... ja kuinka asiat oikeasti olivat vuonna 1996.

JUORUTAAN, ETTÄ ANU HÄLVÄ ON BURN OUT. . .

Supersuosittu näyttelijä ja laulaja Anu Hälvä on yhtä kaunis ja hyvinvoivan näköinen kuin aina ennenkin. Ei silmäpusseja, ei turvonneita kasvoja, ei väsymyksestä harittavia silmiä, harhailevaa puhetta, ruokahaluttomuutta (Anu ei voinut vastustaa ruokatoimittajamme kuvausruokia, mutta onneksi ne oli jo kuvattu...) ei mitään hälyttäviä merkkejä loppuun palamisesta, burn outista.

Kun Anu näyttää kalenteriaan vuoden alusta, ulkopuolinen lannistuu jo pelkästä katselemisesta eikä hämmästyisi lainkaan vaikka jonkinlaisia stressin oireita esiintyisikin: ohjelma alkaa usein kello kuusi aamulla ja jatkuu monesti iltakymmeneen. Väli on minuutilleen ohjelmoitu eikä edes inhimillisiin erehdyksiin tai unohduksiin ole varaa.

– Yhden ainoan kerran olen mokannut pahasti. Kun Metsoloita filmattiin pari vuotta sitten, luulin viettäväni harvinaista vapaailtaa. Olin ostanut lipun Piukkoihin paikkoihin ja ajattelin juhlistaa tilaisuutta vielä ostamalla uuden mekon. Kunnes sitten kännykkä soi ja kuvaussihteeri soitti pahaa aavistamatta: Varo sitten, Anu, kun ajat pihaan, ettet aja kuviin joita parhaillaan tehdään.

– Tuota, missähän minun pitäisi olla, Anu parkaisi ja kuvaussihteeri parkaisi yhtä kovaa, kun kuuli että Anu on Hakaniemen torilla eikä lähelläkään Hämeenkyröä...

Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta kovin usein vastaavia läheltä piti tilanteita ei voi syntyä. Sehän on selvä, että sairastuminen tuollaisen kalenterin kanssa on katastrofi. Siitä tosin kaikenmaailman virukset viis veisaavat, Anukin sai muutama viikko sitten elämänsä flunssan ja lääkärintodistuksen jonka turvin olisi hyvinkin voinut viikon verran parannella itseään.

– Mutta ei, samaan aikaan kun juorutaan, etten terveydellisistä syistä johtuen ole kyennyt esiintymään, lauloin flunssaisena neljässä esityksessä Porin Crazy for you -musikaalissa ja lisäksi kolmessa konsertissa. Laulu oli mitä oli, mutta yhtään esitystä en ole perunut. Mielipiteitä voi minusta olla monenlaisia, mutta valheita en siedä, Anu tuohtuu.

Puheille burn outista Anu nauraa.

– Jollen rakastaisi tätä työtä, en suinkaan täyttäisi kalenteriani työnteolla. Jos kerrankin tulisi vastenmielinen tunne seuraavasta koitoksesta, miettisin alan vaihdosta. Työstä pitää nauttia, jos aikoo sietää sen, että vapaapäivät ovat sormin laskettavissa ja yksityiselämää voi viettää lähinnä auton ratissa.

Vuoden alusta Anulla on ollut kokonaista neljä vapaapäivää. Anu hämmästyy itse kalenteria katsoessaan, että niitähän on sentään ollut.

– Ja mihinkö ne päivät käytin? Löhöilyyn, kotioloissa oleiluun, ystävien tapaamiseen tai ainakin puhelimessa puhumiseen, Anu sanoo.

Anun kevät ja kesä kuluvat Porin musikaalin merkeissä, konserteissa, uuden, kolme kertaa viikossa tulevan Ihmeidentekijät-sarjan kuvauksissa, Sibelius-Akatemian Figaron häissä ja Samppalinnan kesäteatterissa, jossa Anulla on päärooli Annie mestariampuja -musikaalissa.

JUORUTAAN, ETTÄ ANU HÄLVÄ ON DIIVA...

Kun Anu Hälvä ajaa median edustajat pois takahuoneesta keskittyäkseen kahden minuutin kuluttua alkavaan suoraan lähetykseen, joku voi tulkita sen diivailuksi.

Kun Anu Hälvä ravintolassa kieltäytyy kuuntelemasta jo viidennen kännisen ukon örinöitä tai pyytää seuraavia viittä lopettamaan olkapäähänsä nojaamisen ja kylkiluidensa väliin tökkimisen – senkin voi tulkita diivailuksi. Puhumattakaan, että pyytää portsarilta apua sen jälkeen kun yksi on osoittanut ihailuaan kaatamalla tuopin sisällön Anun niskaan.

