Suositut tubettajat eivät välttämättä ehdi vastata kaikkiin seuraajiensa viesteihin henkilkökohtaisesti – eivät ainakaan ilmaiseksi. Kuva: Shutterstock
Suositut tubettajat eivät välttämättä ehdi vastata kaikkiin seuraajiensa viesteihin henkilkökohtaisesti – eivät ainakaan ilmaiseksi. Kuva: Shutterstock

Suomalaissovellus Supercan muuttaa somevaikuttajien ja heidän seuraajiensa viestinvaihdon rahaksi.

Maksaisitko siitä, että meikkibloggaaja tai kauneustubettaja vastaa kysymykseesi, millainen meikkivoide olisi hyvä rasvoittuvalle ihollesi? Uusi Supercan-sovellus pyrkii tekemään rahaa sillä, mikä on tähän asti tehty verkossa ilmaiseksi.

Sovelluksessa vaikuttajat, kuten artistit, vloggaajat, bloggaajat, eri alojen ammattilaiset ja julkkiset voivat luoda profiileja, joille fanit voivat lähettää kysymyksiä. Nämä influencerit, kuten Supercan heitä nimittää, määrittelevät itse, kuinka paljon heidän teksti- tai videomuotoinen vastauksensa maksaa. 

Vaikuttajien sähköpostilaatikot ja sometilit pursuilevat kysymyksiä, joihin seuraajat toivovat idolinsa vastaavan, nopeasti ja henkilökohtaisesti tietenkin. Yhtäältä vastaaminen on osa blogin- tai vloginpitäjän työtä. Sometähti ei tienaa mitään ilman yleisöään, joten yleisö täytyy pitää tyytyväisenä.

Toisaalta viestitulvaan vastaaminen ei suoraan tuo vaikuttajalle senttiäkään, mutta vie valtavasti aikaa. Se aika taas on pois videoiden tai blogipostausten tekemisestä. 

Suomalainen Piilaaksossa

Supercan on suomalainen startup, jonka toimitusjohtaja on sarjayrittäjä Antti Häkli. Helmikuussa Häkli kertoi Kauppalehdessä, että maksuttomuus on hänen mielestään pilannut internetin, ja Supercan on tullut korjaamaan sitä ongelmaa. 

– Jos on kerännyt suuren seuraajamäärän, ainoa tapa rahastaa, on pakottaa katsomaan mainoksia, joita kukaan ei halua nähdä. Tai mikä vielä pahempaa, sisältöön piilotetaan mainontaa. Asiantuntemuksella pitää voida tienata ja saada korvaus menetetystä työajasta, Häkli sanoi Kauppalehdelle.

Tuolloin Supercanin tekijäjoukko oli hiljattain muuttanut Kalifornian Piilaaksoon tavoittelemaan yritykselle nopeaa kasvua. Supercanin tavoitteet eivät koskaan olleet Suomessa, ja vaikuttajien kärkinimet ovat Yhdysvalloista. 

Mukana on joitakin suomalaisia, esimerkiksi laulaja Anssi Kela, kauneusvloggaaja Henry Harjusola sekä valmentaja ja bikini fitness -kilpailija Jenni Levävaara, joka muistetaan Rakas, sinusta on tullut pullukka -ohjelman juontajana.

Maailman ensimmäinen Supercan-haastattelu

Supercan-sovelluksen lataaminen on ilmaista, ja sen käyttö on helpompaa kuin Häklin yhteystietojen löytäminen verkosta, joten tavoittelen toimitusjohtajaa sovelluksen kautta. ”Nice choice!” sovelluksen Super Search -haku sanoo, kun etsin Häkliä. 

”Keskustelusta saa enemmän irti kuin somejutusta, joka jää usein hyvin pinnalliseksi ja lyhyeksi.”

