Vedä kaksi tiukkaa HIIT-treeniä, niin loppuviikon voit vain löysäillä. Melko mahtavaa! Kuvat: Shutterstock
Vedä kaksi tiukkaa HIIT-treeniä, niin loppuviikon voit vain löysäillä. Melko mahtavaa! Kuvat: Shutterstock

Ota viitenä päivänä rennosti ja skarppaa kaikilla elämän osa-alueilla kahtena päivänä. Tuore elämänhallintaopas tuo 5:2-dieetistä tutun mallin jokaiseen arjen asiaan. Voisiko se toimia?

Jos et ole kuullut maailmaa vavahduttaneesta 5:2-muotidieetistä, olet luultavasti elänyt viimeksi kuluneen vuoden luolassa.

Brittiläinen tiedetoimittaja Michael Mosley kehitti omiin kokemuksiinsa perusteella dieetin, jossa viitenä päivänä viikossa syödään niin kuin ennenkin ja kahtena, ei peräkkäisenä päivänä kevytpaastotaan. Naiset saavat silloin syödä 500 ja miehet 600 kilokaloria.

Mosley itse laihtui parissa kuukaudessa ­yhdeksän kiloa, ja hänen verensokeri- ja koles­teroliarvonsa paranivat. Vertailuryhmässä naiset, jotka noudattivat viiskakkosta, olivat puolen vuoden jälkeen motivoituneempia jatkamaan dieettiä kuin joka päivä vähäkalorisella ruokavaliolla olleet verrokkinaiset.

Hieman on dieettien taivaanlahjasta kuulunut soraääniäkin: se saattaa aiheuttaa ahmimista normaalipäivinä ja tuekseen se tarvitsee yleensä sitä, että havahtuu tavallisinakin päivinä tarkkailemaan elintapojaan: siis syömään vähän skarpimmin ja liikkumaan vähän enemmän.

Joka tapauksessa 5:2-mania voi paksusti. Ihmiset rakastavat lupausta, jonka mukaan pienillä muutoksilla saa nopeasti näkyviä ­tuloksia. Suomeksi on juuri ilmestynyt brittiläisen Guardian-sanomalehden toimittajan Emma Cookin kirja Elämä kuntoon 5:2-metodilla. Siinä Cook viiskakkostaa asiantuntijoiden avulla lähes koko elämänsä. Mutta toimiiko menetelmä oikeasti?

Kuntoilu

Ihminen pyrkii koko ajan keksimään, miten voisi mahdollisimman vähällä vaivalla saada liikunnan terveys- ja laihtumishyödyt. Ja mikäs siinä.
Yleensä meitä on käsketty liikkumaan vähintään kolme kertaa viikossa niin, että hengästyy. Emma Cook tarjoaa tilalle kahta liikkumispäivää, jolloin tehdään erittäin kova (ja muodikas) HIIT-treeni. Siinä vedetään muutaman minuutin ajan täysillä esimerkiksi juosten tai tekemällä yleisliikettä (kyykkyyn, hyppy ylös, kädet ylös, kyykkyyn, hyppy punnerrusasentoon). Ja täysillä tarkoittaa ­todella täysillä. Viitenä muunakin päivänä on syytä lisätä ainakin arkiliikkumista.

Kuulostaako toimivalta? Täysillä muutaman minuutin treenin tekeminen on ainakin aloittelijalle sen verran haastavaa yksin, että vaatii ensimmäisille kerroille trainerin tai kaverin valvontaa

Rahankäyttö

Jos vähennät kahtena päivänä rahankulutustasi, viikkobudjettisi putoaa 30 prosenttia, lupaa kirja. Lähtökohtana on toki lontoolaisen kirjoittajan oma elämäntyyli, jossa tunnutaan kuluttavan aika paljon ronskimmin kuin meillä (lounaaseen ja kahviin 20 euroa päivässä).

Mutta ajatus on hyvä: koeta olla kahtena päivänä viikossa käyttämättä rahaa. Tee eväät töihin, älä heräteshoppaile (edes netissä), tee ruokaa siitä, mitä on kaapissa.

Koska viiskakkostamisen idea kaikilla alueilla on, etteivät kakkos­päivät ole peräkkäisiä, toinen nollakulutuksen päivä kirjoittajalla on viikonloppuna. Silloin he tekevät perheen kanssa kaikkea ilmaista: käyvät retkillä, ilmaisissa näyttelyissä ja jättävät hampurilaisbaarit väliin.

Kuulostaako toimivalta? Kyllä. Höntsäilykulutuksen vähentäminen on aina fiksua.

Huolehtiminen

Lopeta turhien huolien ­märehtiminen, siinäpä ehkä maailman helpoiten sanottu ja maailman vaikeiten toteutettava asia. Emma Cook yrittää rauhoittaa mielensä parina päivänä tehtävillä mindfulness- ja hengitysharjoituksilla, joihin on kirjassa ohjeet. Hän kehottaa myös ”nukkumaan paremmin”. Siinä toinen helposti sanottu asia.

