Helsingissä aloittanut taksipalvelu Uber on aiheuttanut kohun jos toisenkin. Nyt yritystä syytetään seksismistä.

Tällä viikolla taksipalvelu Uber lanseerattiin Helsingissä. Palvelun ideana on, että mobiilisovelluksen avulla näkee lähistöllä olevat autot, joilta voi tilata kyydin. Kyydin pitäisi tulla nopeasti ja olla myös tavallista taksia halvempi. Matka myös maksetaan älypuhelimen avulla.

Kuulostaa siis melko hyvältä, ja moni Uberia ulkomailla käyttänyt kehuukin uudenlaista taksipalvelua toimivaksi. Nettisivujensa mukaan Uber toimii tällä hetkellä 50 maassa. Suomessa toiminta on vasta aluillaan ja kokeiluluontoista, mutta Uberin Pohjoismaiden-markkinoista vastaava pääjohtaja Jo Bertram sanoo Helsingin Sanomissa , että yritys tavoittelee Suomessakin kasvua.

Uberista puhuttaessa käytetään kuitenkin kerta toisensa jälkeen sanaa kiistelty. Suomessa osalta Uberin kuljettajista puuttuvat lain vaatimat taksiluvat. Yritys puolustautuu sillä, ettei sen toiminta ole taksiliikennettä, vaan kyydinjakopalvelua. Helsingin Sanomien haastatteleman Bertramin mukaan Uber jatkaa Suomessa keskusteluja viranomaisten kanssa. Yritystä on syytetty lakien rikkomisesta myös esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa.

Taksikuskitkaan eivät ole olleet mielissään Uberin tulosta markkinoille. Taksiyrittäjät syyttävät palvelua epäreilusta kilpailusta ja hintojen polkemisesta. Kuljettajat ovat protestoineet lakkoilemalla ja osoittamalla mieltään. Osa kuljettajista on kuitenkin liittynyt Uberin riveihin.

Seksismin kehto

Eivätkä skandaalit tähän lopu.

Lokakuun lopulla yrityksen Lyonin-mainoskampanjassa Uber palkkasi kuljettajikseen seksikkäitä naisia ranskalaisesta seuralaispalvelusta. Kun BuzzFeed kirjoitti kampanjasta, Uber poisti mainoksensa.

Lisäksi Uberia on syytetty siitä, että se on laiminlyönyt kuljettajiensa taustojen tarkistamisen – minkä vuoksi asiakkaita on joutunut uhkaaviin tilanteisiin.

Sen sijaan, että Uber olisi pahoitellut ja luvannut tehdä asioille jotain, se on ylenkatsonut asiakkaidensa valituksia – toimitusjohtaja Steven Kalanick on jopa leveillyt sillä, että yrityksen menestyksen ansiosta hänellä riittää naisia. Hän on sutkauttanut, että siitä syystä Uberia voisi kutsua myös nimellä ”boob-er”, joka viittaa naisten rintavarustukseen. Silti miestä pidetään yhtenä tämän hetken menestyneimmistä yrittäjistä.

Piilaaksolaisen PandoDaily -sivuston perustaja ja päätoimittaja Sarah Lacy on kirjoittanut useaan otteeseen Uberin kohuista ja syyttänyt yritystä seksismistä ja naisvihasta.

– Minusta tuntuu yhä enemmän siltä, että naisena palvelun käyttö ei ole turvallista, etenkään öisin ja yksin, hän kirjoitti kolumnissaan ja kertoi poistaneensa sovelluksen puhelimestaan.

Uberin vastaus kolumniin oli, että muut taksikuskit ovat naisille isompi uhka ja että on Sarahin vika, jos naiset lopettavat Uberin käytön ja joutuvat taksikuskien ahdistelemiksi.

Lokaa journalistien niskaan?

Sarah Lacy on myös kritisoinut sijoittajia, jotka tukevat Uberin kyseenalaista toimintaa. Uber on arvioitu tällä hetkellä 18 miljardin dollarin arvoiseksi, mutta sen aggressiivisessa ja naisvihaan kannustavassa yrityskulttuurissa olisi Sarah Lacyn mukaan parantamisen varaa.

Uberin johdossa Sarahin kirjoituksia ei ole katsottu hyvällä. Varapääjohtaja Emil Michael meni jopa vihjaamaan BuzzFeedin toimittajalle lounaalla, että yritys alkaisi mustamaalata journalisteja, joka kirjoittavat kriittisiä artikkeleita Uberin toiminnasta. Erityisesti Sarahia.

Johtaja pahoitteli sanomisiaan myöhemmin, ja muutenkin Uber näyttää aloittaneen kasvojenkohotuskampanjan, mutta nähtäväksi jää, olivatko kohut tosiaan tässä.

Lähteet: Helsingin Sanomat , BuzzFeed , PandoDaily

Lue myös:

Suomeen laajentuva taksiyritys toimitti kissanpentuja työpaikalle

Naisille kehitetty oma taksipalvelu – milloin myös Suomessa?