Häkli on määritellyt kirjallisen vastauksensa hinnaksi yhden dollarin ja videovastauksen hinnaksi kolme dollaria. Pihinä valitsen tekstimuodon ja asetan vastaukselleni aikarajan. Jos Häkli vastaa aikarajan puitteissa, luottokortiltani veloitetaan yksi dollari. 

Häkli vastaa ja osoittautuu myyntimieheksi: Hän ehdottaa, että haastattelu tehtäisiin sovelluksen kautta. ”Olisit maailman ensimmäinen mutta et viimeinen!” Voisin kuulemma lähettää useita kysymyksiä ja pyytää videovastausta. Jokainen vastattu kysymys tietysti maksaa – vaikkakin Häkli laskee videohintansa dollariin, jottei haastattelu kävisi kalliiksi.

Nauhoitan itsestäni sovelluksella videon, johon tungen kaikki kysymykseni. Se on helppoa, ja vastaus saapuu pian. Supercan-lippikseen ja huppariin sonnustautunut Häkli kieltäytyy kertomasta sovelluksen käyttäjämääriä, mutta sanoo, että influencereita ja heidän seuraajiaan tulee mukaan tasaista tahtia. Suurin osa heistä on yhdysvaltalaisia.

Häkli kertoo Supercanin vahvuudeksi sen, että seuraajan ja tämän idolin keskustelut ovat henkilökohtaisia, eivät julkisia.

– Pystytään oikeasti antamaan yhdelle fanille huomiota. Keskustelusta saa enemmän irti kuin somejutusta, joka jää usein hyvin pinnalliseksi ja lyhyeksi.

Tarkoitus on, että molemmat voittavat: vaikuttaja saa korvauksen ajastaan ja seuraaja saa henkilökohtaisen, juuri hänelle suunnatun vastauksen.

Miksi maksaa?

Bloggaajien ja muiden sometähtien vahvuus on samastuttavuus. Vaikka moni somesuuruus tienaa elantonsa sosiaalisessa mediassa ja on jonkinlaisen julkkiksen asemassa, vloggaaja tuntuu silti lähestyttävämmältä ja läheisemmältä kuin vaikkapa laulajasupertähti.

Siksi sometähteä on luontevaa lähestyä, ja tähdet myös usein pyytävät seuraajiltaan ideoita ja kysymyksiä. Miksi vastauksista pitäisi nyt maksaa?

– Ihan kaikilla ei ole mahdollisuutta käyttää valtavasti aikaa ilmaiseksi vastailuun, Antti Häkli sanoo. 

Hän näkee seuraajille vastaamisen työnä, ja työstä pitää saada korvaus. Toistaiseksi vaikuttajien vastaushinnat ovat varsin maltillisia. Victoria's Secret -malli Rachel Hilbert pyytää videovastauksesta 30 dollaria, mutta useimmat vaikuttajat lähettävät videonsa noin viidellä dollarilla ja tekstin kahdella. Summasta tähtii saa itselleen 75 prosenttia, ja Supercan rokottaa provision 25 prosenttia.

Anssi Kela vastaa tekstitse eurolla, mutta video maksaa peräti 60 euroa. Hänellä tosin on poikkeuksellinen toimintamalli. 60 eurolla Kelalta saa henkilökohtaisen videoesityksen toivomastaan kappaleesta. 

–En tietenkään halua musertua näiden biisitoiveiden alle, joten tälle on määritelty hinta, joka toivottavasti pitää toiveiden määrän aisoissa, Kela kertoo profiilinsa videossa.

Tähdet eivät automaattisesti vastaa kaikkiin viesteihin, vaan valitsevat, mihin ehtivät ja haluavat vastata.

VIP-henkilö vai naapurintyttö

– Kaikki käyttäjät ovat taiteilijoita, ja he luovat jotakin, josta on iloa meille kaikille, ja josta saamme nauttia pääosin ilmaiseksi, Antti Häkli toteaa.