– Olen monesti miettinyt, millä tavalla minun pitäisi julkisilla paikoilla suhtautua juttusille tuleviin ihmisiiin, yleensä miehiin. Jos puhun hetken nätisti jonkun kanssa, on varmaa, ettei hänestä seuraavaan tuntiin pääse eroon ja sellainen edellyttää muiden suhteen tasa-arvoista kohtelua. Jos sanon napakasti, että haluan olla rauhassa, ihmiset loukkaantuvat.
– Ihmiset eivät tajua sitä, että julkkiskin edellyttää muilta korrektia käytöstä. Minua ei ole lupa tökkiä, ei sinutella, eikä muutenkaan kohdella liian tuttavallisesti, niin kuin ei muitakaan ventovieraita ihmisiä, Anu sanoo napakasti.

– Julkkis ei tule julkiselle paikalle näyttäytymään, vaan nauttimaan elämästään niin kuin muutkin ihmiset, sanoo Anu ja toteaa, ettei hän ikinä tunne itseään imarrelluksi saamastaan huomiosta.

Suosioonsa hän suhtautuu realistisesti.

– Millä sitä suosiota nyt mitataan. Jos Telvis-äänestyksessä 25 000 ihmistä on sitä mieltä, että olen television suosituin nainen, varmasti löytyy saman verran ihmisiä, joiden mielestä olen television ärsyttävin esiintyjä, Anu yrittää.

– Vaikka kalenterini on täysi, se täyttyi vain kahdesta joosta. Sanoin kyllä Ihmeidentekijöille ja Porin musikaalille ja jo oli almanakassa merkintöjä, Anu jatkaa.

Tosin hän myöntää olevansa nyt siinä pisteessä, että voi valita työnsä – työtarjouksia tulee paljon enemmän kuin vuodessa riittää päiviä, ja voidakseen pitää kiinni edes siitä yhdestä vapaapäivästä kuukaudessa Anun on sanottava nykyään yhä useammin ei.

– Työtilaisuuksiani on lisännyt se, että minulla on nämä kaksi puoltani, näytteleminen ja laulaminen, kertoo Anu.

Anu sanoo, ettei diivailuun ole varaa siksikään, että hän tietää tarkasti, ettei suosio ole ikuista.

– Nyt on taottava, kun rauta on kuuma. Mutta olen myös varautunut aikaan, jolloin suosio on ohitse, eikä se pelota minua ollenkaan. Pahempaa ei voi tapahtua kuin minkä olen jo kokenut. Kolme vuotta sitten tein elämäni suursiivouksen, erosin miehestäni ja sanouduin irti Tampereen teatterista, yritin elättää itseni laulunopettajana, söin tonnikalaa ja hikoilin öisin miettiessäni seuraavan päivän laskuja. Tuskin elämä voi sen pahempaa tulevaisuudessakaan olla, Anu miettii.

– Taloudellisesti asiani ovat nyt hyvin, tienaan hyvin, maksan asuntovelkaa ja se hyvä puoli tiukasta aikataulusta on, ettei ole aikaa juosta ostoksilla. Mutta johonkin kummaan ne rahat kyllä silti katoavat...

Kaiken työnsä keskellä Anu myös opiskelee säännöllisesti Sibelius-Akatemiassa, josta valmistuisi vanhan tutkinnon mukaan jo keväällä oopperalaulajaksi, tutkinnonuudistus tosin merkitsee vielä vuoden lisäopiskelua, jonka jälkeen Anusta tulee musiikin kandidaatti.

– Opiskelu pitää minut myös hyvin maan pinnalla. Toisten opiskelijoiden joukossa olen kuin kuka tahansa muu, en mikään tähti enkä edes yksi parhaimmista. Siellä minä nostan jalkaa tanssiharjoituksissa niin kuin muutkin ja se on terveellistä, Anu sanoo.

Vaikka oopperalaulajan koulutuksen saakin, Anu sanoo, ettei hänellä ole tavotteita oopperalaulajan uralle.

– Musikaali kiehtoo paljon enemmän.

JUORUTAAN, ETTÄ ANU HÄLVÄ ON BARBI...

Anu Hälvä on useammin kuin kerran kuullut olevansa barbinukke. Hänelle se tuo mieleen, paitsi blondin ulkonäkönsä, jotakin pinnallista, muovista, aivotonta, kevytmielistä – eikä tunnu yhtään kivalta.

