Jutta Gustafsberg on nähnyt jo monenlaista laihduttajaa. Kuva: IS / Leena Koskela
Jutta Gustafsberg on nähnyt jo monenlaista laihduttajaa. Kuva: IS / Leena Koskela

Personal trainer Jutta Gustafsberg kertoo, miten valmistaudut ja onnistut.

Personal trainer Jutta Gustafsberg painottaa vinkeissään myös laihduttamista pään sisällä.

Valmistaudu oikein

Katso itseäsi. Ota kuvat alusvaatteissa ennen dieetille lähtöä, koska lihasmassan kasvaessa vaaka ei aina kerro koko totuutta. Kuvat motivoivat projektissa eteenpäin.

Hanki apua. Monelle helpoin tapa laihduttaa on noudattaa ammattilaisen laatimia tarkkoja ohjeita. Näin ei tarvitse itse pohtia, syökö väärin, liikaa tai liian vähän. Esimerkiksi liian vähän syöminen hidastaa aineenvaihduntaa ja on siten hidaste myös laihtumiselle. Oikean ruokavalion lisäksi henkilökohtainen valmentaja auttaa tsemppaamaan matkan varrella.

Aikaa ja armoa

Malta, ja malta. Ensimmäiset pudotetut kilot ovat nestettä, joten varaa riittävästi aikaa varsinaiseen projektiisi. Rasva alkaa palaa hiljalleen, ja hyvä painonpudotusvauhti on 0,5–1 kg viikossa. Varaudu myös viikkoihin, jolloin paino ei putoa ollenkaan. Varaa aikaa myös terveellisen kotiruuan valmistamiseen ja opi punnitsemaan ruokamäärät. Tottumattoman alkukankeus ruokien punnitsemisessa hellittää usein kolmen viikon jälkeen.

Treenaa oikein. Viisi tehokasta treeniä viikossa on hyvä, kolme on runsaasti pudottavalle minimi. Treenaa aina täysillä, älä puoliteholla. Toisaalta, vaikka innostuneisuus liikkumiseen on hyvä, ei liikunnalle saa antaa yliotetta. Treenaaminen ei saa heikentää ihmissuhteita: jos ei osaa puhua muusta kuin treenaamisesta, on aika harjoittaa itsetukiskelua. Huolehdi henkisestä hyvinvoinnista pitämällä viikossa pari lepopäivää. Näin kehityskin on varmempaa.

Lue myös:

Löysäiletkö tietämättäsi treeneissä? 6 paljastavaa merkkiä

Treenaa kuin timmi Britney Spears: kopioi popparin treeniviikko

Kumppanin kanssa ei kannata laihduttaa – jos haluaa onnistua