Hän ajattelee, että on reilua tukea taiteilijoita maksamalla heidän ajastaan. Häklin mukaan osa vaikuttajista tekee sovelluksessa myös hyväntekeväisyyttä, kerää vastauksillaan rahaa jollekin kohteelle.

Lopulta se, miten Supercaniin suhtautuu, riippuu ehkä siitä, miten suhtautuu idoliinsa. Tuntuu luontevammalta maksaa kontaktista, jos ajattelee, että Supercanissa päivystävä idoli on huippukiireinen VIP-henkilö, jolla ei kuulukaan olla aikaa tavallisten tallaajien kohtaamiseen.

Jos taas näkee vaikuttajan tavallisena naapurintyttönä tai -poikana, joka on sattumalta onnistunut keräämään seuraajia somessa, sovelluksen voi mieltää rahastukseksi. 

Osittain kyse on myös siitä, mitä vaikuttajalta kysyy. Fitness-ammattilaisen antama henkilökohtainen treenivinkki tai meikkivloggaajalta saatu, juuri itselle sopiva tuotesuositus on vastaajan ammattitaidon hyödyntämistä. Siitä kuuluukin maksaa.

Mutta entä, jos lapsi lähestyy suuresti ihailemaansa Youtube-tähteä kertoakseen, kuinka paljon tätä fanittaa? Onko silloin reilua, että vastaus kurittaa lapsen äidin luottokorttia?

– Tämän olemme estäneet sillä, että alle 17-vuotias ei voi ladata sovellusta, Häkli kertoo.

– Kun ihmisillä on omaa rahaa, jolla he haluavat ostaa neuvoja, näkemystä tai vaikka huomiota arvostamaltaan henkilöltä, ei siinä ole mitään pahaa. Lapsifani taas voi kertoa fanittamisestaan muissa sosiaalisen median alustoissa ilmaiseksi, ja toivottavasti idolilla on aikaa laittaa hänelle kiitoksen sana tai ainakin tykkäys.

Aikuisen fanin puolestaan täytynee miettiä, onko viesti fanituksen kohteelta yhtä arvokas, jos siitä on maksanut. 

Supercan on saatavilla ilmaiseksi iPhoneille ja Androideille. 

Tiistain Ensitreffit alttarilla jaksossa riidellään – taas. Siitä huolimatta yhden parin tulevaisuudessa pilkahtaa myös valoa. Varo juonipaljastuksia!

Kirjoitimme aikaisemmin, että Ensitreffit alttarilla -ohjelman Johannan ja Markuksen suhteesta ei oikein ota selvää.

Aikaisemmissa jaksoissa heillä on vaikuttanut menevän ihan mukavasti, ja kumpikin on todella halunnut saada suhteen toimimaan. Silti matkaan on mahtunut myös vastoinkäymisiä, erityisesti siksi, että heidän tapansa kommunikoida ovat hyvin erilaiset.

Tämän viikon jaksossa erilaiset viestintätavat räiskähtävät jälleen esille. Tarkoitus on viettää mukavaa kesäpäivää veneretkellä, mutta jo aiemmin päivällä käyty pieni riita kasvaa retken loppumetreillä suureksi.

Seuraa klassista riitelydialogia.

– Niin mut mä en ymmärrä, kerro mulle syy, miksi sä halusit... Et se sua nyt alkoi mietityttään uudestaan, Johanna ihmettelee.

– Miksi tästä pitää nyt vääntää, en mä oo tätä vääntämässä enää yhtään mitään, Markus yrittää.

– Sähän alotit uudestaan! Johanna tulistuu.

– No enhän mä oo enää sanonut yhtään mitään, ei mua kiinnosta tää homma, Markus mutisee.

– Ei mua kiinnosta tommonen hiljaisuus! Johanna syyttää.

– Sua ei kiinnosta hiljaisuus. Sitten kun sä räyhäät, niin sua kiinnostaa räyhääminen. Sit kun sua ei kiinnosta, niin tässä pitäis mennä sun mukaan joka asiassa, Markus tuskailee.

