Teatteri- ja elokuva-alalla tarvitaan hyvää itsetuntoa. ”Palkka-asioissa olen pitänyt huolen siitä, että saan vähintään samaa palkkaa kuin miehet. Naiset voisivat enemmänkin pitää toistensa puolta.”
Teatteri- ja elokuva-alalla tarvitaan hyvää itsetuntoa. ”Palkka-asioissa olen pitänyt huolen siitä, että saan vähintään samaa palkkaa kuin miehet. Naiset voisivat enemmänkin pitää toistensa puolta.”

Näyttelijä Anna-Maija Tuokko pelkäsi kolmikympisenä, ettei ikinä tapaa sopivaa kumppania. Sitten kohdalle tuli 26 vuotta vanhempi Kari Heiskanen, ja nyt parilla on pieni tytär. – Muut asiat yhdistävät meitä enemmän kuin ikä erottaa, tuore äiti sanoo.

Vain yksi asia ärsyttää näyttelijä Anna-Maija Tuokkoa, 34, äitiyslomalla: oman kaupunginosan ruma keskusta.

– Eihän siellä ole mitään paikkaa, minne vaunujen kanssa mennä, palkitusta Koukussa-tv-sarjasta ja lukuisista Helsingin Kaupunginteatterin päärooleista tuttu näyttelijä puuskahtaa.

– Ainoa kahvilakin on ostoskeskuksen käytävällä. Alueelle sopisivat hyvin ekologisia ja terveellisiä tuotteita myyvät yritykset, kuten Lontoon Hampsteadissa. Olisi ihanaa kahvitella hyvässä ravintolassa tiiliseinien suojassa, hän maalailee.

Harva se päivä Anna-Maija kärrääkin hänen ja näyttelijä-ohjaaja Kari Heiskasen 7,5 kuukauden ikäisen vauvan Oulunkylän asemalle. Sieltä pääsee paikallisjunalla vartissa Helsingin keskustaan, missä on paljon mukavampi hengailla äitikavereiden kanssa. Anna-Maija kertoo olleensa menossa koko äitiyslomansa ajan.

– Sosiaalinen elämäni on varmaan vilkkaampaa kuin koskaan aikaisemmin, hyväntuulinen nuori äiti kertoo.


Anna-Maija Tuokko haaveili äitiydestä vuosia ennen tyttären syntymää.

Kahviloita ja vauvajoogaa

Kun pieni tytär, Anna-Maijan esikoinen ja Karin neljäs lapsi, syntyi viime toukokuussa, täyttyi Anna-Maijan pitkäaikainen haave. Vaikka vauva välillä valvottaa, onnea se ei himmennä.

– Elän nyt elämäni onnellisinta aikaa, Anna-Maija kertoo.

– Yöunet ovat mitä ovat, mutta pärjään vähän unen kanssa. Näen myös, miten tytär nauttii kaikesta, mitä yhdessä teemme.

Jo raskausaikana Anna-Maija päätti ottaa erityisestä ajasta kaiken ilon irti. Hän kolusi joogakoulun synnytysvalmennukset ja toivoi kunnon vauvabileitä. Ne hän myös sai: kun laskettu aika lähestyi, ystävät järjestivät periamerikkalaiset baby shower -kutsut.

– Pihalla minua odottivat ilmapallot, ja itkin koko sen kolme tuntia, kun juhlat kestivät, Anna-Maija kertoo.

Äitiyslomalla äiti ja tytär ovat jatkaneet vilkasta elämänmenoa. Tähän mennessä he ovat osallistuneet jo äiti-vauvajoogaan ja vauvauintiin.

Paras vertaistuki äitiydessä ovat näyttelijäkollegat. Noin puolen vuoden sisään lapsen ovat saaneet myös Krista Kosonen, Laura Birn, Emmi Parviainen ja Helena Vierikko. Näinä päivinä nuorten äitien joukkoon liittyy vielä Kreeta Salminen.

– Tapaamme toisiamme kotona tai kävelyllä. Meillä on hirveän hauskaa; kaikki kysymykset, liittyvät ne sitten lastenhoitoon, synnytykseen tai mihin ikinä tahansa, ovat sallittuja, Anna-Maija kertoo.

