Teemu Selänne alkoi elää entistä enemmän hetkessä rallionnettomuuden jälkeen. "Hankin itselleni kunnon Ferrarin", Teemu kertoo kirjassaan. Kuva: Veikko Kähkönen
Teemu Selänne alkoi elää entistä enemmän hetkessä rallionnettomuuden jälkeen. "Hankin itselleni kunnon Ferrarin", Teemu kertoo kirjassaan. Kuva: Veikko Kähkönen

Kolari Kalervo Kummolan kanssa oli Teemu Selänteelle pitkään arka aihe. "Onneksi meillä oli enkelivartio matkassa", Teemu kertoo elämäkerrassa.

Teemu Selänne, 44, kertoo Teemu-elämäkerrassaan näkevänsä yhä painajaisia vuonna 1999 tapahtuneesta auto-onnettomuudesta.

Hän kolaroi tuolloin silloisen kansanedustajan ja Jääkiekkoliiton puheenjohtajan Kalervo Kummolan kanssa. Selänteen piti osallistua Tampereella Channel Four -ralliin, ja hän halusi testata autoa edellisiltana Hämeenkyrössä hiekkatiellä.

Kummola oli tullut seuraamaan testiajoa muutaman sukulaisensa ja kiekkoilija Raimo Helmisen kanssa. Selänne ei nähnyt mäen takaa lähestyneen Kummolan siviiliautoa ja ajoi sitä päin. Se oli ainut paikka  yksikaistaisella hiekkatiellä, jossa vastaan tulevat autot eivät nähneet toisiaan.

Selänne kertoo kirjassa, että hänellä oli vauhtia arviolta 150 kilometriä tunnissa juuri ennen kuin auto lennähti ilmaan. Kummola ehti reagoida sen verran, että käänsi rattia ojaan päin.

– Ellei Kale olisi ehtinyt vääntää ratista, olisimme varmasti kaikki kuolleet. Olisin mennyt suoraan tuulilasista läpi. Se oli hirveä tärsky. Näin pitkän aikaa tähtiä ja muistan, kuinka kokeilin, toimivatko käteni ja jalkani, ennen kuin ryntäsin katsomaan, mitä mulle kävi, Teemu Selänne kertoo kirjassa.

Selänteelle ei käynyt onnettomuudessa kuinkaan, mutta Kummola mursi  kyynär- ja kantapäänsä ja joutui käyttämään pitkään pyörätuolia. Myös Raimo Helmisen kausi 1999–2000 oli kolarin johdosta tuskallinen, sillä hän virtsasi monta kuukautta verta.

Alkoi elää hetkessä ja osti Ferrarin

Selänne ja Kummola sopivat, etteivät hiisku kolarista kenellekään ulkopuoliselle, mutta tapaus kuitenkin vuoti julkisuuteen. Selänne sai lopulta liikenteen vaarantamiseta 257 229 markan sakot, koska harjoituspätkän sulkemisesta ei ollut ilmoitettu poliisille.

Onnettomuus aiheutti Selänteelle "henkisen takalukon", eikä hän pystynyt puhumaan siitä viiteen vuoteen. Vuonna 2004 hän kävi lopulta asian syvällisesti Kummolan kanssa läpi Leijonien Toronto–Helsinki-lennolla.

– Saatan vieläkin herätä keskellä yötä painajaiseen, jossa olen Toyotani kanssa ilmassa ja näen edessäni Kummolan auton, Selänne sanoo.

– Se oli täysin mun moka ja ihmimillinen unohdus. Onneksi meillä oli enkelivartio matkassa. Ei ollut vielä meidän aika lähteä.

Onnettomuuden jälkeen Selänne myös ymmärsi, miten lähellä hengenlähtö oli taas ollut. Edellisen kerran se oli hilkulla vuonna 1988, kun Selänne kolaroi isoveljensä Panun auton heti ajokortin saamisen jälkeen. Rallionnettomuuden jälkeen Selänne päätti tehdä asioita, joista oli aina haaveillut.

– Kuten sen, että hankin itselleni kunnon Ferrarin. Ei se nyt todellakaan ensimmäisenä tullut mieleen, mutta aloin elää entistä enemmän tässä ja nyt, koska sitä ei koskaan tiedä, milloin lähtö tulee.

Ari Mennanderin Teemu-kirja (Otava) ilmestyi 18.9.

Lue myös:

Näin Teemu Selänteen läheiset ovat päässeet nauttimaan kiekkotähden rahoista

Sirpa Selänne: "Mustasukkaisuus nosti päätään tänä kesänä"

Teemu Selänteen äiti: "Ilman Teemua Panu olisi jo kuollut"

Paavo Selänne kaksosveljestään Teemusta: Hän on diktaattori, jonka pillin mukaan kaikkien on tanssittava

Kaikki Teemu ja Sirpa Selänteeseen liittyvät jutut löydät täältä.