– Milloin jonkin lihavan, lyllertävän naisnäyttelijän tai kaljun pöhöttyneen miehen teatteriarvostelun yhteydessä on ruodittu tämän ulkoisia ominaisuuksa? Tyypillistä suomalaista meininkiä. Ei kai miellyttävä ulkonäkö pahenna esitystä, Anu sanoo.

Barbimaisuuksiin ja blondivitseihin kyllästyneenä Anulla olikin uuden tv-sarjan ja roolihenkilönsä suhteen yksi ehto: hän halusi ulkonaisesti olla mahdollisimman kaukana siitä Anu Hälvästä, jollaisena hänet oli totuttu näkemään. Niinpä hän nyt roolissaan pukeutuu tummaan polkkaperuukkiin, paksuihin silmälaseihin, puhuu karjalaisittain, käyttää vähän meikkiä ja yrittää olla mahdollisimman epäeroottinen vanhapiika. Kun Spede, sarjan tuottaja, näki Anun maskeissaan ensimmäistä kertaa, hän oli lentää selälleen ja vaati välittömästi muutosta käsikirjoitukseen.

– Olemme nyt lepytelleet Spedeä lupaamalla jännittäviä käänteitä esimerkiksi muuttumisleikin merkeissä, Anu kertoo.

Sinänsä Anusta on mielenkiintoista kuulla yleisön reaktiot ja hän on valmis ihan hyvin ottamaan sen riskin, ettei enää ensi vuonna olekaan Telvis-kilpailun suosittujen joukossa. Anua harmittaa, että kun hänestä puhutaan barbina, siihen liittyy lisäksi muitakin kuin ulkonäköviittauksia.

– Ihan kuin minä eläisin jotakin pinnallista tähtielämää. Tosiasiassa työssäni on paljon asioita jotka eivät ole ollenkaan hohdokkaita – aikaisia heräämisiä, vähän juhlintaa, paljon liikkumista paikasta toiseen joko autolla tai koneella, hyvin vähän aikaa itselle tai yksityiselämälle, ei edes arjen rutiineille. Laskutkin myöhästyvät, kun ei ole yksinkertaisesti aikaa maksaa niitä. Sen ylellisyyden olen itselleni suonut, että kerran viikossa kotona käy siivooja. Siivoamiseen en viitsi vähiä vapaa-aikojani käyttää, Anu sanoo.

Anu painottaa, ettei häntä aja työntekoon raha, vaan rakkaus. Siksi hän esimerkiksi uskoo, että hänen elokuvasävelmiä sisältävä esikoislevynsä jää pitkäksi aikaa viimeiseksi.

– Minun täytyy sanoa, etten ollut kotona maailmassa, jossa kaiken ajattelun lähtökohta on koko ajan bisnes ja se, mikä käy kaupaksi, Anu sanoo.

Levyynsä, josta Anu on saanut sekä myönteistä että kielteistä palautetta, hän itse on kohtuullisen tyytyväinen.

– Mutta on siellä paljon korjaamisen varaakin. Ei mitään suurta, mutta pieniä yksityiskohtia.

Jollei Anu olisi näyttelijä, hän olisi luultavasti englannin opettaja.

– Pyrin Tampereen yliopistoon lukemaan englantia ja pääsin – minkä etukäteen arvasinkin, koska englanti on minulle niin vahva kieli jo leikkikoulusta lähtien, Anu sanoo.

Ylioppilastodistuksensa perusteella Anulla olisi ollut mahdollisuuksia lähes alalle kuin alalle.

– Tosin minulla on vain viisi ällää – kuudes, matematiikka, on magna, koska kympin matikkapäälläni kuvittelin selviytyväni kokeesta kokonaan lukematta.

JUORUTAAN, ETTÄ ANU HÄLVÄ LEIKITTELEE MIESTEN TUNTEILLA...

Vuosi sitten Anu Hälvä esitteli rakkaansa, tanskalaisen Steen Mullerin Me naisten lukijoille. Sen jälkeen juorut ovatkin moneen kertaan kertoneet, että suhde on ohitse.

– Steen on edelleen rakas ystäväni, vain välimatka on pitkä, kertoo Anu ja kaivaa lompakostaan esiin Steenin kuvan.

Kun Steen viimeksi asui Lontoossa ja Kööpenhaminassa, nyt kotipaikka on Dubaissa, jossa Steen vetää suurta huonekalumyymäläprojektia.

