Maria Lundilla on edessään työntäyteinen syksy.
Maria Lundilla on edessään työntäyteinen syksy.

Laulaja-näyttelijä Maria Lund keskittyy työntekoon suuren elämänmuutoksen jälkeen. Avioliitto näyttelijä Mikko Rantanivan kanssa päättyi eroon kesäkuussa.

Aamukahvi ja -tupakka. Siinä laulaja-näyttelijä Maria Lundin, 26, päivän ainoat rutiinit. Niiden lisäksi vain lenkit perhoskoira Chibon ja tanskandoggi Nannan kanssa tuovat arkeen säännöllisyyttä, mutta tällä viikolla vuffetkin ovat hoidossa emäntänsä reissaamisen takia.

Keltaisilla ruusuilla kampauksensa loppuun silaissut Maria kopsuttelee hotellin käytäviä ja vaikuttaa hyväntuuliselta, vaikka takana on suuri elämänmuutos ja edessä tiukka, työntäyteinen syksy. Neljä vuotta kestänyt avioliitto näyttelijä Mikko Rantanivan, 35, kanssa päättyi eroon kesäkuun lopussa.

– Nyt keskityn vain työntekoon, en ajattele mitään muuta. Seuraava vapaapäivä on vasta joulukuun lopussa, mutta se sopii minulle. Kiire unohtuu, kun laulan kepeitä lauluja, joissa kaikki on hyvin ja elämä hymyilee.

Töihin onkin helppo uppoutua. Syyskuun lopussa ilmestyy neljäs levy Tahdon, jonka kappaleet Maria on pääosin itse sanoittanut. Lisäksi hän on mukana joulun kokoelmalevyllä sekä myöhemmin syksyllä -yhtyeen Loisto-kiertueella. Pian alkavat myös harjoitukset tammikuussa Tampere-talolla esitettävää The Sound of Music -musikaalia varten sekä omat show-illat Grand Casinolla Helsingissä.

– En taida elää kovin terveellisesti, kun pusken vain töitä, mutta töiden tekeminen on yksi niistä asioista, jotka tekevät minut hyvin onnelliseksi ja joista saan nautintoa.

Jazz vei mukanaan

Helsinkiläisessä keskustahotellissa huomaa nopeasti saman, minkä Maria huomasi jo lapsena kiertäessään oopperalaulajavanhempiensa mukana keikoilla: muusikon arjesta puuttuu glamour. Minikokoinen hotellihuone on ahdettu täyteen kirjavia huonekaluja, eikä lattialla ole tilaa edes matkalaukkua avata.

– Olin 18-vuotiaaksi asti tiukasti kaikkea taiteelliseen tekemiseen viittaavaakaan vastaan. Vanhempieni elämäntapa vaikutti niin hullulta. Kaikki oli kiinni pienestä: olivatko äänihuulet kunnossa, oliko ohjelmisto riittävän monipuolinen ja vaativa, ja niin edelleen.

Tasainen ura lakimiehenä tai diplomaattina vaikutti Mariasta paljon houkuttelevammalta. Vakituinen työpaikka ja rutinoitu arki olisivat jotain jatkuvan epävarmuuden ja kiertämisen rinnalla.

– Lopulta oli kuitenkin pakko myöntää, että nautin esiintymisestä enemmän kuin mistään muusta. Jazzin laulaminen vei mukanaan.

Vielä lapsi

Maria oli vain 6, kun hän nousi ensimmäistä kertaa lavalle äitinsä Tamara Lundin ja romanialaissyntyisen isänsä Alexandru Ionitzan kanssa. Ensimmäisen oman keikkansa hän veti 16-vuotiaana.

Äidiltään Maria oppi, miten käyttää ääntään, esiintyä ja ottaa yleisönsä. Maksavien katsojien eteen ei menty pelleilemään.

– Opin jo pienenä suhtautumaan aikuismaisesti työntekoon. Ehkä siksi en ole elämän muilla osa-alueilla oikein vieläkään aikuistunut. Työminäni ottaa kyllä vastuun teoistaan, mutta työn ulkopuolella taidan olla vielä täysi lapsi.

Kiltteys on karissut

Maria oli 21, kun hän muutti pysyvästi Suomeen saatuaan pääroolin West Side Story -musikaalista Tampereen Teatterista. Harjoituksissa Maria ihastui vastanäyttelijäänsä Mikkoon, ja vuotta myöhemmin pariskunta osti yhteisen kodin Ylöjärveltä ja meni naimisiin.

Suurta onnea seurasi kuitenkin suuri suru, sillä Marian äiti Tamara kuoli syöpään vain kuukausi häiden jälkeen. Äiti oli ollut tyttärelleen aina kaikki kaikessa: tuki, turva ja ystävä mutta myös kriittinen palautteenantaja ja kirittäjä.

Äiti tapasi sanoa, että kaikki järjestyy, kun järjestää. Sitä ohjenuoraa Mariakin on seurannut.

– Olen hyvin kunnianhimoinen, ja uskon, että kaikki on mahdollista, kun vain jaksaa taistella.

Suomeen muuttaessaan Maria kertoo olleensa vielä hirvittävän naiivi ja hyväuskoinen. Vieläkin Maria mieluiten uskoo ihmisistä hyvää, vaikka hän onkin saanut jo huomata, ettei se aina kannattaisi.

– Silti en ehkä enää ole ihan niin kiltti kuin ennen. Osaan jo pitää puoleni enkä anna toisten noin vain kävellä ylitseni. Vaikka muiden epäoikeudenmukaiseen käytökseen tarttuminen on minulle vaikeaa, tunnen suurta ylpeyttä, kun viimein saan sen tehtyä.

”Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tilanteessa, että haluan pysähtyä aloilleni”, Antti kertoo.

Laulaja Antti Tuisku avaa tuoreessa Apu-lehden numerossa tulevaisuuden suunnitelmiaan.

Muusikko kertoi marraskuun alussa jäävänsä tauolle kevään 2018 areenakiertueen ja Provinssi Rockin keikan jälkeen. Syystä hän on kuitenkin vaiennut.

Nyt hän paljastaa, että aikoo hankkia tauon aikana hyvinvointivalmentajan pätevyyden.

– Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tilanteessa, että haluan pysähtyä aloilleni. Musiikkia haluan tehdä seuraavan kerran vasta sitten, kun itselläni on oikeanlainen kipinä ja visio siitä, mitä todella haluan tehdä, hän kertoo Apulle.

”Olo on äärimmäisen kiitollinen, mutta myös haikea.”

Kun Antti marraskuussa ilmoitti tauostaan, hän kertoi tuntevansa ristiriitaisia fiiliksiä.

– Sen jälkeen aloitankin sitten määrittelemättömän pituisen keikkatauon. Olo on äärimmäisen kiitollinen, mutta myös haikea. Kiertueen päättävän festarivedon jälkeen on aika pistää pillit pussiin ja miettiä elämää muiltakin kanteilta. Ja ladata akkuja tulevaa varten – milloin ikinä sen uuden tulemisen aika sitten onkaan, hän kertoi.

Kesällä Antti kertoi Me Naisten haastattelussa, että haluaa panostaa omaan ja läheistensä hyvinvointiin. Hän rakennutti kotiinsa suolahuoneen, vei äitinsä viime talvena lomalle Los Angelesiin ja siskonsa miehineen Berliiniin Céline Dionin keikalle.

– Olen halunnut satsata siihen, että jaksan tehdä työni mahdollisimman hyvin. Mutta haluan tarjota elämyksiä myös läheisilleni. Hiljattain mökillä yritin sanoa sukulaisille, että kertokaa, jos tarvitsette tänne jotakin, hän kertoi. 

 

Kun näyttelijä Emmi Pesonen alkoi seurustella ohjaaja Paavo Westerbergin kanssa, hän sai kaupan päälle neljä lasta.   

– Useimmat harjoittelevat äitiyttä lapsi kerrallaan, mutta minulle kaikki iät tulivat yhteen syssyyn, Emmi kertoo.

Kun näyttelijä Emmi Pesonen, 40, ensimmäisen kerran vieraili ohjaaja-käsikirjoittaja Paavo Westerbergin, 44, luona, hän katseli lasten kuvia seinällä. 

– Ihmettelin, kun rivistö vain jatkui ja jatkui, ja kaikki ne kuulemma olivat Paavon eri lapsia.

Lapsikatras ei kuitenkaan 27-vuotiasta Emmiä säikäyttänyt, päinvastoin.

– Olin aina ajatellut, että haluan paljon lapsia. Useimmat harjoittelevat äitiyttä lapsi kerrallaan, mutta minulle kaikki iät tulivat yhteen syssyyn, Emmi kertoo. Myöhemmin joukko kasvoi seitsemän hengen suurperheeksi.

– Suurin lahja, joka Emmi on minulle antanut on se, että hän on rakastanut lapsiani, Paavo sanoo.

Vaikeinta aikaa heidän suhteessaan elettiin, kun Paavo ja Emmi teatteritöiden ja arjen pyörittämisen lisäksi remontoivat omakotitaloa.

– Silloin vaatimusten määrä kotona oli niin valtava ja stressitasot niin koholla, että kun pääsi teatterille ja sulki oven takanaan, tuntui päässeensä turvaan ja melkein lomalle, Emmi sanoo. 

– Mutta ainakin elämän tarkoitus oli silloin selvä. Ei ollut aikaa fokusoida itseensä tai kriisiyttää parisuhdetta, kun piti vaan selvitä arjesta, Paavo jatkaa.

Toimiva taiteilijaliitto

Tammikuun alussa ensi-iltansa saa Emmin ja Paavon yhdessä käsikirjoittama ja Paavon ohjaama elokuva Viulisti.

Viulisti on Paavon ensimmäinen leffaohjaus ja Emmin esikoiskäsikirjoitus, jonka tekemiseen hän hyppäsi samalla pelottomalla asenteella kuin suurperheen äidiksi – ilman että ensin olisi vaikkapa kirjoittanut jonkun lyhytelokuvan käsiksen.

Kirjoittaminen oli Emmille monella tapaa avartavaa ja vapauttavaa.

– Näyttelijä on työnsaannin suhteen usein alisteisessa asemassa suhteessa ohjaajaan. Se on välillä tosi kuluttavaa. Kun kirjoitan, saan tehdä ihan mitä haluan, hän sanoo.

Yhdessä pari on työskennellyt aiemminkin.

– Työnteko yhdessä ei ole ikinä ollut meille vaikeaa, sillä työpaikalla roolimme ovat selvät. Eikä Paavo minua ainakaan helpommalla päästa kuin muita.  Siviilielämässä vastuun jakaminen on paljon vaikeampaa, Emmi sanoo.

– Kunnioitamme työtä ja työyhteisöä niin paljon, ettemme siellä rupea riitelemään. Eiväthän muutkaan tuo työpaikalle kotiasioitaan, Paavo jatkaa.

Mihin Emmi Paavossa ihastui? Miten seitsenhenkisen perheen arkea pyöritettiin? Voiko vain taiteilija ymmärtää toista taiteilijaa? Miltä tuntuu, kun lapset muuttavat pois kotoa? Lue lisää Me Naisten numerosta 50-51/2017. Tuoreen digilehden voit lukea täältä.