Aamuinen kesämetsä. Kunpa keskellä marraskuutakin näyttäisi tältä, niin varhainen lenkkikään ei tuntuisi niin kylmäävältä. Kuva: Shutterstock
Aamuinen kesämetsä. Kunpa keskellä marraskuutakin näyttäisi tältä, niin varhainen lenkkikään ei tuntuisi niin kylmäävältä. Kuva: Shutterstock

Aamu, mikä ihana tekosyy juoda kupillinen kuumaa. Vaan kannattaisiko välillä kokeilla jotain muuta?

Vaikka suomalaiset pitävätkin kahvia suorastaan terveysjuomana – parantaahan se lähimuistia, helpottaa astmaoireita, pienentää riskiä sairastua dementiaan ja kakkostyypin diabetekseen, alentaa sydäninfarktin riskiä ja vaikka mitä muuta – on pieni vieroitus silti paikallaan, jos kupin äärellä kädet tutisevat ja vatsaa vääntää. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijan Satu Männistön mukaan kofeiiniyliherkkien kannattaa tarkkailla juomiaan kahvimääriä.

Miten hyvästä ja pahasta aamurutiinista sitten pääsisi eroon? Huffington Post listasi kymmenen vaihtoehtoista tapaa herätä uuteen päivään. Nämä ovat helppoja kokeilla:

1. Venyttele.

Hyvää huomenta, vartalo! Heräisitkö muutamalla lempeällä venytyksellä? Kannattaa kokeilla. Me Naiset Sport -vinkkaa, mitkä neljä liikettä toimivat aamuisin. Lue ohjeet täältä.

2. Haukkaa omenaa...

... banaania tai vaikka appelsiinia! Mikä tahansa sokeripitoinen hedelmä nostaa verensokeria, ja vartalo hyrähtää liikkeelle. Kun aamuhedelmän kaverina syö vielä proteiinipitoista rahkaa tai kreikkalaista jugurttia, pysyy myös kylläisenä.

3. Ylös, ulos ja lenkille!

Tiedetään. Maailman mälsin ajatus on poistua viikonloppuaamuna vällyjen alta kylmään marraskuuhun juoksukengät jalassa, mutta endorfiineja vapauttava aamulenkki tekee poikaa. Eikä siellä ulkona tarvitse edes juosta puolimaratonia, vaan vaikkapa kymmenen minuuttia riittää. Ja jos nyt en yksinkertaisesti vain ole lenkki-ihmisiä, pelkkä ulkoilmakin tekee hyvää. Lähde rennolle kävelylle tai haukkaa happea ja ota valokylpyjä viereisen puiston penkillä. Huffington Postin mainitseman tutkimuksen mukaan aamuauringon ottaminen parantaa mieltä ja saattaa jopa laihduttaa. Vielä kun sitä aamuaurinkoa näkisi...

4. Karaistu kylmässä suihkussa.

Inhottavaa, mutta tepsii. Jos jääkylmään suihkuun kastautuminen tuntuu liian vaikealta, pirskottele sitä kasvoillesi tai nauti jäävetesi juoden. Kylmä suihku kuulemma lieventää stressiä, kun hyisen veden juominen taas saa veren kiertämään. Ruuansulatukselle kylmän veden juominen tosin tekee hallaa. Lue täältä, mistä on kyse.

5. Vaihda teehen.

Aina kahvia ei tarvitse korvata äärikonsteilla. Mitäpä jos vaihtaisit teehen? Sekin sisältää kofeiinia.

6. Pälätä!

Jutustelu lataa akkuja. Nimenomaan äidin kanssa keskusteleminen vähentää stressiä.

7. Tee aamulle soittolista.

Lempimusiikkisi sulosointuja suoraan aamulla. Mikä olisikaan hellempi tapa herätä! Tässä muutama hyvä vaihtoehto lempiaamukappaleeksi: Björkin Jóga, Boards of Canadan Dayvan Cowboy ja Sébastien Tellierin La Ritournelle.

Lue myös:

Uusi tutkimus: Omenan syöminen laihduttaa, vaikka vetäisit pullaakin

Heräsitkö aamuyöllä, ahdistaako? Tässä toimintaohjeet

Onko vihreä tee terveellistä?