Kuulostaako toimivalta? Mikäli mielessä pyörivät ihan koko ajan turhat huolet, kuten että onko lapsella nyt varmasti tarpeeksi lämpimät välihousut, mielitreenejä kannattaa varmasti kokeilla.

 Tehokkuus

Kaikki työelämävalmentajat ovat jo kertoneet meille, että töissä vanuttu aika ei ole yhtä kuin aikaansaadut työt. He ovat kertoneet meille myös, että Facebookia ei kannata vilkuilla vartin välein.

Emma Cook kehottaa tässä tapauksessa viiskakkostamaan päivän, ei viikon. Paitsi tietysti niin, ettei viikonloppuisin vilkuilla työmeilejä. Mielenkiintoisin esitelty työtapa on Pomodoro-tekniikka, jossa munakellon mukaan keskitytään intensiivisesti työhön 25 minuuttia ja sen jälkeen pidetään viiden minuutin tauko. Ylipäänsä ideana on jakaa työpäivä useisiin jaksoihin, jolloin keskitytään ja joiden jälkeen pidetään aina pieni tauko. Ja ne työt lopetetaan viimeistään iltakuudelta.

Kuulostaako toimivalta? Tämäkin kirja keskittyy antamaan työelämävinkkejä lähinnä konttorityöläisille. Tosin apua saattaa saada myös kotona vaivaaviin, ikäviin ja lykättäviin tehtäviin.

Alkoholinkäyttö

Kun britti viiskakkostaa alkoholinkäyttönsä, se tarkoittaa tietysti kahta alkoholitonta päivää viikossa, ja tässä poikkeustapauksessa ne saavat olla peräkkäisiä. Emma Cookilla ne ovat ei-kovin-yllättäen maanantai ja tiistai.
Eikä hän niinä viitenä juomispäivänään vedä pullollista kossua, vaan lasin tai kaksi viiniä. Lisäksi 5:2-paastoilijat ovat tietysti automaattisesti paastopäivinä ilman alkoholia. Jokailtaisen viinilasillisen tilalle kirjassa suositellaan alkoholittomia hedelmädrinkkejä.

Kuulostaako toimivalta? Mikä ettei. Tosin ehkä meillä ei vielä ole kansallisena tapana juoda joka ilta viiniä.

Median käyttö

Kun koko perhe lakkaa kahtena päivänä viikossa käyttämästä telkkaria, tietokonetta, tabletteja ja älykännyköitä, siitä seuraa rähinää ja tappelua, myöntää Emma Cook. Mutta siitä seuraa myös enemmän keskustelua sekä vähemmän pelaamisesta huutavia ja poissaolevia vanhempia. Cookin perhe t­osin vaikuttaa poikkeuksellisen laiteriippuvaiselta: kaikilla kolmella lapsella on omat tabletit, ­jopa kaksivuotiaalla.

Kuulostaako toimivalta? Vanhemmat saavat Cookin mallissa mennä ”pois lasten näkyviltä” vastaamaan ”tärkeisiin” viesteihin. Kuulostaa huijaukselta.

Parisuhde

Malli tarkoittaa pari­suhteessa sitä, että kaksi kertaa viikossa ”vahvistetaan puolisoiden välistä ystävyyttä”, siis kuunnellaan toista ja mielellään käydään yhdessä jossakin, lenkillä tai drinkillä. Sikäli mitään uutta ei ole se, että jos pari ­tekee asioita yhdessä, se myös pysyy paremmin yhdessä.
Kirjan oivaltavin pointti on erään parisuhdeasiantuntijan: ­kyse ei ole siitä, miten pari riitelee, vaan mitä he tekevät silloin, kun he eivät riitele.

Kuulostaako toimivalta? Mikä siinä on, että parisuhdetta edistävät tehtävät tuntuvat aina niin lapsellisilta? Niin tässäkin kirjassa. Kuten että kirjoitetaan ­lapuille, mistä tykätään ja nostetaan niitä kulhosta. Jospa ihan sanoisi suoraan, mistä tykkää.

Ympäristötietoisuus

Ympäristöön keskittyminen pari kertaa viikossa on kirjan ehkä epäkonkreettisin alue. Brittiesimerkkihenkilö mittasi hiustenkuivaajansa energiankulutuksen ja koetti sitten föönata vähemmän. Mutta idea on silti hyvä. Suomalainen voisi parina päivänä viikossa käydä lyhyessä, neljän minuutin suihkussa, pitää lihattoman päivän, mennä töihin julkisilla, pyörällä tai kimppakyydillä, ja selvittää, miten paljon asunnon lämmittämiseen menee energiaa ja voisiko sen käyttöä tehostaa.

Kuulostaako toimivalta? Vaikuttaa hyvältä keinolta aloittaa edes vähän ympäristöystävällisempi elämä.

Lue lisää:

Näin toimii 5:2-dieetti – kaksi naista kokeili villitystä kuukauden

5:2-dieetillä ei tarvitse kärvistellä – katso kahdeksan herkullista reseptiä

Kauko Röyhkä laihtui 12 kiloa 5:2-dieetillä: "Urpokin voi viedä paaston läpi."