Yksin yksiössä

Jos on painanut 16-tuntisia työpäiviä, osaa arvostaa vauvan mukanaan tuomaa elämänmuutosta.

Pari vuotta sitten Anna-Maija näytteli samaan aikaan Viulunsoittaja katolla -musikaalissa, harjoitteli Hamletin Ofelian roolia ja kuvasi Ainoat oikeat -elokuvaa.

– Kun sain lapsen, olin jo 34-vuotias ja potenut vauvakuumetta monta vuotta. Mikään työ ei enää mennyt sen edelle, Anna-Maija sanoo.

Ennen äidiksi tuloaan Anna-Maija oli reissannut maailmalla ja keskittynyt oman uran luomiseen valmistumisensa jälkeen.

– Parikymppisenä minulla oli kova kunnianhimo eikä mitään perhehaaveita, mutta nyt olin jo monta vuotta kaivannut sitä, että fokus siirtyisi oman navan ympäriltä jonnekin muualle. Onneksi elämä ei enää pyöri siinä, Anna-Maija sanoo.

Vauva ei ollut itsestäänselvyys. Jos elämä olisi mennyt toisella tavalla, lapsi olisi saanut tulla aikaisemminkin.

Kolmikymppisenä Anna-Maijan elämä oli sekaisin. Hänen pitkä parisuhteensa päättyi klassiseen erilleen kasvamiseen – juuri samaan aikaan, kun kaverit ympärillä alkoivat perustaa perheitä.

– Yhtäkkiä olin sinkku. Tuntui kuin olisin ottanut askeleita taaksepäin ja joutunut luopumaan jo saavutetuista eduista. Biologia on naiselle niin julma, että tajusin selvästi, ettei aikaa perheen perustamiselle ole loputtomiin, Anna-Maija kertoo.

Näyttelijäporukoissa seurasta ja juhlista ei ollut pulaa, mutta Anna-Maijaa bilettäminen ei enää kiinnostanut. Koko ajan jossain takaraivossa kummittelivat toisenlaiset ajatukset.

– Välillä tuntui, että seinät kaatuvat päälleni punavuorelaisessa yksiössäni. Onneksi ystäväni huolehtivat minusta. Kun kurssikaverini Helena Vierikko huomasi, ettei minulla mene hyvin, hän soitteli perääni ja vei minua kävelylle.

Tavallisesti Anna-Maija oli nauttinut yksinolosta ja matkustellut paljon, mutta nyt yksinolo tuntui ahdistavalta.

– Olen ehdottomasti parisuhdeihminen. Mutta minun oli pakko miettiä, mitä haluan ja mikä minulle riittää. Tuntui pelottavalta ajatella, että mitä jos kohdalleni ei ikinä tule ihmistä, joka kolahtaa ja jonka kanssa jaan samankaltaisen tavan elää.

Sielunkumppani löytyy

Mutta tulihan sellainen.

Helsingin Kaupunginteatterissa Anna-Maija oli tehnyt paljon töitä Kari Heiskasen kanssa. Joissakin produktioissa Anna-Maija ja Kari olivat näyttelijäkollegoita, joissakin –vaikkapa Hamletissa ja Kukkaistytössä – kokenut Kari ohjasi Anna-Maijaa.

– Meillä on hirveän hyvä ja hauska, riemullinen, työsuhde. Koin Karin kanssa heti sielunkumppanuutta, vaikka se onkin kauhea klisee, enkä olisi viisi vuotta aikaisemmin ikinä käyttänyt sellaista sanaa, Anna-Maija kertoo.

– Kari on tosi hyvä ohjaaja, ja näyttelijänä olen saanut häneltä paljon hyviä ohjeita. Hän haastaa ja on tarkka. Varmasti kaikki hänen kanssaan töitä tehneet ovat samaa mieltä siitä.

Kun työsuhde syveni seurusteluksi, Anna-Maijaa ei hirvittänyt Karin kokemus, miehen nauttima arvostus tai 26 vuoden ikäero.

