08:00 Call time! Paola syö aamupalaa kuvauspaikalla Villa Råbäckissa Espoossa. ­Vegetaristina Paola haukkaa juustoruisleipää ja juo kupin kahvia.
08:00 Call time! Paola syö aamupalaa kuvauspaikalla Villa Råbäckissa Espoossa. ­Vegetaristina Paola haukkaa juustoruisleipää ja juo kupin kahvia.
09:10 Paola laittaa malli Annikan tukkaa poninhännälle. Vierellä tv-mainokset stailannut Sofia Oksanen.
09:10 Paola laittaa malli Annikan tukkaa poninhännälle. Vierellä tv-mainokset stailannut Sofia Oksanen.
09:30 Pyyhe päähän ja kuvaamaan! Paola kurkkii, miltä kuvaaja Kasimir Lehdon asettelema kuva näyttää. ”Koska olen opiskellut kuvaajaksi, tiedän mikä on teknisesti mahdollista ja mikä ei. Se nopeuttaa työtä.”
09:30 Pyyhe päähän ja kuvaamaan! Paola kurkkii, miltä kuvaaja Kasimir Lehdon asettelema kuva näyttää. ”Koska olen opiskellut kuvaajaksi, tiedän mikä on teknisesti mahdollista ja mikä ei. Se nopeuttaa työtä.”
09:45 Kas näin mallin pitää föönata hiuksiaan patterin edessä. Paolan sormet osoittavat, miten kameran linssi kuvatessa on.
09:45 Kas näin mallin pitää föönata hiuksiaan patterin edessä. Paolan sormet osoittavat, miten kameran linssi kuvatessa on.
11:10 Kuistikuvauksia varten Paola joutuu vetäisemään karvakengät jalkaan ja villatakin päälle. Hän seuraa kuvaa käsimonitorista. ”Ohjaajana koen onnen hetkiä, kun näen, että kuva ­tulee näyttämään ihan hemmetin hyvältä.”
11:10 Kuistikuvauksia varten Paola joutuu vetäisemään karvakengät jalkaan ja villatakin päälle. Hän seuraa kuvaa käsimonitorista. ”Ohjaajana koen onnen hetkiä, kun näen, että kuva ­tulee näyttämään ihan hemmetin hyvältä.”
11:50 Kasimir on Paolan oikea käsi. ”Kassu on huippukuvaaja. Olen tuntenut hänet jo vuosia, ja olemme tehneet ennenkin töitä ­yhdessä. Kun kuvaajalla ja ­ohjaajalla synkkaa, se on match made in heaven.”
11:50 Kasimir on Paolan oikea käsi. ”Kassu on huippukuvaaja. Olen tuntenut hänet jo vuosia, ja olemme tehneet ennenkin töitä ­yhdessä. Kun kuvaajalla ja ­ohjaajalla synkkaa, se on match made in heaven.”
13:00 Lounaaksi vegepataa. Kuvaukset etenevät ­aikataulun mukaan. 
”Paniikki lähtee pyörimään, jos aika­taulut kusevat. ­Välillä kuvauksissa saattaa tulla pientä kärhämää, mutta koetan silloin hillitä itseni. Tiedän, että osaan sanoa todella sivaltavasti.”
13:00 Lounaaksi vegepataa. Kuvaukset etenevät ­aikataulun mukaan. ”Paniikki lähtee pyörimään, jos aika­taulut kusevat. ­Välillä kuvauksissa saattaa tulla pientä kärhämää, mutta koetan silloin hillitä itseni. Tiedän, että osaan sanoa todella sivaltavasti.”
14:25 Pieni hengähdystauko ilmapallojen keskellä. ”Olin elämäni suurimmassa prässissä, kun opiskelin Losissa ­kuvaajaksi. Silloin tuntui, että sekunnit loppuivat päivästä. Koska selvisin siitä, uskon selviäväni mistä vain.”
14:25 Pieni hengähdystauko ilmapallojen keskellä. ”Olin elämäni suurimmassa prässissä, kun opiskelin Losissa ­kuvaajaksi. Silloin tuntui, että sekunnit loppuivat päivästä. Koska selvisin siitä, uskon selviäväni mistä vain.”
17:05 Paola ja valaisija Kalle Penttilä käyvät kohtausta läpi. ”Jenkeissä ammattiyhdistykset hallitsevat, ­joten valomies ei saa koskea kameraan tai ohjaa­ja kiinnittää valokalvoa. Muu­ten tulee huudot.”
17:05 Paola ja valaisija Kalle Penttilä käyvät kohtausta läpi. ”Jenkeissä ammattiyhdistykset hallitsevat, ­joten valomies ei saa koskea kameraan tai ohjaa­ja kiinnittää valokalvoa. Muu­ten tulee huudot.”
18:00 Paola opastaa Annikaa ottamaan korkokengät hyllystä. ”Haaveilin pitkään omasta kenkä­mallistosta, ja tänä kesänä sellainen tulee kauppoihin.”
18:00 Paola opastaa Annikaa ottamaan korkokengät hyllystä. ”Haaveilin pitkään omasta kenkä­mallistosta, ja tänä kesänä sellainen tulee kauppoihin.”
18:55 Kun kuvat ovat purkissa ja työ on tehty, Paola syö iltapalaksi juustokeittoa. ”Vaikka kirjoitin nuorena käsi­kirjoituksia koulun näytelmiin ja suunnittelin niiden puvustuksia, en muista haaveilleeni elokuva-alasta. Minusta olisi hyvin voinut tulla äitini lailla psykoanalyytikko.”
18:55 Kun kuvat ovat purkissa ja työ on tehty, Paola syö iltapalaksi juustokeittoa. ”Vaikka kirjoitin nuorena käsi­kirjoituksia koulun näytelmiin ja suunnittelin niiden puvustuksia, en muista haaveilleeni elokuva-alasta. Minusta olisi hyvin voinut tulla äitini lailla psykoanalyytikko.”
19:15 Kotiinlähdön aika. ”Kun intensiivinen kuvauspäivä on ohi, minut valtaa äärimmäisen tyydyttävä, raukea olo. Haluaisin vain fiilistellä kaikkea päivän aikana tapahtunutta, niitä onnistuneita hetkiä.”
19:15 Kotiinlähdön aika. ”Kun intensiivinen kuvauspäivä on ohi, minut valtaa äärimmäisen tyydyttävä, raukea olo. Haluaisin vain fiilistellä kaikkea päivän aikana tapahtunutta, niitä onnistuneita hetkiä.”

