Tanssija Hanna Karttunen nauttii tuhdeista yöpaloista. Kuva: Sami Repo
Tanssija Hanna Karttunen nauttii tuhdeista yöpaloista. Kuva: Sami Repo

”Porkkanakeiton ohje on parhaalta ystävättäreltä, jonka kanssa jaettiin kämppä Lontoossa. Se on portugalilainen ohje, joka on julkaistu englantilaisessa keittokirjassa. Kun muutin Etelä-Afrikkaan, sain keittiön ja aloin kokata itselleni ruokaa. Tein murukastiketta, lihakeittoa ja makaronilaatikkoa.”
”Porkkanakeiton ohje on parhaalta ystävättäreltä, jonka kanssa jaettiin kämppä Lontoossa. Se on portugalilainen ohje, joka on julkaistu englantilaisessa keittokirjassa. Kun muutin Etelä-Afrikkaan, sain keittiön ja aloin kokata itselleni ruokaa. Tein murukastiketta, lihakeittoa ja makaronilaatikkoa.”

Carpacciossa punajuuri nautiskellaan rapean raakana.
Carpacciossa punajuuri nautiskellaan rapean raakana.

Ammatikseen tanssiva Hanna Karttunen ­rakastaa ­kevyttä ruokaa ­mutta ­jättää salaatinlehdet ­syömättä. Parhaiten ruoka maistuu pikkutunneilla.

Jos treenaa kymmenenkin tuntia päivässä eikä pidä kuin yhden lepopäivän viikossa, luulisi olevan supertärkeää, että noudattaa tarkkaa ruokavaliota. Ammatikseen tanssiva Hanna Karttunen syö kuitenkin lähes mitä lystää.

– Syön jaksaakseni ja pitääkseni vartaloni valmiina esiintymisiin. Muuten ruoka ei ole minulle iso juttu.

Mutta nälkä on iso juttu, kun sitä ei ole. Ja heti esiintymisen jälkeen sitä ei ole. Hanna joutuukin odottamaan pikkutunneille, ennen kuin ruoka taas maistuu. Silloin hän saattaa syödä burgerin ja ranskalaisia, vaikka syö muuten kevyesti. Tuhti yöpala väsyttää mukavasti uneen.

Myös pitkät lennot ja aikaero kadottavat Hannan kropasta nälän. Siksi hän pinkaisee lentokoneesta suoraan salille ja treenaan kevyesti: polkee kuntopyörää, venyttelee ja tekee joogaliikkeitä. Treenin jälkeen hän syö kevyen aterian, mieluiten kalaa. Tai ”kallaa”, niin kuin Oulun tyttö sanoo. Sitten se nälkä taas herää.

Ompelukone selässä maailmalle

Hanna oli 20-vuotias, kun hän lähti reppu selässä Kaliforniaan. Repussa oli vain yksi painava esine, ompelukone. Sitä tanssija tarvitsi esiintymisvaatteiden tekemiseen.

Amerikassa Hannan paino nousi nopeasti muutaman kilon, vaikka hän ei muuttanut syömistä. Kilot lähtivät kuitenkin parissa kuukaudessa.

– Aloin syödä laadukkaampaa. Vaihdoin esimerkiksi kanan luomuksi.

Hanna ei ole koskaan laihduttanut, mutta kerran hän kokeili omituista dieettiä, johon italialainen tanssikumppani innosti hänet.

– Söimme viikon kalaa, viikon lihaa ja viikon pastaa tai riisiä. Sen piti auttaa meitä parempaan kuntoon, mutta se olikin virhe. Painoni alkoi tippua, ja MM-finaali lähestyi.

Liian alhainen paino vaani Hannaa myös parikymppisenä Amerikassa. Siellä hänellä oli suorastaan nälkä, koska hän käytti vähät rahansa treenaamiseen.

Jone hellii ruualla

Tanssi on vienyt Hannaa ympäri maapallon. Hän on vastikään palannut Sisiliasta ja parilta Moskovan-reissulta ja juuri lähdössä kuukauden mittaiselle Amerikan-kiertueelleen.

– Kremlissä esiintyjien ruokana oli rasvassa lilluvaa porsaankotlettia. Jouduin ottamaan ”tonnikalaa tanssijattaren tapaan” eli söin vakuumiin pakattua tonnikalaa. Kannan sitä mukanani tällaisia tilanteita varten.

Raskas ruoka ennen esiintymistä tai treeniä ei käy päinsä, koska muuten Hannalle tulisi paha olo, ainakin niissä liikkeissä, joissa Victor Da Silva pyörittää partneriaan pää alaspäin.

– Keskipakoisvoima on niin hurja, että tuntuu sormenpäissäkin.

Hanna on puolet vuodesta poissa kotoa, eikä reissussa voi kokata. Kotonakin ruuanlaitto taas jää Hannalta nykyisin vähiin, koska puoliso Jone Nikula on innokas kokki.

– Jone hellii minua ruualla. Viimeksi hän teki upeaa gulassia. Valitettavasti en voi antaa siitä reseptiä, koska Jone kokkaa makutuntumalla. Ruuanlaitto on Jonen tapa rentoutua. Minä käytän aikani mieluummin ompelemiseen.

Normipäivä

Ennen päivän ensimmäistä treeniä en syö mitään. Juon vain vettä ja kupin kahvia. Harjoituksen jälkeen maistuu puuro.

