Milloin juoksusta alkaa nauttia? Juoksuvalmentaja Tuomo Salonen vastaa yleisimpiin juoksukysymyksiin.

1. Miten valita juoksukengät?

Kysy neuvoa urheilukaupan myyjiltä. Joissakin kaupoissa voi myös testata oman askelluksensa juoksumatolla.

2. Millaisilla lenkeillä tulisi aloittaa?

Vuorottele kävelyä ja kevyttä hölkkää. Hölkkää esimerkiksi kaksi minuuttia ja kävele sitten neljä minuuttia. Jatka tätä puoli tuntia. Näin totut juoksuun vähitellen. Ensimmäisillä lenkeillä juoksun osuus voi olla vain 10 minuuttia. Kolme lenkkiä viikossa riittää hyvin.

3. Mikä maasto sopii aloittelijalle?

Hiekkatiet, polut ja talvella myös juoksumatot helpottavat iskujen aiheuttamaa rasitusta nivelille. Asvaltti on petollisin alusta. Etenkin lumien alta paljastuva jäinen asvaltti on kovin mahdollinen alusta. Jos olet menossa asvaltilla juostavaan tapahtumaan, totuttele asvalttijuoksuun hyvissä ajoin.

4. Mistä tietää, etä vauhti on peruskestävyyslenkillä sopiva?

PPPP eli pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Kun hengittäminen on helppoa, peruskestävyyskin paranee. Jos alat puhista tai ähkiä, kävele pari minuuttia ja jatka sitten uudestaan.

5. Paljonko pitäisi juoda vettä?

Alle tunnin lenkille riittää hyvin lasillinen vettä ennen lenkkiä. Lenkin aikana ei tarvitse enää juoda. Yli tunnin lenkeille kannattaa juoda enemmän tai pitää pieni juomatauko kerran tai pari lenkin aikana. Mitä kuumempi keli, sitä enemmän nestettä keho tarvitsee.

6. Miksi juoksu tuntuu niin rankalta?

Monet aloittelijat juoksevat liian kovaa ja ahnehtivat liian pitkiä juoksupätkiä kerralla. Juoksu ei tunnu pahalta, jos vauhti pysyy peruskestävyysalueella eli 60–80 % maksimisykkeestä.

7. Kuinka voi välttyä vammoilta?

Hyvät varusteet, oikea juoksu­tekniikka ja juoksumäärän maltillinen lisääminen ehkäisevät vammoja. Jos jalat silti kipeytyvät, pidä muutama lepopäivä ja lisää sitten treenimäärää vähitellen.

8. Onko sykemittari välttämätön?

Se on hyvä apuväline, mutta ei pakollinen. Jos ostat sykemittarin heti harjoittelun alussa, opit käyttämään omia sykealueitasi ja hillitsemään vauhtiasi. Näin lenkit pysyvät peruskestävyyttä kehittävässä vauhdissa.

9. Mitä tehdä, jos kylkeä alkaa pistää?

Kävele hetki, venytä pistoksen puoleista kylkeä ja hengitä rauhallisesti. Pistos voi johtua siitä, että olet syönyt liian lähellä lenkkiä tai jotain sellaista, mikä ei ole ehtinyt sulaa. Se voi johtua myös liian pinnallisesta hengityksestä tai liian kireistä kylki- tai vatsalihaksista.

10. Mitä tankata ennen lenkkiä?

Syö jotain hiilihydraattipitoista, kuten banaani tai siivu vaaleaa leipää, noin pari tuntia ennen lenkkiä.

11. Miten pitäisi venytellä?

Lämmittele lihakset lyhyellä hölkällä ja venytä 3–5 sekuntia per lihas ennen lenkkiä. Lenkin jälkeen palauta lihakset lepopituuteensa 10–15 sekunnin venytyksillä per lihas. Venytä aina pääjuoksulihakset eli lonkankoukistajat, etu- ja takareidet, pohkeet, lähentäjät ja pakarat.

12. Mitkä lajit tukevat juoksemista?

Hiihto, pyöräily ja jumppa parantavat aerobista juoksukuntoa. Vesijuoksu ja uinti taas palauttavat juoksutreeneistä.

13. Milloin juoksusta alkaa nauttia?

Juoksun tulisi olla rentoa ja tuntua hyvältä heti alusta lähtien. Lenkkeihin tottuminen ja itselle oikean juoksurytmin löytäminen voi kestää pari kolme viikkoa. Anna itsellesi aikaa kasvattaa juoksukuntoa vähitellen.

Lue myös:

Haaveissa puolimaraton – näillä vinkeillä se onnistuu

Vihdoin selitys lenkkareiden ylimääräiselle nauhanreiälle! Näin sidot juoksukengät oikein

Testissä työmatkalenkkeily: kiireinen kuntoilija nipisti työmatkasta aikaa juoksuun

Hius- ja meikkitaiteilija Antonio Flores palasi juuri asuntovaunulomalta. Kuva: Jonna Öhrnberg
Hius- ja meikkitaiteilija Antonio Flores palasi juuri asuntovaunulomalta. Kuva: Jonna Öhrnberg

Hius- ja meikkitaiteilija Antonio Floresilla on tapana tehdä ”määmatka” työputken päätteeksi.

