Jotain tarttis tehdä. Mutta kun ei jaksa! Kuva: Shutterstock
Jotain tarttis tehdä. Mutta kun ei jaksa! Kuva: Shutterstock

Tehtävälistasi täyttyy kurjista hommista. Kun suljet somen, lupaat palkita itsesi ja tartut asioihin oikeaan kellonaikaan, saat ikävätkin asiat hoidettua.

Pomo nakitti tylsän työtehtävän, vaatekaappi pursuu yli äyräidensä eikä lenkille lähtö keskellä marraskuun pimeyttä voisi vähempää kiinnostaa. Tehtävälistasi on täynnä asioita, joita tekee mieli väistellä viimeiseen asti. Mikä siis avuksi?

The Nectar Collectiven mukaan ikäviinkin hommiin on mahdollista tarttua yksinkertaisilla vinkeillä.

1. Selvitä itsellesi, mitä pelkäät. Vaikka olet varma, että kurjaan tehtävään tulee uppoamaan koko päivä, totuus voi olla toinen. Ikävä työ saattaa hyvinkin kestää jopa puolet vähemmän aikaa kuin olet alun perin luullut.

2. Ota käyttöön 20 sekunnin sääntö. Kun teet ikävästä hommasta 20 sekuntia helpommin toteutettavan, tartut siihen hanakammin. Kuntosalille tulee lähdettyä todennäköisemmin, jos pakkaat salikassin valmiiksi edellisenä iltana.

3. Skippaa some. Ei ole mikään ihme, että hommat jäävät hoitamatta, jos roikut päivittäin tuntikausia sosiaalisessa mediassa lukemassa kavereiden päivityksiä ja katsomassa kissavideoita. Kytke älypuhelimen ilmoitusviestit pois päältä. Määritä etukäteen itsellesi jotkin ajat päivästä, jolloin saat olla somessa – ja pysy päätöksessäsi.

4. Ota selvää, mihin aikaan päivästä olet parhaimmillasi. Yleensä ihminen on tehokkaimmillaan aamuisin. Hoida ikävämpi tehtävä pois alta silloin, kun energiaa riittää. Jos yrität aloittaa epämotivoivan työtehtävän iltapäivällä tuntia ennen kotiinlähtöä, homma takkuaa taatusti.

5. Palkitse itsesi. Kun lupaat itsellesi palkinnon tehtyäsi ikävän homman, syntyy motivaatio kuin itsestään. Voit vaikka palkita itsesi vaikkapa suklaapalalla tai rentoutumishetkellä aina, kun saat tehtävälistaltasi yhden kohdan täytettyä.

6. Siivoa työpisteesi. Sottainen työpöytä ei motivoi ketään. Käytä vartti sen siivoamiseen, niin päässäsi pyörivät sekalaiset ajatuksetkin asettuvat paremmin paikoilleen.

7. Luovuta. Itsensä pakottaminen ikäviin puuhiin ei aina auta. Joskus on ihan ok siirtää hommaa tunnilla tai päivällä. Rentoudu, pidä tauko ja kokeile myöhemmin uudestaan.

Lue lisää:

Näin motivoit itsesi liikkeelle – 13 vinkkiä

7 vinkkiä: Näin pääset eroon lusmuilusta

Viihdy töissä paremmin