Aamuinen kesämetsä. Kunpa keskellä marraskuutakin näyttäisi tältä, niin varhainen lenkkikään ei tuntuisi niin kylmäävältä. Kuva: Shutterstock
Aamuinen kesämetsä. Kunpa keskellä marraskuutakin näyttäisi tältä, niin varhainen lenkkikään ei tuntuisi niin kylmäävältä. Kuva: Shutterstock

Aamu, mikä ihana tekosyy juoda kupillinen kuumaa. Vaan kannattaisiko välillä kokeilla jotain muuta?

Vaikka suomalaiset pitävätkin kahvia suorastaan terveysjuomana – parantaahan se lähimuistia, helpottaa astmaoireita, pienentää riskiä sairastua dementiaan ja kakkostyypin diabetekseen, alentaa sydäninfarktin riskiä ja vaikka mitä muuta – on pieni vieroitus silti paikallaan, jos kupin äärellä kädet tutisevat ja vatsaa vääntää. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijan Satu Männistön mukaan kofeiiniyliherkkien kannattaa tarkkailla juomiaan kahvimääriä.

Miten hyvästä ja pahasta aamurutiinista sitten pääsisi eroon? Huffington Post listasi kymmenen vaihtoehtoista tapaa herätä uuteen päivään. Nämä ovat helppoja kokeilla:

1. Venyttele.

Hyvää huomenta, vartalo! Heräisitkö muutamalla lempeällä venytyksellä? Kannattaa kokeilla. Me Naiset Sport -vinkkaa, mitkä neljä liikettä toimivat aamuisin. Lue ohjeet täältä.

2. Haukkaa omenaa...

... banaania tai vaikka appelsiinia! Mikä tahansa sokeripitoinen hedelmä nostaa verensokeria, ja vartalo hyrähtää liikkeelle. Kun aamuhedelmän kaverina syö vielä proteiinipitoista rahkaa tai kreikkalaista jugurttia, pysyy myös kylläisenä.

3. Ylös, ulos ja lenkille!

Tiedetään. Maailman mälsin ajatus on poistua viikonloppuaamuna vällyjen alta kylmään marraskuuhun juoksukengät jalassa, mutta endorfiineja vapauttava aamulenkki tekee poikaa. Eikä siellä ulkona tarvitse edes juosta puolimaratonia, vaan vaikkapa kymmenen minuuttia riittää. Ja jos nyt en yksinkertaisesti vain ole lenkki-ihmisiä, pelkkä ulkoilmakin tekee hyvää. Lähde rennolle kävelylle tai haukkaa happea ja ota valokylpyjä viereisen puiston penkillä. Huffington Postin mainitseman tutkimuksen mukaan aamuauringon ottaminen parantaa mieltä ja saattaa jopa laihduttaa. Vielä kun sitä aamuaurinkoa näkisi...

4. Karaistu kylmässä suihkussa.

Inhottavaa, mutta tepsii. Jos jääkylmään suihkuun kastautuminen tuntuu liian vaikealta, pirskottele sitä kasvoillesi tai nauti jäävetesi juoden. Kylmä suihku kuulemma lieventää stressiä, kun hyisen veden juominen taas saa veren kiertämään. Ruuansulatukselle kylmän veden juominen tosin tekee hallaa. Lue täältä, mistä on kyse.

5. Vaihda teehen.

Aina kahvia ei tarvitse korvata äärikonsteilla. Mitäpä jos vaihtaisit teehen? Sekin sisältää kofeiinia.

6. Pälätä!

Jutustelu lataa akkuja. Nimenomaan äidin kanssa keskusteleminen vähentää stressiä.

7. Tee aamulle soittolista.

Lempimusiikkisi sulosointuja suoraan aamulla. Mikä olisikaan hellempi tapa herätä! Tässä muutama hyvä vaihtoehto lempiaamukappaleeksi: Björkin Jóga, Boards of Canadan Dayvan Cowboy ja Sébastien Tellierin La Ritournelle.

