Kuva: Nelonen
Kuva: Nelonen

Dancing on ice -kisaa tuomaroiva Mila Kajas-Virtanen miettii, milloin pojat tajuavat taitoluistelijamiesten saavan ne parhaimman näköiset mimmit.

Dancing on ice -ohjelmaa tuomaroiva Mila Kajas-Virtanen luisteli itse Lillehammerin talviolympialaisissa vuonna 1994. Siitä lähtien suomalainen taitoluistelija on aina luistellut olympiakisoissa. Nyt ketju on katkeamassa, nimittäin Kiira Korven loukkaantumisen jälkeen kukaan suomalaisluistelijoista ei onnistunut nappaamaan itselleen olympiapaikkaa Sotšiin.

– Se on hirveän harmillista. Mutta tämä tilanne ei tarkoita sitä, etteikö meillä olisi hyviä luistelijoita. Kiira Korpi on ykkösluistelijamme, ja hän on loukkaantuneena. Lisäksi naisten luistelussa on tapahtumassa pientä sukupolven vaihdosta. Kiiran jälkeen meillä on tulossa loistavia 14–15-vuotiaita junioreita. Heitä ei vielä näy aikuisten kisoissa, mutta kohta näkyy. Odotan sitä kovasti, Mila sanoo.

Milan äänestä kuultaa innostus hänen kertoessaan, kuinka kansainvälisistä juniorikisoista mitaleita napsineilla nuorilla on jo nyt valtava hyppyrepertuaari.

– Esimerkiksi Jenni Saarista, Liubov Efimenkoa, Emmi Peltosta ja Emma Niemeä kannattaa pitää silmällä. He sisällyttävät jo nyt ohjelmiinsa vaikeita hyppyjä, kuten kolmois-kolmois-yhdistelmiä. He ovat hirmu lahjakkaita.

Luistelijamiehet ovat todellisia uroksia

Milan mukaan  hyvien luistelijoiden esimerkki kannustaa ja siivittää nuoria luistelijoita uskomaan omiin unelmiinsa. Siitä, että huippuluistelijat harjoittelevat edelleen kotimaisemissaan, on paljon hyötyä ja innoitusta nuoremmille.

– Poikien puolella haasteena on se, että harrastajakunta on aika kapea. Saisimmepa tähän lajiin lisää poikia!

Mila toivoo, että poikien ja miesten mielikuvat taitoluistelusta muuttuisivat esimerkiksi Dancing on ice -tyyppisten ohjelmien avulla.

– Oikeastihan luistelu on hirveän miehekästä. Itse asiassa taitoluistelu on ihan äijien laji. Tässä ei pärjää kuin fyysisesti älyttömän vahvat. Luistelijamiehet ovat kovia uroksia isolla u:lla, Mila sanoo.

– Sitä paitsi kautta aikojen taitoluistelijamiehet ovat vieneet ne parhaimman näköiset mimmit. Ja se on fakta!

 Lue myös:

 Tässä on Suomen taitoluistelun uusi olympiatoivo

”Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tilanteessa, että haluan pysähtyä aloilleni”, Antti kertoo.

Laulaja Antti Tuisku avaa tuoreessa Apu-lehden numerossa tulevaisuuden suunnitelmiaan.

Muusikko kertoi marraskuun alussa jäävänsä tauolle kevään 2018 areenakiertueen ja Provinssi Rockin keikan jälkeen. Syystä hän on kuitenkin vaiennut.

Nyt hän paljastaa, että aikoo hankkia tauon aikana hyvinvointivalmentajan pätevyyden.

– Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tilanteessa, että haluan pysähtyä aloilleni. Musiikkia haluan tehdä seuraavan kerran vasta sitten, kun itselläni on oikeanlainen kipinä ja visio siitä, mitä todella haluan tehdä, hän kertoo Apulle.

”Olo on äärimmäisen kiitollinen, mutta myös haikea.”

Kun Antti marraskuussa ilmoitti tauostaan, hän kertoi tuntevansa ristiriitaisia fiiliksiä.

– Sen jälkeen aloitankin sitten määrittelemättömän pituisen keikkatauon. Olo on äärimmäisen kiitollinen, mutta myös haikea. Kiertueen päättävän festarivedon jälkeen on aika pistää pillit pussiin ja miettiä elämää muiltakin kanteilta. Ja ladata akkuja tulevaa varten – milloin ikinä sen uuden tulemisen aika sitten onkaan, hän kertoi.