Lounaaksi saatan syödä mysliä, hunajaa ja rasvatonta jogurttia, joka on ihanan juoksevaa.

Illalla syön esimerkiksi salaattia lohen tai halloumin kanssa. Perunaa syön tosi harvoin.

Ennen esitystä partnerini Victor voi syödä spagettia ja jauhelihakastiketta tai burgerin. Minä en syö juuri mitään.”

Jääkaapissa nyt

Mansikanmakuinen ­Benecol-juoma, appelsiinimehua, Oltermanni-viipaleita, pari pulloa häistä jäänyttä samppanjaa, soijakastiketta, parmesaanijuustoa, munia.

Parasta

Sipuli

Lapsena pyysin nimipäivä­lahjaksi jätti­sipulin.

Punajuuri

Rakastan punajuurta. Se on ihanaa paahdettuna ja sopii keittoihin.

Suola

Jos on monta treeniä päivässä, otan välillä ­sormenpäällä suolaa suuhuni. Muuten saan kramppeja.

Keitot

Nautin kevyistä ruuista, ja keitot ovat lempi­ruokaani.

Treeniruoka

”Treeneissä kadotan helposti ajantajuni. Havahdun illalla siihen, että en ole syönyt mitään koko päivänä.

Kun asuin Etelä-Afrikassa, personal trainer määräsi syömiseni. Söin paljon parsakaalia, grillattua kanaa, haudutettuja vihanneksia, kalaa ja riisiä.

Kokeilin treenaajille tarkoitettuja smoothiejauheita, mutta en huomannut mitään vaikutusta.

Oliiviöljy ja savulohi pitävät lihakset notkeina.”

Ei kiitos

Rasva

Rasvaisesta ja raskaasta ruuasta tulee raskas olo.

Pasta

En edes muista, milloin olisin viimeksi syönyt pastaa. Ehkä 90-luvulla, kun asuin Italiassa.

Käärmeennahka

Kiinassa valitsin ravintolassa ruuakseni käärmeen. Liha muistutti kalaa tai kanaa, mutta oli virhe syödä pöytään kiikutettu nahka. Tuntuu, että se pala pyörii elimistössäni vieläkin.

Sonninkivekset

Ukrainassa perinneravintolassa syömäni sonnin­kivekset eivät olleet herkkua.

Salaatinlehdet

Niissä ei ole juuri ravintoa. Syön mieluummin papuja ja vihanneksia.

Lentokoneruoka

Pidän mukana eteläafrikkalaisia lasten puurojauheita, jotka sekoitan veteen.

Herkuttelua

Jälkiruuat

En välitä jälkkäreistä enkä kakuista, mutta Fazerin sinistä ja amerikkalaisia Nips-toffeekarkkeja pitää aina olla saatavilla. Jos heikottaa, otan suklaa­patukan.

Juustot

Appenzeller ja comte sekä Oltermanni, jonka ostan viipaleina.

Punaviini

Jo terveystiedon opettaja sanoi, että pitää juoda joka ilta lasi punaviiniä. Pinot Noir ja muut kevyet ovat suosikkejani. Baby bush on hyvä punaviini.

Hewitson Baby Bush Mourvèdre 2012, 14,99 €.

Lempiravintolat Helsingissä

Ysibaari (Uudenmaankatu 9). Olohuonemainen paikka, jossa on välitöntä ja mukavaa, ja aina tapaa ystäviä. Annokset isoja ja hyviä.

Salutorgetin terassi (Pohjoisesplanadi 15). Hyvät salaatit, erityisesti lohi­salaatti.

Nuevo (Sofiankatu 4). Ystävällinen henkilökunta, hyvää kurpitsakeittoa ja herkkujuustoja.

Hanna ­Karttunen, 41

Kotoisin Oulusta.

Exhibition-tanssin moninkertainen maail­manmestari Victor Da Silvan kanssa. Paul Killickin kanssa latinalaistanssien ykkösenä 2001–2003.

Naimisissa juontaja-toimittaja Jone Nikulan kanssa.

Asunut Yhdysvalloissa, Iso-Britan­niassa, Italiassa ja Etelä-Afrikassa.

Esiintynyt useiden maiden Tanssii tähtien kanssa -ohjelmissa.

Esiintyy, tuomaroi tanssikilpailuja, tekee koreografioita ja opettaa tanssia.

Resepti

Vaikeustaso:
Helppo

Kevyt ja ravitseva porkkanakeitto 6 annosta 40 minuuttia

3
sipulia
1
valkosipulinkynsi
porkkanoita
1
rkl
oliiviöljyä
vettä
1
kasvisliemikuutio (esimerkiksi herbamare)
suolaa ja mustapippuria myllystä
1
ruukku tuoretta korianteria
tarjoiluun soijakastiketta

Punajuuricarpaccio vuohenjuustovaahdon kera 4 annosta Valmistusaika 20 minuuttia marinadi vuohenjuustovaahto koristeluun

punajuurta
oliiviöljyä
balsamicoa
2
rkl
juoksevaa hunajaa
1
tl
suolaa
kuohukermaa
200
g
pehmeää vuohenjuustoa
suolaa ja rouhittua mustapippuria
pieni nippu rucolaa
kapriksia