”Olen arvoiltani äärimmäisen perinteinen. Minun maailmassani mies on perheen pää”, Mika Kasslin sanoo. Kuva: Jouni Harala
”Olen arvoiltani äärimmäisen perinteinen. Minun maailmassani mies on perheen pää”, Mika Kasslin sanoo. Kuva: Jouni Harala

Televisiosta tuttu kiinteistönvälittäjä Mira Kasslin erosi kahdeksan vuotta nuoremmasta avomiehestään. – Ihmiset kasvavat eri tahdissa ja eri tavalla, hän sanoo.

Mira Kasslin, 37, päätyi avomiehensä kanssa eroon vuodenvaihteessa lähes seitsemän yhteisen vuoden jälkeen. Parilla on neljävuotias Leo-poika, ja Miralla on myös 10-vuotias Veera-tytär aiemmasta avioliitostaan.

Suurelle yleisölle Mira tuli tutuksi viitisen vuotta sitten tv-ohjelmasta Diili.

Hän on myös entinen ratapyöräilijä, jolla on edelleen huippu-urheilijan mieli.

Se määrittelee minua yhä bisneksessä ja elämässä. Elämäntyylini on ollut aina se, että kun muut kertovat, mikä ei ole mahdollista, minä kerron, että näin se tehdään.

Kun Mira halusi maailman parhaaksi ratapyöräilijäksi, hän lähti maailmalle 13-vuotiaana. Muutamaa vuotta myöhemmin hän alkoi treenata Latvian miesten maajoukkueen kanssa.

Ilman haasteita hän ei olisi kehittynyt.

Sama on bisneksessä. Vain parhailta voi oppia. Siksi en halua koskaan olla porukan paras. Jos olen, sitten pitää löytää joku minua parempi.

Vaikka olen todella tiukka bisnesihminen, olen tunnepuolella ihan lapanen, hän naurahtaa.

Lapasella Mira tarkoittaa äärimmäistä herkkyyttä.

Kotona haluan olla se pikkutyttö. Olen arvoiltani äärimmäisen perinteinen. Minun maailmassani mies on perheen pää. Mutta mitä se tarkoittaa silloin, kun nainen on vahva?

Uuden arjen opettelua

Tuoreen eron myötä perhe opettelee nyt uutta arkea.

Minulla on kova elämänpalo. Olen aina elänyt isolla liekillä, ja nyt pitkästä aikaa elämä maistuu todella, todella hyvältä!

Mira myöntää, että ennen eroa liekki oli ehtinyt hiipunut jo pitkään.

Liian pitkään, hän hiljenee.

Sen tarkemmin Mira ei halua eronsa syitä puida. Hän kuitenkin kiistää klassisen seitsemän vuoden kriisin, jolloin pettymyksen ajatellaan tulevan rakkauden ja kiintymyksen tilalle.

Me olimme virallisesti yhdessä kuusi ja puoli vuotta. En usko seitsemän vuoden kriisiin, hän napauttaa.

Entinen avomies on Miraa kahdeksan vuotta nuorempi. Dynamiikka muuttuu väkisinkin, kun vähän päälle parikymppisestä nuorukaisesta ja kolmikymppisestä naisesta kasvaa perhe.

Moni pitää eroa yhtenä suurimmista epäonnistumisista. Mira ei. Sen sijaan syyllisyys seurasi häntä jonkin aikaa ensimmäisen avioliiton rikkoutumisen jälkeen, kun tytär matkasi vuoroviikoin äidille ja isälle.

Se oli mielestäni kauheaa, vaikka minulla on hyvät välit myös ensimmäiseen mieheeni.

Hanko-projekti hampaankolossa

Miran elämän suurimmat kolaukset ovat ennemmin työpuolelta kuin rakkauselämästä.

Hampaankoloon on jäänyt esimerkiksi Diili ja Hanko-projektin lyhyt toimitusjohtajuus. Hän varautui neljään vuoteen, mutta irtisanoutui puolen vuoden jälkeen, kun Hjallis Harkimo myi osuutensa.

Pestin vuoksi Mira oli myynyt osuutensa kiinteistönvälitysfirmasta ja palkannut lastenhoitajan auttamaan Leon hoidossa.

Olisin mieluummin chillaillut pikkuisen kanssa kuin revennyt joka suuntaan. Jouduin henkisesti ja fyysisesti tosi koville. Kun lähdin, jouduin tyhjän päälle, Mira sanoo.

Lue lisää Miran eron jälkeisiä ajatuksia rakkaudesta, perheestä ja onnellisuudesta Me Naisista 12/2015.

Lue myös:

Mira Kasslin sai oman tv-ohjelman: ”Myyn Suomen kalleimpia koteja”

Mira Kasslinin laihdutusprojekti: takapakkia ja uutta tarmoa

Kylpyhuonepatsaita ja kattokruunuja – tällaisia ovat suomalaiset miljoonakodit

”Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tilanteessa, että haluan pysähtyä aloilleni”, Antti kertoo.

Laulaja Antti Tuisku avaa tuoreessa Apu-lehden numerossa tulevaisuuden suunnitelmiaan.

Muusikko kertoi marraskuun alussa jäävänsä tauolle kevään 2018 areenakiertueen ja Provinssi Rockin keikan jälkeen. Syystä hän on kuitenkin vaiennut.