– En tiennyt, minkä ikäinen Kari oli, enkä miettinyt sitä. Muut asiat yhdistävät meitä enemmän kuin ikä erottaa. Tärkeintä varmaan on, että meillä on samanlainen draivi elämää kohtaan, Anna-Maija sanoo.

Spontaaniksi heittäytyjäksi itseään kuvaileva nainen ei halua pelätä elämää tai sen mukanaan tuomia yllätyksiä. Kaikenlaisille turhille hierarkioille hän viittaa kintaalla.

– Meillä asiat vain loksahtivat kohdilleen. En ikinä laita muita ihmisiä ylä- tai alapuolelleni, en ole yhtään herrapelkoinen. Mielestäni on ainoastaan hienoa, että Kari niin hyvä työssään, koska arvostan myös omaa uraani ja saavutuksiani, Anna-Maija kuvailee asennettaan.

– En tiedä, miten Kariin voisi olla ihastumatta. Hänhän on ihan mahtava ihminen!


Kari Heiskanen ja Anna-Maija Tuokko Linnan juhlissa 2014.

Kaikki on mahdollista

Anna-Maija kasvoi 5 000 asukkaan Viialassa Tampereen kupeessa. Perheeseen kuuluivat kaksi pikkuveljeä, äiti ja rehtori-isä, jonka takia ”Tuokon tyttö” ei voinut sekoilla teininä julkisilla paikoilla.

Energinen Anna-Maija oli superharrastaja, ja 15-vuotiaana hänet palkittiin vuoden viialalaisena. Koska pienellä paikkakunnalla ei ollut tanssikoulua, Anna-Maija perusti ystäviensä kanssa tanssiryhmän. He opettelivat koreografioita telkkarin musiikkivideoilta ja kävivät välillä Tampereella Marco Bjuströmin kursseilla. Lisäksi Anna-Maija soitti pianoa musiikkiopistossa, touhusi bändeissä, urheili ja lauloi.

– You name it, I have done it, ainakin viikon tai yhden kurssin verran, näyttelijä nauraa.

– Pikkupaikkakunnan lapsuudesta jäi asenne, että kaikki asiat, jotka haluaa tehdä, ovat mahdollisia, jos vain itse niihin ryhtyy.

Tuleva ammatti selvisi yläasteikäisenä, jolloin Anna-Maija näytteli Elämän suola -televisiosarjassa. Sen jälkeen muita vaihtoehtoja ollut.

– Se oli minun 15 minuuttiani kuuluisuutta, sillä television mahti 90-luvulla oli vielä suuri. Elämän suolaa seurasi 700 000–800 000 katsojaa. Kun lähdin Tampereelle shoppailemaan, fanit piirittivät minut Koskikeskuksessa, hän muistelee.

Lapsinäyttelijä rakasti kuvauksia, koko työryhmää ja ihaili oikeita näyttelijöitä.

– Tajusin silloin vahvasti olevani näyttelijä. Koin sen jo ihan osaksi omaa identiteettiäni, vaikka aiemmin olin ajatellut, että olen muusikko.

Helsingin Teatterikorkeakouluun Anna-Maija pääsi toisella yrittämällä. Valmistuminen jälkeen hän teki läpimurtonsa Helsingin Kaupunginteatterin musikaalissa The Producers. Sen jälkeen Anna-Maija on nähty monen näytelmän ja suurmusikaalin päärooleissa. Erityisesti hänen mieleensä on jäänyt noitamusikaali Wicked, jossa hän näytteli yhdessä ystävänsä Maria Ylipään kanssa. Suvaitsevaisuuden ja ystävyyden sanomaa levittäneestä tarinasta tuli hitti, jota samat ihmiset kävivät katsomassa uudestaan ja uudestaan.

– Fanien takia esityksistä muotoutui ihan rockkonserttifiilis. Wicked kolahti erityisesti nuoriin homoihin ja lesboihin. Sain kymmeniä kirjeitä, joissa kerrottiin, miten se oli vaikuttanut jonkun nuoren elämään, Anna-Maija kertoo.

