Ryhmässä tulee sosiaalinen paine jaksaa loppuun asti –  vaikka väkisin. Kuva: Shutterstock
Ryhmässä tulee sosiaalinen paine jaksaa loppuun asti –  vaikka väkisin. Kuva: Shutterstock

Juokseminen oli ennen ankaraa yksin puurtamista. Eipä enää, kun lenkille lähdetään joukolla.

Epämukava olo. Olen juoksulenkillä kolmentoista tuntemattoman ihmisen kanssa. Tiivis klimppimme lompsuttelee rytmikkäästi eteenpäin sanomatta sanaakaan, kollektiivisesti hikoillen.

Joukkoa pitää kasassa kolme eri juoksuvalmentajaa. Yksi vetää remmiä, toinen pysyttelee keskivaiheilla ja kolmas potkii hitaimpia takamukseen. Kipakka puhallus pilliin kiristää tahtia tasaisin väliajoin.

– Viiden sekunnin päästä juoksette kolme minuuttia niin kovaa kuin jaksatte hyytymättä. 5, 4, 3, 2, 1…

Tapitan tiukasti edessä juoksevien selkiä. Pakko pysyä perässä!
Jos aikaisemmin pantiin porukalla pyllyt heilumaan zumbassa ja levypainot kolisemaan pumpissa, nyt vuorossa on ryhmässä juokseminen.

Keksintö on naurettavan nerokas: ei tarvitse ähistä nuhjuisella kuntosalilla, mutta kirittävä ja kannustava ryhmäpaine säilyy.

– Yksin on helpompi jäädä ­mukavuusalueelle, perustelee SATSin juoksuvalmentaja Hilkka Kontro ryhmäjuoksemisen hyötyjä.

Lyöttäydyn juoksemaan 27-vuotiaan Lindan kanssa, joka myös kokeilee ensimmäistä kertaa joukkolenkkeilyä. Koska tahti on kova, keskusteleminen on melkein mahdotonta. Spurttailun aikana allekirjoitamme ainakin yhden yhteisen ajatuksen. 

– Juokseminen ryhmän kanssa on tosi motivoivaa. Tulee sosiaalinen paine jaksaa loppuun asti, vaikka ­väkisin, Linda puuskuttaa ja minä nyökkäilen.

Kun lenkki on ohi, tunne on epäuskoinen. Juoksinko muka yhdeksän kilometriä lähes huomaamatta? Yksin lenkkeillessä olisin kääntynyt kotiin jo aikoja sitten.

Juokse ohjatusti – näin aloitat

1. SATS Urban Tribes -tunnit Helsingissä

Aloittelijoille sopii Run Pace, eli 75 minuuttia tasaisen vauhdin juoksua. Run Speedplay on intervallitunti, jossa tehdään omaan tahtiin sopivia spurtteja. Run Tough on rankempi juoksutunti niille, jotka juoksevat
10 kilometriä tunnissa.

2. Vauhtisammakon juoksukoulut

Turussa, Tampereella ja Helsingissä järjestetään ympäri vuoden eritasoisia ryhmäjuoksukouluja. Juoksukouluohjauksia tehdään pyynnöstä myös muihin kaupunkeihin.

3. Juoksukoulu.fi

Urheiluseurat ympäri Suomen järjestävät juoksukouluja. Esimerkiksi Oulun Pyrinnön lokakuussa alkavaan maratonkouluun voi
ilmoittautua syyskuun ajan.

...tai sitten

4. Ihan itse

Kokoa juoksuporukka ja sopikaa pitävä lenkkiaikataulu. Viimeistään toisen kerran jälkeen jokainen leuhkii kovaäänisesti urheilusaavutuksillaan, eikä kukaan enää kehtaa luistaa treeneistä.

Lue myös:

Kuukaudessa juoksukuntoon

Kävelijästä juoksijaksi – 13 vinkkiä aloittelijalle

Vihdoin selitys lenkkareiden ylimääräisille nauhanrei'ille