Nyt hän paljastaa, että aikoo hankkia tauon aikana hyvinvointivalmentajan pätevyyden.

– Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tilanteessa, että haluan pysähtyä aloilleni. Musiikkia haluan tehdä seuraavan kerran vasta sitten, kun itselläni on oikeanlainen kipinä ja visio siitä, mitä todella haluan tehdä, hän kertoo Apulle.

”Olo on äärimmäisen kiitollinen, mutta myös haikea.”

Kun Antti marraskuussa ilmoitti tauostaan, hän kertoi tuntevansa ristiriitaisia fiiliksiä.

– Sen jälkeen aloitankin sitten määrittelemättömän pituisen keikkatauon. Olo on äärimmäisen kiitollinen, mutta myös haikea. Kiertueen päättävän festarivedon jälkeen on aika pistää pillit pussiin ja miettiä elämää muiltakin kanteilta. Ja ladata akkuja tulevaa varten – milloin ikinä sen uuden tulemisen aika sitten onkaan, hän kertoi.

Kesällä Antti kertoi Me Naisten haastattelussa, että haluaa panostaa omaan ja läheistensä hyvinvointiin. Hän rakennutti kotiinsa suolahuoneen, vei äitinsä viime talvena lomalle Los Angelesiin ja siskonsa miehineen Berliiniin Céline Dionin keikalle.

– Olen halunnut satsata siihen, että jaksan tehdä työni mahdollisimman hyvin. Mutta haluan tarjota elämyksiä myös läheisilleni. Hiljattain mökillä yritin sanoa sukulaisille, että kertokaa, jos tarvitsette tänne jotakin, hän kertoi. 

 

Kun näyttelijä Emmi Pesonen alkoi seurustella ohjaaja Paavo Westerbergin kanssa, hän sai kaupan päälle neljä lasta.   

– Useimmat harjoittelevat äitiyttä lapsi kerrallaan, mutta minulle kaikki iät tulivat yhteen syssyyn, Emmi kertoo.

Kun näyttelijä Emmi Pesonen, 40, ensimmäisen kerran vieraili ohjaaja-käsikirjoittaja Paavo Westerbergin, 44, luona, hän katseli lasten kuvia seinällä. 

– Ihmettelin, kun rivistö vain jatkui ja jatkui, ja kaikki ne kuulemma olivat Paavon eri lapsia.

Lapsikatras ei kuitenkaan 27-vuotiasta Emmiä säikäyttänyt, päinvastoin.

– Olin aina ajatellut, että haluan paljon lapsia. Useimmat harjoittelevat äitiyttä lapsi kerrallaan, mutta minulle kaikki iät tulivat yhteen syssyyn, Emmi kertoo. Myöhemmin joukko kasvoi seitsemän hengen suurperheeksi.

– Suurin lahja, joka Emmi on minulle antanut on se, että hän on rakastanut lapsiani, Paavo sanoo.

Vaikeinta aikaa heidän suhteessaan elettiin, kun Paavo ja Emmi teatteritöiden ja arjen pyörittämisen lisäksi remontoivat omakotitaloa.

– Silloin vaatimusten määrä kotona oli niin valtava ja stressitasot niin koholla, että kun pääsi teatterille ja sulki oven takanaan, tuntui päässeensä turvaan ja melkein lomalle, Emmi sanoo. 

– Mutta ainakin elämän tarkoitus oli silloin selvä. Ei ollut aikaa fokusoida itseensä tai kriisiyttää parisuhdetta, kun piti vaan selvitä arjesta, Paavo jatkaa.

Toimiva taiteilijaliitto

Tammikuun alussa ensi-iltansa saa Emmin ja Paavon yhdessä käsikirjoittama ja Paavon ohjaama elokuva Viulisti.

Viulisti on Paavon ensimmäinen leffaohjaus ja Emmin esikoiskäsikirjoitus, jonka tekemiseen hän hyppäsi samalla pelottomalla asenteella kuin suurperheen äidiksi – ilman että ensin olisi vaikkapa kirjoittanut jonkun lyhytelokuvan käsiksen.

Kirjoittaminen oli Emmille monella tapaa avartavaa ja vapauttavaa.

– Näyttelijä on työnsaannin suhteen usein alisteisessa asemassa suhteessa ohjaajaan. Se on välillä tosi kuluttavaa. Kun kirjoitan, saan tehdä ihan mitä haluan, hän sanoo.

Yhdessä pari on työskennellyt aiemminkin.

– Työnteko yhdessä ei ole ikinä ollut meille vaikeaa, sillä työpaikalla roolimme ovat selvät. Eikä Paavo minua ainakaan helpommalla päästa kuin muita.  Siviilielämässä vastuun jakaminen on paljon vaikeampaa, Emmi sanoo.

– Kunnioitamme työtä ja työyhteisöä niin paljon, ettemme siellä rupea riitelemään. Eiväthän muutkaan tuo työpaikalle kotiasioitaan, Paavo jatkaa.

Mihin Emmi Paavossa ihastui? Miten seitsenhenkisen perheen arkea pyöritettiin? Voiko vain taiteilija ymmärtää toista taiteilijaa? Miltä tuntuu, kun lapset muuttavat pois kotoa? Lue lisää Me Naisten numerosta 50-51/2017. Tuoreen digilehden voit lukea täältä.