Oikeudenmukaisuutta ja suvaitsevaisuutta hän haluaa nostaa esiin muutenkin. Kuukausi sitten Anna-Maijan oli pakko pysäyttää autonsa keskustassa ja veivata ikkuna auki, kun näki humalaisen pariskunnan häiritsevän romanikerjäläistä.

– Heilutin niille nyrkkiä ja käskin painua muualle ihmisiä kiusaamasta, hän puhisee.

– En voi käsittää, miten kadoksissa perusarvot, kuten toisten ihmisten kunnioittaminen, tuntuvat tällä hetkellä Suomessa olevan. Jos jotain, niin niitä haluan lapsellenikin opettaa.


Tommi Eronen ja Anna-Maija Tuokko näyttelevät palkitussa Koukussa-tv-sarjassa.

Äiti palaa töihin

Äitiysvapaastaan Anna-Maijan on ollut helppo nauttia, koska hän on koko ajan tiennyt, mihin rooliin palaa töissään.

Kaupunginteatterin ensi syksyn musikaalissa Anna-Maijalla on naispääosa, mutta kaksoismiehityksen ansioista hänellä on esityksiä ainoastaan kolmena iltana viikossa.

– Se oli elinehto tässä elämäntilanteessa. Onneksi meillä on isovanhemmat, jotka auttavat meitä tarvittaessa vauvan hoidossa, hän kertoo.

Sitä ennen Anna-Maija ja Kari kokeilevat, miltä tuntuu jakaa yhtä aikaa vanhemmuus ja työpaikka. Heidän pieni perheensä muuttaa kesäksi Heinolaan, jonka kesäteatterin Voi veljet -komediassa molemmilla on rooli.

– Näytelmän ohjaa Jaakko Saariluoma, ja siitä tulee tosi hauskaa. Kaikki näyttelijät haluavat aina Heinolaan, koska siellä vain on niin kivaa, Anna-Maija sanoo.

– Ja kun Karin kanssa näyttelemme yhdessä, olemme tietenkin tasa-arvoisessa asemassa.

Äidin rooli on Anna-Maijalle yhä suloisen uusi. Omassa lapsessa riittää ihmeteltävää loputtomiin.

– Lapsi muuttuu joka päivä, ja häneen tulee uusia ulottuvuuksia. Juuri vähän aikaa sitten hän otti ensimmäiset konttausaskeleensa.

– Side meidän välillämme on niin voimakas, että tunnen vauvan tunteita, enkä aina tiedä, mihin Anna-Maija loppuu ja missä lapsi alkaa.

Anna-Maija Tuokko

Näyttelijä syntyi 14.3.1981 Viialassa.

Rooleja muun muassa Helsingin Kaupunginteatterin Producers- Witch- ja Tohtori Zivago -musikaaleissa sekä Hamlet- ja Vanja-eno -näytelmissä.

Päärooli Ainoat oikeat -leffassa, joka esitetään televisiossa perjantaina 22.1.

Tuttu neljällä Kultaisella Venlalla palkitusta Koukussa-sarjasta, joka nähtävissä Yle Areenassa parin viikon ajan, sekä Ihon alla -sairaalasarjasta.

Asuu Helsingissä puolisonsa Kari Heiskasen ja tyttövauvan kanssa.

Kansanedustaja Sari Sarkomaa kertoo suru-uutisesta Facebookissa.

Kansanedustaja Sari Sarkomaa, 52, kertoo virallisilla Facebook-sivuillaan suru-uutisesta: hänen nuorin pikkuveljensä on kuollut. 

– Nuorin pikkuveljeni on menehtynyt. Suruviesti saavutti minut 7.12. iltapäivällä. Jupan ystäville suru-uutinen tiedoksi. Jupaa ei enää ole, Sarkomaa on kirjoittanut Facebookiin.

Sarkomaa on omistanut päivityksessään koskettavan runon veljelleen.

