Me kaikki voisimme helposti liikkua enemmän. Hollywood-tähtien valmentajana tunnetuksi tulleen Patrick Murphyn vinkeillä saat parannettua elämäntapojasi lähes huomaamatta.

Muun muassa Jennifer Lawrencea ja Eva Longoriaa valmentanut personal trainer Patrick Murphy on koonnut byrdie.com-sivustolle vinkkejä, joiden avulla jokainen meistä voi saada itsensä liikkumaan enemmän.

Poimi näistä Patrickin nikseistä itsellesi parhaiten sopivat.

1. Suhtaudu lenkille lähtemiseen kuten lennolle ehtimiseen

Kuinka monena aamuna tuleekaan pyhästi päätettyä, että tänä iltana raivaan aikaa liikunnalle. Ja sitten, kun ilta saa, lenkkarit nököttävät eteisen nurkassa ja itse puuhaa jotain ihan muuta.

Patric Murphyn mukaan selitys löytyy yleensä näistä: A) liikaa töitä, B) epäterveelliset elämäntavat C) ystävät.

Hän sanoo, että jokin edellä olevista seikoista yksinkertaisesti ajaa tärkeysjärjestyksessämme liikunnan ohi.

– Ymmärrän, että työ on tärkeää. Mutta on totuus on, että työt eivät hylkää sinua, mutta terveytesi voi sen tehdä.

Murphy huomauttaa, että ihminen ei juuri koskaan myöhästy lentokoneesta, koska hän tekee päätöksen siitä, että lennolle on tärkeä ehtiä.

– Ala suhtautua kuntoilemiseen kuten suhtaudut lennolle lähtemiseen.

2. Pidä kirjaa toimintatavoistasi

Epäterveelliset tavat pesiytyvät elämään usein ihan huomaamatta. Liian vähäiset yöunet, epäsäännölliset ruokailutottumukset ja muut korjausliikettä kaipaavat seikat paljastuvat parhaiten, kun kirjaa ensin asioista säntillisesti ylös.

– Tiedostaminen on paras tapa löytää voimavaransa. Elintapojen korjaaminen pitää aina aloittaa jostain, ja paras hetki aloittaa on aina juuri nyt.

3. Hanki liikunnallisia ystäviä

– Jos ystäväpiiristäsi ei ennestään löydy liikunnallisia ihmisiä, lisää kavereihisi heitä, jotka liikkuvat, Murphy sanoo.

Vanhoja ystäviä ei tietenkään kuulu hylätä, mutta uusilta kavereilta saa lisätukea uuteen aktiivisempaan elämäntapaan.

– Sopikaa liikuntatreffit joko ennen töitä tai niiden jälkeen.

4. Luo joka viikolle uusi tavoite

Monen ongelmana ei suinkaan ole innostuksen puute vaan motivaation lyhytaikaisuus. Sen sijaan, että keskityt ainoastaan pitkäkestoisiin tuloksiin, luo joka viikolle uusi tavoite. Jos yhtenä viikkona päätät kävellä kaikki työmatkat, päätä seuraavana viikkona esimerkiksi käydä joka aamu pikalenkillä. Näin et kyllästy, vaan haastat itsesi aina uudelleen – ja koet myös uusia onnistumisen kokemuksia.

Lue myös:

Kaikkien aikojen helpoin pepputreeni

Kiinteäksi kolmessa kuukaudessa – näin onnistut

Kuukaudessa juoksukuntoon – treeniohjelma vitosen naisille