli kehittänyt oman poppaskonstinsa mesmerismin. Hoidon ideana oli ohjailla fluidiumia – Mesmerin ”löytämää” eteeristä ainetta – ihmisen elimistössä. Hoito saavutti niin suuren suosion, että suomen kielessäkin on sana ”mesmeroida”.

Itävaltalainen Barbara Albert on ohjannut näistä tosielämän tapahtumista mielikuvitusta kutittelevan draaman. Valitettavasti elokuva keskittyy vain von Paradisin ja Mesmerin potilassuhteeseen eikä kerro Maria Theresian myöhemmistä vaiheista. Hän loi uran pianistina ja säveltäjänä sekä inspiroi Mozartia säveltämään yhden pianokonsertoistaan.

Elokuva on puvustettu ja lavastettu huolellisesti jokaista yksityiskohtaa myöten. Rokokooajan puvut ja huonekalut saavat huokailemaan ihastuksesta. Nimiroolissa nähtävä Maria Dragus näyttelee niin vakuuttavasti, että luulin hänen olevan oikeastikin sokea. Devid Striesow sen sijaan ei vakuuttanut Mesmerinä. Velho onnistui lumoamaan potilaansa varmasti ennen kaikkea karismallaan. Striesowilta sen sijaan moinen henkinen säteily puuttuu.

Madamoiselle Paradis ***