Me Naisten uudet mainoselokuvat ohjannut Paola Suhonen nauttii kuvaus­päivistä. Kun flow vie naista, stressi unohtuu ja päivä voi venyä aamuun.

"Työni ihanuus on kuvauspäivissä. Se on vähän kuin luokkaretkellä olisi. Kaikki kokoontuvat yhteen, ja yhteishenki on mahtava. Kun kuvaaminen alkaa, unohdan stressin ja jännityksen ja antaudun vain flow’n vietäväksi.
Minua motivoi työssäni maailmojen ja haaveiden todeksi tekeminen. Pääsen parhaimmillaan elämään uudestaan jonkin hetken elämästäni ja rakentamaan uudelleen muistikuviani. Me Naisten mainoselokuvat ovat silkkaa visuaalista ilotulitusta. Niiden aihe on herkullinen, ja videot ­sekoittavat naisen elämää ja muotia ihastuttavan värikkäästi. Hattaran tekeminen ja kuplapilvessä tanssiminenhan ovat jokaisen tytön haaveita!

Työpäivät venyvät joskus aamu­kuuteen, mutta vastapainoksi nukun kuin tukki. Nuorempana saatoin jättää yöunet väliin ja vetää kaksi päivää putkeen. Enää se ei onnistuisi.

Minulla on säännöllinen työrytmi. ­Herään joka aamu kahdeksalta ja lähden ripeällä aikataululla liikenteeseen. Vien koirani Affen ulos, käyn suihkussa, juon kahvia ja valitsen vaatteet. Laittautumiseeni menee vain viisi minuuttia: pistän tukan kiinni ja sudin ripsaria autossa.

Otan Affen aina mukaani Ivana Helsingin toimistolle Arabianrantaan, jonne siirsin työpisteeni viime keväänä. Työhuoneellani Punavuoressa tunsin itseni välillä yksinäiseksi, mutta toimistolla huomaan taas kaipaavani hiljaisuutta. Siellä kilisee ja kolisee jatkuvasti, ihmiset puhuvat ja ompelukoneet surisevat. Siksi jään usein tekemään töitä muiden lähdettyä, silloin saan keskittyä rauhassa.

