Netti on räjäyttänyt suomalaisen ostosmahdollisuudet uudelle tasolle. Mutta miten siellä internetissä oikein ostellaan?

Halvempaa kosmetiikkaa, kivempia vaatteita, tv-sarjojen uusia
kausia dvd:llä ennen kuin ne on nähty Suomessa televisiossa. Erikoisia lankoja, leivontatarvikkeita, retrovauvanvaatteita. Musiikkia, ekotavaraa, kauppaketjuja, joita ei kotimaassa ole.

Internetshoppailu on moninkertaistanut suomalaisen kuluttajan
valinnanmahdollisuudet. Erityisesti netissä viihtyvät naiset
ovat innostuneita klikkailuostelemiseen, selvisi asiantuntijayhtiö
Smilehousen tekemästä kyselytutkimuksesta. Saman tutkimuksen
mukaan joulunalusshoppailu netissä kasvoi viime vuonna edellisvuodesta lähes 20 prosenttia. Ei ihme, sillä kaksi kolmesta
aktiivisesti nettiä käyttävästä naisesta ilmoitti aikovansa
ostaa lahjoja netistä.

Nettikaupat houkuttelevat ostajia yleensä kivijalkakauppoja
halvemmilla hinnoilla, ja ulkomaisissa kaupoissa suomalaista kuluttajaa tietysti kiehtoo erilainen tuotevalikoima.

Mihin kauppaan, häh?

Nettiostelun suurin ongelma tuppaa edelleen olemaan se, miten
löytää hyvä kauppa. Edulliset ja luotettavat sivustot kulkevat vähän kuin kansantaruina suusta suuhun, ja kaverin suositus onkin ehkä paras vinkki: jos on saanut, mitä on tilannut, ja maksaminen on hoitunut lailla ja kunnialla, kauppaa kannattaakin mainostaa.

Kotimaiset suuret nettikaupat myös panostavat mainontaan, ja
kaikki tietävät Verkkokauppa.comin ja Netanttilan.

Mutta hyvän kaupan voi löytää googlaamallakin, kun on muutama perustieto hallussa. Esimerkiksi se, että Saksa on halpa maa ja moni luomukosmetiikkamerkki on saksalaista alkuperää. Silloin kannattaa kirjoittaa tuotemerkki hakukenttään, lisätä perään sana shop ja tiirailla de-loppuisia sivustoja. Tai etsiä edullisia naisten uikkareita hakusanoilla women swimwear outlet.

Jos kaupan nimi lukee osoiterivissä ja siellä voi maksaa suojatussa yhteydessä (maksusivun osoite alkaa https-kirjainsarjalla) luottokortilla, pulju on lähes varmasti turvallinen. Luottokorttiyhtiöt nimittäin tsekkaavat yhteistyökumppaninsa eivätkä ala bisneksiin vehkeilijöiden kanssa.

Mitäs sitten?

Vaikka mielii ostoksille kotimaan rajojen ulkopuolelle, helpoimmalla pääsee, kun pysyttelee EU:n rajojen sisäpuolella. Jos halvan amerikandollarin houkutukset käyvät voittamattomiksi, kannattaa tullihässäkän lisäksi tarkistaa postituskulut ja etenkin toimitusajat. Joillakin isoilla yrityksillä, kuten Amazonilla, on omat verkkokauppansa sekä Yhdysvalloissa (Amazon.com) että Euroopassa (Amazon.co.uk), joten kannattaa asioida aina oman mantereen virtuaaliliikkeessä. Se selviää useimmiten jo siitä, millä valuutalla hinnat on ilmoitettu.

Eurooppalaisten nettikauppojen toimituskulut vaihtelevat 7 ja 12 euron välillä, kaupasta ja paketin koosta vähän riippuen. Brittikauppojen sivuilla on usein muuntimet, jotka vaihtavat hinnat automaattisesti euroiksi, joten kurssimatikkaa ei tarvitse hallita.

Toimitukseen monet kaupat käyttävät kuriirifirmoja, joten paketti saatetaan toimittaa ovelle asti. Silloin kannattaa toimitusosoitteeksi ilmoittaa se paikka, jossa päivisin aikaansa viettää. Suosituista ja hyvistä kaupoista tavara tulee perille viikossa, usein jo parissa arkipäivässä.

Lue myös:

6 käytännön kysymystä nettishoppailusta

Parhaat nettikaupat

Nettihuutokaupoissa shoppailun alkeet