Kesällä Antti kertoi Me Naisten haastattelussa, että haluaa panostaa omaan ja läheistensä hyvinvointiin. Hän rakennutti kotiinsa suolahuoneen, vei äitinsä viime talvena lomalle Los Angelesiin ja siskonsa miehineen Berliiniin Céline Dionin keikalle.

– Olen halunnut satsata siihen, että jaksan tehdä työni mahdollisimman hyvin. Mutta haluan tarjota elämyksiä myös läheisilleni. Hiljattain mökillä yritin sanoa sukulaisille, että kertokaa, jos tarvitsette tänne jotakin, hän kertoi. 

 

Kun näyttelijä Emmi Pesonen alkoi seurustella ohjaaja Paavo Westerbergin kanssa, hän sai kaupan päälle neljä lasta.   

– Useimmat harjoittelevat äitiyttä lapsi kerrallaan, mutta minulle kaikki iät tulivat yhteen syssyyn, Emmi kertoo.

Kun näyttelijä Emmi Pesonen, 40, ensimmäisen kerran vieraili ohjaaja-käsikirjoittaja Paavo Westerbergin, 44, luona, hän katseli lasten kuvia seinällä. 

– Ihmettelin, kun rivistö vain jatkui ja jatkui, ja kaikki ne kuulemma olivat Paavon eri lapsia.

Lapsikatras ei kuitenkaan 27-vuotiasta Emmiä säikäyttänyt, päinvastoin.

– Olin aina ajatellut, että haluan paljon lapsia. Useimmat harjoittelevat äitiyttä lapsi kerrallaan, mutta minulle kaikki iät tulivat yhteen syssyyn, Emmi kertoo. Myöhemmin joukko kasvoi seitsemän hengen suurperheeksi.

– Suurin lahja, joka Emmi on minulle antanut on se, että hän on rakastanut lapsiani, Paavo sanoo.

Vaikeinta aikaa heidän suhteessaan elettiin, kun Paavo ja Emmi teatteritöiden ja arjen pyörittämisen lisäksi remontoivat omakotitaloa.

– Silloin vaatimusten määrä kotona oli niin valtava ja stressitasot niin koholla, että kun pääsi teatterille ja sulki oven takanaan, tuntui päässeensä turvaan ja melkein lomalle, Emmi sanoo. 

– Mutta ainakin elämän tarkoitus oli silloin selvä. Ei ollut aikaa fokusoida itseensä tai kriisiyttää parisuhdetta, kun piti vaan selvitä arjesta, Paavo jatkaa.

Toimiva taiteilijaliitto

Tammikuun alussa ensi-iltansa saa Emmin ja Paavon yhdessä käsikirjoittama ja Paavon ohjaama elokuva Viulisti.

Viulisti on Paavon ensimmäinen leffaohjaus ja Emmin esikoiskäsikirjoitus, jonka tekemiseen hän hyppäsi samalla pelottomalla asenteella kuin suurperheen äidiksi – ilman että ensin olisi vaikkapa kirjoittanut jonkun lyhytelokuvan käsiksen.

Kirjoittaminen oli Emmille monella tapaa avartavaa ja vapauttavaa.

– Näyttelijä on työnsaannin suhteen usein alisteisessa asemassa suhteessa ohjaajaan. Se on välillä tosi kuluttavaa. Kun kirjoitan, saan tehdä ihan mitä haluan, hän sanoo.

Yhdessä pari on työskennellyt aiemminkin.

– Työnteko yhdessä ei ole ikinä ollut meille vaikeaa, sillä työpaikalla roolimme ovat selvät. Eikä Paavo minua ainakaan helpommalla päästa kuin muita.  Siviilielämässä vastuun jakaminen on paljon vaikeampaa, Emmi sanoo.

– Kunnioitamme työtä ja työyhteisöä niin paljon, ettemme siellä rupea riitelemään. Eiväthän muutkaan tuo työpaikalle kotiasioitaan, Paavo jatkaa.

Mihin Emmi Paavossa ihastui? Miten seitsenhenkisen perheen arkea pyöritettiin? Voiko vain taiteilija ymmärtää toista taiteilijaa? Miltä tuntuu, kun lapset muuttavat pois kotoa? Lue lisää Me Naisten numerosta 50-51/2017. Tuoreen digilehden voit lukea täältä.