Kuvat: Shutterstock, Instagram, Getty Images
Kuvat: Shutterstock, Instagram, Getty Images

Ennen se oli vanhanpiian tunnusmerkki. Nyt sen löytää huippusuunnittelijan paidoista, nettivideoista ja julkkisten sylistä. Kissa on kauden kuumin ilmiö.

Mistä se oikein alkoi? Jotain vihiä perustavasta muutoksesta saattoi päätellä kissanruokamainoksesta, jossa Eva Longoria konttaa ja keikuttelee satiiniyö­paidassaan ja kippaa sitten kissansa kuppiin erikoishienoa lihamuhennosta.

Hollywood-tähdille oli mielessään ­kuvitellut ennemmin pölähtäneen kääpiökoiran kurkkaamaan merkkilaukusta. Mutta että Eva Longoria, eronnut hottis ja entinen Täydellinen nainen! Eva tuskin oli niin rahan puutteessa, että olisi ryhtynyt mainostamaan kissanruokaa ellei se olisi jotenkin, no, coolia.

Jos nyt googlaa julkkuja ja kissoja, saa nähtäväkseen hämmentäviä kuvia esimerkiksi Anthony Bourdainista, Morgan Freemanista ja Dalai Lamasta, joiden seurassa retkottaa karvainen möhkäle.

Kissa, tuo pöllyävällä irtokarvalla kuorrutettu pötkö, joka työntää terävät kyntensä pehmeään reiteesi juuri kun sitä vähiten odottaisi, on nyt kaikkialla.

Vaivaton viiksivallu

Vielä muutama hiekkalaatikon tyhjennys sitten kissat olivat leimallisesti vanhojen piikojen lemmikkejä.

Englanniksihan cat lady ei tarkoita seksikkääseen lateksipukuun pukeutunutta miusaa, vaan samaa kuin meidän kassialmamme: kissanpissalle haisevaa höperöä tätiä, jonka asunto on täynnä pahvilaatikoita, vanhoja lehtiä – ja kissoja.

Nyt asetelma on käännetty voitoksi. Kissa on kiireisen, urallaan menestyvän citysinkkunaisen valinta.

– Lemmikkiin sitoutuminen voi tuntua isolta askeleelta, ainakin täällä New Yorkissa, arvelee kissanomistaja, 29-vuotias bisnesnainen Caroline McCarthy New York Timesissa.

– Kun otat kissan, teet ikään kuin tosi aikuismaisen teon, joka ei kuitenkaan muuta elämääsi liian radikaalisti, ­McCarthy jatkaa.

Niinpä. Kissa mielletään koiraa helppo­hoitoisemmaksi, ainakaan se ei ulise yksinäisyyttään kadotessasi ovesta.

Internetin kuuluisin kissa, Grympy Cat, vietti 2-vuotissynttäreitään Voguen toimituksessa. Yrmynaama ei viihtynyt kissoja rakastavan muotitoimittajalegenda Grace Coddingtonin sylissä.

Juhli kissaa

Kissojen trendiasema on tietysti räjäyttänyt kissoihin liittyvän bisneksen. Jos ylipäätään haluat myydä jotain juuri nyt, laita siihen kissan kuva.
Huippumuotisuunnittelijat lätkivät kalliisiin ryijyihinsä herttaisia kissanpäitä kuin kaksivuotiaiden päiväkotivaatteisiin.

Suuntauksen aloitti vuonna 2010 Miu Miu (!), joka painoi mallistonsa vaatteisiin pieniä kissahahmoja. Sen jälkeen kissoja ovat muotimaailmassa yrittäneet syrjäyttää muun muassa pöllöt, mutta turhaan. Katit naukuvat tämänkin ­kevään mallistoissa.

Itse Chanelin mösjöö Karl Lagerfeld on suunnitellut asusteita, joissa töröttävät valkoiset kissain viikset mustalla ­nahalla. Inspiraatiota on tietysti ammennettu omasta katista, Choupettesta, jonka mukaan asustekokoelmakin on ristitty.

Toinen, aivan mahdottoman vastustamaton idea on pelastaa kodittomia kissoja. Tänä keväänä avatun lontoolaisen kissakahvilan, Lady Dinah’s Cat ­Emporiumin kissat ovat löytökissoja.

