Fitnessguru Jutta Gustafsberg lupaa, että muhkurat saa sileiksi, jos on valmis hikoilemaan.

Treenaatko säännöllisesti, mutta silti peilistä näkyy muhkurainen bikinipeppu? Selluliitti ei ole vain ylipainoisten riesa. Appelsiini-ihosta kärsivät myös hoikat, koska selluliittitaipumus periytyy usein äidiltä tyttärelle. Sileästä ihosta haaveilevien ei silti kannat heittää bikineitä jätesäkkiin.

Fitnessvalmentaja Jutta Gustafsberg vakuuttaa, että selluliitista voi päästä eroon – kunhan on valmis tekemään töitä. Helpot ihmeratkaisut, kuten voiteet, pillerit tai kuivaharjaus, eivät Gustafsbergin mukaan tepsi. Ainoa toimiva yhtälö on oikea ruokavalio ja säännöllinen salitreeni.

– Vahvat lihakset nopeuttavat selluliitin palamista. Tunnin treeni salilla 3–5 kertaa viikossa tekee ihmeitä puolessa vuodessa, joillakin jo 2–3 kuukaudessa. Tulokset näkyvät sitä nopeammin, mitä enemmän peppulihasten päällä on rasvaa. Vaikutusta voi tehostaa tekemällä 20 minuutin lenkin salitreenin jälkeen.

Kokkitaidot ovat tehokas ase selluliittia vastaan. Gustafsberg uskoo, että pitkälle prosessoidut, E-merkityt valmisruuat ja -kastikkeet lisäävät selluliittia. Siksi ne kannattaa jättää kauppaan.

– Kun valmistat ruuan itse, paistat ja maustat broilerin tai paistijauhelihan paistinpannulla, niin johan alkaa tapahtua. On tärkeää myös syödä riittävän usein eli viisi pientä ateriaa päivässä.

Ahkera vedenjuontikin pitää muhkuroita loitolla.

– Juo vähintään kolme litraa vettä päivässä, niin aineenvaihduntasi pysyy vilkkaana ja iho sileänä.