Mitä? Jo kymmenen minuuttia meditointia, eikä vieläkään mielenrauhaa. Kuva: Shutterstock
Mitä? Jo kymmenen minuuttia meditointia, eikä vieläkään mielenrauhaa. Kuva: Shutterstock

Elämänlaatu voi parantua meditoimalla, kunhan vain etenet maltillisesti ja itseäsi kuunnellen.

Mieti, mitä odotat

Meditaation tulokset eivät näy hetkessä, joten valaistuminen ei iske ujuttautuessasi lootusasentoon ensi kertaa. Kyse on rauhoittumisesta ja itsetutkiskelusta, joiden vaikutukset näkyvät vasta ajan myötä.

Jos toivot löytäväsi meditaation avulla rauhaa ajatusmelskeeltä ja parempaa itsetuntemusta, olet varmasti oikeilla jäljillä.

Etsi oma tapasi meditoida

Houkuttaako aloittaminen yksin vai ryhmässä? Jos kaipaat ohjausta ja porukkaa ympärillesi, testaa vaikkapa meditaatioon keskittyvää Sahaja-joogaa. Ohjattuja tunteja löytyy monilta paikkakunnilta.

Yksin kotona starttaavalle löytyy avuksi nettimateriaalia. Paras tapa tutustua meditaatioon voi silti olla spontaani alas istahtaminen ja oman hengityksen kuunteleminen.

Olosuhteet kohdilleen

Moni kokee meditaation helpoimmaksi aamulla. Aamuhetki on valmiiksi otollinen, kun yllä on mukana asu ja päivän informaatiotulva ei ole vielä alkanut vyöryä päälle.

Valitse itsellesi erityinen meditaatiosoppi, joka voi olla mikä tahansa rauhallinen paikka. Samassa paikassa rauhoittuminen luo turvallisuutta, ja on mukavaa, kun tilaa ei tarvitse joka kerta etsiä.

Ole sinnikäs...

Meditaatio kysyy kärsivällisyyttä. Ota se säännölliseksi osaksi elämääsi, juuri sellaisella tahdilla ja menetelmällä kuin sinulle sopii. Älä anna itsellesi periksi, vaikka pääkoppa ei tuntuisi ensin hiljenevän millään.

...mutta älä pakota.

Jos jokin metodi ei tunnu hyvältä, kokeile toista. Menetelmiä on luultavasti yhtä monta kuin meditaation harjoittajiakin.

Lähteet: Psychologies, Méditation France

Lue myös:

Testissä meditaatio: Rauhoittuuko mieli kuukaudessa?

Tällainen on Manuela Boscon oma energiahoito

Stressi kuriin mindfulness-harjoituksilla