”Miljöömme on rakennettu niin, että siinä huomioidaan kissojen emotionaaliset ja fyysiset tarpeet”, kahvilasta ilmoitetaan. Sen nettisivuilla kerrotaan myös, että päivittäin auki oleva kahvila on ­täyteen buukattu kesäkuulle saakka.

Samantyyppisiä kissakahviloita on jo ainakin Budapestissa, Tokiossa ja Pariisissa. Niissä voi lattensa seuraksi rapsutella kissoja ja leikkiä niiden kanssa. Myös Suomessa Raisiossa on kissa­kahvila, joka on auki kissahenkisille varsinaissuomalaisille joka sunnuntai.

Amerikassa vietetään myös Kansallista kissapäivää 29. lokakuuta. Sen kunniaksi voi adoptoida löytökissan tai lahjoittaa löytökissaorganisaatioille rahaa esimerkiksi ostamalla t-paidan, jossa lukee Keep calm and remove the hairball eli ­Pysy rauhallisena ja poista se karvapallo.

Suomessakin voi juhlia sentään oman kissansa nimipäivää. Helsingin yliopiston almanakkatoimiston johtaja Minna Saarelma on kirjoittanut Kissojen nimipäiväkirjan (Minerva 2012). Nimpparilahjaksi mirrilleen voi tilata netistä esimerkiksi oman kissasampoon tai kissaan kiinnitettävän kissakameran.

Grumpy Cat.

Ja ne videot!

Youtube pursuaa kissavideoita, joita tunnustavat katsovansa kaikki, niin älyköt kuin duunaritkin. Kirjailija Miina Supinen on jopa kirjoittanut aiheesta laajan artikkelin Image-lehteen. Kissavideoille on jo muodostunut oma, pelkkää hassuttelua suurempi tehtävä katkoa tietokoneen ääressä istuvien työläisten tylsää työpäivää. Ne virkistävät ja vievät ajatukset muualle. Jos ei nyt ihan luontoon, niin sinnepäin.

Helsingissä Kallion hipsterit ovat järjestäneet jo kahtena vuonna kissavideofestivaalit, joissa katsellaan ”tunnelmallisesti Youtuben kissavideoita”.

Mikäli karvat aivastuttavat, pelkkiä kissojen kuvia on tietysti loputtomasti Pinterestissä, Tumblrissa ja Instagramissakin. Kissakuvien tuijottelusta voi saada sekä ”ooh, mitä söpöliinejä” -efektejä että totaalisen päätyhjennyksen. Varsinkaan lepotilassa – ja sellaisessahan kissat enimmäkseen ovat – kissa kuitenkin harvoin on kovin kuvauksellinen otus.

Tosin suomalaisten naisten kansallinen ulkonäköpiirre ovat kuulemma ”kissansilmät”, siis vähän vinot ja ylöspäin kääntyvät (lähde: kyproslaiset ja sisilialaiset baarimikot 1990-luvun alussa).

Kissojen eleganttius taitaakin olla enemmän mielikuvituksen tuotetta kuin todellisuutta. Useinhan kissa on laiska punkero, joka vetää taju kankaalla lonkkaa kämpän lämpimimmässä paikassa.

Mitä sitten kertoo ajastamme se, että kissat ovat muotia juuri nyt?
Ei ehkä mitään sen kummempaa kuin että lemmikkejäkin valitaan nykyään trendien perusteella. Kissa on helppo ja vaivaton otus, mutta toisaalta monet käyttävät paljonkin aikaa kissoihinsa, niiden kuvaamiseen ja niiden kanssa tuusaamiseen.

Kahden vuoden päästä muotieläin voi ihan hyvin olla hamsteri.

Omituisimmat kissamuotiasiat

Hännät. Tailly-hännän voi kiinnittää vyötäisilleen. Se heiluu nopeammin, kun olet innoissasi ja hitaammin, kun olet rauhallinen. Japanilaiskeksinnön esittelyvideo löytyy Youtubesta.

Kissankorvapannat. Niin, muutkin kuin hullut kissanaiset voisivat kuulemma käyttää näitä ­osana ihan normaalia asuaan. Kissankorvat hatussa tai pipossa ovat asteen ­hillitymmät.
Vogue yhdisti maalis­kuussa matalat kengät ja kissanpennut täysin ilmiselvällä The Cat and The Flat -sanaleikillä.

Luna The Fashion Kitty on ”kissa, joka rakastaa muotia”. Sen Facebook-­sivulla on liki 700 000 ­tykkääjää. Pissiskissa käyttää pinkkiä kynsilakkaa ja ­tietty samanvärisiä tyllihörhelöitä.