Pikkuveljelleni

Ikinä ei tiedä onko aikaa paljon vai vähän
Yhtäkkiä elämäsi loppuikin tähän

Lähdit niin hiljaa
Että vain aamu kuuli
Sylissään matkalle sinut kantoi tuuli

Kiitos yhteisistä lapsuuden vuosista
Ja vuosista sen jälkeen
Uskon että sinun on nyt hyvä 
Taivaan kodissa olla

Näyttelijä Elisabeth Moss on television uuden kultakauden ykkösnainen. – Olisin tyytyväinen, vaikka tekisin tv-sarjoja lopun elämääni.

Kun Elisabeth Mossin, 35, tähdittämää The Handmaid’s Tale -sarjaa käsikirjoitettiin, Donald Trumpin tie presidentiksi näytti vielä melkein mahdottomalta. Mutta sitten lähes koko maailman yllätykseksi Trump valittiin Yhdysvaltain johtoon ja The Handmaid’s Talesta tuli äkkiä pelottavan ajankohtainen.

– Me halusimme vain tehdä mahdollisimman hienon sarjan. Tapa, jolla The Handmaid’s Tale koskettaa nyt katsojia, tuntuu karmaisevalta, näyttelijä Elisabeth Moss kertoo cannesilaisen hotellin patiolla.

Moss esittää tulevaisuuteen sijoittuvassa sarjassa Offred-nimistä naista, joka on pakotettu synnytyskoneeksi. Margaret Atwoodin Orjattaresi-romaaniin perustuva tarina on lähes kauhuelokuvamainen. Kun Trumpin valtaantulon jälkeen Yhdysvaltain hallinto ryhtyi ajamaan naisten oikeuksien rajoittamiseen tähtääviä lakeja, dystopia ei enää näyttänytkään etäiseltä.

Elisabeth Moss on sarjassa mukana myös tuottajana.

– Joskus taiteessa saavutetaan osin tiedostamattakin jotain olennaista tästä ajasta, hän sanoo.

Kahdeksan kuukauden avioliitto

Syyskuussa Moss valittiin arvostetussa New York Magazinessa television uuden kultakauden kuningattareksi. Mossin ansiolistalla ovat myös The Handmaid’s Talea edeltäneet Mad Men ja Top of the Lake, joiden naissankarit ovat monella tapaa edelläkävijöitä. Mad Menin Peggy Olsonin roolista Moss sai vuosien varrella peräti kuusi Emmy-palkintoa.

– Urallani ei ole ollut vaihetta, jolloin olisin joutunut todella taistelemaan ja torjumaan epätoivoa, Moss myöntää menestyksensä.

Mad Menin alkutaipaleella Moss näytti talkshow-esiintymisissään usein hieman hermostuneelta. Kiitosten ja palkintojen kertyessä varautuneisuus on kuitenkin vaihtunut lennokkuudeksi.

”Toisaalta rakastan laittautumista. Olen aina rakastanut.”

Nytkin Moss hymähtelee usein haastattelun lomassa. Hän nauraa kertoessaan, kuinka vaikeaa on saada ylle Cannesin punaiselle matolle tarkoitettu iltapuku.

– Toisaalta rakastan laittautumista. Olen aina rakastanut, Moss sanoo.

Top of the Lake -sarjan ohjannut Jane Campion on kuvaillut Mossia Mona Lisaa muistuttavaksi hahmoksi.

– Roolihahmoni Robin on ehkä monalisamainen. Hän kätkee tunteensa ja motivaationsa. Mutta en kai ole sellainen tosielämässä, Moss arvelee.

Yksityiselämästään Moss on ollut joka tapauksessa vähäsanainen. Viime vuonna hänen huhuttiin seurustelevan brittinäyttelijä Tom Hiddlestonin kanssa, mutta sitten Hiddleston alkoi tapailla laulaja Taylor Swiftiä. Syyskuussa Moss saapui Emmy-gaalaan seuralaisenaan oma äitinsä Linda.

Se tiedetään, että Moss meni vuonna 2010 naimisiin koomikko Fred Armisenin kanssa. Liitto kesti kahdeksan kuukautta. Myöhemmin Moss on kuvaillut suhdetta traumatisoivaksi ja itseään 15 vuotta vanhempaa Armisenia epänormaaliksi.