Tarvitsen oman valtakunnan missä operoida ja haluan päättää itse työajoistani ja menemisistäni. Painajaiseni olisi kahdeksasta neljään toimistotyö ja työyhteisö, jossa naiset jauhaisivat paskaa toisistaan, kävisivät yhdessä röökillä ja lounaalla ja lähettelisivät hirveitä kiertovitsejä toisilleen Facebookissa.

Toimin parhaiten silloin, kun minulla on kymmenen projektia kesken. Teen ­koko ajan päällekkäin erilaisia luovia juttuja: ohjaan, kuvaan, käsikirjoitan ja suunnittelen. Saatan istua ­koneella 24 tuntia putkeen enkä todellakaan soimaa siitä itseäni. Yrittäjänä kaikki mitä teen, on ­aikaa itselleni – ei aikaa itseltäni. Osaan onneksi ottaa töistä irtiottoja: käyn landella, teen road trippejä, hengaan ­himassa Affen kanssa ja näen frendejäni.

Olen pienestä asti tykännyt organisoida ja tehdä asioita. Vanhempani rohkaisivat minua ja isosiskoani Pirjoa ­kokeilemaan ja harrastamaan kaikkea. Meillä on taitoluisteltu, ratsastettu, soitettu pianoa ja viulua, laulettu kuorossa. Saimme testata asioita ja epä­onnistua, ja silti meitä aina kannustettiin.

Päätin lähteä opiskelemaan elokuva-alaa Jenkkeihin viisi vuotta sitten ihan päähänpistosta. Olen valmistunut ­kuvaajaksi, mutta ohjaaminen on alusta lähtien ollut minun juttuni.

Menestyminen merkitsee minulle ­sitä, että pystyn elättämään itseni omalla duunillani ja sillä on jonkinlainen jatkumo. Että minua, mielipiteitäni ja näkemystäni arvostetaan ja kuunnellaan.

Sain laittaa Me Naisten videoihin ­sopivasti taiteellista näkemystäni ja olin mukana kaikissa työvaiheissa – miettimässä mainosbiisiäkin. Kappaleen on tehnyt hyvä ystäväni, amerikkalaisyhtye Au Revoir Simonen Erika Spring. Bändi soitti Ivana Helsinki -muotitalomme näytöksessä Pariisin muotiviikoilla viisi vuotta sitten, mutta meistä tuli Erikan kanssa hyvät ystävät, kun asuin Nykissä.

Epäilen silti itseäni jatkuvasti. Koska voin sanoa olevani ohjaaja, olenko edes oikea suunnittelija? Olenko vain osannut huijata ihmisiä ja rakentaa ­uskottavan kuvan itsestäni? Koska jään kiinni siitä, etten oikeasti ole hyvä työssäni? Minulla on kuitenkin sen verran itsetuntoa ja maileja takana, että tiedän, etten voi miellyttää kaikkia. Aina on niitä, jotka eivät tykkää minusta ja estetiikastani: ihmisiä, joiden mielestä olen täysi nolla. Silti pitää mennä eteenpäin."

Katso kaikki viisi Paola Suhosen ohjaamaa mainoselokuvaa täältä.

Paola Suhonen

  • Suunnittelija ja ohjaaja (s. 19.6.1974) teki Me Naisten uuden mainoselokuvakampanjan, joka alkaa pyöriä 1.3.
  • Opiskeli viisi vuotta Yhdysvalloissa, mutta asuu nyt koiransa Affen kanssa Helsingissä.
  • Valmistui viime keväänä elokuvaajaksi American Film Institutesta.
  • Suorittaa parhaillaan maisterin tutkintoa Taide­teollisessa korkeakoulussa.
  • Perusti siskonsa Pirjo Suhosen kanssa Ivana Helsinki -vaatemerkin 1998.

 

Lue lisää Paola Suhosesta:

Paola Suhonen: "Luotan, että lapsia voi saada aika vanhanakin"

Me Naiset vuonna 2010: Paola Suhonen fanittaa rakkautta

Paola Suhosen uusi mallisto julkaistaan ensimmäisenä somessa