– Välimatka väkisinkin harventaa kanssakäymistä, mutta kyllä me edelleenkin olemme säännöllisesti puhelinyhteydessä, Anu kertoo ja nauraa sitten, että onkohan hänellä taipumus karkottaa miehet tuhansien kilometrien taakse.

Steenin lisäksi Anun nimi on yhdistetty niin Kerkko Keinoseen kuin Sonyn Ari Lohenojaan, henkilöön, joka toimii linkkinä Anun ja julkisen sanan välillä.

– Kerkko on ystävä ja Ari työtoveri. Koska levyni on nyt valmis enkä varsinaisesti ole enää Sonyn kanssa missään tekemisissä, ryhdyn luultavasti itse jälleen hoitamaan pr-asioitani, Anu sanoo.

Jos jotkut kadehtivat Anun elämää, kadehtii Anukin jotain muitten elämästä.

– Minulla ei ole perhettä, eikä se ole tietoinen valinta. Se mahdollistaa uraan suuntautuvan elämäntapani, mutta mitalin kääntöpuoli on tyhjä koti. Kyllä minäkin toivoisin lapsia ja miestä, ja jos niin olisi, kalenterini näyttäisi paljon tyhjemmältä, Anu toteaa.

Laulaja Tomi Metsäketo kertoo tuoreessa Facebook-päivityksessään olleensa vauhtisokea ja stressaantunut.

Laulaja Tomi Metsäketo on suljettu pois huomenna televisiossa nähtävästä Tähdet, tähdet -ohjelman lähetyksestä. 

– Tämän hetkisillä tiedoilla päädyimme ohjelman tuotantorauhan takaamiseksi ratkaisuun, että Tomi Metsäketo ei jatka Tähdet, tähdet -ohjelmassa, sisältöjohtaja Marko Karvo toteaa MTV:n tiedotteessa.

Seiska uutisoi torstaina, että viisi naista syyttää Metsäketoa sopimattomasta käytöksestä. 

Metsäketo kommentoi väitteitä Facebook-sivullaan. Laulaja kertoi, että hänestä kirjoitetaan ikävään sävyyn naisten Facebook-ryhmässä ja että ryhmää sekä siihen kuuluvia kirjoittajia vastaan on tehty rikosilmoituksia. Samalla hän myös pyysi anteeksi.

Myöhemmässä päivityksessään Metsäketo toivoi malttia somekeskusteluun ja jatkoi pahoittelua.

”Tiedän, että anteeksianto on vaikeaa.”

”Pyydän samalla anteeksi kaikilta niiltä, joita olen omalla ajattelemattomalla käytökselläni joskus loukannut. Se ei ole ollut tarkoitukseni,” hän kirjoitti.

Stressiä, vauhtisokeutta ja juhlimista

Tieto Metsäkedon poisjäämisestä Tähdet, tähdet -ohjelmasta tuli tänään lauantaina. MTV:n sisältöjohtaja Karvon mukaan ohjelmassa jatkaa yhdeksän artistia. 

Tomi Metsäketo kommentoi poisjääntiään Facebook-sivullaan ja lähettämässään tiedotteessa. Pitkässä kirjoituksessaan hän kertoo viime vuosien työkiireistään, isänsä kuolemasta, kärkkäästä naisseuran hakemisesta, stressistä, vauhtisokeudesta ja juhlimisesta, joka on hänen sanojensa mukaan välillä karannut käsistä. 

Hän kuvailee olleensa vuosia poikamies ja hakeneensa naisseuraa ”joskus liiankin suurella yksipuolisella tahdonvoimalla”.

”Jos voisin kääntää kelloa taaksepäin, niin sen myös tekisin. Tiedän, että anteeksianto on vaikeaa, mutta sitä nyt tässä kuitenkin hartaasti toivon.”

”Olen ollut öykkärimäinen”

Ei ole julkisesti tiedossa, millaisista teoista Metsäkedon väitetyssä epäasiallisessa käytöksessä tarkalleen ottaen on kyse. 

”Olen käyttäytynyt elämässäni typerästi ja ollut monille ihmisille öykkärimäinen. En lähde näitä tosiasioita kiistämään,” Metsäketo itse kuvailee tapahtunutta Facebookissa.

Kaija Koota on tituleerattu esimerkiksi voimaeläimeksi, kansallisaarteeksi ja naiseuden puolestapuhujaksi. Kukapa meistä ei haluaisi olla ainakin himpun verran kuin hän!