– Matkustaminen on vastaus vapauden kaipuuseeni. Saatan tehdä 3-4 viikkoa putkeen töitä ja sitten lähteä. Teen matkoja säännöllisesti yksin, kertoo hius- ja meikkitaiteilija Antonio Flores.

Ecuadorista kotoisin oleva Antonio palasi juuri asuntovaunulomalta Euroopasta. Hän ajoi yksin asuntoautolla Saksan läpi Sveitsiin ja Ranskaan.

– Yksin matkustaminen tuolla tavalla on ihanaa. Kukaan ei häiritse ja saan nauttia täydellisestä vapaudesta. Nukuin, kun nukutti. Tein ruokaa, jonka katoin usein ulos pienelle pöydälle.

Sveitsin ja Ranskan rajalla mies koki jännittäviä hetkiä.

– Parkkeerasin ilta-aikaan johonkin Ranskan vuoriston lähelle. Nukahdin, mutta yöllä heräsi ja kuuntelin pimeydessä eläinten ääniä. Silloin vähän pelotti.

Aamulla paikan valinta ei enää kaduttanut.

– Joka puolella oli vihreää – ja lehmiä! Keitin kananmunia ja kahvit, kun lehmät tuijottivat minua.

Antonion puolisoa, kansanedustaja Pekka Haavistoa, siipan määmatkat eivät haittaa.

– Pekka on itsekin paljon reissussa. Tällä hetkellä hän tekee uudelleen kirjaa interrailista 40 vuoden tauon jälkeen ja on matkustellut ympäri Eurooppaa junalla.

– Nautimme molemmat matkustelusta ja maailman tarkkailusta, yhdessä ja yksin, Antonio kertoi eilen Make Up Storen Keskuskadun liikkeen muotinäytöksessä.

Marjaana Lehtisen parisuhde on kestänyt 12 vuotta. – Ei nainen ole mikään miehen patja, vaan myös naisen nautinto on tärkeää.

Entinen Miss Plus Size Marjaana Lehtinen, 35, julkaisi elokuussa Varpu Tavin kanssa kirjoittamansa kirjan Minä – plus size, jossa hän puhuu myös seksin tärkeydestä parisuhteessaan.

– Koen itseni naisen nautinnon puolesta puhujaksi. Jokainen meistä päättää omasta kehosta, enkä voi sanoa kenellekään, että tee makuuhuoneessa niin tai näin. Voin vain puhua omasta kokemuksesta.

Marjaanan oma parisuhde on kestänyt 12 vuotta. Hän oli saman painoinen kuin nyt, kun hän kohtasi miehensä Tomin. Lasten myötä paino kuitenkin nousi kolmessa vuodessa viisikymmentä kiloa. Lopulta hän painoi 169 kiloa.

– Ensimmäinen lapsi ei nukkunut ensimmäiseen puoleen vuoteen, ja hain lohtua herkuista.

Reilu kolme vuotta sitten hän aloitti elämäntapamuutoksen, jonka aikana hän pudotti painoa 80 kiloa.

Marianne kiittelee miestään siitä, että tämä on aina nähnyt kilojen taakse.

– Mieheni kirjoitti tekstin kirjaani, jossa hän kertoo, että on aina nähnyt vain hymyni. Itkeä pillitin, kun luin sitä.

Marjaana painottaa, että parisuhde on kahden kauppa myös makuuhuoneessa.

”Vinkkaankin aina miehelleni, että sun paikkaas on kyselty. Hän yleensä toteaa vain, että ei tuossa ulkona mitään jonoa näy.”

– Jos oikeasti, siis oikeasti on päänsärky ja olet kipeä, ei kenenkään kannata lähteä harrastamaan seksiä. Mutta jos kumppanin kanssa lähtee muuten lakanoita heiluttelemaan, niin yleensä sen jälkeen on hymy korvissa molemmilla.

Se, että joskus seksiä voi harrastaa myös puolison mieliksi, on Mariannen mielestä ymmärretty väärin.

– Tärkeä on, että myös nainen saa sessiosta silti yhtä paljon. Ei meillä mies ole mikään macho, joka sanoo, että nainen nyt makuuhuoneeseen. Ei nainen ole mikään miehen patja, vaan myös naisen nautinto on tärkeää.

Marjaana sanoo, että heille parisuhteessa tärkeitä yhteen sitovia asioita ovat myös luottamus ja hyvä huumori.

– Minulle on julkisuuden myötä tullut paljon kaikenlaisia kyselyitä miehiltä. Vinkkaankin aina miehelleni, että sun paikkaas on kyselty. Hän yleensä toteaa vain, että ei tuossa ulkona mitään jonoa näy, Marjaana totesi Specsaversin hyväntekeväisyysillassa Radisson Blu Plaza Hotellissa.