Lue myös:

Tässä ovat internetin kuuluisimmat kissat

Tunnetuimmat kissajulkkiset

Russell Brand. Eläinsuojelujärjestö PETA valitsi Brandin vuonna 2011 Maailman seksikkäimmäksi vegaanijulkkikseksi. Brandin kissan nimi on Morrissey, muusikon mukaan, ja ihmis-Morrissey on ­itsekin kova kissamies.

Grumpy Cat. Internetin kuuluisin kissa, mörkin näköinen Grumpy Cat (kuvassa) on vieraillut ­jopa Voguen toimituksessa. Sillä on tietysti oma Twitter-tili.

Maru. Japanilaiskissa on kuulemma selvinnyt sekä tsunamista että maanjäristyksestä.

Chia. Suomalainen Youtube-julkkiskissa, jonka My cat forgets her tongue out -nuolemisvideota on katsottu liki 900 000 kertaa.

Hitlerin näköiset kissat. ­Ehkä tunnetuin netin kissojen alalaji, jolle on oma sivustonsa www.catsthatlooklikehitler.com

Tänään Vain elämäässä nähtiin viimeinen artistipäivä. Sanni ja Cheek olivat kovia, mutta kuka oli sinun suosikkisi?

Tänä iltana nähtiin kauden viimeinen artistijakso Vain elämää -ohjelmasta. Jaksossa Kaija Koo puhui harvinaisen avoimesti elämästään, kuten järkyttävästä äidin huolesta ja antropofobiasta eli ihmispelosta. Mutta ennen kaikkea jaksossa kuultiin monia isoja hittejä. Kaksi oli ylitse muiden: Cheekin versio Surulapsi-biisistä ja Sannin versio Kuka sen opettaa -kappaleesta. Ja molemmista tulee takuuvarmasti hittejä.

Kuuntele esitykset kokonaan tästä.

Sanni: Kuka sen opettaa

Ennen esitystä Sannia jännitti, miten Kaija suhtautuu siihen, että hän teki biisistä täysin omannäköisensä.

– Halusin kanavoida biisissä sellaista voimaannuttavuutta, koska kaikki me käydään näitä juttuja läpi, Sanni mietti esitystä.

Sanni oli sen veran innossaan kappaleesta, että innostui tanssimaan esityksensä aikana pöydällä – ja sai muutkin artistit nytkymään.

”Omassa perheessä alkoi tilanteet hajoilemaan.”

Kaija ja Cheek kehuivat Sannia esityksen jälkeen, miten hienosti hän päivitti biisin.

– Tämä biisi osui mulla sellaiseen elämäntilanteeseen, kun omassa perheessä alkoi tilanteet hajoilemaan. Tuli se lapsen huoli, että mitenköhän nämä pärjää. Se on ollut mulle vaikeakin paikka, Sanni kertoi.

Cheek: Surulapsi

Cheekin valinta oli Surulapsi. Räppäri sanoitti kappaleen uusiksi ja kertoi, että hän teki siitä isä-poika-kappaleen.

”Olen aina halunnut ansaita faijan kunnioituksen.”

– Olen aina halunnut täyttää toiveet ja ansaita vanhempien ja varsinkin faijan kunnioituksen. Meidän viimeinen puhelu oli, kun faija sanoi, että mä oon ylpee susta. Se on aika levollinen juttu, mutta silti, en koskaan halunnut olla se surulapsi, Cheek kertoi.

Kaija liikuttui Cheekin avoimesta ja voimakkaasta tulkinnasta.

– Aina kun sä vedät, olet niin rehellinen! Se on kova juttu, Kaija kehui esityksen jälkeen.

Oliko Sannin tai Cheekin veto sinun suosikkisi – vai joku muu? Äänestä!

Me Naiset ja Nelonen kuuluvat samaan Sanoma-konserniin. Ensi viikolla Vain elämäässä nähdään Encore-jakso, jossa artistit saavat valita biisin kaikista maailman kappaleista.

Kysely

Mikä biisi oli suosikkisi Kaija Koon Vain elämää -päivänä?

Kaija Koota on tituleerattu esimerkiksi voimaeläimeksi, kansallisaarteeksi ja naiseuden puolestapuhujaksi. Kukapa meistä ei haluaisi olla ainakin himpun verran kuin hän!