”Sua ei kiinnosta hiljaisuus. Sitten kun sä räyhäät, niin sua kiinnostaa räyhääminen.”

Lopulta Markus saa tarpeekseen riitelystä ja yrittää lähteä pois tilanteesta.

– Mä meen nyt jonnekin, ei tästä tule hevonv****a tästä hommasta.

– Miks näin typerästä asiasta lähtee tämmönen, mä en ymmärrä, Johanna jatkaa vielä.

– Älä minulta kysy, mä oon täs nyt yrittänyt ja yrittänyt, Markus sanoo.

– Aivan juu, sinä oot yrittänyt, Johanna toteaa kuivasti.

Seuraavaksi Markus turvautuu klassikkolausahdukseen:

– Älä nyt oo tommonen marttyyri.

– Itte sää, älä viitti hei, Johanna vastaa.

Videoklippi riidasta on katsottavissa MTV:n julkaisemassa ennakkojutussa.

Nyt käsi sydämelle. Kuulostaako tutulta? Tästähän parisuhderiidoissa lopulta on kyse. Jokin pieni asia saa kinan käyntiin, mutta todellisuudessa riidellään ihan jostain muusta: huomiosta, hyväksynnästä, rakkaudesta. Kumpikin haluaisi jo tehdä sovinnon, mutta kuitenkaan ei tee mieli antaa ihan kokonaan periksi.

Johanna ja Markus keskustelivat kommunikointitavoistaan edellisessä jaksossa psykologi Tony Dunderfeltin vastaanotolla. Riitojenkin keskellä molemmilla on vahva tahto saada suhde toimimaan. Kuukauden avioliiton jälkeen näyttää siltä, että yhteys alkaa löytyä.

– Kun se alku oli niin vaikea, en ikinä ajatellut, että me olisimme tässä tilanteessa. Että olen löytänyt tämmöisen systeemin kautta ihmisen, kenestä oikeasti välitän ja tykkään, niin onhan se aika hurjaa, Johanna sanoo jaksossa.

Mikään ei valaise lokakuista päivää kirkkaammin kuin asenneröyhtäys 1950-luvulta.

Et saa vaativia työtehtäviä, jos sinulla on silmäpussit. 

Harmaantuminen ei saa näkyä. 

Käytä hametta, jos haluat vaikuttaa menestyneeltä.

Muun muassa näin Menesty tyylillä – Bisnespukeutumisen uusi aika -kirjan (Alma Talent) kasanneet Minna Kiistala ja Jani Niipola opettavat Helsingin Sanomissa

– Jos ei tarvitse miettiä hoitamattomia kynsinauhoja tai silmäpakoa sukkahousuissa, voi keskittyä tärkeiden työasioiden hoitamiseen, Kiistala kuvailee lehden haastattelussa.

En ole urani aikana käyttänyt sekuntiakaan kynsinauhojeni pohtimiseen. Tuskin on muuten Juha Sipiläkään.  

Kaksikko antaa myös joukon järkeviä (miehille suunnattuja) pukeutumisvinkkejä, mutta nämä muut... Voi hyvä jumala.

Voin vakuuttaa, etten ole urani aikana käyttänyt sekuntiakaan kynsinauhojeni pohtimiseen. Tuskin on muuten Juha Sipiläkään.  

Silmäpussit eivät estäneet Bill Clintonia saamasta ihan merkittäviä työtehtäviä (ne olivat ihan toisenlaiset pussit, jotka tuhosivat hänen uransa).

Ja harmaantuminen – ei edes mennä tähän. Jos vilkaisee Maailman varakkaimpien ihmisten -listaa, harmaa vyöryy päälle. Mutta ei siinä joukossa toki naisiakaan juuri näy.

Johtuu varmaan siitä, että he eivät ole tajunneet käyttää niitä hameita. Vai tuleeko mieleen mitään muuta mahdollista selitystä?