Pakurin moni tietää, mutta entä muut käävät? Sienijauheilla voi buustata sekä vastustuskykyä että treenisuoritusta.

Teelusikallinen sienijauhetta vesilasilliseen ja kulaus. Ei mikään makea herkkujuoma, muttei pahaakaan. Terveystietoinen täydentää ruokavaliotaan lääkinnällisillä sienijauheilla, joita löytyy eri tarpeisiin rentoutumisesta painonhallintaan.

Mutta voiko sienijauheista olla haittaa?

Diplomiravintoneuvoja Mariel Mettälä vakuuttaa, että perusterve voi nauttia sieniä huoletta. Raskaana olevien, allergikkojen tai lääkitystä käyttävien on juteltava lääkärin kanssa ennen kääpäjuomien nauttimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– On hyvä tiedostaa, miksi ja mihin tarkoitukseen lääkinnällisiä sieniä käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mettälä neuvoo nauttimaan yhtä sientä kerrallaan ja vaihtelemaan lajikkeita. Kun ruokavalio on kunnossa, jo pienikin määrä voi vaikuttaa oloon. Vaikutukset riippuvat omasta aineenvaihdunnasta, kehon tasapainosta ja hoidettavasta oireesta.

Mettälä muistuttaa, että lääkinnällisiä sieniä voi hakea myös metsästä.

– Monia ruoka-aineita voi hyödyntää lääkinnällisesti. Esimerkiksi herkkusienien aminohapot suojaavat soluja happiradikaaleilta. Se ennaltaehkäisee ikääntymistä.

Kiinanloisikka

eli cordyceps: kiihdyttää solujen energiantuotantoa. Lupaa lisäpotkua niin treenisalille kuin makuuhuoneeseen.

Koppelokääpä

eli maitake: tasapainottaa verensokeria ja laskee LDL-kolesterolin määrää veressä. Voi auttaa painonhallinnassa.

Lakkakääpä

eli reishi: edistää maksan toimintaa ja tasapainottaa näin hormonitoimintaa. Tämän pitäisi vähentää stressiä ja parantaa unen laatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla