Tennispelaaja Maria Sharapova juo vettä treenien välissä. Kuva: Reuters
Tennispelaaja Maria Sharapova juo vettä treenien välissä. Kuva: Reuters

Kuuntele kroppaasi, sillä se kertoo vedenpuutteesta.

1. Et käy tarpeeksi usein vessassa.

Kunnon määrä vettä takaa sen, että pissalla tulee käytyä riittävän usein, vähintään viisi kertaa päivässä. Veskissä käymistä ei kannata pantata, pidättely saattaa vain johtaa virtsarakon venymiseen.

2. Virtsa on liian tummaa.

Tummankeltainen virtsa on merkki siitä, että elimistösi kaipaa nestettä. Kun vettä juo tarpeeksi, pyttyyn lirahtaa vaaleankeltaista. Liika kittaaminen on kuitenkin turhaa, joten juo silloin kun janottaa.

3. Ruuansulatusvaivoja ja virtsatieinfektioita.

Kehon kuivuudesta johtuva liian tymäkkä virtsa saattaa aiheuttaa virtsatieinfektioita. Samalla tavoin toimii myös ruuansulatus. Jos ruuansulatus ei saa tarpeeksi vettä, se alkaa oireilla. Vesi pitää ruuansulatuksen toiminnan liukkaana ja virtsan sopivan laimeana.

Niin ruuansulatusvaivojen kuin virtsatieinfektioidenkin taustalta saattaa löytyä moni muukin syy kuin vähäinen vedensaanti. Jos epäilet, kysy lääkäriltä.

4. Suuta kuivaa.

Jos suu tuntuu tahmealta eikä sylkeäkään oikein erity, juo lasillinen vettä. Sylkeä tarvitaan huuhtelemaan suuta ja pitämään se kunnossa.

5. Kuuma!

Jos et juo tarpeeksi, elimistösi ei pääse jäähdyttämään itseään. Siihen se nimittäin käyttää vettä. Erityisesti kovan treenin jälkeen vesi on elintärkeää – kirjaimellisesti siis sisäelimillemme tärkeää. Vedenpuute voi oireilla tukalan kuumana olona, kouristuksina tai huimauksena.

6. Iltapäiväpäänsärky tuli taas.

Koko päivä koneen äärellä, vettä vain harvakseen. Kohta iskee taas tuttu iltapäiväpäänsärky. Se ja väsymys saattavat johtua liian vähäisestä vedenjuonnista. Älä korjaa oloa ainakaan kahvilla, joka vain kuivattaa elimistöä ja pahentaa tilannetta.

Lue myös:

Jutta Gustafsberg neuvoo: Tämän verran vettä laihduttajan pitäisi juoda

Tätäkään et osaa: Vedenjuonti