Mutta on Mosskin ristiriitainen hahmo. Hän kertoo olevansa feministi ja tekee hyväntekeväisyystyötä naisasia- ja perhesuunnittelujärjestöjen puolesta. Toisaalta hän kuuluu skientologiakirkkoon. Vaikka näyttelijä ei yleensä avaudu yksityisasioistaan, elokuussa hän yllättäen puolusti skientologiaa julkisesti. Taustalla oli Instagram-kommentissa esitetty kritiikki: miten autoritaarisesta maailmasta varoittavan The Handmaid’s Talen tähti voi kuulua lahkoon, joka kohtelee jäseniään kuin sarjan painajaismaailman hallinto? Moss vastasi lyhyesti ilmoittamalla, että uskonnonvapaus, suvaitsevaisuus ja tasa-arvo ovat hänelle tärkeitä.

Kylpytakissa töllön ääressä

Suomessa odotetaan yhä Top of the Laken toista tuotantokautta, joka valmistui melkein vuosi sitten. Ensimmäinen kausi esitettiin Ylellä, mutta toista kautta ei ole ostettu siitä yksinkertaisesta syystä, että se on niin kallis. Mossin nimestä voi nyt pyytää isoja rahoja.

Aikoinaan elokuvanäyttelijät olivat tähtiä, ja jos joku siirtyi televisioon, kyseessä oli askel alaspäin ja pysyvä arvonalennus. Moss on kiistatta tähti, mutta ei tee silti Hollywoodissa elokuvia oikeastaan lainkaan.

– Olisin tyytyväinen, vaikka tekisin sarjoja lopun elämääni, hän kommentoi.

Mossilla on kuitenkin uusi työkenttä eurooppalaisissa elokuvissa. Näyteltyään parissa brittielokuvassa hän otti vastaan roolin ruotsalaisessa satiirissa. Ruben Östlundin ohjaama The Square voitti tänä vuonna Cannesin elokuvajuhlien Kultaisen palmun.

”Juhlavuus ei ainoastaan kuulu asiaan, se on kaiken työn keskellä kivaa.” Toukokuussa näyttelijä Elisabeth Mossin tähdittämä The Square voitti Cannesin elokuvajuhlilla Kultaisen palmun.
”Juhlavuus ei ainoastaan kuulu asiaan, se on kaiken työn keskellä kivaa.” Toukokuussa näyttelijä Elisabeth Mossin tähdittämä The Square voitti Cannesin elokuvajuhlilla Kultaisen palmun.

Moss nauraa muistellessaan, millaista oli lukea käsikirjoitus ensimmäisen kerran.

– Se oli aivan hullu! Yhdysvalloissa elokuvat ovat yleensä sellaisia, että ne on mahdollisimman helppo selittää. Perusidean pitää olla näppärä, jotta leffa ylipäänsä rahoitetaan. Media selittääkin ne sitten puhki.

Mossin roolihahmoja yhdistää eräs seikka: he pistävät luun kurkkuun turhantärkeille miehille.

– Minua kiinnostaa kaksinaismoraalisuuden paljastaminen huumorin keinoin. Saarnaamisella tavoitat vain samanmieliset. Ajattelutapojen muuttamiseen sen sijaan tarvitaan oivalluksia ja uusia näkökulmia.

Vapaa-ajan puutettaan Moss pahoittelee vasta päästessään mehustelemaan, miten hän sen käyttäisi.

– Luksusta on se, että saan olla vähän aikaa yksin. Joskus en halua nähdä ketään. Olen kylpytakissa ilman meikkiä ja katson televisiota. Sellainen on lomaa.

Näyttelijä syntyi 24.7.1982 Los Angelesissa Yhdysvalloissa.

Tunnetaan mm. rooleistaan tv-sarjoissa Mad Men, Top of the Lake ja The Handmaid’s Tale.

Saanut mm. parhaan naispääosan Golden Globen ja peräti kuusi Emmyä Mad Men -sarjan Peggy Olsonina.