Lue myös:

Uusi tutkimus: Omenan syöminen laihduttaa, vaikka vetäisit pullaakin

Heräsitkö aamuyöllä, ahdistaako? Tässä toimintaohjeet

Onko vihreä tee terveellistä?

Kadonnut-sarjan toinen kausi sukeltaa vanhan lapsikaappaustapauksen syövereihin.

IS TV-LEHTI: Kehutun brittiläisen Kadonnut-rikosdraaman toisella kaudella selvitellään kaappaustapausta yli vuosikymmenen takaa. 11-vuotias Alice Webster katosi jäljettömiin vuonna 2003 Saksassa, missä hänen isänsä oli komennuksilla brittien sotilastukikohdassa. Alice (Abigail Hardingham) palaa takaisin aikuisena ja kertoo olleensa vangittuna yhdessä ranskalaisen Sophie Giroux -nimisen tytön kanssa. 

Eläkkeellä oleva poliisi Julien Baptiste (Tchéky Karyo) alkaa tutkia tapausta uusien johtolankojen ilmestyttyä. Poliisi aloittaa rajat ylittävän yhteistyön löytääkseen Sophien. Julien Baptiste matkustaa Saksaan ja Irakiin löytääkseen vastauksia.

Karyon lisäksi pääosissa nähdään David Morrissey ja Keeley Hawes.

Sarjan ovat luoneet kirjoittajaveljekset Harry Williams ja Jack Williams, jotka ovat muun muassa Liar-sarjan takana.

Kadonnut, 2. kausi (kokonaan) C More -kanavalla

 

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

JOUSIMIES

Saat päivän haasteista energiaa. Mikään ei nyt saa sinua säikkymään. Johtajan rooli lankeaa tänään todennäköisesti sinulle.

 

KAURIS

Valitse sanasi tarkasti välttääksesi tarpeettoman draaman. Älä yritä pakottaa ketään muottiisi. Anna jokaiselle tilaa.

 

VESIMIES

Järjestelmällisyys ja suunnitelmallisuus pelastavat sinut kaaokselta. Pidä jalat maan pinnalla, sillä nyt ei ole aika haihatella.

 

KALAT

Pidä pää kylmänä. Päivä vaatii tilannetajua ja nopeaa toimintaa. Puhu totta, sillä valkoinen valhe saattaa saada ikävää jälkeä aikaan.

 

OINAS

Tee arkeasi helpottava ratkaisu. Sinun on aika päästää itsesi vähemmällä. Stressin hiipuminen nostaa huomattavasti elämänlaatuasi.

 

HÄRKÄ

Hoida tekemättömiä asioita pois alta. Kyseessä voi olla rahaan tai terveyteesi liittyvä kysymys. Kääri hihat hyvissä ajoin ennen vuodenvaihdetta.

 

KAKSONEN

Kuuntele kaikkien mielipiteitä tuputtamatta omiasi. Joku, joka ei jaa näkemyksiäsi saattaa heittäytyä hankalaksi. Ole kärsivällinen.

 

RAPU

Älä päästä tunteitasi niskan päälle. Pidä rauha maassa ja vältä kytevä konflikti diplomatialla. Kompromissi tuo tilanteeseen ihmepelastuksen.

 

LEIJONA

Kaunista kotiasi tulevia pyhiä varten. Vietä laatuaikaa perheen kanssa ja päivitä kuulumisia. Valmistaudu tulevaan juhlakauteen.

 

NEITSYT

Joudut turvautumaan puheenlahjoihisi tänään. Saatat jumittua pitkään väittelyyn, jossa vahvat persoonat ottavat toisistaan mittaa.

 

VAAKA

Lähde tutustumaan uusiin maisemiin. Pitkä keskustelu ystävän tai perheenjäsenen kanssa avartaa näkökulmaasi. Haaveesi on askeleen lähempänä.

 

SKORPIONI

Ota keskenkeräiset rahakysymykset käsittelyyn. On aika hoitaa pois alta ne asiat, jotka eivät voi odottaa ensi vuoteen. Ole tehokas.